Klippt året om, lindade ben varje natt??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 19 836
Sv: Klippt året om, lindade ben varje natt??

Ja de förstod jag o jag kommenterade det :confused:

Bra att du inte är emot lösdrifter, jag hade smällt av tror jag :p Men just med tävlingshästar på lösdrift, kan jag faktiskt berätta om en gård här i trakterna. De har riktiga tävlingshästar, både i hoppning och western. De går faktiskt på lösdrift, deras hästar är klippta o klarar sig kanon utan täcke när det är lite plusgrader. De funkar kanonbra och tävlar! ;)

Grejen är den att t.o.m. klippta hästar klarar av riktigt ordentlig kyla så länge de har mat. En vän till mig nere i Småland har en arabkorsning som inte alls sätter nån direkt jättemegapäls till vintern, men den går på lösdrift och har gått utan täcke! Men grejen är ju den att den alltid har stråfoder att pilla med.

Detta var faktiskt ett av de få inlägg i denna tråden som jag totalt tycker att allt va ok, även om jag inte vill ha mina tävlingshästar på lösdrift så tror jag det är en bra lösning för många, helt klart bättre än de stackars tävlingshästar som står 22 timmar per dygn i box ungefär.

Och jag vet att de klarar sig utan täcke även om de har kortare päls men jag tycker att täcke kan va skönt för hästarna att ha ute (om de står på box på natten) och på natten om de går i lösdrift:) men nu e ju jag väldigt nojjig med, haha...

Ja men vad vill du vi ska säga då?:confused:

Du säger ju själv att hästen inte helt blodförsörjer benet själv, vilket kan bero på att du lindar den varje natt..

Finns en o annan i denna tråden oxå som vet vad de talar om.. :idea:

men här har du fel. ett hästben blir inte "sjukt" eller försvagat av att lindas. om en häst som vanligtvis lindas får svullna ben om man låter bli att linda så är det bara för att lindorna har maskerat ett problem: dvs gallor eller dålig cirkulation! det är inte lindornas fel, utan det ursprungliga problemet som kommer fram.

min ena häst är lindad under vintern pga att han är broddad och skär sig när han reser/lägger sig ner. det rör sig alltså om flera månader som han är lindad. så fort sommarskorna kommer på så sluter jag linda. han har aldrig haft minsta tendens till svullnad!

ts; jag avskyr att klippa och gör det inte mer än högst nödvändig...:p men om dina hästar inte blir rädda/stressade av att klippas så gör det nog ingen skada. låter dock onödigt att klippa så ofta??

Hur ska man annars jämföra det??
Om inte med dunjacka alltså.. .

Därför att päls sitter naturligt på hästen, det gör inte en dunjacka på en människa. Sen springer de knappast ett maraton eller tränas något jämförbart, inte ens i närheten, inte ens tävlinghästarna på toppnivå (utom möjligtvis fälttävlanshästarna som går de hägsta klasserna, då börjar vi närma oss).

Hästen dör inte för att den svettas. Lite obehagligt? Kanske det. Jag tycker också det är obehagligt att bli svettig och det blir jag om jag tränar även utan dunjacka. Jag ser hellre att hästen mår naturligt bra de övriga 23 tim på dygnet och möjligtvis aningens obekväm när den blir svettig under ridning än att den är fullt bekväm den timmen man rider och obekväm (nej, kan inte tänka mig att täcken är jättebekvämt att ha på sig) de övriga 23 tim.

De står i princip å sover när jag klipper dem, den jag klipper så ofta e för att hans päls växer fort men visst jag hade kunnat vänta å kanske till o med klippa en gång i månaden på honom bara men då är pälsen så pass lång att han svettas mer o de e jobbigare att klippa..
:D

Ha ha ha , ledsen att jag skrattar.
men asså jag tävlar på medelsvår/svår nivå, jag kan ju för fasen inte komma med ett gäng marsvin på tävlingarna bara för att de ska va utan täcke,:eek: jag tror att har du bra väl passande täcken så är det visst bekvämt o nej de är inte bara den timmen de rids som den långa pälsen e jobbig de tar ju mer än dubbelt så lång tid för dem att torka när de blivit svettiga..... o så är det ju för mig den timmen/arna de rids den viktigaste för mig som tävlingsryttare de måste kunna prestera på max. och de är ju inte så schysst att begära allt de av dem å sen låta dem vara långhåriga o känna obehag samtidigt...
Men men.. Kände mig lite aggresiv där, inte min mening :angel:

Ang utevistelsen.
Den stora frågan jag har är: Står din häst i stor kuperad HAGE med hästkompisar (dvs möjlighet att springa runt o busa osv)
Eller står den i en liten fyrkantsplätt ensam?

Om det är det sistnämnda så är det ju iprincip samma sak som att stå i box = cirkulationen i benen stimuleras inte mer där.

En häst blir inte LÅNG hårig efter två veckor. Den har ju mer päls än att den ser nyrakad ut, men det tar ju bra många veckor för hästen att bli LÅNGhårig.
Har en fjording med extremsuperpäls som det ändå tar ett par månader innan den är någelunda utväxt så den behöver klippas igen.

Jag tycker inte du gör fel som gör som du gör (Eller ja, JAG skulle då aldrig behandla mina hästar så..) , alla har vi ju våra läror, men jag tycker faktiskt du borde fundera över vad du gör och varför du gör som du gör och inte bara lyssna på en "toppryttare" eller en veterinär och automatiskt ta för givet att det är bäst för hästarna..
Jag vet "toppryttare" som iprincip misshandlar sina hästar, toppryttare som ger sina hästar 4 kg hö om dagen, osv men det gör ju inte att det är BRA för hästarna.
Det är bra att granska, fundera och analysera det man blir tillsagd att göra för att vara säker på det verkligen är bra.
Jag tror inte att dina hästar på något sätt mår dåligt, men jag tror ändå det finns vissa aspekter där du lätt skulle kunna få hästarna att ha det ännu bättre!

Btw så är det garanterat mer obehagligt för en häst att stå täckad (hoppas du har vett nog att inte ha dubbla täcken iaf :p ) 22 timmar om dygnet än att stå svettig i två.
Hästen lider ju inte av något av det och jag ser inget fel i att täcka vid behov men det som är naturligast är självklart det som är bäst för hästen.. (Min ena häst är täckad)

Bara jag som börjar undra om tråden går ut på att TS vill berätta att hon faktiskt nästan känner Peter Wylde??? :D :D

Om den äldre hästen sätter så mkt päls sommartid skulle jag fundera på den kan ha Cushing syndrome? Man kan ju wisserligen "förstöra" pälsen om man klipper regelbundet, men men ändrar inte hästens gener för pälssättning - den kan se luggsliten ut därför att man klipper topparna på de nya hårstråna, men pälssättningen året därpå förändras inte.

Cushing skulle också kunna wara en del aw problemet med de swullna benen. Man bör fö skilja på swullna ben och swullna ben - är det ödem eller gallor?

Jag tävlar medelsvår nivå med min häst och anser att det är en tävlingshäst det oxå.
Jag lindar aldrig benen mer än när jag rider, har hänt VÄLDIGT få gånger att jag lindat när hon stått i liten rasthage.
Jag masserar ofta hästen både innan och efter ridningen och jag strechar, tycker att det håller i gång blodcirkulationen bättre än att hålla på att packa in benen i massa lindor och paddar.

Jag klipper så sällan jag kan, känns för mig bara onödigt att klippa i tid och otid. Blir sammanlagt kanske 2 gånger per vinter och hon ser INTE ut som ett marsvin för det.
Skulle absolut INTE klippa på sommaren, ser ingen anledning, dom har så fin päls ändå. Låter för mig väldigt konstigt att en häst skulle gå och vara långhårig på sommaren? :crazy:

En kompis klippte sin häst en sommar, den brände sönder hela ryggen i solen :crazy: Det var visserligen en skäck men ändå, pälsen skyddar mot t.ex. insekter och regn.

Att hästen skulle bli LÅNGHÅRIG på två veckor låter inte klokt, inte ens en shetlandsponny skulle bli långhårig så fort.

Min häst har ALDRIG varit halt eller skadad *peppar peppar* Så jag tycker inte att jag missköter min tävlingshäst genom att inte raka stup i kvarten och linda benen typ 24/7.

Hon har lite galliga ben och har alltid haft, men hon har inte ont av det, vissa hästar är lite galliga och det behöver inte vara farligt. (Enligt dom veterinärer jag pratat med i alla fall)

Sen förstår jag inte varför du startar denna tråden och vill höra folks åsikter och sedan säger att du bryr dig inte vad folk säger och du gör som du vill?? :confused:

Men som alla andra säger, var och en sköter sina hästar som dom vill.

Håller med! Är också lite (eller ganska mycket) nyfiken hur stor hagen är.

Alla gör väl som dom vill. Det brukar bli bäst så. Men de svårklassryttare jag vet behandlar inte sina hästar som du. De blir placerade ändå,och trots att deinte känner den där Peter

*Knapplån till TS*

(Men jag har också smuttat på det berömda winet ikväll så vi får se hur det här går. :o )

Angående att hästen "måste" klippas året runt för att pälssättningen har rubbats, så går det nog i de allra flesta fall att återställa hästens pälssättning och längd till en normalare.
Det krävs däremot kanske att man inte tränar så hårt under sommaren om pälsen är lite för lång då och dylikt och det är ju inte alla ryttare som vill ge upp tävlingssäsongen för en sån "skitsak"... :angel:

Men mina hästar har aldrig varit i närheten av en klippmaskin, och jag har lindat en av dom när han skulle vara lite extra fin. Så jag har kanske ingen talan i ämnet. ;)

Du kanske ska lära dig att anpasss dig till en HÄST ! På dina inlägg låter du som:

1. En bortskämd unge.

2. Du har inget eget tänkande, dvs du bara gör det andra säger.

3. Du har INTE en susning om hur en häst fungerar, menas: anpassa dig efter hur en häst fungerar.

*skriver man asså, vad är man då..? Kanske max 15 år ?? *

Han går i en stor hage med masor av plats att leka o busa(vilket han gör) tillsammans med en kompis.

Jag tänker inte ens bry mig om vad du anser är lång päls eftersom du har en fjording o jag har ett halvblod som jag tävlar på relativt hög nivå. (har inget emot fjordingar)
Jag måste klippa pälsen INNAN den hunnit bli så lång. O klart jag har mer än ett täcke när det är minusgrader ute, de ska ju inte behöva frysa!

Och jag vet att alla topp ryttare inte är schyssta o nej jag lyssnar inte på allt vad andra säger till mig.
Men de där med att de e bättre att ha en oklippt häst e BULLSHIT om du frågar mig.
Men tack för dina åsikter jag håller dock inte med dig!

Att Peter har gett mig råd om min häst betyder ju inte att jag känner honom, haha...
Och jag rider inte större klasser än många andra..

Cushing syndrome??

o så är det ju för mig den timmen/arna de rids den viktigaste för mig som tävlingsryttare de måste kunna prestera på max.

Säger väl det mesta i vilken ordning du prioriterar saker och ting.... :crazy:

Sällar mig till de som också undrar varför du startade tråden. För inte kunde det väl komma som en överraskning att folk inte skulle hålla med dig om ditt sätt är det allenarådande rätta?

Först jag startade inte tråden för att ändra de jag gör mer för att se hur folk tycker här på buke å de visade sig vara precis så som jah befarat:grin:

Jag tycker de viset du sköter din häst är väldigt likt de viset jag har med mina andra hästar...

Han blir långhårig på somaren du får ju tro vad du vill men de är så det är. Han har varit klippt året om hela sitt liv i princip..

Jag lindar honom för det mesta bara när han är riden eftersom jag rider honom varje dag..

Gallor är inte farligt nej men jag vill ändå att han ska vara gallfri.

Långhårig för dig e kanske inte samma som jag ser som långhårig!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 600
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 904
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka