Klippt året om, lindade ben varje natt??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 19 836
Sv: Klippt året om, lindade ben varje natt??

Lösdrift är inte lösningen på allt.
Han mår bra, fattar inte att du kan utala dig om att han"klart o tydligt visar att de inte fungerar" .

Nej det har jag inte sagt heller..? L
men lösdrift är troligtvis lösningen i ditt fall då han blir svullen i benen av att stå inne under kvällarna. Genom att bli svullen i benen visar han klart och tydligt att han inte kan stå på box under natten. Min häst blev inte svullen i benen av att stå inne på natten= hon klarar av det.

Jag sa inte att tävlingshästar inte bör gå på lösdrift utan att mina hästar inte ska går på lösdrift.

Ändå svarar du tidigare:

Tro nu inte att jag e emot lösdrifter e de en stor fin en så tycker jag dee super men inte till tävlingshästar.

Först jag startade inte tråden för att ändra de jag gör mer för att se hur folk tycker här på buke å de visade sig vara precis så som jah befarat:grin:

Jag tycker de viset du sköter din häst är väldigt likt de viset jag har med mina andra hästar...

Han blir långhårig på somaren du får ju tro vad du vill men de är så det är. Han har varit klippt året om hela sitt liv i princip..

Jag lindar honom för det mesta bara när han är riden eftersom jag rider honom varje dag..

Gallor är inte farligt nej men jag vill ändå att han ska vara gallfri.

Långhårig för dig e kanske inte samma som jag ser som långhårig!

Att vara noggran med sina tävlingshästar och alla hästar också för den delen, är en självklarhet för mig.

Men att överdriva allt man gör får i alla fall inte mig att tro att hästen ska prestera bättre på banorna, snarare tvärt om.
Jag tycker att man ska försöka låta hästen vara häst i den mån det går.
Då pratar jag inte att gå ute dygnet runt utan täcke eller såna saker, men man bör inte överdriva som sagt.

Har du ens provat att trappa ner på allt du gör?
VET du att din häst blir sämre av att inte lindas jämt och inte klippas liika ofta?

Okej, my bad, men enligt de vetrinärer jag pratat med så är det bra att göra/ge i de fallen.

b-vitamin är en myt som folk av någon orsak slänger pengar på och som veterinärer rekommenderar utan belägg för att det ska hjälpa. Man kan lika gärna köpa en flaska och hälla ut den i vasken.

Då ber jag om ursäkt jag har oxå skrivet innan i tråden att jag tycker de e ok ,men inte för mina.

Så om jag nu plågar min häst om jag inte har han i lösdrift ska jag sälja honom då? För jag har inte möjlighet till lösdrift??
han har inte ont i benen så han trivs bra i boxen.

Jag har provat att trappa ner(jag är inte dum i huvudet).
Det funkade inte.

Ok, de hade jag ingen aning om, alltid kan man lära sig nått nytt.

Jag kan inte annat än råda dig att inte "mänsligfiera" din häst så mycket. Du vill väl, men lägger in dina egna behov i hästens liv. Hästar behöver inte per automatik täcken på vintern, hästen behöver inte klippas varannan vecka. Allt handlar om att du ska må bra. Ha en häst som glänser mer än din medtävlandes osv. Du svarar hela tiden tvärsäkert att just din häst inte klarar sig utan din "princessbehandling". Hur vet du det? Har du provat? Ang. de svullna benen så kan jag bara instämma i föregående talare, känns som att du rakt av kopierar hur andra "toppryttare" gör. Synd. Du kanske även ska reflektera över att kan finnas fysiska problem även om vet inte hittat? Eller så kanske din 18-åring behöver fler dagar för fysisk återhämtning? Bara en reflektion. Alla har vi olika syn på att hålla häst.

Jag har provat att inte sköta han som jag gör nu å de går ju men han är fräschare som jag sköter honom nu.
Alla som skrivit här skulle kanske ta å se över sin egen häst hllnig (enligt mig)nästan alla iaf.
Jag har pga. alla synpunkter kollat runt lite om de verkligen e så hemskt de jag gör o alla har kommit fram till nej de är det inte, jag behandlar honom som en häst att han klipps står lindad å har täcken gör ju inte honom till mindre häst för det, han får samma behandling som han har fått större del av sitt liv å de fungerar bra, han mår superbra *pepparpeppar*
Jag kopierar inte hur andra toppryttare gör efter att testat olikan sätt att behandla honom så haer detta visat sig det bästa för honom.

Nyfiken på vad du anser som stor hage för två hästar? Du skrev tidigare att du hade två i en stor hage.

Så om jag nu plågar min häst om jag inte har han i lösdrift ska jag sälja honom då? För jag har inte möjlighet till lösdrift??

Ja och det kunde du ha sagt tidigare. Svaret du gett tidigare har alltid varit "mina hästar ska inte stå på lösdrift" vilket har faktiskt gjort mig trött, jag sa ju tidigare att om du svarat "jag kan inte ha hästen på lösdrift därför att jag inte har möjlighet" hade jag förstått, alla har ju inte den möjligheten på grund av flera orsaker, men nu om jag tänker på din attityd och sättet du hela tiden poängterar vikten av att allting ska vara tiptopp och snyggt så känns det mest som att han står i box till 85 % på grund av din bekvämlighet.

Bekvämlighet? Hur kan de va av bekvämlighet att ha hästen i box??

Vet du vad? Bästa vore verkligen att ge lite bildbevis! Du säger att vi kanske inte menar vad du menar när vi säger "lång päls" osv. Ta ett kort innan du klipper nästa gång och lägg ut det, så man får se. Skulle vara grymt intressant att se hur han ser ut innan du klipper. Sen tänkte jag på det här med flugtäcke på sommaren.... om du inte klippte honom hade du troligtvis inte behövt flugtäcke, han skulle få vara lite häst och slippa gå med täcke året runt plus att du själv skulle spara så sjukligt mycket pengar!

Jag kan tro dig när du säger att du älskar dina hästar över allt annat, och jag kan verkligen tro att du vill göra vad som är bäst för dem... Men helt ärligt så behandlar du dem som små porslinsgrejer, och personligen tror jag att hästar mår bäst av att leva så naturligt som möjligt. Hade du ärligt talat haft dina hästar på lösdrift om du hade möjlighet till det? Om det inte hade varit så att peter wylde klippte sina hästar varannan vecka, hade du klippt dem så ofta då?

En annan grej är verkligen hagen.. kan du inte lägga ut lite bilder på hagen också, så man får se hur den ser ut!

Jag kan visa bilder på hur han ser ut före o efter om någon berättar hur man gör, jag får ta bilderpå hagen för de har jag inga, men före o efter klippning har jag redan.

jag hade klippt så ofta även om peter inte hade gjort det, (hans hästar klipps oftare).

Flugtäcke har han inte alla dagar, de hade jag inte kunnat skippa ändå då vi har mkt ohyra häs på somaren.
Han har flugtäcke lika mkt som de som e oklippta.
Hagen är slätmark + en "kulle" eller hur man ska skriva, ska fixa bilder.
Det bästa med hagen (gillar min hage) är att man kan stänga av delar så att gräset får vila, men den ä'r alltid stor ändå *stolt* :laugh:

7 tunnland= 3,5 hektar har jag för mig så det är ganska stort då:)

ja de e ganska stort, oftast så är den avdelad tex nu när de e så vått så är "kullen" avdelad så de kan växa gräs där. Men hagen e fortf stor.

bilder finns på en nyskapad bildagbok konto.
bilddagboken.se
Användarnamn: Justmehere

Tja det är din häst, plåga honom så mycket du vill. Det gör inget om han får svullna ben som måste lindas konstant, det ligger på ditt samvete inte mitt.

Tillägg: Orsaken till varför jag svarar som jag gör oav är för att jag är riktigt trött på människor som tar ut sin bekvämlighet över hästarna när de klart och tydligt visar att det inte fungerar.
Jag hade svarat annorlunda om ditt svar varit i stil med: Det finns ingen möjlighet att ha hästen på lösdrift därför att.. eller Han kan inte vara på lösdrift därför att..

Häststackarn mår ju inte bra av att stå i box under natten- han visar det klart och tydligt men du anser att tävlingshästar ska inte stå på lösdrift och därför får han dålig blodcirkulation som du döljer genom att linda.

Hördu, jag tycker du skall lägga ner gnället. Boxen är enl TS 30 m2 och det är inte många hästar förunnat att ha en så gigantisk box. Jag skulle vilja påstå att det är jämförbart med att ha hästen ute dygnet runt (dom står ju ändå mest stilla vid grinden halva tiden).

En häst på lösdrift har knappast en så stor yta avsatt bara för sig själv.

:bow:
Så tkr jag med, skönt att jag inte e helt bakom vagnen i de läget iaf...

Jag måste förtydliga det hela. Jag tror inte, och säkert många med mig, att du är helt bakom flötet vad det gäller din häst. Jag tror säkert att du har en välskött häst och fin hage samt fin box. MEN. Du ställde frågan vad folk tycker om din frekventa klippning och att du lindar varje natt. Det har du fått olika svar på. Alla tycker givetvis inte likadant för om du frågar tolv ryttare om en sak så får du fjorton svar :). Men under trådens gång så har du visat på att du behandlar din häst på ett sätt som kan uppfattas som överdriven, dvs att du vill så väl så att det kan slå över åt andra hållet. Du har även visat att du inte är intresserad av andra lösningar, att ditt sätt att sköta din häst är det enda sättet som han mår bra av. Det är ju bra om det är så, men du får även acceptera att få mothugg. Det får man alltid när man ställer en fråga och det är väl det hela grejen med forum handlar om. Annars hade inte så många engagerat sig. Det viktigaste är dock att du agerar som du gör för att du har så mkt kunskaper att DU anser att det gagnar din häst. Inte för att du sett andra göra det, eller för att du inte vill att din häst ska se ut som ett "marsvin" :confused:. Lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 600
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 904
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna