Klippt året om, lindade ben varje natt??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 19 836
Sv: Klippt året om, lindade ben varje natt??

Jag tänker inte ens bry mig om vad du anser är lång päls eftersom du har en fjording o jag har ett halvblod som jag tävlar på relativt hög nivå. (har inget emot fjordingar)
Jag måste klippa pälsen INNAN den hunnit bli så lång. O klart jag har mer än ett täcke när det är minusgrader ute, de ska ju inte behöva frysa!
Jag tror du missade poängen där.
Fjordingen får extremt mycket päls. Alltså MER än halvblod. Och på fjordingen växer INTE pälsen ut mer än nån mm på två veckor, alltså är det iprincip omöjligt att ditt halvblod skulle bli så pass långhårig att den behöver klippas på så kort tid.

Men de där med att de e bättre att ha en oklippt häst e BULLSHIT om du frågar mig.
Då bör du nog läsa på lite mer om hur hästen fungerar.

Det tar mig faktiskt bara 2h o de blir skitfint:D
Övning ger färdighet, men kul är det inte, haha...

Nu blev jag faktiskt ganska fundersam...
Du klipper varannan vecka och jag antar att du har gjort det ett tag. Och det tar dig TVÅ timmar att klippa? :confused:

Jag klipper väldigt sällan, kanske en gång varje år på sin höjd och det tar inte ens en timme och då är jag väääldigt långsam eftersom jag är så ovan..
De flesta jag känner klipper på en halvtimme... Max. Och då på hästar som inte är nyklippta.

Klippa på en halvtimme???
Huvud ben allt , snyggt! Tror jag vad jag vill på de kan man inte!

:bump: Läst tråden och kom att tänka på min gamla tant (C-ponny 38 år) aldrig lindad, fina och torra ben. Däremot klippt året runt ca var tionde vecka,pga "termostatfel". (Övning ger färdighet, helklippt, ganasch och ben på max en timma) Givetvis pga åldern:banana: både vi tvåbenta och fyrbenta är olika, behöver olika och reagerar olika:laugh: lugna och fina så går livet vidare. :love:till min pålle

Lite så är nog det här med klippning både betingat av vilken nivå man tävlar på samt vilket land det handlar om.
Den här Peter som det pratas om är i grund och botten amerikanare, i USA klipper man allt, känselhår och hela rubbet. Man klipper ofta etc. En annan kultur men amerikanska häster mår inte sämre för det. Kollar man sedan på OS-tävlingar så ser man flera hästar som är klippta mitt i sommaren, den har ju knappt någon päls alls.
Om TeamW nu har en 18-årig häst som blivit klipp på detta sätt i alla år så tror jag att den mår sämre av att försöka få den att sätta och fälla päls som vanligt (vilket kan ta år att få ordning på), än att klippa den varannan vecka. Kanske när hästen får blir pensionär så blir det annat.

Så länge hästar inte lider så är det väl bättre med övernojiga ägare än de som inte bryr sig.

De var ju kul att höra:)

Jag har klippt hästar hela livet ok jag e inte den snabbaste men när man ska klippa hela huvudet ben o allt o sen gå över allt en gång till när man klippt klart så man inte missat ngt, de måste va perfekt :) då har jag svårt att tro att man kan göra de så snabbt, sen e ju min häst ett par storlekar större än din= mer att klippa :)

Tänk så bra du kuinde formulera de som jag försökt få fram hela tiden :) Jag e inte så bra på att argumnetera o sånt ;)

Det jag ville framhäva var att vi är olika och att man mår bäst av att respektera varandra i våra olikheter. Man gör det som är bäst och passar bäst till sin egna häst. Med all respekt till alla. Grunden är ju att vi älskar våra fyrbenta=) Man behöver inte anta att alla andra sköter sina pållar sämre än man själv!
(Pst Jag är 40 bast och klippt sen jag var femton;) också halvblod,även här tar ju allt olika tid beroende på maskin ,häst och människa)
Väl mött, du vet nog vad som är bäst för din pålle

Ja jag hoppas att jag vet vad som är bäst för min plutt o att alla andra vet vad som är bäst för deras hästar. :)
För hästarnas skull hoppas jag det, för alla älskar vi ju de härliga fyrbenta vännerna! :love:

Nu blev jag faktiskt ganska fundersam...
Du klipper varannan vecka och jag antar att du har gjort det ett tag. Och det tar dig TVÅ timmar att klippa? :confused:

Jag klipper väldigt sällan, kanske en gång varje år på sin höjd och det tar inte ens en timme och då är jag väääldigt långsam eftersom jag är så ovan..
De flesta jag känner klipper på en halvtimme... Max. Och då på hästar som inte är nyklippta.

Jag tycker att det är oerhört snabbt att HEL-klippa en häst på 2 timmar så att det blir snyggt (jag är faktiskt lite misstänksam mot TS på den punkten, jag tror hon skryter :p). Jag har arbetat som hästskötare och i mina uppgifter ingick att helklippa 12 tävlingshästar. Allt annat än en prickfri klippning var otänkbart. Jag tyckte att jag var oerhört snabb om jag kom under 3 timmar per häst.

En slarvklippning kan jag också åstakomma på 20 minuter. :D

Jag skryter inte men jag har blivit hårt drillad av min kusin som jobbar som groom hos en toppryttare förut tog de mig tre timmar(hade sämre sax då) nu med mer träning o bättre sax tar det två timmar men de e klart behagligare hastighet att klippa på tre timmar, men jag har inte tålamod att stå å klippa så länge :)

Jag skryter inte men jag har blivit hårt drillad av min kusin som jobbar som groom hos en toppryttare förut tog de mig tre timmar(hade sämre sax då) nu med mer träning o bättre sax tar det två timmar men de e klart behagligare hastighet att klippa på tre timmar, men jag har inte tålamod att stå å klippa så länge :)

Jag driver lite med dig... *glimten i ögat*

Men jag måste säga... det är snabbt klippt! Det ställe som tar absolut längst tid för mig är vecken mellan och bakom frambenen och så i vecken runt bakbenen/bakknät. Tror alltid att jag skall klippa hästarna. Jag har inte hittat något bra knep utan sliter och drar i stackarnas ben (à la stretchövning) för att släta ut huden. Jobbigt för ryggen är det också.

Haha så gör jag med på mina hästar drar i benen hit o dit ;)
Förutom på min stora herre (182cm) han har så brett mellan frambenen att jag inte behöver lyfta en hov :) super skönt e de:)

Ja jag må säga att jag e snabb!! *skryter* :D
Haha fast jag har väldigt snälla hästar de står så lugn o stilla de hjälper ju till för att de ska gå fortare med !

Hade jag klippt någon annans hästar hade de nog tagit tre timmar, jag hade ju varit livrädd att mkissa någort ;)

Jag vet i alla fall vem jag ska köra mina hästar till när jag vill ha de klippta, eller lindade!!! ;);););) *skojar lite*

Då har de kommit ut fel själklart så behöver inte allt de göras på alla tävlingshästar mina andra hästar klipps en gång i månaden lindas bara efter hårda pass, de e bara han som de e så mkt på :)

Ja isåfall blev det nog lite fel minst sagt, och det är därför du väckt så mkt debatt med tråden : )

din inledning startar såhär:
"Jag klipper alla mina tävlingshästar året runt, vinter som sommar. I regel klipps de varannan vecka." osv

Då är det lite svårt att gissa att det gäller som du säger sen lite senare i tråden efter mycket debatt, att det gäller EN av hästarna : )

ett gott tips, från en som varit på forumet länge, är att alltid tänka igenom noga vad man skriver och hur det formuleras, när man startar en tråd - för att undvika missförstånd : ) Lite samma tips till din andra tråd, om broddar på. Om du är öppen för andra åsikter så är det en bra ide att INTE starta tråden med att alla som inte gör som du, inte har sund hästhållning : )

fast lösdrift är eg en lika tillfällig lösning som lindor. om man verkligen ska LÖSA problemet med svullna ben så måste man göra något inifrån för att stärka cirkulationen. tex ge hästen akupunktur eller örter.

Eftersom hästen verkar ren i benen under utevistelse men blir tjock under natten så är den logiska slutsatsen att stillaståendet ger cirkulationsproblemen. För att åtgärda dessa problem så bör hästen kunna ha tillgång till utrymme den kan röra sig på (och VILL röra sig på) för att öka blodcirkulationen i benen. Att ge akupunktur hjälper inte när det är stilla ståendet som är själva grunden i problemet. Problemet försvinner tydligen så fort hästen får röra på sig. Utevistelsen borde räcka nog för att stärka blodcirkulationen. Akupunktur har ingen vetenskaplig bevisad effekt.

Tack för tipset, jag vet att jag är mkt duktig på att göra/skriva/säga saker innan jag tänkt efter :D
Ska försöka tänka på de i framtiden!

Magproblem är ju vanligt hos hästar nu just för att så många har dem inne dag som natt:mad:

Nej, magproblem kommer främst från dålig utfodring. Stress är också bidragande orsaker men många hästar får dåligt med grovfoder, mycket kraftfoder och för få givor per dag för att magen ska fungera bra. Därav uppkommer magproblem så som magsår.

Ja jag tycker ju inte de e så bra för hästarnas magar att stå inne, de får inte röra sig tillräckligt o de e stressande för många av dem.
Jag vet att de du sa stämmer men nu pratade vi ju mkt om att stå i box...därav det inlägget..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 583
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 904
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 560
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka