Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Jag har försökt att problematisera, men det är inte enkelt!

Håller så med @Foinix :bow:
Vissa saker är farliga/äckliga/oacceptabla (välj eget attribut) i vardagen, men ingår det i sex, då är det ok.
 
Jag har försökt att problematisera, men det är inte enkelt!

Håller så med @Foinix :bow:
Vissa saker är farliga/äckliga/oacceptabla (välj eget attribut) i vardagen, men ingår det i sex, då är det ok.
JA så är det. Det är helt oacceptabelt att örfila och spotta på någon i vardagen, men ingår det i en sexuell scen mellan två samtyckande personer SÅ ÄR DET OKEJ.

Så fort minsta tveksamheter finns i frågan om samtycke så är vi tillbaka på oacceptabel. Svårare än så är det faktiskt inte.
 
Jag har försökt att problematisera, men det är inte enkelt!

Håller så med @Foinix :bow:
Vissa saker är farliga/äckliga/oacceptabla (välj eget attribut) i vardagen, men ingår det i sex, då är det ok.

I mina ögon är det inte ok att kalla andra människor/deras preferenser äckliga eller oacceptabla oavsett om det gäller sex eller något annat. Väldigt lite bör vara oacceptabelt i ett samhälle, och i första hand då om det faktiskt är skadligt. De flesta kinks faller utanför det, så det låter mest som en dålig ursäkt för att få moralisera över andra.

Att diskutera risker med en praktik och hur man kan minimera sådana risker är väldigt långt ifrån skammande av modell kräksmiley. (Och det brukar inte vara utövare av de potentiellt farliga grejerna som skammas hårdast heller, utan tämligen harmlösa fetischer. Man gör sig ofta löjlig över (eller hotar) transor, ponies, fotdyrkare och furries, som till sin natur inte borde vara konstigare än att vi i enighet med normerna i detta samhälle i denna tid sexualiserar vissa typer av skor och underkläder.)
 
Inte ens om jag inte hade migrän just nu skulle jag backa 400 inlägg för att lista namn. Men jag uppfattar @Petruska s poäng som att i diskussioner som den här går det inte att problematisera kinks utan att bli stoppad med att man skammar. Kinks är höjda över varje tvivel. Jag håller med om den bilden.
Se, det har jag inte läst en enda gång faktiskt. En massa inlägg om att det bör problematiseras, att kinksters ska vara öppna med vad de gör eller helt gå under jorden och en del snack om läggning vs preferens ja. Men inte att någon har dragit shamingkortet vid en normal diskussion.
 
I mina ögon är det inte ok att kalla andra människor/deras preferenser äckliga eller oacceptabla oavsett om det gäller sex eller något annat. Väldigt lite bör vara oacceptabelt i ett samhälle, och i första hand då om det faktiskt är skadligt. De flesta kinks faller utanför det, så det låter mest som en dålig ursäkt för att få moralisera över andra.

Att diskutera risker med en praktik och hur man kan minimera sådana risker är väldigt långt ifrån skammande av modell kräksmiley. (Och det brukar inte vara utövare av de potentiellt farliga grejerna som skammas hårdast heller, utan tämligen harmlösa fetischer. Man gör sig ofta löjlig över (eller hotar) transor, ponies, fotdyrkare och furries, som till sin natur inte borde vara konstigare än att vi i enighet med normerna i detta samhälle i denna tid sexualiserar vissa typer av skor och underkläder.)
En jätteviktig poäng!
 
JA så är det. Det är helt oacceptabelt att örfila och spotta på någon i vardagen, men ingår det i en sexuell scen mellan två samtyckande personer SÅ ÄR DET OKEJ.

Så fort minsta tveksamheter finns i frågan om samtycke så är vi tillbaka på oacceptabel. Svårare än så är det faktiskt inte.
Det är väl rent krasst ok så känge samtycke finns oavsett om det är sexuellt eller inte? Det är samtycket som gör det ok inte att det är sexuellt.
 
Se, det har jag inte läst en enda gång faktiskt. En massa inlägg om att det bör problematiseras, att kinksters ska vara öppna med vad de gör eller helt gå under jorden och en del snack om läggning vs preferens ja. Men inte att någon har dragit shamingkortet vid en normal diskussion.
Ja, vi läser nog olika trådar helt enkelt. Som det ofta blir i polariserade diskussioner.
 
JA så är det. Det är helt oacceptabelt att örfila och spotta på någon i vardagen, men ingår det i en sexuell scen mellan två samtyckande personer SÅ ÄR DET OKEJ.

Så fort minsta tveksamheter finns i frågan om samtycke så är vi tillbaka på oacceptabel. Svårare än så är det faktiskt inte.

Så det får inte problematiseras, så länge det är samtycke?
 
24/7-bukefalisten, som jag hittade på annat ställe, beskrev där hur hennes man aldrig behövde kolla om hon samtyckte till sex. Han kunde greppa henne i nacken, ta henne till sovrummet, placera henne på alla fyra och ta för sig.

Naturligtvis hade de väl stoppord, även om hon inte nämnde det. Och antagligen ingick hennes sätt att beskriva det i deras spel. Men ur samtyckesperspektiv kändes det ändå inte så uppdaterat. Det var inte på ett bdsm-ställe hon skrev det, det var för oinsatta läsare.
 
Så det får inte problematiseras, så länge det är samtycke?
Såklart, men att kalla något exempelvis äckligt eller göra narr av är inte riktigt att problematisera. Håller med @Milosari , @Sassy och andra som driver den ståndpunkten. Blir allmänt konfunderad över att det för många verkar svårt att sätta sig in hur begränsande det måste vara om ens största kink är något tabu och inte allmänt accepterat. Då blir ju kinken en stor del av ens liv, oavsett om man vill det eller ej.
 
Med tanke på trådens ämne vill jag bara flika in att många transpersoner ogillar starkt att bli kallade för transor (läs exempelvis http://www.politism.se/aleksa-lundberg/nej-du-far-inte-kalla-mig-transa/). Det är inte ett ord jag skulle slänga mig med hur som helst. Transpersoner om några är strukturellt utsatta och kan knappast jämföras med någon som råkar gilla fötter.
Det är ingen enkel gräns när t ex crossdressing kan vara en kink precis som fotfetichism. Både för utövaren och deras anhängare. Några crossdressers kallar sig för trans eller transa och andra inte. Detta rör alltså personer som har den kinken. Inte transpersoner som i den mening som du avser. Jag menar bara att det är lätt att gå vilse bland begreppen ibland.
 
24/7-bukefalisten, som jag hittade på annat ställe, beskrev där hur hennes man aldrig behövde kolla om hon samtyckte till sex. Han kunde greppa henne i nacken, ta henne till sovrummet, placera henne på alla fyra och ta för sig.

Naturligtvis hade de väl stoppord, även om hon inte nämnde det. Och antagligen ingick hennes sätt att beskriva det i deras spel. Men ur samtyckesperspektiv kändes det ändå inte så uppdaterat. Det var inte på ett bdsm-ställe hon skrev det, det var för oinsatta läsare.
Jag vill minnas att det var jag som drog upp det där med 24/7 TPE ;). För jag är enig. Det är svårt! Och det tycker jag utan att skamma.
 
Jag vill minnas att det var jag som drog upp det där med 24/7 TPE ;). För jag är enig. Det är svårt! Och det tycker jag utan att skamma.
Japp, jag skrev innan att det var när du nämnde det som jag kom på det där.

Deras sex var ju en sak, men dessutom bestämde han allt i familjen. Och hon gjorde allt hushållsarbete. Men som jag skrev, det gick inte att få en jämställdhetsdiskussion om det eftersom det utgick från deras sexuella preferenser. Och då var det oberörbart.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 126
Senast: LovingLife
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 032
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 727
Senast: Badger
·
Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 722
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Halmpris 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp