Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Fast jag upplever ändå att du pratar om helt andra saker än kinks. Du pratar om att pracka på andra sina kinks, och att människor gör saker i sängen de inte vill. DET är HÖGST problematiskt. Men det gäller ju alla typer av sex och preferenser, jag tror ingen här menar att kinks ska vara skyddat från dessa viktiga diskussioner.

Det vi pratar om är att skamma andra samtyckande vuxna för vad de gör i sängen, för att man själv tycker att det är konstigt/äckligt. Vilket jag anser är en helt annan sak än vad du lyfter.
Skamma är ju en sak.

Att samtyckande vuxna inte är en garanti för att det hela enbart är 100% oproblematiskt ur alla aspekter är i min mening en annan. Som sagt förstår jag inte varför just sex är bortom diskussion och analys.
 
Skamma är ju en sak.

Att samtyckande vuxna inte är en garanti för att det hela enbart är 100% oproblematiskt ur alla aspekter är i min mening en annan. Som sagt förstår jag inte varför just sex är bortom diskussion och analys.
Det bör det inte vara. Det är bara något helt annat än vad som föranledde den är tråden.
 
Det bör det inte vara. Det är bara något helt annat än vad som föranledde den är tråden.
Ja och nej. Sidospåret växte nog av att jag frågade varför just kink-skamning är så förfärligt. Det du citerar har tveklöst med det att göra. Inte minst mot bakgrund av att vad som är en kink, jämfört med vanligt (?) sex är mycket oklart. Jag tycker inte att den skillnaden ens är intressant.
 
Jag tycker väl sex och kinks hör ihop. Jag skiljer inte på dem.

Men det blir ju lite som att påstå att man inte skiljer på sexualiteter för att kunna problematisera homosexualitet. Typ. Jag ser inte varför diskussionen skulle gynnas av en sådan utgångspunkt när det gäller företeelser som stämplas/har stämplats som avvikande. Blir lite "jag ser inte hudfärg"-aktigt, över det hela.
 
Men det blir ju lite som att påstå att man inte skiljer på sexualiteter för att kunna problematisera homosexualitet. Typ. Jag ser inte varför diskussionen skulle gynnas av en sådan utgångspunkt när det gäller företeelser som stämplas/har stämplats som avvikande. Blir lite "jag ser inte hudfärg"-aktigt, över det hela.
Tja. Om analsex räknas som en kink, blir det för mig snarare som den fingradiga skala för hufärg som fanns i Sydafrika under apartheid-tiden.
 
Men jag håller med @Voeux att det är ett fenomen som inte har med specifikt kinks att göra. Det har med SEX att göra, rent allmänt. Men jag tycker det blir väldigt problematiskt att sätta övertalning och dylikt i relation till just kinks.

Det hänger dock ihop, och jätteviktigt att det blir en diskussion tänker jag :)

KL
I min värld är det närmare till bajs i analen än på kuken och/eller fittan som någon annan tog upp, annars har en nog inte koll på sin anatomi. Utan att lägga någon värdering i det, what so ever!
Jag tycker att de som tycker det är äckligt, kan få tycka det, utan att bli shamade...
 
Det hänger dock ihop, och jätteviktigt att det blir en diskussion tänker jag :)

KL
I min värld är det närmare till bajs i analen än på kuken och/eller fittan som någon annan tog upp, annars har en nog inte koll på sin anatomi. Utan att lägga någon värdering i det, what so ever!
Jag tycker att de som tycker det är äckligt, kan få tycka det, utan att bli shamade...

Fast man kan inte så lättvindigt bara dra till med ett "det är sex, och därför kan det problematiseras". Så funkar det liksom inte. Och det är inte någon här som skammar den som tycker det är äckligt; det är hur man uttrycker det. Jag tror att det har poängterats flera gånger i tråden, uppskattar därför om du försöker komma in i matchen lite.
 
Fast man kan inte så lättvindigt bara dra till med ett "det är sex, och därför kan det problematiseras". Så funkar det liksom inte. Och det är inte någon här som skammar den som tycker det är äckligt; det är hur man uttrycker det. Jag tror att det har poängterats flera gånger i tråden, uppskattar därför om du försöker komma in i matchen lite.

Jag tycker mig att det också har förekommit.
 
Inte långt ifrån. Men det blir lite absurdt när minsta ifrågasättande eller känsloyttringar runt Kinks blir som att man tycker alla Kinks är fel. Jag har inget större problem med de Kinks jag vet om. Men jag har flera gånger upplevt att folk med Kinks automatiskt förutsätter att jag har samma intresse eller kommer få. Jag är helt ointresserad av det mesta men får propåer (eller fick) rätt ofta.
Fast nu är ju inte tråden sprungen ur frågor eller ens diskussion utan uttryck som äckligt, vidrigt, 🤢 osv. Även om saker är på modet så är det ju ändå inte direkt socialt accepterat att prata om sex jättemånga har svårt att uttrycka vad de tycker om och att prata om sina egna sexuella preferenser.
 
Skamma är ju en sak.

Att samtyckande vuxna inte är en garanti för att det hela enbart är 100% oproblematiskt ur alla aspekter är i min mening en annan. Som sagt förstår jag inte varför just sex är bortom diskussion och analys.
jag tänker nog snarare att det är ett känsligt ämne som bör diskuteras på ett känsligt sätt. Om man öppnar diskussionen genom starkt negativt värdeladdade ord blir det svårare att få en bra diskussion. Att skamma något är väl nästan aldrig ok?
 
Grejen är att jag har gjort det. Att du sen rycker en mening och ber mig repetera, känns lite hopplöst, faktiskt.

Nej, jag ber dig inte att repetera. Jag ber dig att utveckla. Det är två olika ting. Men även om jag så läser hela inlägget om och om igen, så förstår jag inte påståendet. Att sex inte diskuteras och analyseras stämmer helt enkelt inte.
 
Jag funderar också på det där ibland. Inte enbart när det gäller just kinks eller andra typer av specifika preferenser. Ibland verkar et faktum att någon/några tänder på x, slå ut varje form av moralisk eller annan invändning man kan ha. Därför att x har med sex att göra, är det bortom invändningar, på något sätt (ok, med pedofili och lite till som undantag). Jag tror nog att en del saker vinner på att problematiseras lite mer än så.
Jag kom på ett exempel på det när @Milosari nämnde 24/7-förhållanden. Och det var förstås bukefalisten som hade en mastodonttråd om sin relation, där hon lät sin ”herre och härskare” fatta alla beslut i familjen för han var bäst skickad att göra det och hon var trygg med att han fattade de bästa besluten för dem båda.

Detta var hopplöst svårt att diskutera ur ett jämställdhetsperspektiv, eftersom det byggde på deras sexuella rollspel. Folk tassade runt i tråden och tyckte att var så INTRESSANT att hon levde sådär. Det gick inte heller att ifrågasätta det faktum att sex fick definiera hela maktbalansen i deras relation för då skulle man skamma dem. (Fast just det ordet användes inte då).
 
Nej, jag ber dig inte att repetera. Jag ber dig att utveckla. Det är två olika ting. Men även om jag så läser hela inlägget om och om igen, så förstår jag inte påståendet. Att sex inte diskuteras och analyseras stämmer helt enkelt inte.
Att sex skyddas väldigt mycket från diskussion, visas då enligt min mening tydligt av diskussionen om "kinkskamning" och av andra inlägg. Tycker jag. Att du tycker något annat, kan jag nog inte göra något åt.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 124
Senast: LovingLife
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 030
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 727
Senast: Badger
·
Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 721
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp