Midsommarblomster
Trådstartare
Samma rutiner varje dag, med bildschema (hjälpte både mig och dottern enormt). Och tålamod i att det tar tid för en rutin att bli en rutin.
Förbered allt, även avslut.
Sänk förväntningarna, var realistisk. Skulle du kräva det här av en ung border collie? Det är ungefär på den nivån en mänsklig 3-åring är, och vissa saker är helt enkelt helt orimliga att förvänta sig att dom ska kunna processa. Och sänk förväntningarna på er vuxna också, vad spelar det för roll att det blir makaroner och korv eller skinkmackor 4 kvällar i veckan? Det är näring det med. Plocktallrikar med skurna grönsaker och frukt är bra att ha framme på eftermiddagen för både vuxna och barn.
Stora känslor kräver stora utrymmen, ut i skog och mark med barnen, även om det bara är 45 minuter i en park.
Turas om att ge varandra egentid utanför huset, det spelar ingen roll vad den andra gör med sin tid, om dom åker och simmar eller tar en tupplur i bilen. Poängen är att få vara barnledig åtminstone nån timme i veckan.
Och ta det inte personligt när barn har stora känslor, det är bara så det är.
Bildschema har jag faktiskt aldrig tänkt på. Bra tips! Det måste jag absolut kolla upp.