Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har följt den här tråden och ts jag är övertygad om att de flesta vill dig väl
Rasvalstrådar och övriga diskussioner på hundbuke har rent generellt Hundens bästa som utgångsläge. Något jag verkligen, verkligen uppskattar i diskussionerna här. Även något som säger en hel del om all den kunskap som finns samlad här; med uppfödare, veterinärer, instruktörer, erfarna hundmänniskor etc.

Att folk inte ropar "Jaaa, vad kuuul, klart du ska ha en sån, de är så fiiina" är alltså inte att ta personligt; utan som att det inte ses som ett lämpligt rasval för det liv som sägs erbjudas hunden. Det finns alltför många hundar till omplacering redan, som hamnat fel. Bättre då att bidra till att det blir rätt från början.

Är inte så mycket vinthund faktiskt, finns inkorsat greyhound på ett ställe 4 led bakåt. I övrigt är det pointer, husky, vorsteh. Men hon har blivit tagen för en greyhoundvalp en gång på avstånd :laugh:
Just vorteh har jag för mig är väldigt poppis att korsa in till drag. Fin hund, hur hårig blir hon vintertid?

Det har jag redan skrivit, en robust urhund som inte är förstörd med massa sjukdomar, mycket energi och ett jävlar anamma samt givetvis det vackra utseendet med den svart grå vita pälsen och alldeles isblå ögon :love:

Samma "look" och mäktiga stolthet som de flesta andra av de raser jag gillar.

Det ligger ju i betraktarens ögon förstås, men jag tycker i regel inte Huskys ser så mäktiga ut. De är ju rätt taniga! Ska du ha en mäktig hund så har vi ju Leonberger som är framavlad just för det ändamålet.. (inte alls partisk, host host se avatar)

Ja det tycker jag att jag gör och alla de andra är enormt fina men inte det jag och min sambo söker.
Vi vill inte ha någon spets eller fjällhund annat än Husky, då finns andra raser som är mer intressanta :)

Får man fråga vilka? :)

Kom igen! En skällig hårboll med klen fysisk energi som med svårighet går upp i trav under sommarhalvåret om de inte får frijaga. Lapphunden är ingen hund du tar med på din maratonsatsning eller triathlonträning. Är inte huskyn både oändligt mycket mer anpassad för fysiskt arbete och dessutom otroligt vacker?

Vem har pratat om maraton och triathlon innan du dök in i tråden? :confused: Maratonlöpare brukar för övrigt hålla rätt lugnt tempo jämfört med en ras som vill springa genom livet. Vet en maratonlöpare som sprang med sin chihuahua, det var bra tempo för den :)

nä, jag skulle nog inte heller säga att jävlar anamma är rätt ord för husky, (men för eurasier är det VERKLIGEN fel ord, de har noll och ingen sån attityd när det gäller nåt) jag utgår bara från vad TS sa tilltalar henne med rasen.

Förstår inte vad du menar, min Eurasier hade massor av "jävlar anamma" :D:rofl:

*Jag tänker jävlar anamma nosa på det här stället och du kan ropa och tjoa hur mycket du vill människa*
*Jävlar anamma nu ska jag äta!!!!!!!*
*MAT FÖR TUSAN!*

Jävlar anamma så fort det kom fram en liten gobit. På gott och ont... resursförsvar.

(Ta inlägget med en liten glimt i ögat)

Edit: Men nej, jag tycker inte "jävlar anamma" passar hos Husky bortsett från draget då.

Är ts maratonlöpare? Det har jag missat. Helt klart kan jag tänka mig att man, om man springer dryga milen några gånger i veckan, gärna vill kunna ha en hund med sig som GILLAR att springa och inte tröttnar varesej mentalt eller fysiskt.

Det är isåfall det enda +:et i det hela.
Jag har en fd kollega som springer flera mil i veckan, både längre sträckor och intervaller. Hon brukar ha med sig sin ena hund, kör barmarksdrag. Hon (och hennes sportande man) kommer skaffa vorsteh som nästa hund. Inte ens dom vill ha husky. Detta trots att dom valt ras för att kunna köra drag med.

Jag har en fd kollega som springer flera mil i veckan, både längre sträckor och intervaller. Hon brukar ha med sig sin ena hund, kör barmarksdrag. Hon (och hennes sportande man) kommer skaffa vorsteh som nästa hund. Inte ens dom vill ha husky. Detta trots att dom valt ras för att kunna köra drag med.
Vorsteh!! :love::love::love:

Klokt.
De har alltså skaffat en hundras anpassat utefter sin livsstil. Inte anpassat sin livstil efter hundras.:up:

Är ts maratonlöpare? Det har jag missat. Helt klart kan jag tänka mig att man, om man springer dryga milen några gånger i veckan, gärna vill kunna ha en hund med sig som GILLAR att springa och inte tröttnar varesej mentalt eller fysiskt.

Det är isåfall det enda +:et i det hela.

Tänker alltid på sånt här när folk säger att de springer minsann ett par mil i veckan och MÅSTE ha en större hund anpassad för att dra/springa långt. Så kollar jag ner på min lilla löwchen som med glädje springer bredvid cykel/joggingtur/ridtur på minst en mil om dagen. Att hon antingen drar eller säkert springer uppemot det dubbla om hon är lös och sen LÄTT hade sprungit minst det dubbla till gör att jag inte riktigt förstår varför folk skaffar mer hund än vad som behövs när enda kriteriet är att hunden ska orka hänga med :angel: Och i övrigt fungera som lättsam sällskapshund.

Tänker alltid på sånt här när folk säger att de springer minsann ett par mil i veckan och MÅSTE ha en större hund anpassad för att dra/springa långt. Så kollar jag ner på min lilla löwchen som med glädje springer bredvid cykel/joggingtur/ridtur på minst en mil om dagen. Att hon antingen drar eller säkert springer uppemot det dubbla om hon är lös och sen LÄTT hade sprungit minst det dubbla till gör att jag inte riktigt förstår varför folk skaffar mer hund än vad som behövs när enda kriteriet är att hunden ska orka hänga med :angel: Och i övrigt fungera som lättsam sällskapshund.
Antar att vissa är som mig och inte gillar små eller end medium raser. Jag vill ha en hund annars kan jag skaffa burkanin;)

Köper dock endast vuxna idivider som jag vetpersonligheten på.
Skulle aldrig få för mig att köpa en schäfer valp, men en vuxen som har personligheten jag söker är perfekt.

Antar att vissa är som mig och inte gillar små eller end medium raser. Jag vill ha en hund annars kan jag skaffa burkanin;)

Köper dock endast vuxna idivider som jag vetpersonligheten på.
Skulle aldrig få för mig att köpa en schäfer valp, men en vuxen som har personligheten jag söker är perfekt.

Nu är ju inte hunden mer hund för att den är större ;) Jämförelsen med burkanin är ju bara löjlig..

I vilket fall så är det fortfarande så att man behöver inte en större hund för att den ska orka hänga med, som vissa tror. Sen kan man absolut skaffa större hund som fortfarande har en sällskapshunds mentalitet. Finns ju större hundar som är mycket latare än min löwchen. Det var väl lite det jag ville komma fram till liksom.

Att folk som man snackar med däremot känner att de måste/kan välja någon form av bruks eller arbetshund för att de minsann ska springa några mil i veckan blir totalt fel för mig. Det blir ju en piss i havet om man i övrigt endast vill ha en enkel sällskapshund.

Har följt den här tråden och ts jag är övertygad om att de flesta vill dig väl!
Jag har just nu en hund hemma som egentligen inte är vad jag trodde han skulle vara. I mitt fall är det omvänt och han är för oaktiv för mig. Nu väntar jag visserligen på ny aktivare hund, men jag får endå dras med honom resten av livet :)
Livet blir helt enkelt så mycket mer nice om man köper rätt hund. Vill du ha husky så köp husky ,nu vet du hur de beskrivs och det är upp till dig :) oavsett vad du väljer så hoppas jag det blir bra :) jag tycker att dom små västgötaspetsarna skulle kunna passa :) och den motion du nämner.. den motionen klarar en liten hund utan att blinka :)

Åh Hua en västgöte skulle vara mardrömmen, alldeles för små och fula :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30