Klippt året om, lindade ben varje natt??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 19 836
Sv: Klippt året om, lindade ben varje natt??

Ja de ska du va stolt över, det är alltid svårt att vinna :)

Jag använder BoT på honom i perioder då jag läste att funktionen försvinner om man har dem jämt.
Jag lindar faktiskt inte såå ofta på dagarna nu längre.
Men klippningen måste jag göra året om för han blir en teddybjörn på somaren med, antagligen för att han alltid varit klippt året om innan...skulle jag tro.

och ja jag vet att jag e lite överambitiös. men mitt största problem att jag e supernojjig med mina hästar o de vet jag om, men hellre de än tvärt om.
linda på nätterna kommer jag att fortsätta med men dagarna har jag redan minskat ner för de e skönare för honom i hagen utan lindor, han har dock benskydd de dagar han går i den stora hagen... hehe..

Hästar kan bli tjocka i benen av att stå mycket i box och vissa foder ger ofta tjockare ben än andra. Många hästar kan vara lite tjockare i benen på morgonen, men det ger sig så fort de får igång benen. Fast jag gissar att du har din häst i hage nästan hela dagen om du vet att den har problem med blodcirkulationen. Linda benen tycker jag man kan få göra som pynt och som strykkappor vid ridning, men att det ska skydda mot vrickningar och stötar tror jag inte vi ska förvänta oss.
Jag är en sådan bortskämd en vars alla storhästar haft sommarpäls mer eller mindre året runt, Jag behöver inte klippa alls och det är så skönt. Pälsen är väldans blank och fin även om jag inte hinner rykta så som jag önskade. Hästrna har haft täcke på vintern.
Hur som helst så vet jag att det finns andra som får betydligt mycket mer päls på vintern och behöver klippas, 2ggr brukar räcka. Jag känner ingen som klipper på sommaren. Jag skulle absolut inte vilja klippa en sommarpäls, det är ju den vackraste pälsen. Kan inte tänka mig att den blir vackrare av att hårstråna är tvärt avklippta än naturligt formade.
/U

Kan det vara så att han är överkänslig mot spån?
Har någon infektion, liknande? Hur mass mycket gallig blir han av att stå utan lindor? Hur länge står han inne, hur länge är han i hage i rörelse? :bump:

Men är väl ganska vanligt att äldre hästar blir galliga under natten? Är väl ganska vanligt över lag att de är lite galligare i benen å morgonen, än efter en ridtur...

*kl*

Men om hästen blir tjock och svullen i benen av att stå i box under natten kanske man bör se över själva boxvistelsen?

Som andra har skrivit... Hästar som är lite äldre är ofta galliga och de brukar bli tjockare i benen efter en natt i stallet. Men det blir ju bättre när de får komma ut och röra på sig. Och helt ärligt så tycker jag personligen att man inte alltid måste lyssna och följa veterinärers, ET, massörers och tränares råd till 100%. Ibland funkar det bättre med sundt förnuft. Du vet ju själv att de kan bli beroende av lindor (vilket jag gissar på att din häst redan är). Bara för att veterinären säger att han ska ha dem varje natt så behöver du väl inte ha det? Man får ju faktiskt pröva sig fram lite också.

Precis som andra har skrivit här, så gör du som du vill, det är ju faktiskt dina hästar. Men du vill ha lite åsikter om vad andra tycker, och min åsikt är att det är helt sjukt att folk faktiskt behandlar sina hästar så som du gör. Tävlinghäst eller ej, jag skulle aldrig klippa hästarna varannan vecka året om, skulle aldrig linda benen hej vilt bara för att en käns hoppryttare har sagt det, inte ens en veterinär. Och om det nu faktiskt är så att du behöver göra alla dessa åtgärder med din häst för att han ska vara "frisk", så kanske du borde överväga att faktiskt dra ner lite på allt tävlande hit och dit, när han ändå är 18 år. Behöver ju inte gå 1,40 då kanske?

Som sagt, du gör precis vad du vill, men jag är nästan 100 på att man skulle kunna sköta hästarna på ett helt annat sätt och kunna få ut ett mycket bättre resultat.

Kanske låter lite sur o irriterad, men jag blir bara så trött på allt daltande hit och dit med hästar nuförtiden, även om de är dyrbara tävlingshästar.

Ja han går i hage hela dagarna.
Han är känslig på vissa foder, men går nu på foder som passar perfekt till honom.
Hans päls på sommaren blir inte den fina sommarpälsen den blir bara lång o ful.
Mina andra hästar har superfin sommarpäls, innan jag fick honom så klippte jag aldrig på somaren..

Han står på halm, han e känslig för vissa hö sorter men nu äter han ekologiskt hö, de funkar jättebra.
Han ä ute i hagen mellan 07.30 och 17 el. 18.00
Han blir väldigt gallig om han e utan linderna på natten, på dagen blir han inte lika gallig.

vad menar du med att se över boxvistelsen?

jag blir lite irriterad av att läsa ditt inlägg...

Det var visst en vetrinär som sa till mig att linda hans ben på nätterna.Och nu är det ju så att de har testat att ha honom olindad alltid o de fungerade inte.
Och jag klipper ofta för hans välbefinnande först, hur skulle ni känna om de bad er springa ett maraton lopp en het sommardag med dunjacka på dig??

Jag behöver ju inte göra detta för att han ska var frisk, han e frisk ändå men de underlättar ju för honom med kortare päls o de e säkert skönare för honom att vara lindad o gallfri än olindad o gallig...

Du är trött på daltandet å jag e så trött på att folk inte tar hand om sina hästar ordenltigt!!

Hon menar troligtvis att det kanske hade funnits möjlighet att ha honom i box under kortare tid så att han inte står stilla så länge, då blir han troligtvis inte lika tjock och svullen i benen... Men dina hästar är ju ändå ute ganska länge, det är ju bra. Men går ju att ha dem ute ännu lite längre på kvällarna... Eller ännu bättre, lösdrift :idea:

Längre på kvällarna ok, men lösdrift NO WAY! :)

Du och jag är två individer som verkligen är långt ifrån varandra i åsikter om hästar. Men som jag sagt tidigare, så är det dina hästar så du får sköta dem precis som du vill. Alla hästar är ju olika även om jag tror att mycket beror på hur de skötts från början. Bra skötsel för hästar är enligt mig är när hästar får leva så pass naturligt som möjligt, ute mycket, äta ofta, slippa täcken, lindor och allt vad man nu kan sätta på dem.

Och som sagt, jag skiter i om det är världens duktigaste veterinär som sagt till dig vad du ska göra, jag påpekar bara att det faktiskt inte alltid är så att andra har rätt, även om de är jätteutbildade osv osv.

Du ville ha folks åsikter, du fick min. Vi har som sagt otroligt olika synpunkter på vad som är bra hästskötsel, men det är inget att ta illa upp för. Och om du ändå gjorde det så ber jag om ursäkt. Men om du vill ha andras åsikter så var beredd på att höra ett o annat. Om du hade varit helt fast vid hur du sköter din häst och riktigt riktigt nöjd med det så hade det väl inte varit något att ta illa upp för?

Haha tänkte nästan att du skulle säga nej till lösdrift, men ha dem ute lite längre då, kanske så att det blir max 10 timmar inne i box. Kan ju hjälpa lite i alla fall.

Grejen är den. Om din häst ändå varit lindad under många års tid, och klippt året runt jämt, så kanske det faktiskt är lika bra att fortsätta med det... som du skriver att du tänker göra. Det är ju ändå hästens vana nu och det kan ju faktiskt vara så att han aldrig får tillbaka någon naturlig balans i pälssättnings/fällning, osv.

Tro nu inte att jag e emot lösdrifter e de en stor fin en så tycker jag dee super men inte till tävlingshästar.

Jag försökte förra året att bevara hans päls men som du sa så tror jag aldrig han kommer in i "rutinerna" med pälsfällning o de.

Och nej jag tar inte illa upp, intressant med andras tankar o så men jag vill få fram vad jag tycker med men jag gör inte alltid de så smidigt som jag kanske borde... hehe..

Ja vi är verkligen olika i vår syn på hästhållning.
Jag tycker att alla hästar bör ha täcken när de är ute i dåligt väder eller om de är minusgrader fast jag vet att de inte behövs på alla men jag anser att halvblod t.ex. som inte sätter så mkt päls i de flesta fall behöver täcke på vinterhalvåret.

Jag håller inte hästar på samma sätt som du och vi tycker mycket olika.

Att klippa varannan vecka och linda varje natt är i mina ögon helt överdrivet, inte ens svårklasshästarna i stallet jag står i behandlas så.
Att jämföra med att springa maraton i dunjacka om man inte klipper hela tiden är bara larvigt, man kan inte jämföra på det sättet.
Och att tycka att alla hästar måste ha täcke vid regn eller minusgrader är också märkligt. Det klippta halvblodet har givetvis täcke i regn, medans den lilla pälsbollen till nordsvensk klarar sig utmärkt med sin päls.

Egentligen ska vi nog inte diskutera alls, för jag tycker att du har fel och du tycker sannolikt att jag är helt ute och cyklar.

Vi klipper de som behöver klippas vintertid 1 gång.
Vi lindar dem som behöver lindas. när de behövs.
Vissa har det bara efter hårda jobb, anadra har åkommor som gör att de i perioder stå lindade varje natt.
Våra har täcken på sig ute vintertid.

Vi har aktiva travhästar som tävlar o tränar regelbudet.

Skrev jag nordsvenskar , nej tror inte det..

Hur ska man annars jämföra det??
Om inte med dunjacka alltså.. .

Att de svårklass hästarna i ditt stall inte har de så betyder ju inte att jag gör fel. I min tränares stall tex. klipps tävlingshästarna o ponnyerna året om. på vintern var varannan vecka..

Låter rimligt o bra. Hade gärna haft det så.
Men funkar inte för mig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 600
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 904
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Dressyrsnack nummer 18