Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Diskussionen kring kinks lider allvarligt av att kinks är ett såpass brett begrepp att det tappar stora delar av sin betydelse. Kinks kan uppenbarligen vara alltifrån minsta tungspets eller lilltå som sticker ut från vaniljlådan, till faktisk utsatthet, till de vars kinks spelar på och förstärker förtryck av andra människor, allt är en enda stor familj. Denna brokiga grupp kan sedan generaliseras runt med begrepp som kinkshaming. Det finns många problem med det, alla kinks är inte lika och ska absolut inte behandlas som om de vore det.

En höjd kunskapsnivå i samhället i stort och särkilt när det gäller sådant som diskriminering, våldtäkter och liknande måste förstås till. En öppen och djupgående diskussion hjälper alla (men är svår att ordna kanske), oavsett om de står i eller utanför sammanhanget i fråga. Många föreställningar kring t ex bdsm som finns utifrån existerar också inom det, så en högre medvetenhet i alla läger tjänar alla på. Jag betraktar det nog mer som ett utbyte än som att de med kinks ska utbilda övriga, detta eftersom såpass många kinks interagerar starkt med omvärldens förtryck såsom tidigare nämnda våld, rasism, sexism, transfobi osv. Det vore helt orimligt att begära att alla tassade på tå kring sådana kinks, när det förtrycket är en brutal verklighet för många och inte en lek. Det får man ha ödmjukhet och förståelse inför.

Ibland har jag sett hur ensidigt fokus på kinkshaming kan bli kontraproduktivt och skapa fullständigt onödiga problem, när det används för att slippa reflektera och ta sitt sociala ansvar.
Frågeställningar som "Om jag inte frågar (slumpmässigt vald människa vars preferenser och erfarenheter jag inte känner till och inte har brytt mig om att forska i) om det jag vill ha, hur ska jag någonsin få det?" är ett effektivt sätt att skapa sina egna problem, vilket förvånansvärt många människor gör när det kommer till det här. Många av de som beter sig så är män, men jag har sett liknande frågor förekomma i tråden också. Det är en begränsande inställning, att alla dessa situationer ska utgå från ens egna perspektiv och preferenser, även lite orealistisk och i vissa fall respektlös. Det finns flera alternativa tillvägagångssätt och strategier för att undvika att hamna där, men är man (vilket vissa verkligen är) fast besluten om att alla måste kunna acceptera att höra ens specifika fantasier och reagerar de med annat än artighet är de intoleranta, då kommer de trevligare alternativen aldrig någonsin upptäckas. Det är synd, det är ju att göra det onödigt svårt både för sig själv och andra.

Bra inlägg! Det där med att fråga om kinks.. jag tänker att det finns många nyanser här. Jag är för att en ska få uttrycka sin önskan utan att skammas, men det går ju att göra på bättre och sämre sätt. Att på sängkanten med en ny bekantskap be om något väldigt avvikande och sedan bli arg när personen svarar lite fumligt och chockat känns inte särskilt ödmjukt. Kanske får man vara beredd på att närma sig ämnet lite stegvis och känna av responsen på vägen. Ja, egentligen som oftast med sex.
 
För att det är pinsamt att vi ens går på trenden med att hitta på en massa skit. Det finns inget som heter icke binär, hallå eller? Och asexuell, ja du vill inte ha sex..

Dumheter att lägga sig till med en massa trender så att ungdomar blir förvirrade.

Visst vore det enklare om vi normföljare helt enkelt slapp tänka på andra människor helt. Det är ju så hemskt betungande att låta andra identifiera sig själva. Snäva normer har ju dessutom faktiskt aldrig förtryckt någon!

:meh:
 
Näe, det är jag helt med på! Anser det positivt att även om olika åsikter och tankegångar syns i tråden så verkar det inte vara många som anser att det är fritt fram att döma och häva ur sig oigenomtänkta kommentarer. Det om nåt kan ju vara ett tecken på att sexuell diversitet börjar bli mer och mer accepterat. Fifty shades må vara riktigt skräp och dessutom högst problematiskt på många vis, men nåt man kan ge dem är ändå att just kinks kommit upp till samtal mer och blivit mer rumsrent.
Jag delar i hög grad @Foinix funderingar. Jag är inte säker på att acceptans, artighet och rumsrenhet är önskvärt när det gäller kinks som folk kan ha. De kan ju tex samspela med förtryckstrukturer på problematiska vis. Det är långt ifrån säkert att det vore bra att sådant blev rumsrent.

Att ömt omhulda den typen av kinks, genom att kritisera den som problematiserar det genom att tysta hen med ett "kinkshaming, fy skäms!", kan vara djupt problematiskt.

Jag skulle framförallt vilja se att bara för att saker har med sexualitet att göra, så måste inte alla tassa på tå.
 
Jag delar i hög grad @Foinix funderingar. Jag är inte säker på att acceptans, artighet och rumsrenhet är önskvärt när det gäller kinks som folk kan ha. De kan ju tex samspela med förtryckstrukturer på problematiska vis. Det är långt ifrån säkert att det vore bra att sådant blev rumsrent.

Att ömt omhulda den typen av kinks, genom att kritisera den som problematiserar det genom att tysta hen med ett "kinkshaming, fy skäms!", kan vara djupt problematiskt.

Jag skulle framförallt vilja se att bara för att saker har med sexualitet att göra, så måste inte alla tassa på tå.

Jo, men problematisera gör vi ju. Som jag har skrivit om tidigare. Det betyder dock inte att alla kinks är problematiska, men en del är, vilket jag också välkomnar en (icke skammande) diskussion kring.
 
Jag delar i hög grad @Foinix funderingar. Jag är inte säker på att acceptans, artighet och rumsrenhet är önskvärt när det gäller kinks som folk kan ha. De kan ju tex samspela med förtryckstrukturer på problematiska vis. Det är långt ifrån säkert att det vore bra att sådant blev rumsrent.

Att ömt omhulda den typen av kinks, genom att kritisera den som problematiserar det genom att tysta hen med ett "kinkshaming, fy skäms!", kan vara djupt problematiskt.

Jag skulle framförallt vilja se att bara för att saker har med sexualitet att göra, så måste inte alla tassa på tå.
Men hur kan en saklig diskussion vara kinkshaming? SJÄLVKLART ska man diskutera och vända och vrida på saker och ting.
 
Jo, men problematisera gör vi ju. Som jag har skrivit om tidigare. Det betyder dock inte att alla kinks är problematiska, men en del är, vilket jag också välkomnar en (icke skammande) diskussion kring.

Jag tycker problematiseringen saknas allt som oftast. Jag tycker den är viktig eftersom jag i retrospektiv kan se att saker jag gjorde när jag var yngre gjorde jag för att det var ”rätt” i de kretsar jag umgicks i, för att verka tuffare än jag var eller för att den partner jag hade ville nåt och jag typ ”ställde upp” för att annars kanske jag skulle bli DUMPAD!
Tack och lov inget som jag har ångest över idag, men jag tycker synd om mitt yngre jag som var så osäker. Och tackar min lyckliga stjärna för att jag inte råkade ut för något som jag kunde fått trauman av. Absolut ska man kunna leva ut fantasier, men ibland kanske fantasier också ska stanna just där. Eller att man funderar på varför man gillar vissa saker. Eller ogillar andra.
 
Jag tycker problematiseringen saknas allt som oftast. Jag tycker den är viktig eftersom jag i retrospektiv kan se att saker jag gjorde när jag var yngre gjorde jag för att det var ”rätt” i de kretsar jag umgicks i, för att verka tuffare än jag var eller för att den partner jag hade ville nåt och jag typ ”ställde upp” för att annars kanske jag skulle bli DUMPAD!
Tack och lov inget som jag har ångest över idag, men jag tycker synd om mitt yngre jag som var så osäker. Och tackar min lyckliga stjärna för att jag inte råkade ut för något som jag kunde fått trauman av. Absolut ska man kunna leva ut fantasier, men ibland kanske fantasier också ska stanna just där. Eller att man funderar på varför man gillar vissa saker. Eller ogillar andra.

Håller med om att problematiseringen ibland saknas. Att göra saker när man är yngre som inte kändes helt rätt, eller som idag skaver tror jag tyvärr de flesta har erfarenhet av. Kinky eller inte kinky. Jag har samma erfarenheter, även om det var mer vanilj på den tiden. BDSM har jag utövat först som betydligt äldre och aldrig ångrat, främst för att jag är just äldre och vet mer om vad jag vill idag. Jag är glad att det inte stannat vid fantasi. Det stora problemet är ju just när något förväntas av oss, särskilt när vi är unga, och i kombination med kinks kan det absolut bli problematiskt.
 
Men hur kan en saklig diskussion vara kinkshaming? SJÄLVKLART ska man diskutera och vända och vrida på saker och ting.
Det kan det vara på så vis att en person tycker att det är en saklig diskussion medan en annan tycker att det är skammande. Samtidigt. Samma diskussion. Jag tror inte att det är ett ovanligt fenomen, och det kan så klart gälla fler teman än kinks.
 
Håller med om att problematiseringen ibland saknas. Att göra saker när man är yngre som inte kändes helt rätt, eller som idag skaver tror jag tyvärr de flesta har erfarenhet av. Kinky eller inte kinky. Jag har samma erfarenheter, även om det var mer vanilj på den tiden. BDSM har jag utövat först som betydligt äldre och aldrig ångrat, främst för att jag är just äldre och vet mer om vad jag vill idag. Jag är glad att det inte stannat vid fantasi. Det stora problemet är ju just när något förväntas av oss, särskilt när vi är unga, och i kombination med kinks kan det absolut bli problematiskt.
Det stora problemet, vet jag inte om det är. Men ett problem av flera möjliga, är det ju.
 
På vilket sätt skulle strukturell utsatthet och förtryck inte spela någon roll på individnivå? Menar du att på individnivå är det ingen skillnad alls mellan rasistiska uttalanden och att säga något illa om att en person har ketchup på pannkakan?
Men det var till att fastna ordentligt på en specifik grej? Jag tror inte du förstår vad jag menade.

Exempel:
"van vilket jävla äckel du är"
"ditt jävla fetto"
"bögjävel"
"din jävla n****"

Ovan är alla kränkningar, som säkerligen tas emot extra hårt av personen som känner sig utsatt. Man kanske inte tar så illa upp av att bli kallad fetto när man är smal, men är man överviktig får det en helt annan betydelse., ett helt liv av kränkningar, onda blickar, hånflin och andra upplevelser förstärker det något oerhört. Min poäng är att jag inte sitter och har något sorts rankingsystem för vilka kränkningar som är värst beroende på strukturell nivå, enskilda individer blir lika utsatta oavsett. Vem är det mest synd om? tjockisar? mörkhyade? bögar? ärligt talat spelar det väl ingen roll? är man utsatt så är man. Man kan prata om strukturella problem i samhället men när det kommer till hur individer blir kränkta eller sårade tycker jag man får lägga det på en mer specifik nivå.

Nu känner jag att jag har förklarat min synvinkel på detta tillräckligt, man måste inte hålla med men det här är min åsikt och den står jag för.
 
Men det var till att fastna ordentligt på en specifik grej?
Fast det var en väldigt märklig grej du skrev. Helt absurd faktiskt och det förvånar mig att du fick likes för det i två separata inlägg. För mig är det självklart att det är en helt annan sak att bli attackerad verbalt pga sin sexuella läggning, könsidentitet, hudfärg, etnicitet eller religion än det är att bli kritiserad på ett trist sätt för vad man väljer att äta. Förstår man inte det så begriper jag inte hur man tänker. Med ditt resonemang skulle hatbrott inte ha straffskärpning för spela roll varför man utsätter någon för något, allt är lika illa. Och så är det inte. Inte ens enligt svensk lag.
 
Fast det var en väldigt märklig grej du skrev. Helt absurd faktiskt och det förvånar mig att du fick likes för det i två separata inlägg. För mig är det självklart att det är en helt annan sak att bli attackerad verbalt pga sin sexuella läggning, könsidentitet, hudfärg, etnicitet eller religion än det är att bli kritiserad på ett trist sätt för vad man väljer att äta. Förstår man inte det så begriper jag inte hur man tänker. Med ditt resonemang skulle hatbrott inte ha straffskärpning för spela roll varför man utsätter någon för något, allt är lika illa. Och så är det inte. Inte ens enligt svensk lag.
Precis som att du nu citerade första meningen från mitt inlägg och ignorerade resten, plockade du ut några få ord ur mitt ganska långa inlägg och reagerade på det istället för att försöka lyssna på vad jag säger. Jag har inget intresse av att svara på sådant så jag avböjer från att svara dig vidare i detta.
 
Precis som att du nu citerade första meningen från mitt inlägg och ignorerade resten, plockade du ut några få ord ur mitt ganska långa inlägg och reagerade på det istället för att försöka lyssna på vad jag säger. Jag har inget intresse av att svara på sådant så jag avböjer från att svara dig vidare i detta.
Jag kommenterar exakt det du skrev i ditt inlägg. Om du inte menade det du skrev så är det fritt fram att säga det. Jag blev faktiskt chockad när jag läste det eftersom det visade på så otroligt märkliga värderingar.
 
Det kan det vara på så vis att en person tycker att det är en saklig diskussion medan en annan tycker att det är skammande. Samtidigt. Samma diskussion. Jag tror inte att det är ett ovanligt fenomen, och det kan så klart gälla fler teman än kinks.
Jag tänker att det nog är undantag i så fall. Visst finns det alltid personer som blir kränkta för att man råkar ha en annan åsikt, men min erfarenhet är att den absoluta majoriteten är precis som folk är mest dvs kan diskutera sakligt. Det är inte rocket science att hålla sig borta från värderande och laddade ord.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 126
Senast: LovingLife
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 032
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 727
Senast: Badger
·
Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 722
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp