Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Fast vad är alternativet, tänker du? Att samhällets attityd revolutioneras så att ingen reagerar på blåsvart piskade rumpor och vuxna som går med napp?

Och det är väl rätt lite sex egentligen som försiggår för öppen ridå - om inte själva grejen ÄR att ridån ska vara öppen, förstås Så att psykologen piskar i hemlighet är inte konstigare än att Vanilj-Vanja drar ner persiennen när hon ska ha sex.
Fast resonemanget haltar när det gäller att hemlighålla. Det går inte alltid att hålla hemligt. Den där psykologen kan hamna i en olycka, hen kan behöva uppsöka vård där blåmärkena syns, hen kan bli våldtagen så de upptäcks den vägen, en bekant kan känna igen henom på communities eller fikaträffar, osv i all oändlighet typ. Eller som för mig, en man som vet blir kränkt och hotar med att sprida ut det, och kanske rentav faktiskt gör det. Man kan inte bara luta sig tillbaka på att allt sker inom stängda dörrar, för de där dörrarna kan gå upp ändå.
 
Varför leva ut alla sina kinks ifall en känner sig så pass utsatt? Kan det inte finnas en poäng att ha det som sexuella fantasier? Eller är sex en så pass stor del i livet att det är värt? Jag tänker en homosexuell som inte vågar komma ut, förlorar hela samlivet, men en kink, är ju bara sex.
Eller har jag missat någon detalj?
 
Ja. Anekdotiskt har tex folk i barnomsorgen fått problem på jobbet (jag kommer inte ihåg vem det var nu, så jag kan inte googla artiklarna som skrevs då).

Det finns också lägen där AG ifrågasatt hur kunderna ska kunna acceptera att personalen går i pride-tåg i fetischklädsel (ingen "naken" outfit, utan det blotta faktum att det var utpräglade fetischmaterial och som företrädare för den gruppen), IT-jobb för övrigt. Det blev inget jobb på det bolaget, och det gäller en närstående till mig.

Själv har jag blivit driftkucku och sexuellt trakasserad med bas i något liknande, dvs det var tydligt att klädseln tillhörde subkulturen. Då var det fritt fram att ta för sig eftersom slutledningen var att jag ju gillade våld. Övergrepp med hotet "vem tror du de tror på, en känd slampa eller en välordnad kille med toppjobb" ("slampan" ifråga hade väl i det läget haft sex med tre män i hela sitt liv dessutom).

Nuvarande partner med ex har blivit utsatta för hatbrott i liknande situation (på väg hem från fest, tydligen inte "tillräckligt" ombytta för att passera).
Ganska långt från bränd på bål, men så klart jobbigt. Jag tänker i sammanhanget på gayrörelsen. Hur vi helt enkelt tvingade samhället att fatta att våra frågor är politiska och vi orkar inte smyga längre. Men den utvecklingen gick/går ju verkligen inte utan stora offer.

Jag vet inte vad och hur tex bdsm-folk tänker sig ska vara lösningen. Min bild är att man är väldigt konventionell och väldigt rädd för sociala sanktioner.
 
Fast resonemanget haltar när det gäller att hemlighålla. Det går inte alltid att hålla hemligt. Den där psykologen kan hamna i en olycka, hen kan behöva uppsöka vård där blåmärkena syns, hen kan bli våldtagen så de upptäcks den vägen, en bekant kan känna igen henom på communities eller fikaträffar, osv i all oändlighet typ. Eller som för mig, en man som vet blir kränkt och hotar med att sprida ut det, och kanske rentav faktiskt gör det. Man kan inte bara luta sig tillbaka på att allt sker inom stängda dörrar, för de där dörrarna kan gå upp ändå.
Ja vad den karln gjorde mot dig var ju för jävla ynkligt. Att stöta på en sån förstår jag är en skitjobbig risk att ta. Ju mer udda en kink är, desto större förtroende kräver den antagligen.

Men jag vet inte vad man skulle göra åt det? Jag ser bara två alternativ: man tar risken, eller man låter bli. Finns det något annat man kan göra?
 
Fast vad är alternativet, tänker du? Att samhällets attityd revolutioneras så att ingen reagerar på blåsvart piskade rumpor och vuxna som går med napp?

Och det är väl rätt lite sex egentligen som försiggår för öppen ridå - om inte själva grejen ÄR att ridån ska vara öppen, förstås Så att psykologen piskar i hemlighet är inte konstigare än att Vanilj-Vanja drar ner persiennen när hon ska ha sex.
Ja jag vill gärna att ambitionen från samhällets sida är att sex med samtycke inte är fel. Kan ju vara något så ”enkelt” som fetisher också, som inte ens involverar någon annan, men som hade inneburit svåra sociala konsekvenser för innehavaren om det kommit fram.

(Och @Petruska det här är väldigt verkligt för de här personerna. De skäms jättemycket och är övertygade om att deras liv är förbi om det kommer fram. Jag tänker inte avkräva några empiriska studier som bevisar deras farhågor).
 
Ja jag vill gärna att ambitionen från samhällets sida är att sex med samtycke inte är fel. Kan ju vara något så ”enkelt” som fetisher också, som inte ens involverar någon annan, men som hade inneburit svåra sociala konsekvenser för innehavaren om det kommit fram.

(Och @Petruska det här är väldigt verkligt för de här personerna. De skäms jättemycket och är övertygade om att deras liv är förbi om det kommer fram. Jag tänker inte avkräva några empiriska studier som bevisar deras farhågor).
Då är väl samhället rätt bra på att uppfylla den ambitionen? Sex med samtycke ÄR inte fel. Vad nu fel är i ett samhälleligt perspektiv.
 
Varför leva ut alla sina kinks ifall en känner sig så pass utsatt? Kan det inte finnas en poäng att ha det som sexuella fantasier? Eller är sex en så pass stor del i livet att det är värt? Jag tänker en homosexuell som inte vågar komma ut, förlorar hela samlivet, men en kink, är ju bara sex.
Eller har jag missat någon detalj?
Öh att aldrig få sexuell tillfredställelse är väl rätt trist?
 
Varför leva ut alla sina kinks ifall en känner sig så pass utsatt? Kan det inte finnas en poäng att ha det som sexuella fantasier? Eller är sex en så pass stor del i livet att det är värt? Jag tänker en homosexuell som inte vågar komma ut, förlorar hela samlivet, men en kink, är ju bara sex.
Eller har jag missat någon detalj?
Du har inte missat nån detalj utan en hel roman.
Det är mååånga som lever utan att leva ut, som inte mår bra förrän de slutligen lever ut. En person kan möjligtvis avstå om det bara handlar om lite krydda men för många av oss är det mer än så. För mig är det lika primärt som könet på partnern, det är inget jag kan avstå från utan att gå i celibat eller leva med konstant frustration.

Ja vad den karln gjorde mot dig var ju för jävla ynkligt. Att stöta på en sån förstår jag är en skitjobbig risk att ta. Ju mer udda en kink är, desto större förtroende kräver den antagligen.

Men jag vet inte vad man skulle göra åt det? Jag ser bara två alternativ: man tar risken, eller man låter bli. Finns det något annat man kan göra?
Jag tänker att samhället borde vara mer öppet för att det inte ska vara en katastrof om nånting kommer ut. Det ska inte ligga på oss att inte ta risker utan vi ska ha rätt att utöva vår sexualitet utan att riskera jobb, vårdnad, socialt stigma och allt vad det är. Att vi ska tvingas välja bort utlevnad för att vi kan stöta på ett arsel känns för mig som när kvinnor uppmanas att inte jogga med hörlurar. Det är inte okej.
 
Öh att aldrig få sexuell tillfredställelse är väl rätt trist?
Att aldrig få sexuell tillfredsställelse är trist, men är det så hårddraget då?
Jag iaf, kan få sexuell tillfredsställelse på olika sätt. Jag måste inte ha mina kinks varje gång jag har sex. Det kan gå länge mellan gångerna, men för mig är det ingen biggie, jag kan få stimuli på fler sätt :)
 
Jag tänker att samhället borde vara mer öppet för att det inte ska vara en katastrof om nånting kommer ut. Det ska inte ligga på oss att inte ta risker utan vi ska ha rätt att utöva vår sexualitet utan att riskera jobb, vårdnad, socialt stigma och allt vad det är. Att vi ska tvingas välja bort utlevnad för att vi kan stöta på ett arsel känns för mig som när kvinnor uppmanas att inte jogga med hörlurar. Det är inte okej.

Det tror jag inte att någon skulle säga emot.
 
Du har inte missat nån detalj utan en hel roman.
Det är mååånga som lever utan att leva ut, som inte mår bra förrän de slutligen lever ut. En person kan möjligtvis avstå om det bara handlar om lite krydda men för många av oss är det mer än så. För mig är det lika primärt som könet på partnern, det är inget jag kan avstå från utan att gå i celibat eller leva med konstant frustration.


Jag tänker att samhället borde vara mer öppet för att det inte ska vara en katastrof om nånting kommer ut. Det ska inte ligga på oss att inte ta risker utan vi ska ha rätt att utöva vår sexualitet utan att riskera jobb, vårdnad, socialt stigma och allt vad det är. Att vi ska tvingas välja bort utlevnad för att vi kan stöta på ett arsel känns för mig som när kvinnor uppmanas att inte jogga med hörlurar. Det är inte okej.

Oj, ja då förstår jag att det är viktigt för dig.
Och självklart är det ett samhällsproblem, när faan ska andra ge faan i hur andra har sex, lixom?!
 
Ja jag vill gärna att ambitionen från samhällets sida är att sex med samtycke inte är fel. Kan ju vara något så ”enkelt” som fetisher också, som inte ens involverar någon annan, men som hade inneburit svåra sociala konsekvenser för innehavaren om det kommit fram.

(Och @Petruska det här är väldigt verkligt för de här personerna. De skäms jättemycket och är övertygade om att deras liv är förbi om det kommer fram. Jag tänker inte avkräva några empiriska studier som bevisar deras farhågor).
Men personernas rädsla och skam säger i sig inte nödvändigtvis något om faran.

Med den ingången, är fortsatt skam den enda strategi jag ens kan se. Det pekar ju inte på någon enda öppning?
 
Ganska långt från bränd på bål, men så klart jobbigt. Jag tänker i sammanhanget på gayrörelsen. Hur vi helt enkelt tvingade samhället att fatta att våra frågor är politiska och vi orkar inte smyga längre. Men den utvecklingen gick/går ju verkligen inte utan stora offer.

Jag vet inte vad och hur tex bdsm-folk tänker sig ska vara lösningen. Min bild är att man är väldigt konventionell och väldigt rädd för sociala sanktioner.

Ja, i Sverige är vi ju som väl är hyggligt förskonade från häxprocesser oavsett vad det gäller. Men det är helt klart illa nog att sitta så dåligt till i tex en våldtäktsutredning. Vette f-n om jag skulle anmäla en våldtäkt i ett sammanhang där bdsm ens varit på tapeten, med tanke på hur rättsväsendet har hanterat bdsm tidigare.

Det svåra i situationen är väl att det är såpass sexuellt fokuserat ändå. Å ena sidan är sex något privat som vi sällan vet något om när det gäller folk omkring oss. Å andra sidan måste det ut i ljuset för att få bukt med hatbrott, oförstående från vården osv. Själv nöjer jag mig med att ta debatten när den håller sig hyggligt diskuterbar, och att vara med i sammanhang som känns relativt safe, tex Pride. (Sen är det ju många som vill ha bort bdsm-folket från just pridesammanhang tyvärr, för att pride ska vara familjefest och då är inte ens ikoniska läderbögar säkert nog.)
 
Öh att aldrig få sexuell tillfredställelse är väl rätt trist?
Finns massor av människor som aldrig får sexuell tillfredställelse även utan att ha några direkta kinks eller fetisher. Människor kommer alltid ha åsikter och värdera vad andra gör oavsett om det egentligen behövs eller inte, jag tror det är ganska oundvikligt.
 
Ja, i Sverige är vi ju som väl är hyggligt förskonade från häxprocesser oavsett vad det gäller. Men det är helt klart illa nog att sitta så dåligt till i tex en våldtäktsutredning. Vette f-n om jag skulle anmäla en våldtäkt i ett sammanhang där bdsm ens varit på tapeten, med tanke på hur rättsväsendet har hanterat bdsm tidigare.

Det svåra i situationen är väl att det är såpass sexuellt fokuserat ändå. Å ena sidan är sex något privat som vi sällan vet något om när det gäller folk omkring oss. Å andra sidan måste det ut i ljuset för att få bukt med hatbrott, oförstående från vården osv. Själv nöjer jag mig med att ta debatten när den håller sig hyggligt diskuterbar, och att vara med i sammanhang som känns relativt safe, tex Pride. (Sen är det ju många som vill ha bort bdsm-folket från just pridesammanhang tyvärr, för att pride ska vara familjefest och då är inte ens ikoniska läderbögar säkert nog.)
Inte så mycket pga bdsm, men pga allt möjligt, ser jag inte det utåtriktade Pride som särskilt safe längre. Det är ju också ett offer, som gayrörelsen/hbt-communityt har gjort. Man är nu ganska ihjälälskad.

Jag har ingen strategi redo för tex bdsm och dess möjliga krockar med samhället. Det jag noterar är att man gömmer sig i konventionen, vad jag kan se.
 
Jag kan väl tycka att vissa borde vara lite mer konsekventa med vad som anses vara lämpligt eller olämpligt. I en annan tråd blev det ju ett jävla liv och otroliga hangups på att några hade sagt att barn var äckliga, där var ordet "äcklig" så starkt att det knappt får yttras, men i ett annat sammanhang (detta) är det okej för att man ju känner så personligen.

Det känns också otroligt märkligt med någon sorts osynlig lista där du ska vara si eller så utsatt eller ha X eller Y avvikelse för att det ska vara aja-baja att göra narr av dig eller ens göra sig lustig över det. Jag har på riktigt sett hela diskussioner (dock ej här) om att ordet "neger" inte ens får användas i citat (alltså inte ens för att återge vad någon annan sagt) för att det kan kränka någon. Fatshaming verkar gå åt samma håll, det handlar inte längre om att man inte ska vara elak eller dömande utan enligt vissa får kost och träning knappt pratas om (mellan kvinnor) utan att det blir "fel" eller "obehagligt".

Om man inte har någon kink själv är det ju extremt nära tillhands med åsikten att "vadå jag blir ju äcklad och kränkt, självfallet måste jag få uttrycka hur jag känner" för att man känner att det liksom är mer allmänt accepterat.

Jag känner att antingen försöker man vara trevlig och accepterande i alla lägen och säger inget illa om att någon är mörkhyad, tjock, homo, äter ketchup på pannkakan, duschar en gång i månaden eller tycker om att slicka andra på fötterna. Att börja prata om strukturer känns för mig främmande för det spelar ju ingen roll på individnivå. Av samma anledning har jag svårt för "jag hatar alla män" för det spelar liksom ingen roll att du tänker på strukturer när din pappa kanske blir sårad i hemlighet fast du inte hade honom i åtanke när du sa det.

Ja du kanske blir kränkt av att någon ber dig om ett rimjob och tycker det är rätt att "sätta emot" genom att kalla det äckligt men då får man ju fundera på om det är mer värt att du ska få uttrycka dig som du vill eller att den andra personen blev sårad. Om jag tycker att tjocka personer är äckliga och någon tjock hintar till att hen vill ha sex med mig så kan jag antingen säga "nej fy vad äckligt du är ju tjock" eller så kan jag säga "tack men jag är inte intresserad" vad min hjärna säger spelar egentligen ingen roll, men orden ur min mun gör det. Har man kinks så måste man ju fråga? att bara göra vore ju ett övergrepp så vad är liksom alternativet? bara hålla tyst och acceptera att det är onormalt? folk kan inte bli kränkta för allt hela tiden, man måste på någon nivå någonstans lyssna på vad folk menar och inte vad de säger.

Inser att detta blev en lång rant och jag ber om ursäkt. Jag har själv några kinks som absolut inte är allmänt accepterade och känner bara att det av vissa är ett otroligt hycklande med vad som är "okej" och inte beroende på ämne och ens egna ÅSIKTER inom detta. För man ska komma ihåg att det är åsikter som oftast diskuteras på detta forum, inte absoluta sanningar.
Du betraktar mörk hudfärg som en ”avvikelse”? Du tycker det är rimligt att jämföra hudfärg med att duscha en gång i månaden eller ha ketchup på pannkakan? Du tycker det är svårt att förstå hur människor tar illa upp av n-ordet?
 
Du betraktar mörk hudfärg som en ”avvikelse”? Du tycker det är rimligt att jämföra hudfärg med att duscha en gång i månaden eller ha ketchup på pannkakan? Du tycker det är svårt att förstå hur människor tar illa upp av n-ordet?
Nej min poäng var att är man vidrig och elak mot någon så kränker och sårar man den personen oavsett vilken form hånet tar. Därför blir det för mig väldigt märkligt att vissa verkar ha någon sorts osynlig lista på vilka personer/attribut det är okej att spy galla över baserat på hur strukturellt utsatta gruppen är, det spelar ju ingen roll på individnivå.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 124
Senast: LovingLife
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 030
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 727
Senast: Badger
·
Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 722
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp