Diskussionen kring kinks lider allvarligt av att kinks är ett såpass brett begrepp att det tappar stora delar av sin betydelse. Kinks kan uppenbarligen vara alltifrån minsta tungspets eller lilltå som sticker ut från vaniljlådan, till faktisk utsatthet, till de vars kinks spelar på och förstärker förtryck av andra människor, allt är en enda stor familj. Denna brokiga grupp kan sedan generaliseras runt med begrepp som kinkshaming. Det finns många problem med det, alla kinks är inte lika och ska absolut inte behandlas som om de vore det.
En höjd kunskapsnivå i samhället i stort och särkilt när det gäller sådant som diskriminering, våldtäkter och liknande måste förstås till. En öppen och djupgående diskussion hjälper alla (men är svår att ordna kanske), oavsett om de står i eller utanför sammanhanget i fråga. Många föreställningar kring t ex bdsm som finns utifrån existerar också inom det, så en högre medvetenhet i alla läger tjänar alla på. Jag betraktar det nog mer som ett utbyte än som att de med kinks ska utbilda övriga, detta eftersom såpass många kinks interagerar starkt med omvärldens förtryck såsom tidigare nämnda våld, rasism, sexism, transfobi osv. Det vore helt orimligt att begära att alla tassade på tå kring sådana kinks, när det förtrycket är en brutal verklighet för många och inte en lek. Det får man ha ödmjukhet och förståelse inför.
Ibland har jag sett hur ensidigt fokus på kinkshaming kan bli kontraproduktivt och skapa fullständigt onödiga problem, när det används för att slippa reflektera och ta sitt sociala ansvar.
Frågeställningar som "Om jag inte frågar (slumpmässigt vald människa vars preferenser och erfarenheter jag inte känner till och inte har brytt mig om att forska i) om det jag vill ha, hur ska jag någonsin få det?" är ett effektivt sätt att skapa sina egna problem, vilket förvånansvärt många människor gör när det kommer till det här. Många av de som beter sig så är män, men jag har sett liknande frågor förekomma i tråden också. Det är en begränsande inställning, att alla dessa situationer ska utgå från ens egna perspektiv och preferenser, även lite orealistisk och i vissa fall respektlös. Det finns flera alternativa tillvägagångssätt och strategier för att undvika att hamna där, men är man (vilket vissa verkligen är) fast besluten om att alla måste kunna acceptera att höra ens specifika fantasier och reagerar de med annat än artighet är de intoleranta, då kommer de trevligare alternativen aldrig någonsin upptäckas. Det är synd, det är ju att göra det onödigt svårt både för sig själv och andra.
Bra inlägg! Det där med att fråga om kinks.. jag tänker att det finns många nyanser här. Jag är för att en ska få uttrycka sin önskan utan att skammas, men det går ju att göra på bättre och sämre sätt. Att på sängkanten med en ny bekantskap be om något väldigt avvikande och sedan bli arg när personen svarar lite fumligt och chockat känns inte särskilt ödmjukt. Kanske får man vara beredd på att närma sig ämnet lite stegvis och känna av responsen på vägen. Ja, egentligen som oftast med sex.