Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Varför kinkshaming berör mig mer än när någon säger att fiskpinnar är äckligt är väl att jag vet om fler människor som blivit lidande av att få sin sexuella läggning/preferenser ifrågasatta eller hånade än jag känner till incidenter där det fått sociala följder när det kommer fram att en inte gillar fiskpinnar eller inte städar köket dagligen.
 
Ja, det kan jag se. Men jag skulle nog säga att vi ser en hel del av det på buke tex när det gäller hur ofta man bör duscha och hur man bör städa osv. Då möter det inte samma form av reaktioner, oftast. (Tror jag.)

Just kinkshaming framstår för mig både som en synd som det är väldigt lätt hänt att någon begår, och som något som "straffas" med ganska stor bestämdhet. Jfr andra grejer, tex mat och (upplevt bristande) hygien, som också beskrivs i termer av äckel. Jag minns inlägg som handlat om att det är äckligt att gå ut i sitt kök utan kläder, eller att inte duscha minst varje dag och diverse annat, som inte mötts av samma kritik.

Jag var nån gång rätt hårt kritisk mot inlägg som uttryckte äckel över mat, och då var jag verkligen inte oemotsagd! :D

Så frågan kvarstår, vad är det som är så fel med just kinkshaming? (Och varför krävs det så lite för att något ska vara kinkshaming?)

Att det är mer ok att säga att barn eller gamla är äckliga än att uttrycka äckel över att nån vill bli skickad i analen är ju rätt spännande som fenomen.
 
Fast det är det väll inte?

Inte långt ifrån. Men det blir lite absurdt när minsta ifrågasättande eller känsloyttringar runt Kinks blir som att man tycker alla Kinks är fel. Jag har inget större problem med de Kinks jag vet om. Men jag har flera gånger upplevt att folk med Kinks automatiskt förutsätter att jag har samma intresse eller kommer få. Jag är helt ointresserad av det mesta men får propåer (eller fick) rätt ofta.
 
Ja, det är den kryddan jag också funderade på.

I ordet kinky ligger väl avvikelse? Kinky, naughty, lite ”fult”.
Sen har ju nästan allt med sex i viss mån tabun omkring sig. Ungefär som nakenhet har det. Vi har rätt stränga sociala regler kring när och var sex eller nakenhet är okej.

Och i sex gör man saker man inte gör annars, blandar saliv tex, som @Milosari exemplifierade med.

Sex låter sig ju tolkas som något som i mycket hög grad är lite bortom det vanliga, reglerade livet. Och som jag ser det, hanteras sex kanske ibland i lite väl hög grad som något som står helt i en klass för sig och varken får ifrågasättas eller så att säga betraktas lite kritiskt. Trots att all annan mänsklig interaktion är tillgänglig för ifrågasättande och för kritisk tolkning. Jag har problem med att allt som har med sex att göra ska skyddas.
 
Sen har ju nästan allt med sex i viss mån tabun omkring sig. Ungefär som nakenhet har det. Vi har rätt stränga sociala regler kring när och var sex eller nakenhet är okej.

Och i sex gör man saker man inte gör annars, blandar saliv tex, som @Milosari exemplifierade med.

Sex låter sig ju tolkas som något som i mycket hög grad är lite bortom det vanliga, reglerade livet. Och som jag ser det, hanteras sex kanske ibland i lite väl hög grad som något som står helt i en klass för sig och varken får ifrågasättas eller så att säga betraktas lite kritiskt. Trots att all annan mänsklig interaktion är tillgänglig för ifrågasättande och för kritisk tolkning. Jag har problem med att allt som har med sex att göra ska skyddas.

Ja, der stämmer nog! Sex har en märklig särställning. För mig kan det gå jättelångt emellan när jag inte är i ett förhållande. Det bekymrar mig exakt nada. Men ofta kräver det en förklaring, många reagerar med Va? Men hur klarar du det? (Givetvis gäller samtalen vänner emellan, jag pratar inte om min sexfrekvens vid fikabordet på jobbet). Jag tror däremot inte att så många får frågan Nämen, har du haft sex igen?
 
Jag tänker angående att ifrågasätta sex, och individuell sexualitet att det är ett ämne som fortfarande är så laddat av skam både utifrån och inifrån, att det kan vara en bra idé att skydda det lite extra och vara försiktig med hur man uttrycker sig, tills det blivit mer accepterat i samhället.
Att kvinnor överhuvudtaget får vara sina egna sexuella varelser, med sina egna kinks och preferenser är ju jättehärligt till exempel. Detsamma med män och analstimulans och allt hit och dit och mittemellan - jag tycker det är toppen att fler och fler vågar erkänna både för sig själva och andra vad de går igång på. Om det som krävs för att folk ska känna sig trygga är att samhället tassar lite på tå? Då tycker jag inte att det är ett särskilt högt pris att betala faktiskt.
 
Jag tänker angående att ifrågasätta sex, och individuell sexualitet att det är ett ämne som fortfarande är så laddat av skam både utifrån och inifrån, att det kan vara en bra idé att skydda det lite extra och vara försiktig med hur man uttrycker sig, tills det blivit mer accepterat i samhället.
Att kvinnor överhuvudtaget får vara sina egna sexuella varelser, med sina egna kinks och preferenser är ju jättehärligt till exempel. Detsamma med män och analstimulans och allt hit och dit och mittemellan - jag tycker det är toppen att fler och fler vågar erkänna både för sig själva och andra vad de går igång på. Om det som krävs för att folk ska känna sig trygga är att samhället tassar lite på tå? Då tycker jag inte att det är ett särskilt högt pris att betala faktiskt.

Amen! Åsiktsdiarré är ju ändå sällan klädsamt.
 
Jag tänker angående att ifrågasätta sex, och individuell sexualitet att det är ett ämne som fortfarande är så laddat av skam både utifrån och inifrån, att det kan vara en bra idé att skydda det lite extra och vara försiktig med hur man uttrycker sig, tills det blivit mer accepterat i samhället.
Att kvinnor överhuvudtaget får vara sina egna sexuella varelser, med sina egna kinks och preferenser är ju jättehärligt till exempel. Detsamma med män och analstimulans och allt hit och dit och mittemellan - jag tycker det är toppen att fler och fler vågar erkänna både för sig själva och andra vad de går igång på. Om det som krävs för att folk ska känna sig trygga är att samhället tassar lite på tå? Då tycker jag inte att det är ett särskilt högt pris att betala faktiskt.
Så bra skrivet! 🙂
 
Jag tänker angående att ifrågasätta sex, och individuell sexualitet att det är ett ämne som fortfarande är så laddat av skam både utifrån och inifrån, att det kan vara en bra idé att skydda det lite extra och vara försiktig med hur man uttrycker sig, tills det blivit mer accepterat i samhället.
Att kvinnor överhuvudtaget får vara sina egna sexuella varelser, med sina egna kinks och preferenser är ju jättehärligt till exempel. Detsamma med män och analstimulans och allt hit och dit och mittemellan - jag tycker det är toppen att fler och fler vågar erkänna både för sig själva och andra vad de går igång på. Om det som krävs för att folk ska känna sig trygga är att samhället tassar lite på tå? Då tycker jag inte att det är ett särskilt högt pris att betala faktiskt.

Men sen finns ju också problemet med att många gör saker de egentligen inte vill. Då kan jag tycka att det är viktigt att lyfta och problematisera även sex i alla dess former. Jag upplever att Allt ska vara ok och normalt, och det ska det ju på ett sätt men man lyfter sällan aspekten att det är lika normalt att inte vilja, eller inte tända på saker. Alla ska vilja få lite smisk och ha analsex är vad jag tycker mig höra. Och då inte i tråden utan i samhället i stort.
Man kunde köpa 50 shades of grey-kit på Lindex liksom. Ja, bra att det inte skämmas, men jag är ändå kluven.
 
Jag tänker angående att ifrågasätta sex, och individuell sexualitet att det är ett ämne som fortfarande är så laddat av skam både utifrån och inifrån, att det kan vara en bra idé att skydda det lite extra och vara försiktig med hur man uttrycker sig, tills det blivit mer accepterat i samhället.
Att kvinnor överhuvudtaget får vara sina egna sexuella varelser, med sina egna kinks och preferenser är ju jättehärligt till exempel. Detsamma med män och analstimulans och allt hit och dit och mittemellan - jag tycker det är toppen att fler och fler vågar erkänna både för sig själva och andra vad de går igång på. Om det som krävs för att folk ska känna sig trygga är att samhället tassar lite på tå? Då tycker jag inte att det är ett särskilt högt pris att betala faktiskt.
Jadå, jag lutar som sagt åt att de flesta samtalsämnen klarar sig fint utan att man uttrycker äckel över närvarande personers handlingar.

När det kommer till kopolingen mellan att hantera just kinks med finess därför att kvinnors sexualitet så länge varit så skambelagd, så blir ju de av oss som inte är övertygade om att kinks enbart handlar om slumpmässiga smakpreferenser rätt begränsade i vår tolkning om vi "måste" hålla oss till tolkningar som innefattar att kvinnor manövrerar fritt, tex.
 
Men sen finns ju också problemet med att många gör saker de egentligen inte vill. Då kan jag tycka att det är viktigt att lyfta och problematisera även sex i alla dess former. Jag upplever att Allt ska vara ok och normalt, och det ska det ju på ett sätt men man lyfter sällan aspekten att det är lika normalt att inte vilja, eller inte tända på saker. Alla ska vilja få lite smisk och ha analsex är vad jag tycker mig höra. Och då inte i tråden utan i samhället i stort.
Man kunde köpa 50 shades of grey-kit på Lindex liksom. Ja, bra att det inte skämmas, men jag är ändå kluven.
Jag också, milt uttryckt. Är kluven alltså. Ofta inte ens kluven, utan mer fundersam. I andra sammanhang vill ju kvinnor (så klart) också gärna tolka sig som helt fria och som tex tar huvudansvar för bebisar helt fritt - i vår MYCKET individualistiska tidsanda. Jag har svårt att acceptera att mitt, som jag tycker, välgrundade sätt att tolka världen ska göra halt vid sexuella relationer. Som om utformningen av dessa per definition inte kan ha relevans för en jämställdhetsdiskussion.
 
Inte långt ifrån. Men det blir lite absurdt när minsta ifrågasättande eller känsloyttringar runt Kinks blir som att man tycker alla Kinks är fel. Jag har inget större problem med de Kinks jag vet om. Men jag har flera gånger upplevt att folk med Kinks automatiskt förutsätter att jag har samma intresse eller kommer få. Jag är helt ointresserad av det mesta men får propåer (eller fick) rätt ofta.
Men sen finns ju också problemet med att många gör saker de egentligen inte vill. Då kan jag tycka att det är viktigt att lyfta och problematisera även sex i alla dess former. Jag upplever att Allt ska vara ok och normalt, och det ska det ju på ett sätt men man lyfter sällan aspekten att det är lika normalt att inte vilja, eller inte tända på saker. Alla ska vilja få lite smisk och ha analsex är vad jag tycker mig höra. Och då inte i tråden utan i samhället i stort.
Man kunde köpa 50 shades of grey-kit på Lindex liksom. Ja, bra att det inte skämmas, men jag är ändå kluven.

Fast jag upplever ändå att du pratar om helt andra saker än kinks. Du pratar om att pracka på andra sina kinks, och att människor gör saker i sängen de inte vill. DET är HÖGST problematiskt. Men det gäller ju alla typer av sex och preferenser, jag tror ingen här menar att kinks ska vara skyddat från dessa viktiga diskussioner.

Det vi pratar om är att skamma andra samtyckande vuxna för vad de gör i sängen, för att man själv tycker att det är konstigt/äckligt. Vilket jag anser är en helt annan sak än vad du lyfter.
 
Men sen finns ju också problemet med att många gör saker de egentligen inte vill. Då kan jag tycka att det är viktigt att lyfta och problematisera även sex i alla dess former. Jag upplever att Allt ska vara ok och normalt, och det ska det ju på ett sätt men man lyfter sällan aspekten att det är lika normalt att inte vilja, eller inte tända på saker. Alla ska vilja få lite smisk och ha analsex är vad jag tycker mig höra. Och då inte i tråden utan i samhället i stort.
Man kunde köpa 50 shades of grey-kit på Lindex liksom. Ja, bra att det inte skämmas, men jag är ändå kluven.

Ja! Jag upplever en press både från kvinnor från kvinnor och män att göra saker de inte är riktigt bekväma med egentligen.

Har träffat men som blivit uppriktigt lättade när jag sagt från om vissa grejer. Grejer som de upplevts förväntat av dem att göra fast de egentligen inte varit bekväma i situationen.
 
Ja! Jag upplever en press både från kvinnor från kvinnor och män att göra saker de inte är riktigt bekväma med egentligen.

Har träffat men som blivit uppriktigt lättade när jag sagt från om vissa grejer. Grejer som de upplevts förväntat av dem att göra fast de egentligen inte varit bekväma i situationen.

Men jag håller med @Voeux att det är ett fenomen som inte har med specifikt kinks att göra. Det har med SEX att göra, rent allmänt. Men jag tycker det blir väldigt problematiskt att sätta övertalning och dylikt i relation till just kinks.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 124
Senast: LovingLife
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 030
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 727
Senast: Badger
·
Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 721
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp