Klippt året om, lindade ben varje natt??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 19 836
Sv: Klippt året om, lindade ben varje natt??

De är din åsikt men nu är det ju så att jag känner min häst o hans ben bäst :)
Jag VET att han behöver vara lindad så pass mkt som jag lindar honom.

Vanligt att benen svullnar på hästar vana vid bandage när de får stå utan, anledningen är att man "skämmt" bort benet o det brukar gå över efter ett par dagar utan bandage.

Regelbunden bandagerin gör mer skada än nytta enligt min erfarenhet.

De är din åsikt men nu är det ju så att jag känner min häst o hans ben bäst :)
Jag VET att han behöver vara lindad så pass mkt som jag lindar honom.

Fast är din häst så beroende av bandage så låter det inte som en frisk häst.
Bandage ger värme o ökar blodgenomströmmningen, gör ju inga underverk precis..

Kan inte låta bli att skratta lite när jag läser detta.
Han är röntgad, böjprov total kollad från topp till tå. Det är inget fel på honom *pepparpeppar*
Och ja jag vet att de kan bli beroende av bandage men vetrinären har som jag skrev innan rekkomenderat att han ska vara lindad varje natt för att öka blodcirkulationen, alltså inga underverk som behövs.........

Klart de kan göra mer skada än nytta men då gör man något fel.
Han har inte tagit skada av det o jag har haft honom dryga året nu o han har varit lindad alla nätter sen jag fick honom, innan jag fick han gick han olindad o var gallig i benen, jag började linda å då försvann det..

Som det står så e jag nyfiken på vad andra tycker jag har inte för avsikt att ändra det jag gör tycker bara det är kul att veta hur andra ser på saken...

Kan inte låta bli att skratta lite när jag läser detta.
Han är röntgad, böjprov total kollad från topp till tå. Det är inget fel på honom *pepparpeppar*
Och ja jag vet att de kan bli beroende av bandage men vetrinären har som jag skrev innan rekkomenderat att han ska vara lindad varje natt för att öka blodcirkulationen, alltså inga underverk som behövs.........

Klart de kan göra mer skada än nytta men då gör man något fel.
Han har inte tagit skada av det o jag har haft honom dryga året nu o han har varit lindad alla nätter sen jag fick honom, innan jag fick han gick han olindad o var gallig i benen, jag började linda å då försvann det..

Han har ju fel på blodcirkulationen i benen.. :idea:

Och nej, man behöver inte göra mer fel än att linda dem varje natt..

Jag håller med dig. En frisk häst får ware sig ödem eller gallor om den inte lindas en natt.

Men sluta nu å ha såna awwikande åsikter, i den här tråden fiskas medhåll... :devil:

Jag håller med dig. En frisk häst får ware sig ödem eller gallor om den inte lindas en natt.

Men sluta nu å ha såna awwikande åsikter, i den här tråden fiskas medhåll... :devil:

Ååå.. förlåt jag trodde man fick ha en egen åsikt? :eek::o

Jag har ett tangentbord här jag inte använder... *viftar lite retsamt med det* :p;)

No way... Jag håller mig på en lättsam niwå (tänkte skriwa lewel, men war det inte ett sånt där jäkla enkel-w där också!!!) ;)

Ja de är ju ett fel i sig, men inget som påverkar honom.
Det är dit jag vill komma han blir inte påverkad av det.
Så då tycker du att jag borde sluta linda hans ben o låta han stå med svullna ben?? eller :confused:

Du gör nog som du vill ändå :) Så fortsätt klippa och linda ben på dina hästar. Det kanske inte är nödvändigt, men har du tid och det funkar för dig så är det ju jättebra!

Ja de är ju ett fel i sig, men inget som påverkar honom.
Det är dit jag vill komma han blir inte påverkad av det.
Så då tycker du att jag borde sluta linda hans ben o låta han stå med svullna ben?? eller :confused:

Är det så illa bör du nog kolla upp han igen..

Ja det är sant de kommer jag göra, o ja de har jag tid med o ja de funkar för mig :)
Jag tyckte de skulle va kul att veta vad andra tyckte, jag blev helt klart nedröstad, haha..
Fast jag vill fortfarande veta det, man kan ju alltid lära sig nått nytt , kanske...

Han är kollad för en vecka sen, hans ben har varit lika sen jag fick han, men de är fina när han rids o e lindad.
Han är iaf tillräckligt frisk för att tävla 130, till o med 140 är de tänkt han ska gå i april..
Men va vet jag... inget kanske, men jag har rådfrågat olika vetrinärer, hovslagare, ET, massörer, tävlingsryttare, peter w, o min tränare...
Alla tycker jag gör rätt, men vad vet dom ;)

Ja det är sant de kommer jag göra, o ja de har jag tid med o ja de funkar för mig :)
Jag tyckte de skulle va kul att veta vad andra tyckte, jag blev helt klart nedröstad, haha..
Fast jag vill fortfarande veta det, man kan ju alltid lära sig nått nytt , kanske...

Frågan är väl om du kan ta till dig o lära saker som inte överrensstämmer med din syn..

Han är kollad för en vecka sen, hans ben har varit lika sen jag fick han, men de är fina när han rids o e lindad.
Han är iaf tillräckligt frisk för att tävla 130, till o med 140 är de tänkt han ska gå i april..
Men va vet jag... inget kanske, men jag har rådfrågat olika vetrinärer, hovslagare, ET, massörer, tävlingsryttare, peter w, o min tränare...
Alla tycker jag gör rätt, men vad vet dom ;)

Ja men vad vill du vi ska säga då?:confused:

Du säger ju själv att hästen inte helt blodförsörjer benet själv, vilket kan bero på att du lindar den varje natt..

Finns en o annan i denna tråden oxå som vet vad de talar om.. :idea:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 595
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 904
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈