Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Att aldrig få sexuell tillfredsställelse är trist, men är det så hårddraget då?
Jag iaf, kan få sexuell tillfredsställelse på olika sätt. Jag måste inte ha mina kinks varje gång jag har sex. Det kan gå länge mellan gångerna, men för mig är det ingen biggie, jag kan få stimuli på fler sätt :)
Fast du kan ju knappast utgå från dig själv och tänka att det gäller alla, eller hur?
 
Finns massor av människor som aldrig får sexuell tillfredställelse även utan att ha några direkta kinks eller fetisher. Människor kommer alltid ha åsikter och värdera vad andra gör oavsett om det egentligen behövs eller inte, jag tror det är ganska oundvikligt.

Delvis KL

Ifall en person inte kan tillfredsställa sig själv utan kräver en partner samt en "extrem" kink, får jag tankar kring ett psykologiskt problem 🤔 @gul_zebra Hur ser du på det?
Ifall kinken är så pass fundamental för ens mående, dvs.

(Måste lägga till att mina funderingar är helt utan fördömande, utan just funderingar och endast funderingar.)
 
Delvis KL

Ifall en person inte kan tillfredsställa sig själv utan kräver en partner samt en "extrem" kink, får jag tankar kring ett psykologiskt problem 🤔 @gul_zebra Hur ser du på det?
Ifall kinken är så pass fundamental för ens mående, dvs.

(Måste lägga till att mina funderingar är helt utan fördömande, utan just funderingar och endast funderingar.)

Ska tillägga att jag utgår från mig själv, jag skulle iaf må dåligt psykiskt om jag var så beroende av vad som helst.
 
Delvis KL

Ifall en person inte kan tillfredsställa sig själv utan kräver en partner samt en "extrem" kink, får jag tankar kring ett psykologiskt problem 🤔 @gul_zebra Hur ser du på det?
Ifall kinken är så pass fundamental för ens mående, dvs.

(Måste lägga till att mina funderingar är helt utan fördömande, utan just funderingar och endast funderingar.)
Jag tänker att det här är jättesvårt att förklara för någon som inte själv är i den situationen, det blir liksom omöjligt att sätta sig in i hur det känns när man själv inte har det behovet.

Halvkass metafor men tänk dig att du bara får äta Lasagne resten av livet. Lasagne är ju gott men du vill ha annan mat ibland också, ju längre tid som går desto jobbigare blir det med bara samma gamla lasagne hela tiden och den där pizzan känns bara saftigare och mer lockande för varje dag som går.

Det här är liksom inte unikt för just kinks eller sex i allmänhet. Om du hela tiden får "nöja dig" och klara dig utan det du egentligen vill ha så kommer du ju troligtvis bli missnöjd eller må dåligt med tiden.

Det beror ju också lite på vad man menar med "kink", det kan ju vara att man får bli fastbunden ibland, men det kan också vara något mer övergripande som sättet du vill bli behandlad under sex och hur du önskar att din partner ska vara mot dig, det senare tror jag är svårare att klara sig utan.

Det kanske är så att det är psykiska problem som ligger bakom några av de mer extrema kinksen, jag har själv funderat på om det kan vara så för mig. Men i slutändan känner jag att jag inte lägger någon värdering i det då sexlivet knappast är det enda som förändras om man mår eller är på ett visst sätt. Det är upp till en själv att läsa av om man tror att man kanske gör något av fel anledningar.
 
Delvis KL

Ifall en person inte kan tillfredsställa sig själv utan kräver en partner samt en "extrem" kink, får jag tankar kring ett psykologiskt problem 🤔 @gul_zebra Hur ser du på det?
Ifall kinken är så pass fundamental för ens mående, dvs.

(Måste lägga till att mina funderingar är helt utan fördömande, utan just funderingar och endast funderingar.)
För mig är det inte ett psykologiskt problem men det är en fundamental del i vem jag är. Jag mår inte bra om jag inte får utlopp för mina kinks. De finns där alltid, men de är inte heller överskuggande allt. Dock kan jag lova att jag hade levt ett fullkomligt miserabelt liv om jag inte fick min utlevnad.
 
Jag tänker att det här är jättesvårt att förklara för någon som inte själv är i den situationen, det blir liksom omöjligt att sätta sig in i hur det känns när man själv inte har det behovet.

Halvkass metafor men tänk dig att du bara får äta Lasagne resten av livet. Lasagne är ju gott men du vill ha annan mat ibland också, ju längre tid som går desto jobbigare blir det med bara samma gamla lasagne hela tiden och den där pizzan känns bara saftigare och mer lockande för varje dag som går.

Det här är liksom inte unikt för just kinks eller sex i allmänhet. Om du hela tiden får "nöja dig" och klara dig utan det du egentligen vill ha så kommer du ju troligtvis bli missnöjd eller må dåligt med tiden.

Det beror ju också lite på vad man menar med "kink", det kan ju vara att man får bli fastbunden ibland, men det kan också vara något mer övergripande som sättet du vill bli behandlad under sex och hur du önskar att din partner ska vara mot dig, det senare tror jag är svårare att klara sig utan.

Det kanske är så att det är psykiska problem som ligger bakom några av de mer extrema kinksen, jag har själv funderat på om det kan vara så för mig. Men i slutändan känner jag att jag inte lägger någon värdering i det då sexlivet knappast är det enda som förändras om man mår eller är på ett visst sätt. Det är upp till en själv att läsa av om man tror att man kanske gör något av fel anledningar.

Jag förstår! Tack!
Men iom att sex är en basal drift, såsom att äta, så finns det ju hjälp att få ifall det skapar problem för en.
Har en inga problem, fine, men det låter som att det styr många människors liv, och för mig vore det extremt påfrestande att vara styrd av en drift.
 
För mig är det inte ett psykologiskt problem men det är en fundamental del i vem jag är. Jag mår inte bra om jag inte får utlopp för mina kinks. De finns där alltid, men de är inte heller överskuggande allt. Dock kan jag lova att jag hade levt ett fullkomligt miserabelt liv om jag inte fick min utlevnad.
Jag har inte uppfattat att du har problem med dina, eller? Jag har uppfattat dig som väldigt klar med vad du vill ha och mår inte dåligt av det.
 
Jag har inte uppfattat att du har problem med dina, eller? Jag har uppfattat dig som väldigt klar med vad du vill ha och mår inte dåligt av det.
Jag är väldigt klar över vad jag vill ha och jag mår bra av dem. Men jag vet också att det sociala stigmat skulle bli kännbart om det blev allmänt känt, jag vet också att jag verkligen inte skulle kunna ha ett sexliv helt utan dem. För då vore jag halv. De är så djupt integrerade i vem jag är för att undertryckas, ja jag har provat, och det kommer bara att bli pannkaka av allt.
 
Varför leva ut alla sina kinks ifall en känner sig så pass utsatt? Kan det inte finnas en poäng att ha det som sexuella fantasier? Eller är sex en så pass stor del i livet att det är värt? Jag tänker en homosexuell som inte vågar komma ut, förlorar hela samlivet, men en kink, är ju bara sex.
Eller har jag missat någon detalj?

Men är det rätt att det är så då? Alltså att personer med kinks känner sig utsatta? Huruvida det är "värt" att leva ut sina kinks eller inte med dagens bristande tolerans får nog respektive individ svara på själv, men inställningen i sig säger ju att de är de som är udda i samhället som ska anpassa sig. Inte att det är samhället som ska inkludera de som är udda. Tankesättet går ju att applicera på alla möjliga avvikande intressen och beteenden. Lite hårddraget - det är bättre att de som möter fördomar bara anpassar sig till normen för sin egen skull. Jag säger alltså inte att det är det här du anser, utan spinner bara vidare på ditt inlägg. Jag kan ju se ett värde i att normen i stället breddas, inom många områden i vårt samhälle, så att människor inte upplever att de behöver just anpassa sig eller ändra sig. Genom att skamma drar vi ju åt normen så att den smalnar.
 
Jag förstår! Tack!
Men iom att sex är en basal drift, såsom att äta, så finns det ju hjälp att få ifall det skapar problem för en.
Har en inga problem, fine, men det låter som att det styr många människors liv, och för mig vore det extremt påfrestande att vara styrd av en drift.
Vi styrs ju av drifter hela tiden. Äta, sova, ha sex osv. Så sex vill vi ju ha oavsett, bara att vissa vill ha det på ett speciellt sätt. Det känns snarare som att det är just för att det är en drift som det blir jobbigt att inte få leva ut den, det går liksom inte att bli av med. Nu vill jag absolut inte förringa beroenden så jag hoppas att ingen uppfattar det så, men när det kommer till sådant så kan man ju liksom avvänja sig eller kompensera på ett annat viss, viljan och begäret finns ju där men det är liksom inte lika djupt rotat som sexdriften.

Sen är det ju inte fel i sig att ha sex och rimligtvis inte att ha det som man vill heller, men absolut jag förstår vad du menar! Och ja många mår dåligt av det, men det är ju liksom så det är tyvärr. Sedan beror det ju på hur man definierar problem. Mink kink kanske är ett problem för mig pga hur andra skulle uppfatta mig om de får reda på det, men då är ju problemet egentligen inte min kink utan andra personers reaktioner, därför kan det ju vara positivt att folk blir mer accepterande inför att alla gillar olika i sängen så att säga :)
 
Jag förstår! Tack!
Men iom att sex är en basal drift, såsom att äta, så finns det ju hjälp att få ifall det skapar problem för en.
Har en inga problem, fine, men det låter som att det styr många människors liv, och för mig vore det extremt påfrestande att vara styrd av en drift.
Det går ju såklart att leva utan sex, det är det ju många som gör. Men när man har sex vill man ju oftast att det ska vara tillfredsställande. Ofta är det ju bättre att inte ha ett sexliv alls än att ha ett som inte ger en det man behöver.
 
Fast just det där är ett trist uttalande. Finns massor med asexuella människor som inte tycker att det är trist att inte få sexuell tillfredsställelse.
Jag ber om ursäkt om jag trampat dig på tårna. Min avsikt var att lyfta fram att det inte bara är en krydda utan helt avgörande för vissa människor.
 
Jag ber om ursäkt om jag trampat dig på tårna. Min avsikt var att lyfta fram att det inte bara är en krydda utan helt avgörande för vissa människor.

Nja, mig har du väl inte trampat på tårna, men det är bara väldigt tråkigt när folk alltid glömmer bort att det finns folk som inte är ett dugg intresserade av att få sexuell tillfredsställelse och bedömer att detta måste vara trist. Vill man att sexuella kinks ska accepteras så kanske man ska göra detsamma för för människor som inte är intresserade av att ha sex.
 
Men är det rätt att det är så då? Alltså att personer med kinks känner sig utsatta? Huruvida det är "värt" att leva ut sina kinks eller inte med dagens bristande tolerans får nog respektive individ svara på själv, men inställningen i sig säger ju att de är de som är udda i samhället som ska anpassa sig. Inte att det är samhället som ska inkludera de som är udda. Tankesättet går ju att applicera på alla möjliga avvikande intressen och beteenden. Lite hårddraget - det är bättre att de som möter fördomar bara anpassar sig till normen för sin egen skull. Jag säger alltså inte att det är det här du anser, utan spinner bara vidare på ditt inlägg. Jag kan ju se ett värde i att normen i stället breddas, inom många områden i vårt samhälle, så att människor inte upplever att de behöver just anpassa sig eller ändra sig. Genom att skamma drar vi ju åt normen så att den smalnar.
Allt det där låter sig ju sägas. Men vilken blir strategin? En massa grupper har under stort eget risktagande flyttat gränser för normer och för vad som kan passera utan alltför mycket reaktioner. Det har krävt ganska mycket av pionjärerna.

Kan du se någon enda strategi som inte innefattar att den som vill att x blir socialt accepterat, faktiskt går i bräschen för att visa att x funkar (ungefär som gayrörelsen har gjort)?

Hur ska det annars gå till när det där som du tycker borde bli mer socialt accpeterat faktiskt också blir det?
 
Allt det där låter sig ju sägas. Men vilken blir strategin? En massa grupper har under stort eget risktagande flyttat gränser för normer och för vad som kan passera utan alltför mycket reaktioner. Det har krävt ganska mycket av pionjärerna.

Kan du se någon enda strategi som inte innefattar att den som vill att x blir socialt accepterat, faktiskt går i bräschen för att visa att x funkar (ungefär som gayrörelsen har gjort)?

Hur ska det annars gå till när det där som du tycker borde bli mer socialt accpeterat faktiskt också blir det?

Jag förstår inte frågeställningen. Ja, breddade normer kräver alltid mycket av pionjärerna. Det innebär ju inte att vi andra bör sitta på rumpan och tycka att pionjärerna får ta sina egna strider, man kan ju faktiskt hjälpa till lite också. Likväl som med HBTQ-frågor, feminism, rasism osv. Mitt ställningstagande är att det inte enbart är normbrytare eller andra utsatta grupper som ansvarar för att skapa ett inkluderande samhälle.
 
Nja, mig har du väl inte trampat på tårna, men det är bara väldigt tråkigt när folk alltid glömmer bort att det finns folk som inte är ett dugg intresserade av att få sexuell tillfredsställelse och bedömer att detta måste vara trist. Vill man att sexuella kinks ska accepteras så kanske man ska göra detsamma för för människor som inte är intresserade av att ha sex.

Jag har egentligen inget vettigt att tillägga i den här tråden, men jag vill tacka dig för att du orkar :bow:. Jag är asexuell men långt inne i garderoben irl och lär fortsätta med det eftersom den där föreställningen är så utbredd. Livet är liksom inte fattigare för alla som inte har sex, och många av oss ser det överhuvudtaget inte som något essentiellt för att ha ett lyckligt liv. Och vad sexuell tillfredsställelse anbelangar kan man få det utan att blanda in andra, såatteh...
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 124
Senast: LovingLife
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 030
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 727
Senast: Badger
·
Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 722
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp