Klippt året om, lindade ben varje natt??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 19 836
Sv: Klippt året om, lindade ben varje natt??

En talan har du visst!

Jag försökte att inte klippa honom så han skulle börja få sommarpäls som man ska, eller hur man ska uttrycka sig.
Men jag kunde inte vänta på de då jag inte var beredd att skippa utesäsongen.

Du kanske ska lära dig att anpasss dig till en HÄST ! På dina inlägg låter du som:

1. En bortskämd unge.

2. Du har inget eget tänkande, dvs du bara gör det andra säger.

3. Du har INTE en susning om hur en häst fungerar, menas: anpassa dig efter hur en häst fungerar.

*skriver man asså, vad är man då..? Kanske max 15 år ?? *

1. Jag är inte en bortskämd unge men tro vad du vill, hehe
2.Jag har eget tänkande. Bara för att jag inte tycker som alla andra här så betyder inte det att jag inte har eget tänkande.
3.Anpassa mig efter hur en häst fungerar, å vad vet du i den frågan??

Jag kan skriva asså utan att behöva va 15 år , men men

Det är klart jag har hästarnas välbefinnande först, om de inte hade mått bra så hade de inte gjort de de gör för mig inne på hoppbanan.
Jag måste prioritera ridningen högt, högre än vinterpälsen....

Ser du dina hästar som dina vänner eller ser du dem som ett "fordon" som ska ta dig över de där höga hindren?

Har träffat allt för många som helt har tappat att de där sakerna som bär runt dem på ryggen några timmar/dag faktiskt är levande varelser. Och att de faktiskt villigt går den där hoppbanan med dig behöver inte alls betyda att de gillar hur du behandlar dem. Tror nog att en stor andel topphästar runt om i världen inte vågar annat än att göra som deras ryttare vill, annars får man pryl därefter.

vad menar du med att se över boxvistelsen?

Jag menar lösdrift alt. en mycket större box där han kan röra på sig mer.

Tävlingshäst eller inte, han visar klart och tydligt att han får svullna ben av att stå inne på nätterna och du lindar benen för att få bort symptomen, du gör inget åt situationen. Där tycker jag faktiskt inte att du ser efter hästens bästa.

Och jo, man kan ha tävlingshästar i lösdrift också. Hör med flera här på buke, vet att det är många som tävlar utan problem fast deras hästar är ute på lösdrift.

Jag ser dem som mina bästa vänner, jag älska dem så otroligt mkt!:love:

Hästen dör inte för att den svettas. Lite obehagligt? Kanske det. Jag tycker också det är obehagligt att bli svettig och det blir jag om jag tränar även utan dunjacka.

Det är bevisat att hästar med klippt päls presterar bättre än en häst som är oklippt. Finns en studie gjord på travhästar om det. Så i hennes fall är det fördelaktigt.
Även en häst med klippt päls klarar sig långt om den får mycket grovfoder och om man anpassar grovfodergivan beroende på vädret.

Jag tänker inte höra med folk här på buke.
Jag gillar lösdrift men inte till mina tävlingshästar.
5x6m är boxen (vet inte riktigt hur man skriver ute det).

Ja han går i hage hela dagarna.
Han är känslig på vissa foder, men går nu på foder som passar perfekt till honom.
Hans päls på sommaren blir inte den fina sommarpälsen den blir bara lång o ful.
Mina andra hästar har superfin sommarpäls, innan jag fick honom så klippte jag aldrig på somaren..

Dte låter ju toppen att han går ute mycket och att du hittat foder som passar perfekt. Få friska hästar har enligt mig lång och ful päls på sommaren. Kan inte minnas att jag sett någon faktiskt.
/U

De har ingetb med att han är sjuk att göra, de är hans päls som e förstörd, eftersom han varit klippt året om i princip hela sitt liv.

om man klipper en häst sommartid,måste man inte skydda den från brännande sol och insekter då? pälsen finns ju av en anledning,Bara en tanke.Vi skulle verkligen behöva klippa nu,tänkt göra det.Men hästen fäller som bara den nu.Vad jag lärt mig är att inte klippa när pälsfällningen börjat.Rätt eller fel???Men jag vet elitryttare som klippte nu,endast för utseendets skull.Men eftersom vår häst fäller,det bara rasar nu,som det ska.Så ok ..det får hon göra.Snart är hon ändå korthårig......men om inte en häst fäller som det ska måste ju något ha blivir rubbat i den normala pälsfällningen,då måste man ju klippa.Men varför har det blivit så? Men vida vad som är rätt eller fel,skulle jag inte kunna utala mig om....

Jag tänker inte höra med folk här på buke.
Jag gillar lösdrift men inte till mina tävlingshästar.
5x6m är boxen (vet inte riktigt hur man skriver ute det).

Tja det är din häst, plåga honom så mycket du vill. Det gör inget om han får svullna ben som måste lindas konstant, det ligger på ditt samvete inte mitt.

Tillägg: Orsaken till varför jag svarar som jag gör oav är för att jag är riktigt trött på människor som tar ut sin bekvämlighet över hästarna när de klart och tydligt visar att det inte fungerar.
Jag hade svarat annorlunda om ditt svar varit i stil med: Det finns ingen möjlighet att ha hästen på lösdrift därför att.. eller Han kan inte vara på lösdrift därför att..

Häststackarn mår ju inte bra av att stå i box under natten- han visar det klart och tydligt men du anser att tävlingshästar ska inte stå på lösdrift och därför får han dålig blodcirkulation som du döljer genom att linda.

Senast ändrad:

Långhårig för dig e kanske inte samma som jag ser som långhårig!

Nä hur lång päls räknar du som långhårig? Undrar också varför du startade tråden. Du tar inte emot några råd, alla andra fattar inte hur känslig din häst är så varför ska vi andra vara intresserade av du gör och inte gör.

Du kanske älskar dina hästar men de skulle säkert åka ut med huvet före om de börjar vägra.

Vad gäller om inte pälsfällningen startar som den ska så kan man:
Ha nattlampa tänd så att den alltid står i lite ljus För pälsfällning går efter ljuset.
Ge den B-vitamin o maska den.
Bada hästen i rätt varmt vatten så lossnar ofta mkt päls.
Man kan om den inte tappar pälsen ändå, när de blivit varmt så får man göra en vetrinärkoll så inte något är fel.
(jag gjorde allt detta med han som klipps året om)

Om hästen fäller så klipper jag inte heller den.
Han som klipps på somaren klarar av att gå utan tcöke men pga. insekter å så så har han ofta flugtäcke på sig, men de har mina andra hästar med.

Men snälla lilla du, de e rent ut ELAKT att säga till folk att de plågar sina hästar, jag älskar mina hästar skulle aldrig plåga dem!!

Mina hästar älskar att hoppa börjar de vägra så är de sjuka!
Å du vet inte överhuvud taget hur jag hade gjort om de slutat hoppa!
Jag hade först kollat upp så de va friska om de var de så skulle jag ta reda på anledningen till att de stannar, om de helt enkelt visar sig att de tröttnat så får de en paus från det sen försöker man på lägre nivå, funkar dte ändå inte så får man kanske skola om dem eller fundera ut ngt annat.
De åker INTE ut med huvudet före!!!!

Alla mina hästar är NH tränade.
Allt de gör är av egen fri vilja!

Lösdrift är inte lösningen på allt.
Han mår bra, fattar inte att du kan utala dig om att han"klart o tydligt visar att de inte fungerar" .

Även om jag skulle vilja så har jag ingen möjlighet till lösdrift.

Jag sa inte att tävlingshästar inte bör gå på lösdrift utan att mina hästar inte ska går på lösdrift.

Okej, my bad, men enligt de vetrinärer jag pratat med så är det bra att göra/ge i de fallen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 600
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 904
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna