Klippt året om, lindade ben varje natt??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 19 836
Sv: Klippt året om, lindade ben varje natt??

Vad jag kan se i den här tråden, så verkar du sköta dina hästar på ett bra sätt, lång utevistelse tex, något som jag anser vara något av det viktigaste, jag anser att det viktigaste är att hästen får möjlighet att bete sig som en häst, då tror jag att hästen inte bryr sig om den är klippt,täckad, pedantskött eller vad det nu är. Ända jag kan tycka är att det låter väldigt jobbigt att klippa hela hästen varannan vecka, verkar som du verkligen vill ha hästarna helt renrakade?:p?

Ja de e jobbigt att klippa så ofta för de e ju inte superkul att klippa:)
Men som nu när de varit lågsäsong så har jag varit latare bara klippt var fjärde vecka, men nu e de dags med varannan igen... Hehe..
Uppskattar ditt inlägg :D

Han säger ju givetvis inte att han VILL bli klippt men han behöver det för om han är oklippt så blir han varm fortare pulsen går upp fortare, tar längre tid att torka efter ridning. Han får svårare att prestera på topp.
Flera av de tränare hjag har ridit tränar inte eleven om deras häst inte är klippt (vintertid).

Jag tycker även att ponnyer ska vara klippta om de jobbar hårt men e de bara skogsmulle ponnyer så tycker jag inte att de behöver klippas.

en nyfiken fråga: vilken nivå tävlar du på och i vilken gren?

Hoppning 130 o 140 förhoppningsvis snart 150.
Dressyr, snart iaf .
Hur så?

Jag har scrollat igenom hela tråden och jag har fått många tankar om det olika har skrivit. Men ett generellt svar till TS från mig.

Du verkar ta hand om din(a) häst(ar) på ett bra sätt och jag ser ingen egentlig anledning till att du skulle ändra något, mer än att det verkar vara ohyggligt jobbigt att klippa hästen så ofta. För i alla fall tar det mig minst tre timmar att helklippa en häst så att det blir snyggt, vilket jag antar att du gör? 3 h x 26 veckor = 78 timmar på ett år. Och det för att korta pälsen några millimeter åt gången. :p

Nä, det är jag faktiskt alldeles för lat för.

Angående detta att linda varje natt och även på dagarna - det är väl bara att acceptera att människor finner olika anledningar och argument för sina val. Oavsett vad de väljer. Hästvärlden är så full av självutnämnda experter att det inte tjänar mycket till att försöka övertyga någon via arbumentation. Inte IRL och (definitivt) inte på Buke.

Det kan finnas mycket goda skäl för att linda/skydda tävlingshästar som går höga klasser som faktiskt inte har ett dugg att göra med hästens välbefinnande. Det jag tänker på är pengar - för dyra tävlingshästar brukar vara mycket livliga och dessutom inte vara försökrade för sitt värde.

Trist, men inte desto mindre sant. Och åsikter om detta får man förstås ha som man vill.

Det tar mig faktiskt bara 2h o de blir skitfint:D
Övning ger färdighet, men kul är det inte, haha...

Fast du lägger ju ändå över två dygn på att klippa hästen varje år.

Efter vad du skriver så tycker jag att du verkar sköta dina hästar helt ok, grundmässigt. (Mat, utevistelse osv)
Visst, sedan kan man vara oense om diverse andra saker, vilket jag antar är läget i denhär tråden.

ABER!
Hästens välmående måste ju gå i första hand. Och i ditt svar på mitt förra inlägg skrev du att du inte var villig att offra utomhussäsongen för att din hästs pälsstruktur, eller vad man ska kalla det, ska återgå till det normala.

Nu ska ju jag inte uttala mig i hur just din häst mår, men jag kan tänka mig att hästar som sköts så har vissa hormonrubbningar och liknande när kroppen inte får agera som den "ska".

Nej de har han inte enligt vetrinärer så är de inget han känner av för han fäller ju men han sätter ingen kort sommarpäls utan de är ngt mittemellan vinter o sommarpäls.

Jo men de timmarna jag sätter på klippning är ju ändå tsm med hästen i fråga :)

Nej de har han inte enligt vetrinärer så är de inget han känner av för han fäller ju men han sätter ingen kort sommarpäls utan de är ngt mittemellan vinter o sommarpäls.

Jo men de timmarna jag sätter på klippning är ju ändå tsm med hästen i fråga :)

Alla problem tror jag inte att människor kan hitta, vi kan ju trots allt inte prata med dom.
Jag förespråkar givetvis inga dumheter nu. Veterinärer ska kontaktas och deras kunskap ska tas på allvar. Men det är ändå lite naivt att tro att dom kan se minsta lilla förändrig hos en individ.
Och heller därmed inte sagt att hästen mår dåligt av denna förändring.

Men det finns bra mycket trevligare saker man kan göra än att klippa kan jag tänka mig. :idea:

(Jösses, det här är ju bara rappakalja. Jag vet inte ens vad jag menar själv!)

De finns bra mkt roligare saker att göra än klippa helt klart.
Jag får ju lita på vetrinären eftersom jag inte kan prata med hästen.
Jag tror hellre att han mår bra o inte känner av det, finns inget som tyder på att han skulle må dåligt av det.
:rofl:

Sure, du gör som du vill. ;)

:D:bump::D Får hoppas att jag har rätt bara:eek:

Det är det nog ingen som har. :angel:

Nä de e ju sant förståss;)

Hoppning 130 o 140 förhoppningsvis snart 150.
Dressyr, snart iaf .
Hur så?

Blir nyfiken på dina motiveringar, ingen jag känner på ens elit nivå klipper och lindar sina hästar så mycket som du, framför allt inte klipper. så jag undrade bara för du verkade motivera att det absolut var nödvändigt just för den nivå du befinner dig på.

I övrigt håller jag med Saint, det finns betydligt värre problem och jag ser inte att din hästhållning är ngt som är till skada för hästen alls. Jag ifrågasätter nödvändigheten av det hela, men hästen är med stor säkerhet väl omhändertagen.

Då har de kommit ut fel själklart så behöver inte allt de göras på alla tävlingshästar mina andra hästar klipps en gång i månaden lindas bara efter hårda pass, de e bara han som de e så mkt på :)

fast lösdrift är eg en lika tillfällig lösning som lindor. om man verkligen ska LÖSA problemet med svullna ben så måste man göra något inifrån för att stärka cirkulationen. tex ge hästen akupunktur eller örter.

Bara för att poängtera: han får ackupunktur behandlingar.

Ja, de gör jag :D (attans vilket onödigt inlägg;))

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 595
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 904
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund