Klippt året om, lindade ben varje natt??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 19 836
Sv: Klippt året om, lindade ben varje natt??

jag gör de jag gör utav erfarenhet att det är det bästa för honom. Klart jag inte bara klipper för att han inte ks ase ut som ett marsvin, först o främst klipper jag för hans välbefinnande.
Jag ville höra andras åsikter ja, men jag vill inte ändra till de de skrivit, o jag e säker på att de skiter fullständigt i att jag säger att de fungerar bra..
Lösdrift o utan täcken e de bästa för alla hästar känns de som att de e de enda bra för dem, men för mig är det absolut inte det bästa för alla. ens för de flesta.

Jag gillar att höra andras åsikter,men hade kanske inte väntat med så aggresiva svar, får jag aggresiva svar så ger jag de tillbaka, låter konstigt kanske men men.....:)

För min egen del kan jag säga att anledningen till att svaren kan ha blivit lite aggressiva, är just för att det chockerar mig att hästar sköts så otroligt porslinsaktigt. Men i och för sig, har hört om otroligt mycket värre typer än du. Ett exempel är en gubbe i Linköping som aldrig har sina hästar ute, och de rids endast på ridbana. Och självklart är boxarna inlindade i nåt mjukt material så de inte kan skada sig. :eek: blir tokig.

Jag tror absolut att lösdrift o lång lurvig päls är det bästa för ALLA hästar, MEN i och med att vi använder dem till olika saker så passar det säkert inte till alla.

Förresten, vem det nu var som skrev att hästarna "ändå bara står vid grinden" om de är ute hela tiden... Gaaaanska fel. Mina hästar står aldrig vid grinden och vill komma in, om de inte ser att man kommer med en grimma dvs :D

men här har du fel. ett hästben blir inte "sjukt" eller försvagat av att lindas. om en häst som vanligtvis lindas får svullna ben om man låter bli att linda så är det bara för att lindorna har maskerat ett problem: dvs gallor eller dålig cirkulation! det är inte lindornas fel, utan det ursprungliga problemet som kommer fram.

min ena häst är lindad under vintern pga att han är broddad och skär sig när han reser/lägger sig ner. det rör sig alltså om flera månader som han är lindad. så fort sommarskorna kommer på så sluter jag linda. han har aldrig haft minsta tendens till svullnad!

ts; jag avskyr att klippa och gör det inte mer än högst nödvändig...:p men om dina hästar inte blir rädda/stressade av att klippas så gör det nog ingen skada. låter dock onödigt att klippa så ofta??

Lindar man för att de sväller i och sen slutar och det fortfarande sväller i, ja det är ju lixom skälvklart... Men det var inte vad jag menade.

Har haft hästar som har fina torra ben som efter man börjar linda dem varje natt ett tag o så de vant sig o sen när man slutar eller låter bli en natt, så fyller de genast i och svullar.
Hade det varit en häst hade jag inte reagerat så , med detta är regel, inget undantag.
Och det handlar alltså inte om en häst, utan erfatenhet från olika hästar stående i olika travstall med många hästar sen -80 talet.
Vad beror det på då tror du?

jag blir lite irriterad av att läsa ditt inlägg...

Du är trött på daltandet å jag e så trött på att folk inte tar hand om sina hästar ordenltigt!!

JAg sköter om alla våra hästar utomordentligt bra. UTAN att fjanta runt med kilometer lindor eller klippa i tid och otid.
Men enligt inlägg så går jag då under kategori "ej kompetent hästägare" ??
MAn kan faktist ta hand om hästar på bra sätt utan att linda in dom i bomull.

Men snälla lilla du, de e rent ut ELAKT att säga till folk att de plågar sina hästar, jag älskar mina hästar skulle aldrig plåga dem!!

Gränsen mellan daltande och plågeri kan stundtals vara väldigt hårfin :devil:

AM

Jag behandlar inte mina hästar porslinsaktig för att jag lindar hans ben o klipper honom, om de e vad de krävs för att du ska tycka att man behandlar hästar porslinsaktigt så undrar jag hur du behandlar dina hästar???

Jag är så trött på folk som vill att hästarna ska leva så mycket som hästar, de e klart man ska göra det men hästarna trivs nödvändigt vis inte bäst i lösdrift o med lång päls.

Jag menar inte att du inte tar hand om dina hä'star väl, de var mer någonting jag man skriver för att förklara , jag är trött på människor som e motsatsen till mig kanske man skulle kunna säga, vet inte hur jag ska förklare det.

Om linda benen o klippa pälsen är att plåga hästen då plågar hela världens elitryttare sina hästar...(med några undantag).

Det är ganska enkelt

Sköt om din häst som du har gjort. Det låter som om den knappast har tagit skada av det.

Och alla andra får sköta om sina hästar på deras sätt.
Just face it.

Förstår inte varför det ska bli "krig" om vem som kan/vet allt om allas hästar.
Jisses, tagga ner. ( inte riktat mot ts)

Vissa kommer alltid att ha olika åsikter, men det behöver inte betyda att en har fel.

Gränsen mellan daltande och plågeri kan stundtals vara väldigt hårfin :devil:

AM[/QUOTE]

:bow: :bow: Visst är det så! Jag funderar ibland på var den "gamla" synen på hästhållning håller på att ta vägen? Man ser alldeles för ofta hur hästägare har tagit till sig ett sätt att sköta hästar som faller längre och längre från hästens väl och behov. När jag började min ridkarriär, på 80-talet så fanns inte begreppet klippa hästen per automatik och täcken var bara något man la på hästen efter hård ansträngning för att inte bli kall muskulärt. Nu har ett nytt sätt att se på sina hästar infunnit sig, där hästmänniskor bedömer sin hästs välbefinnande genom materialistisk status etc. Detta är oerhört synd för hästen och jag har många gånger funderat över vad det beror på? Kan vi skylla lite på ridskolorna? På att tränarna tappat grundtänket? Eller beror det helt enkelt på att de gamla hästkarlarna som lärde ut hästkunskap på ett genuint sätt håller på att försvinna?
Vill dock tillägga att det finns en stor andel hästägare som värnar om våra hästars väl och hanterar de därefter. Men det finns tyvärr även de som skapar sig en egen uppfattning om hur hästen vill ha det agerar efter det. Ofta i välmening, men utan tillräcklig kunskap eller utan förebilder med sund hästhållning som utgångspunkt.

Tack, ja jag ska fortsätta som innan, han mår jättebra av det :) Vad jag kan se iaf (o de som har kollat t.ex. ET ) :)

:bow:

Hur vet du att det som du ser som sund hästhållning verkligen är det?
Min mamma har tävlat hela sitt liv på olika nivåer, och enligt henne så var det samma då inte i samma utsträckning men visst klipptes hästarna o gick täckade. Och lindade benen efter ridning.
Så hur vet du att det verkligen är som du säger??

Bekvämlighet? Hur kan de va av bekvämlighet att ha hästen i box??

Det undrar jag med?! Jag tycker inte att det är det minsta "bekvämt" att mocka åt mina två påller. Kan iofs bero på att dom troligtvis bjuder in alla deras boxkompisar på fest i deras box varje kväll, således blir det ett j-a meck att mocka/städa efter kvällens fest ;).

TS: Om detta passar just dina hästar KÖR på det då! Jag vet att jag gör mycket saker med mina hästar som i andras ögon säkert är "djurplågeri" men jag vet vad som passar mina djur och har kommit fram till att mina lösningar funkar för oss mina pållar verkar lyckliga dvs är pigga,äter som dom ska,"gör ifrån" sig som dom ska,ser fina ut i pälsen (dom är oxå rakade) osv osv.

Jag ser inte heller lösdrift som ett alternativ till mig och mina hästar sen passar det säkert andra. Inte ens om den va finast i världen... Jag trivs med box (även om det är jobbigt att mocka) och allt som här till.

Lycka till med framtida tävlingar och må din 18åring bli 30bast (minst)!

Tycker jag med, precis så, mina hästar har fest varje kväll på morgonen har man 7 bombnedslag att göra rent i princip:D jag kallar kinte det bekvämlighet, mocka e ju varken direkt kul eller roligt tänkte jag skriva hehe men menade att de e ganska jobbigt :)

Jag blir glad av att läsa ditt inlägg, känns som att jag inte e helt motarbetad med att ta hand om hästarna så här. eller hur man ska säga.
Jag är inte heller emot lösdrift de funkar inte för mig o mina hästar bara :)

:bow:

Hur vet du att det som du ser som sund hästhållning verkligen är det?
Min mamma har tävlat hela sitt liv på olika nivåer, och enligt henne så var det samma då inte i samma utsträckning men visst klipptes hästarna o gick täckade. Och lindade benen efter ridning.
Så hur vet du att det verkligen är som du säger??

Just vad jag menade! Nu klipper och täckar var och varannan ponnyunge sina hästar. Många utan att ha en enda aning om syftet.
Sund hästhållning för mig är när man behåller olika faktorer i hästhållningen som gagnar hästarna. Att man tänker ursprung när man planerar för hur sin häst ska ha det. Tycker inte att det behöver vara mer komplicerat än så. Kanske tog du mitt tidigare inlägg som kritik mot dig personligen, så var inte fallet. Givetvis sköter vi alla våra hästar enligt våra egna uppfattningar om vad som passar dom bäst och så måste det vara. Men frågan är väldigt intressant att diskutera, tycker jag. Det är ju bara att läsa tråden för att se hur vi uppfattar saker olika. Jag personligen skulle aldrig kunna utläsa av mina hästar att de föredrar att bli klippta varannan vecka, det är för mig obegripligt hur du kan läsa av din häst så. Men kanske är det jag som har missat något?

Han säger ju givetvis inte att han VILL bli klippt men han behöver det för om han är oklippt så blir han varm fortare pulsen går upp fortare, tar längre tid att torka efter ridning. Han får svårare att prestera på topp.
Flera av de tränare hjag har ridit tränar inte eleven om deras häst inte är klippt (vintertid).

Jag tycker även att ponnyer ska vara klippta om de jobbar hårt men e de bara skogsmulle ponnyer så tycker jag inte att de behöver klippas.

Jag anser inte alls att det är fel att klippa en häst som presterar maximalt ofta och ska prestera optimalt. Det är inte det jag ifrågasätter utan att det är så många som gör det per automatik. Att man tex helrakar en häst som ska hobbymotioneras och därför måste täcka hästen för att han ska kunna hålla värmen däremellan. Kanske har jag "lånat" din tråd och gått från ditt ämne, men jag tycker ändå att ämnet är värt att diskutera. Eller hur? Vi gör så många ogenomtänkta saker med våra hästar (säkert jag också) som vi tror är bra för dom, men det speglar bara vår okunskap. Ett bra exempel är faktiskt lösdriften. Många slår bakut mot lösdrift bara för att man själv tycker att det är mysigt att ta in hästen i ett "varmt stall" på natten. Ett annat exempel är användadet av "hjälpmedel vid ridningen" som är så illa anpassade till hästen att de gör mer skada än nytta. Eller bristen på hur man utfodrar sin häst så att den mår bäst. Listan kan göras lång! Förstår du hur jag menar?

Jag tycker också att det är intressant.
Och jag håller med om att många skulle kunnat skippa helklippningen, kankse bara klippt hals o mage eller liknande om hästen bara ska ridas normalt arbete. ska hästen bara gå i skog o mark kanske ridas hårt enstaka gång så kan den vara oklippt.
De beror helt enkelt på vad hästen ska göra, oavsett ras.:)
Låna tråden mest du vill:laugh:
Jag gillar lösdrift ett exempel där det faktiskt räddade vår häst var:
Vi hade ett litet welsh sto (vi har inte tillgång till lösdrift)som hade astma så vi gav bort henne till en som hade lösdrift o i o med att hon fick gå på lösdrift så blev hennes astma bättre, så jag tycker mkt bra om lösdrift, de räddade henne, fast hon dog senare av astman iaf men de va ju inte lösdriftens fel..

en sak som MÅNGA tävlingsryttare gör fel (enligt min mening) är att de ger mkt kraftfoder o lite stråfoder, jag ger givetvis ordentligt med kraftfoder men stråfodret är viktig, mina hästar får ordentligt med hö o sen så står de på halm (fylls på ny varje dag) så de kan knapra på den med om hö't tar slut..
Kanske inte har nått med detta att göra men iaf;)

Och en annan sak som jag tycker är fruktansvärt är alla hästar som aldrig får gå ut i en hage.. Sen tycker jag faktiskt att det är grymt att låta hästar gå en och en i små hagar, den sociala kontakten mellan hästar är ju så viktig!!!

en sak som MÅNGA tävlingsryttare gör fel (enligt min mening) är att de ger mkt kraftfoder o lite stråfoder, jag ger givetvis ordentligt med kraftfoder men stråfodret är viktig, mina hästar får ordentligt med hö o sen så står de på halm (fylls på ny varje dag) så de kan knapra på den med om hö't tar slut..
Kanske inte har nått med detta att göra men iaf;)
Ja, och sen kan man inte för sitt liv förstå varför hästen får magproblem :confused:...

Ja utevistelse är A och O. de ska alla hästar ha, i väl tilltagna hagar, vi har dock två hästar som går ensamma i sina hagar, en hingst :eek: haha. och ett sto som bara funkar med en av de andra hästarna, så hon får gå med han ibland så får hans kompis gå ensam, har hästarna två o två, blir för bråkigt annars. Vet inte om man förstår ett dugg av det jag skrev nu;)

Magproblem är ju vanligt hos hästar nu just för att så många har dem inne dag som natt:mad:

:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 595
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 904
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund