@Midsommarblomster
Hemkommen från föreläsningen. Det var väldigt mycket som jag kände igen från boken jag precis läst (Barn som bråkar), så det var ju kul. Bra att få det berättat med någon annans ord också.
Så ja, som sagt mycket från boken. Men lite som hon broderade ut lite mer än boken om jag minns rätt iaf var väl typ att säger man till ett barn som redan är argt, särskilt inför någon annan, får man barnet att skämmas, vilket gör att barnet blir arg på den som säger till. Istället försöka avleda, validera, t ex vid godishyllan jag förstår att du jättegärna vill ha godis, vi kan skriva upp vilka sorter du vill ha så vi kommer ihåg det på lördag? Då har man visat att vad de tycker är viktigt.
Att trots egentligen bara är att utforska den egna viljan.
Och att lära sig se tecknen hos sitt barn innan det blir argt och agera förebyggande.
Och om barnet slåss, inte tillrättavisa just då, det ger ingenting, barnet är "för högt upp". Adrenalinruschen varar i typ 20 min, vänta. Bara bryt och går t ex barnet till sitt rum är det en bra strategi. Vänta sen tills barnet är helt lugnt ifall man nu vill prata om det, eller bara gå vidare, barnet vet redan att det blev fel. Hade de kunnat göra rätt hade de gjort det, vi hade för höga krav.
Och det här med vems problemet är, att ofta får vi vuxna ett problem innan barnen.
Hon pratade mycket om vikten av rutiner, förutsägbarhet, begriplighet. Delaktighet. T ex vill du lägga dig nu eller om fem minuter?
Och förberedelse inför övergångar, så barnet hinner med.
En bra grej hon sa tyckte jag var när hon berättade om sina egna söner, den ena sa ja till kvällsmacka, den ena nej. Så hon gjorde en macka och ställde in alla grejer i kylen. Men när andra sonen såg mackan ville ju han också ha. Han hade inte "fått upp nåt bra på skärmen" när hon sa kvällsmacka, men nu fick han "live-bildstöd".
Hon sa också att
allt går över ❤.