Stereo
Trådstartare
Enligt min läkare ska jag ta Lergigan 2h innan jag går och lägger mig, så jag har följt läkarens order. Jag fick den utskriven för länge sedan när jag inte hade några insomningsbesvär utan hade problem med att jag vaknade på natten, för att den skulle hjälpa mig att sova hela nätterna. Vilket den gjorde och gör.Lergigan är snabbverkande och ska tas strax innan du går och lägger dig. Den har snabb halveringstid så är du vaken en stund så försvinner effekten av den. Du måste typ ligga i sängen inom 20 minuter och då vara relativt avslappnad för att du ska somna på Lergigan.
För att det tar minst 4h att somna numera, och går jag och lägger mig 21 och somnar 01 så kan jag ju ofta ha en hyfsat produktiv dag dagen efter. Går jag och lägger mig 22-24 (min mer normala sovtid när jag är frisk) somnar jag inte förrän 03-06 som tidigast och då är hela dagen förstörd...Varför försöker du somna kl 21 på kvällarna? Jag hade aldrig kunnat somna så tidigt ens om jag försökte. Lägg dig så du hoppar på sömntåget vid midnatt så sover du till kl 8-9 på morgonen då du går upp och är vaken hela dagen. Har du inte somnat innan kl 7 på morgonen skiter du i att försöka och håller dig vaken istället. Det är ingen fara eller ens speciellt svårt att dygna. Men förstås, du kan inte ligga på soffan för då somnar du ju på dagen istället. Åk iväg och gör någonting så du håller dig vaken vid de tillfällen.
När jag är frisk och mår bra mår jag bäst av att sova 9h/natt. Det är ju ett ganska stort sömnbehov och jag klarar att jobba osv om jag sover 6h/natt, men sover jag 9h/natt behöver jag inte sova igen någonting på helgerna och vaknar av mig själv efter ca 9h.
Sedan jag blev sjuk "behöver" jag sova ca 11h/natt, men tar jag Lergigan sover jag som en STOCK (rakt igenom alarm osv) ca 12h och blir jag väckt innan dess har jag nästan som rörelsesvårigheter en stund, har svårt att greppa saker, fumlig och vinglig osv. Det sitter inte i så länge, kanske en halvtimme, men väldigt irriterande!
Dock somnar jag inte på Lergigan... men när jag väl sover, då SOVER jag.