Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast vad för slags jävlar anamma har en husky om det inte gäller drag?
Fast vad för slags jävlar anamma har en husky om det inte gäller drag?
nä, jag skulle nog inte heller säga att jävlar anamma är rätt ord för husky, (men för eurasier är det VERKLIGEN fel ord, de har noll och ingen sån attityd när det gäller nåt) jag utgår bara från vad TS sa tilltalar henne med rasen.Fast vad för slags jävlar anamma har en husky om det inte gäller drag?
Och Pannus!!!!Mhm, så risken för PRA, katarakt, retinopati, corneadystrofi, PHTVL/PHPV, PPM, näthinneavlossning, allergier, ED och HD räknas inte då? Alla förekommer ju inom rasen.
Det har jag redan skrivit, en robust urhund som inte är förstörd med massa sjukdomar, mycket energi och ett jävlar anamma samt givetvis det vackra utseendet med den svart grå vita pälsen och alldeles isblå ögon
Samma "look" och mäktiga stolthet som de flesta andra av de raser jag gillar.
En ytterligare fråga då..
Vad är det som lockar med urhundar? Att du tror att de är friskare? Mentaliteten? Utseende? Något annat?
Fyller på med några till:
@Ainon har väl en draghund? Vill du berätta hur du aktiverar?
Det har funnits en med husky här, topsanna-nånting.
Ja det tycker jag att jag gör och alla de andra är enormt fina men inte det jag och min sambo söker.
Vi vill inte ha någon spets eller fjällhund annat än Husky, då finns andra raser som är mer intressanta
Ja det tycker jag att jag gör och alla de andra är enormt fina men inte det jag och min sambo söker.
Vi vill inte ha någon spets eller fjällhund annat än Husky, då finns andra raser som är mer intressanta
Här du bild?Min är ju en Scandinavian hound med så mycket fågelhund och vinthund i förutom husky så hon är inte riktigt jämförbar. Betydligt mer energinivå och lätthet till stress men samtidigt väldigt mycket mer förig och förarbunden än den rena standardhuskyn.
Inga problem att ha lös ex.
Men viktigast för henne är att få springa, mycket och fort. Hjärngympa intresserar henne inte så mycket likt standardhuskyn. Här underlättar just den förighet hon har jämfört med en standardhusky då hon kan vara lös och cyklar vi en mil i skogen avverkar hon minst (!) det fyrdubbla. Annars hade man fått addera längd eller belastning (dvs dragvikt), hon blir inte trött/nöjd av att springa bredvid en cykel en mil och vanliga koppelpromenader är typ meningslöst annat än i uppfostringssyfte.
Ts räkna inte med att huskyn kan vara lös någonsin(!), inte ens på gården och speciellt inte om ni har andra djur på gården varesig det är katter, höns, får eller hästar. Speciellt inte om ni har två huskys som då gärna triggar varandra.
Skulle titta på en lapsk vallhund som "trevlig aktiv gårdshund med polarhundsutseende".
Men det är väl just det @Vogue är ute efter? Grågrissle med blå ögon.Om det inte är en bild på hunden i arbete så tycker jag f ö att det kan vara rätt knivigt att avgöra vilken spetsras det rör sig om om den saknar klassisk huskyteckning och blå ögon. Jag skulle inte klarat att identifiera vilken ras det var på bilderna jag lagt upp och då anser jag mig ändå rätt bra på sånt.
Kom igen! En skällig hårboll med klen fysisk energi som med svårighet går upp i trav under sommarhalvåret om de inte får frijaga. Lapphunden är ingen hund du tar med på din maratonsatsning eller triathlonträning. Är inte huskyn både oändligt mycket mer anpassad för fysiskt arbete och dessutom otroligt vacker?Jag känner att dessa frågor kanske hänger ihop lite med den jag vill ha svar på; varför en siberian husky är tilltalande men inte en lapsk vallhund.