Klara av barnens sammanbrott (och undvika egna..)

Samma rutiner varje dag, med bildschema (hjälpte både mig och dottern enormt). Och tålamod i att det tar tid för en rutin att bli en rutin.

Förbered allt, även avslut.

Sänk förväntningarna, var realistisk. Skulle du kräva det här av en ung border collie? Det är ungefär på den nivån en mänsklig 3-åring är, och vissa saker är helt enkelt helt orimliga att förvänta sig att dom ska kunna processa. Och sänk förväntningarna på er vuxna också, vad spelar det för roll att det blir makaroner och korv eller skinkmackor 4 kvällar i veckan? Det är näring det med. Plocktallrikar med skurna grönsaker och frukt är bra att ha framme på eftermiddagen för både vuxna och barn.

Stora känslor kräver stora utrymmen, ut i skog och mark med barnen, även om det bara är 45 minuter i en park.

Turas om att ge varandra egentid utanför huset, det spelar ingen roll vad den andra gör med sin tid, om dom åker och simmar eller tar en tupplur i bilen. Poängen är att få vara barnledig åtminstone nån timme i veckan.

Och ta det inte personligt när barn har stora känslor, det är bara så det är 💕.

Bildschema har jag faktiskt aldrig tänkt på. Bra tips! Det måste jag absolut kolla upp.

Bildschema har jag faktiskt aldrig tänkt på. Bra tips! Det måste jag absolut kolla upp.
Det är ju precis det här jag menar, det du beskriver är två typiska barn i den ålder dina barn är i, du har tyckt att båda barnen varit intensiva (barn generellt är det) och du ska lägga tid på att kolla bildschema. Kan du inte bara andas lite når barnen sover? Var snäll mot dig själv. Eller gå och sov. Jag är ensam hemma men det hör till ovanligheterna att jag ä vaken efter 22. Det gör också en del för orken.

Vet inte om det hjälper nån annan, men när utbrott kommer från mina minis så stressas jag oerhört av hur det låter, blir väldigt triggad av när dom är ledsna. Så som ett sätt att lugna mig själv så har börjat "sjunga" inne i mitt huvud, min theme song till utbrott är refrängen i Destinys child, Im a survivor. Låter säkert heltokigt, men det hjälper faktiskt mig att bli på bättre humör och möta upp barnen på ett bättre sätt när dom lugnat sig lite ☺️

Att ha lite mindre inplanerat och att sänka tempot generellt har också hjälpt oss. Vara en del hemma, bara oss på kvällar och helger så barnen hinner vara hemma i stillhet en del mer än innan. Leka med sina leksaker, göra roliga saker med bara oss föräldrar utan andra folk eller nya platser att förhålla sig till.

Det är ju precis det här jag menar, det du beskriver är två typiska barn i den ålder dina barn är i, du har tyckt att båda barnen varit intensiva (barn generellt är det) och du ska lägga tid på att kolla bildschema. Kan du inte bara andas lite når barnen sover? Var snäll mot dig själv.

Snälla. Min son är intensiv, och du känner inte honom så jag skulle passa mig för att uttala mig om jag vore du. Det finns inte en själ som träffat honom som inte kommenterat det, och han har en del svårigheter kopplat till det här. Så förminska inte det tack. Min dotter är som de flesta 3-åringar och jag har aldrig uttryckt något annat.

Vad som fungerar för mig som förälder kanske inte är samma sak som för dig. Det innebär inte att jag ställer höga krav på mig själv och har svårt att slappna av. Om det är så du tolkar personer som gör mer än dig så säger det mer om dig än om mig. Just nu försöker jag hitta sätt som fungerar för oss i vardagen och jag tycker att det är stimulerande och kul när det kommer en idé som jag tror barnen kommer att gilla. Tro det eller ej, men jag tycker att det är roligt och intressant att läsa böcker om barnens utveckling, utforska sensoriska leksaker och ja.. just nu bildstöd. Jag gillar det. Det gör mig inte till en bättre förälder än någon annan. Eller spänd. Det råkar bara vara så jag fungerar och om det tillhör ett ”fack” för dig med föräldrar som ställer alldeles för höga krav på sig själva så är det tyvärr inte mitt problem. Mitt problem just nu är att hantera barnens temperament, som tråden så tydligt handlar om. Jag har noll stress över att städa mitt hus eller läsa på om saker på kvällarna. Det är din.. fördom?

Vet inte om det hjälper nån annan, men när utbrott kommer från mina minis så stressas jag oerhört av hur det låter, blir väldigt triggad av när dom är ledsna. Så som ett sätt att lugna mig själv så har börjat "sjunga" inne i mitt huvud, min theme song till utbrott är refrängen i Destinys child, Im a survivor. Låter säkert heltokigt, men det hjälper faktiskt mig att bli på bättre humör och möta upp barnen på ett bättre sätt när dom lugnat sig lite ☺️

Att ha lite mindre inplanerat och att sänka tempot generellt har också hjälpt oss. Vara en del hemma, bara oss på kvällar och helger så barnen hinner vara hemma i stillhet en del mer än innan. Leka med sina leksaker, göra roliga saker med bara oss föräldrar utan andra folk eller nya platser att förhålla sig till.

Inte alls heltokigt. Jag såg en på Insta som tipsade om att brista ut i sång helt. Bra för det egna psyket och barnen kan komma av sig helt :D Kan man få dem att börja skratta så ännu bättre. Jag tror till och med hon tipsade specifikt om att kasta sig rakt in i opera.

Vi har också tänkt på det där med tid hemma. För något halvår sen tyckte vi det var svårt, barnen klättrade på väggarna och det blev mer friktion inomhus. Så vi upplevde att vi var tvungna att ta oss ut för att gjuta olja på vågorna lite och byta miljö. Nu, till vår förvåning, så har de börjat leka ihop hemma. Dottern startar någon fantasilek som hon tvingar in sonen i och han hakar glatt på och fattar hälften men har kul. Så nu, för första gången sen vi blev tvåbarnsföräldrar, så verkar det som att en heldag hemma både fungerar och kanske till och med är ett klokt val.

Så här ser ett av våra scheman ut. Vi har ett för varje barn, plus separata för morgon respektive kvällsrutiner samt vissa andra specifika grejer. Vi fick dem av arbetsterapeut via vårdcentralen.

1000015903.webp

Vad bra!
Man måste liksom inte ha några direkta problem ens, för att få sån här hjälp. Nu har vi visserligen det, men arbetsterapeuten sa att precis alla som behöver hjälp med att organisera livet för sitt barn, och göra det lite lättare, kan bola tid där. Man kan få bilder för precis vad som helst.
Supertydliga steg för steg för dusch till exempel, eller för precis alla aktiviteter du kan tänka dig. Som du ser där till vänster har vi tydligt kvälls-schema, men det har vi inte behövt titta aktivt på på länge. Barnen kommer in i rutinen, och det bara flyter på 9/10 kvällar.

Frågorna är super, särskilt om man ska till tandläkaren eller (ve och fasa) ska vaccinera kidsen till exempel.

Ställ gärna fler frågor om de kommer upp, jag har balanserat en explosiv, men härlig, familj i några år nu 😅

Inte alls heltokigt. Jag såg en på Insta som tipsade om att brista ut i sång helt. Bra för det egna psyket och barnen kan komma av sig helt :D Kan man få dem att börja skratta så ännu bättre. Jag tror till och med hon tipsade specifikt om att kasta sig rakt in i opera.

Vi har också tänkt på det där med tid hemma. För något halvår sen tyckte vi det var svårt, barnen klättrade på väggarna och det blev mer friktion inomhus. Så vi upplevde att vi var tvungna att ta oss ut för att gjuta olja på vågorna lite och byta miljö. Nu, till vår förvåning, så har de börjat leka ihop hemma. Dottern startar någon fantasilek som hon tvingar in sonen i och han hakar glatt på och fattar hälften men har kul. Så nu, för första gången sen vi blev tvåbarnsföräldrar, så verkar det som att en heldag hemma både fungerar och kanske till och med är ett klokt val.
Opera tror jag jag skall spara resten av familjen från 😄 men intressant tips, kanske får sjunga högt nästa gång ^^

Ja, känner igen vad du skriver, vi hade under en längre period morgnar som var väldigt energiska så vi var tvungna att lufta dom små tidigt och gärna hålla oss ute ett tag, läs nån timmar. Men nu är hemma och lufsa i lugnare takt bättre. Svårt att hänga med i deras utveckling ibland, man hittar rutiner som fungerar och sen helt plötsligt så är det inte något som passar längre också får man börja om på nytt med andra rutiner. Men är en del av det som jag tycker är kul med barn också, att man får följa deras utveckling ☺️

Jag har inga barn på utsidan ännu, det första jäser i magen ❤. Så, jag vet inte ännu hur det är och hur det funkar i praktiken, men i förrgår och igår läste jag iallafall en bok som verkligen gav mig många tankeställare iaf.

Barn som bråkar av Bo Hejlskov Elvén (håller föreläsningar också) och Tina Wiman.

Kanske fler som redan läst den?

Jag har inga barn på utsidan ännu, det första jäser i magen ❤. Så, jag vet inte ännu hur det är och hur det funkar i praktiken, men i förrgår och igår läste jag iallafall en bok som verkligen gav mig många tankeställare iaf.

Barn som bråkar av Bo Hejlskov Elvén (håller föreläsningar också) och Tina Wiman.

Kanske fler som redan läst den?

Bra tips! Den finns ju dessutom på Book Beat, hur kan jag ha missat den trots att jag letat runt så mycket på temat 🤷‍♀️ Det blir till att lyssna direkt.

Kan också passa på att tipsa om boken "Förstå ditt barns hjärna" av Daniel J. Siegel och Tina Payne Bryson.

Bra tips! Den finns ju dessutom på Book Beat, hur kan jag ha missat den trots att jag letat runt så mycket på temat 🤷‍♀️ Det blir till att lyssna direkt.

Kan också passa på att tipsa om boken "Förstå ditt barns hjärna" av Daniel J. Siegel och Tina Payne Bryson.

Kul att du gillade tipset :). Och tack för ditt.

Jag ska på föreläsning ikväll också, den heter "Att vägleda små barn - vilka konflikter är värda att ta?". Kan återkomma om det är något matnyttigt :).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 518
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 305
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 722
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 080
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka