Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Nja, mig har du väl inte trampat på tårna, men det är bara väldigt tråkigt när folk alltid glömmer bort att det finns folk som inte är ett dugg intresserade av att få sexuell tillfredsställelse och bedömer att detta måste vara trist. Vill man att sexuella kinks ska accepteras så kanske man ska göra detsamma för för människor som inte är intresserade av att ha sex.
Men det här är ju ändå en tråd om sex egentligen. Och de flesta personer vill ha sex och ett sexliv som är tillfredsställande. Såklart är det trist om upplever att man inte kan få sexuell tillfredsställelse? Det lägger ju ingen värdering alls i om man har sex eller inte, eller vill eller inte. Jag är helt säker på att ingen här ser ner på någon som är asexuell, men ibland måste man ju fundera på i vilket sammanhang man befinner sig. Att vara asexuell är ju heller ingen kink (som är det som diskuteras här) utan en läggning.

Om vi hela tiden skulle ta hänsyn till exakt alla och alla sätt de kunde bli kränkta på så skulle det ju inte gå att ha en vettig diskussion om något alls. Ibland måste man inse att man inte är målgruppen för den specifika diskussionen och det menar jag på vänligast möjliga sätt.
 
Delvis KL

Ifall en person inte kan tillfredsställa sig själv utan kräver en partner samt en "extrem" kink, får jag tankar kring ett psykologiskt problem 🤔 @gul_zebra Hur ser du på det?
Ifall kinken är så pass fundamental för ens mående, dvs.

(Måste lägga till att mina funderingar är helt utan fördömande, utan just funderingar och endast funderingar.)
Att ha en sexualitet är inte ett psykologiskt problem utan fullt mänskligt. Men vill du gå på den linjen så finns statistik som visar att bdsm-utövare generellt är psykiskt friskare än folk som sysslar med vanilj.

Jag förstår! Tack!
Men iom att sex är en basal drift, såsom att äta, så finns det ju hjälp att få ifall det skapar problem för en.
Har en inga problem, fine, men det låter som att det styr många människors liv, och för mig vore det extremt påfrestande att vara styrd av en drift.
Det är generellt sett inte kinken som skapar problem utan omgivningen. Ditt inlägg låter således mest som när folk förespråkar gay conversation therapy.
 
Jag har egentligen inget vettigt att tillägga i den här tråden, men jag vill tacka dig för att du orkar :bow:. Jag är asexuell men långt inne i garderoben irl och lär fortsätta med det eftersom den där föreställningen är så utbredd. Livet är liksom inte fattigare för alla som inte har sex, och många av oss ser det överhuvudtaget inte som något essentiellt för att ha ett lyckligt liv. Och vad sexuell tillfredsställelse anbelangar kan man få det utan att blanda in andra, såatteh...

+ @Tonto

Utan att ha lusläst inläggen, så tror jag att det är lätt att man på sida 17 i en tråd om kinks lätt uttrycker sig om att sex är viktigt. Diskussionen blir ju sammanhangsbunden, och handlar givetvis om de personer som vi diskuterar i tråden. Alltså personer med just kinks. Jag tror nog ingen i tråden menar just att sex är viktigt för alla eller att ett liv utan sex är trist, utan att det är trist för de personer som vi pratar om, att de inte får leva ut sina behov. Givetvis ska asexualitet vara precis lika accepterat som allt annat.
 
Att ha en sexualitet är inte ett psykologiskt problem utan fullt mänskligt. Men vill du gå på den linjen så finns statistik som visar att bdsm-utövare generellt är psykiskt friskare än folk som sysslar med vanilj.


Det är generellt sett inte kinken som skapar problem utan omgivningen. Ditt inlägg låter således mest som när folk förespråkar gay conversation therapy.

Fast då läser du in något som inte finns i det jag skriver. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag har uttryckt mig klumpigt!

Jag funderar kring ifall en har en kink som är så svår att genomföra (pga hitta någon att utföra den med/socialt oacceptabelt) så blir det ju en stor frustation hos en själv. Och det mår en uppenbarligen inte bra av. Kan det inte jämföras med en problematik kring mat?
 
Men det här är ju ändå en tråd om sex egentligen. Och de flesta personer vill ha sex och ett sexliv som är tillfredsställande. Såklart är det trist om upplever att man inte kan få sexuell tillfredsställelse? Det lägger ju ingen värdering alls i om man har sex eller inte, eller vill eller inte. Jag är helt säker på att ingen här ser ner på någon som är asexuell, men ibland måste man ju fundera på i vilket sammanhang man befinner sig. Att vara asexuell är ju heller ingen kink (som är det som diskuteras här) utan en läggning.

Om vi hela tiden skulle ta hänsyn till exakt alla och alla sätt de kunde bli kränkta på så skulle det ju inte gå att ha en vettig diskussion om något alls. Ibland måste man inse att man inte är målgruppen för den specifika diskussionen och det menar jag på vänligast möjliga sätt.
Nu är ju kinks läggningar för flera av oss dock, även om det inte är officiellt klassat så (tyvärr).

Att kalla det att folk blir kränkta låter sjukt förminskande. Att vissa grupper ofta exkluderas är ett problem och när det tas upp så skadar det inte att lyssna istället för att ropa kränkt.

Fast då läser du in något som inte finns i det jag skriver. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag har uttryckt mig klumpigt!

Jag funderar kring ifall en har en kink som är så svår att genomföra (pga hitta någon att utföra den med/socialt oacceptabelt) så blir det ju en stor frustation hos en själv. Och det mår en uppenbarligen inte bra av. Kan det inte jämföras med en problematik kring mat?
Nej, jag belyser problem i ditt resonemang.

Ja, det kan bli frustrerande men det är generellt inte kinken som är problemet. Nej, det går inte att jämföra med problematik kring mat.
 
Fast då läser du in något som inte finns i det jag skriver. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag har uttryckt mig klumpigt!

Jag funderar kring ifall en har en kink som är så svår att genomföra (pga hitta någon att utföra den med/socialt oacceptabelt) så blir det ju en stor frustation hos en själv. Och det mår en uppenbarligen inte bra av. Kan det inte jämföras med en problematik kring mat?
Det kan nog jämföras men det blir ju ändå inte riktigt samma. Problem med mat leder ju i princip alltid till fysiska problem med kroppen förr eller senare, ett mönster man måste bryta helt enkelt för att kunna må bra.

En kink behöver ju inte vara något negativt på samma sätt och någonting som är dåligt för hälsan, då kan det ju vara en bättre lösning att försöka hitta någon att leva ut den med, istället för att försöka "jobba bort den".
 
Jag förstår inte frågeställningen. Ja, breddade normer kräver alltid mycket av pionjärerna. Det innebär ju inte att vi andra bör sitta på rumpan och tycka att pionjärerna får ta sina egna strider, man kan ju faktiskt hjälpa till lite också. Likväl som med HBTQ-frågor, feminism, rasism osv. Mitt ställningstagande är att det inte enbart är normbrytare eller andra utsatta grupper som ansvarar för att skapa ett inkluderande samhälle.
Så klart inte. Men i tråden ser vi ju nästan enbart vikten av hemlighållande av potentiellt anstötliga kinks. Så då återstår ju frågan: vilken är strategin?

Hur det skulle ha varit i den bästa av världar, är ju snarare en målbild än en strategi.
 
Fast då läser du in något som inte finns i det jag skriver. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag har uttryckt mig klumpigt!

Jag funderar kring ifall en har en kink som är så svår att genomföra (pga hitta någon att utföra den med/socialt oacceptabelt) så blir det ju en stor frustation hos en själv. Och det mår en uppenbarligen inte bra av. Kan det inte jämföras med en problematik kring mat?
Varför kommer det ens upp? Inget i den här tråden handlar om att någon har svårt att hitta någon att få utlopp för sina kinks med utan om att bli skammad för att man har kinks överhuvudtaget.
 
Så klart inte. Men i tråden ser vi ju nästan enbart vikten av hemlighållande av potentiellt anstötliga kinks. Så då återstår ju frågan: vilken är strategin?

Hur det skulle ha varit i den bästa av världar, är ju snarare en målbild än en strategi.
Är inte strategin just den som användes från början, att när samtal om preferenser kommer upp och någon börjar berätta hur äckligt de tycker det är så talar man om att det där är inte ett acceptabelt beteende när det handlar om samtal om andra människors preferenser? I det här exemplet sade man kinkshameing och så vart det en helt egen tråd om det?
 
Nu är ju kinks läggningar för flera av oss dock, även om det inte är officiellt klassat så (tyvärr).

Att kalla det att folk blir kränkta låter sjukt förminskande. Att vissa grupper ofta exkluderas är ett problem och när det tas upp så skadar det inte att lyssna istället för att ropa kränkt.
Mitt syfte var inte att "ropa kränkt" utan belysa att i en diskussion om sex och hur man vill ha sex för att bli tillfredsställd så tycker jag det är märkligt att någon kommer och säger "alla tycker faktiskt inte om sex" nej och det är väl fine alla gör som de vill men nu riktade sig just den här diskussionen till de som har sex.

Det är ju som en tråd om barnlängtan eller att försöka bli gravid, att komma in där och säga att alla kan faktiskt inte få barn blir liksom kontraproduktivt för det är inte målgruppen.

Jag klassar inte mina kinks som min läggning. Läggning för mig är sexuell orientering typ, straight, homo, bi, asexuell osv
 
Så klart inte. Men i tråden ser vi ju nästan enbart vikten av hemlighållande av potentiellt anstötliga kinks. Så då återstår ju frågan: vilken är strategin?

Hur det skulle ha varit i den bästa av världar, är ju snarare en målbild än en strategi.

Nja, jag tänker mest på hur tråden startade. Att personer uttryckte äckel över annans kink/sexuell preferens i en annan tråd. Slutar folk upp med sådant och signalen från samhället i stort blir att folk helt enkelt inte bryr sig om vad andra gör i sängen, så kanske inte hemlighetshållandet blir särskilt viktigt längre. Drar en parallell till homosexualitet, det blir ju lättare att komma ut ur garderoben i ett inkluderande samhälle. Strategin är väl en kombination av pionjärer, vi andra som tar emot dem väl och sen personer som hakar på pionjärerna när man ser att de inte blev lynchade. Pionjärer kommer att finnas, man ska inte släpa folk ut ur garderoben som inte vill för att de "ska gå i bräschen om de vill ha någon förändring".
 
Nja, mig har du väl inte trampat på tårna, men det är bara väldigt tråkigt när folk alltid glömmer bort att det finns folk som inte är ett dugg intresserade av att få sexuell tillfredsställelse och bedömer att detta måste vara trist. Vill man att sexuella kinks ska accepteras så kanske man ska göra detsamma för för människor som inte är intresserade av att ha sex.
Då ber jag om ursäkt igen för att jag uttrycker mig tokigt. Det var verkligen inte min avsikt. Jag menade att om du har en drift och inte ges möjlighet att uttrycka den, så är det trist. Inget annat.
 
+ @Tonto

Utan att ha lusläst inläggen, så tror jag att det är lätt att man på sida 17 i en tråd om kinks lätt uttrycker sig om att sex är viktigt. Diskussionen blir ju sammanhangsbunden, och handlar givetvis om de personer som vi diskuterar i tråden. Alltså personer med just kinks. Jag tror nog ingen i tråden menar just att sex är viktigt för alla eller att ett liv utan sex är trist, utan att det är trist för de personer som vi pratar om, att de inte får leva ut sina behov. Givetvis ska asexualitet vara precis lika accepterat som allt annat.

Fast när man skriver att ett liv där man inte får sexuell tillfredsställelse är ett trist liv så kan man förvänta sig att få en kommentar om hur man uttrycker sig klumpigt. Folk har den synen på asexuella människor, det var ju ett litet tag sedan som folk uttryckte sig hur en asexuell människa inte kan vara i ett förhållande eftersom att den inte hade sex. Om det inte är ok att säga klumpiga saker om folk med kinks så bör man inte säga klumpiga saker om människor som aldrig får sexuell tillfredsställelse. Det säger väl sig självt? Sen så behöver inte det inte menas på det sättet, men det blir likväl ett tråkigt uttalande för människor som är asexuella, eftersom att det lätt tolkas på det sättet då extremt många människor har den synen på asexuella människors liv.
 
Mitt syfte var inte att "ropa kränkt" utan belysa att i en diskussion om sex och hur man vill ha sex för att bli tillfredsställd så tycker jag det är märkligt att någon kommer och säger "alla tycker faktiskt inte om sex" nej och det är väl fine alla gör som de vill men nu riktade sig just den här diskussionen till de som har sex.

Det är ju som en tråd om barnlängtan eller att försöka bli gravid, att komma in där och säga att alla kan faktiskt inte få barn blir liksom kontraproduktivt för det är inte målgruppen.

Jag klassar inte mina kinks som min läggning. Läggning för mig är sexuell orientering typ, straight, homo, bi, asexuell osv
Hade folk yttrat att alla vill ha barn och att man lika gärna kan sitta och vänta på att dö om man inte skaffar barn (true story) så hoppas jag att folk reagerat på det också. Även om det inte är helt relevant så blir det relevant när man uttrycker sig fel.

Det behöver du inte göra. För mig är min största kink precis primär som könet på partnern så jag ser det helt klart som en läggning, medan mina övriga kinks är just kinks med olika grader av behov av att leva ut de.
 
Nu är ju kinks läggningar för flera av oss dock, även om det inte är officiellt klassat så (tyvärr).
Det finns också kvalificerad teoribildning som ifrågasätter hela idén med "läggningar". Där går kritiken bland annat ut på att det här med sexualitet tycks vara mer rörligt än fixerat.
 
Varför kommer det ens upp? Inget i den här tråden handlar om att någon har svårt att hitta någon att få utlopp för sina kinks med utan om att bli skammad för att man har kinks överhuvudtaget.
En utsvävning, händer i de allra flesta trådar.
 
Fast när man skriver att ett liv där man inte får sexuell tillfredsställelse är ett trist liv så kan man förvänta sig att få en kommentar om hur man uttrycker sig klumpigt. Folk har den synen på asexuella människor, det var ju ett litet tag sedan som folk uttryckte sig hur en asexuell människa inte kan vara i ett förhållande eftersom att den inte hade sex. Om det inte är ok att säga klumpiga saker om folk med kinks så bör man inte säga klumpiga saker om människor som aldrig får sexuell tillfredsställelse. Det säger väl sig självt? Sen så behöver inte det inte menas på det sättet, men det blir likväl ett tråkigt uttalande för människor som är asexuella, eftersom att det lätt tolkas på det sättet då extremt många människor har den synen på asexuella människors liv.

Ja, jag ser inga fel med att kommentera det. Jag menade enbart att det blir lite annorlunda i en diskussion som handlar om just kinks, eftersom det är en specifik grupp som diskuteras med just sexuella behov. Än om samma kommentar dykt upp i en mer generell diskussion om människor allmänt. Men, i övrigt håller jag helt med dig!
 
Det finns också kvalificerad teoribildning som ifrågasätter hela idén med "läggningar". Där går kritiken bland annat ut på att det här med sexualitet tycks vara mer rörligt än fixerat.
Ja det är lite mer rörligt jag tänker, om än utan att ha koll på teorier. Jag tänker att mänsklig sexualitet helt enkelt är mer komplicerad än ett antal specifika fack liksom.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 124
Senast: LovingLife
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 031
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 727
Senast: Badger
·
Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 722
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp