Kattsnack #8

Känner mig som världens sämsta matte.:cry:
Tog Juno till veterinären i förra veckan då hon har hostat till och från och nyligen börjat nysa en hel del. Jag insåg att det jag trodde var hårbollshostningar faktiskt med största sannolikhet var astma. Bara det ger mig dåligt samvete, att jag liksom inte fattat tidigare.
I alla fall, togs prover och röntgades hos veterinären. Idag ringde veterinären med provsvar (inget virus), men berättade att de som bifynd från röntgen hade hittat ett par läkta frakturer på ett revben!?!? Omöjligt att säga när det hänt, allt de kunde säga var att det i alla fall var helt läkt och inga problem. Men jag känner mig alldeles förtvivlad. Hur kan hon ha gått runt med ett brutet revben utan att jag har märkt det? Det måste ju ha gjort så fruktansvärt ont! Men hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte minnas en enda gång där jag över huvud taget har misstänkt att hon haft någon som helst smärta vid revbenen. Inte någon dag där hon har känts motvillig att röra sig eller hållit sig undan eller inte velat gosa. Jag försöker verkligen hitta något tillfälle där hon visat tecken på ett brutet revben, men jag KAN inte hitta något minne som ens i efterhand ringer varningsklockor.

Det finns så klart en möjlighet att brottet hände redan innan hon kom hem till mig, men jag tror ju knappast att en erfaren uppfödare skulle missa en sådan skada på en kattunge... Så troligtvis är det ju hos mig hon gått och haft ont. Och jag har inte ens märkt något. Hur fan kunde jag inte märka det?
 
Känner mig som världens sämsta matte.:cry:
Tog Juno till veterinären i förra veckan då hon har hostat till och från och nyligen börjat nysa en hel del. Jag insåg att det jag trodde var hårbollshostningar faktiskt med största sannolikhet var astma. Bara det ger mig dåligt samvete, att jag liksom inte fattat tidigare.
I alla fall, togs prover och röntgades hos veterinären. Idag ringde veterinären med provsvar (inget virus), men berättade att de som bifynd från röntgen hade hittat ett par läkta frakturer på ett revben!?!? Omöjligt att säga när det hänt, allt de kunde säga var att det i alla fall var helt läkt och inga problem. Men jag känner mig alldeles förtvivlad. Hur kan hon ha gått runt med ett brutet revben utan att jag har märkt det? Det måste ju ha gjort så fruktansvärt ont! Men hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte minnas en enda gång där jag över huvud taget har misstänkt att hon haft någon som helst smärta vid revbenen. Inte någon dag där hon har känts motvillig att röra sig eller hållit sig undan eller inte velat gosa. Jag försöker verkligen hitta något tillfälle där hon visat tecken på ett brutet revben, men jag KAN inte hitta något minne som ens i efterhand ringer varningsklockor.

Det finns så klart en möjlighet att brottet hände redan innan hon kom hem till mig, men jag tror ju knappast att en erfaren uppfödare skulle missa en sådan skada på en kattunge... Så troligtvis är det ju hos mig hon gått och haft ont. Och jag har inte ens märkt något. Hur fan kunde jag inte märka det?
Kan svaret vara att hon inte haft så ont?
 
Hade hon haft jätteont borde du har märkt det ❤️
Jag tycker ju det också... :heart Men samvetet gnager ändå. Tänk om...
Katter är otroliga på att dölja smärta tyvärr. @Caoimhe du är inte en hemsk matte. Som Juno röjer och hoppar så finns det inte en chans att du skulle märka det. Hon har väl inte heller reagerat när ni har gosat?
Verkligen inga negativa reaktioner alls, någon gång, någonsin. Hon har aldrig morrat, aldrig fräst, aldrig huggit mot mig i någon situation (sånt har hon bara gjort mot hundar och mammas katt). Inte heller ryckt till eller på annat vis visat tecken på smärta när vi gosat. Och vi gosar ju dagligen. Jag tycker att jag borde ha reagerat på om hennes beteende någonsin hade avvikit. Men nej, alltid pigg, framåt, intensiv och glad.
Vad som då vidare skrämmer mig - om hon kan dölja ett brutet revben, vad mer skulle hon kunna dölja?
 
Jag tycker ju det också... :heart Men samvetet gnager ändå. Tänk om...

Verkligen inga negativa reaktioner alls, någon gång, någonsin. Hon har aldrig morrat, aldrig fräst, aldrig huggit mot mig i någon situation (sånt har hon bara gjort mot hundar och mammas katt). Inte heller ryckt till eller på annat vis visat tecken på smärta när vi gosat. Och vi gosar ju dagligen. Jag tycker att jag borde ha reagerat på om hennes beteende någonsin hade avvikit. Men nej, alltid pigg, framåt, intensiv och glad.
Vad som då vidare skrämmer mig - om hon kan dölja ett brutet revben, vad mer skulle hon kunna dölja?

FORL/TR är något jag alltid oroar mig för, just för att det är fruktansvärt smärtsamt men man märker det inte.
 
Toni har ju lämnat av sin portion blötmat så jag har tänkt att hon nog inte vill ha den maten. Så jag har börjat ge henne bara torrfoder.

Nu ikväll gjorde jag som vanligt. Stora kissen fick blötmat och den lilla torrisar. Sen gick jag på toa. När jag kom tillbaka satt Toni och åt av sin syrras blötmat. (Men skulle Lina försöka stjäla av lillsyrran skulle hon få däng.)

20211221_213824.jpg
 
Tog tag i saken. Hoppas repet från Biltema duger och att det sitter fast ordentligt. Repet räckte nätt och jämnt.

Visa bifogad fil 82258
Snyggt!
Hemma hos mig har skam till sägandes klätterträdet sett ut som på ditt översta foto i... hmmm... minst ett par år i alla fall.
Men nu har vi en valp som drar och leker i repen och katten tycker fortfarande att det duger att kloa mot, så det får duga ett tag till tror jag...
 
Synd om Älva är det också, för Juno har nu stulit bästa sovplatsen hemma hos mamma. :rage: När vi kommer på besök så brukar jag alltid ta med Älvas cat cave (för ja, 99.9% av gångerna är det Älva som ligger i den) och ställer på Kallax-hyllan i mitt flickrum. Och där brukar Älva sova varje natt. Det är även dit hon går för cat naps mitt på dagen och när hon inte vill hänga med oss andra. Och nu ikväll ligger Juno där! Så nu vet inte Älva riktigt var hon ska sova. Hon sitter vid fönstret (där Juno brukar sova) och kollar längtande mot sin väldigt upptagna cat cave. Staaaaackars Älva!

Juno är jättenöjd.
 
Kan ju meddela att mammas katt också har en likadan Cat cave som jag ställde på golvet i sovrummet för jag tyckte så synd om Älva. Men den dög inte. Hon har demonstrativt sovit på fönsterbrädan hela natten lång - även nu på morgonen när Juno förflyttat sig till min säng.
 
Skönhetsmissen har gapat från sovrummet tills jag gick dit med hennes matskål. My God, det stackars djuret ska ju inte behöva resa sig och tassa sex-sju meter för att få frukost. Det är ju ändå snart julafton!

Brunetten krävde hisshjälp upp i burspråksfönstret i vardagsrummet och har sedan hängt där för att hålla koll på ägorna, parkeringen, huset över gatan, möjlig skum cyklist som susar förbi...

Lugnt och skönt.
 
Toni är ju bra knasig. Jag hörde ljud ifrån köket och smög dit. Inte en katt i sikte. Öppnade städskrubben. Där satt Toni, oskyldig som en brud.

Jag har ännu inte lyckats se hur hon tar sig in och sen stänger dörren efter sig.
Detta är längesen och katten finns inte mer: En gång efter att vi hade rotat i kökssoffan (den hade stora fack för tidningar) så fick vi besök. Gästen satt på soffan och sa plötsligt något om - vad är det som låter i soffan? Så vi öppnade och min katt hoppade ut. :laugh:
 
När Fatty står upp så ser hon inte tjock ut alls, sen är det lite lurigt iom att Prada är en iller med lång päls 😅
Blir intressant vad veterinären säger vid kastreringen i januari.
Tillsammans äter det knappt 1.5 dl torrfoder per dag så det är ju inga mängder.
IMG_20211224_103003.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
122 743
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 950
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 283
Senast: Stereo
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 122
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp