Kan vi ha hund?

Sv: Kan vi ha hund?

Finsk lapphund ser fantastiskt fina ut! Nöjer de sig att vara sällskapshundar? Vill de valla renar? Vill inte köpa en renflock heller för att ha hund :-D Annars ser den finska lapphunden ut att fylla storlekskravet och att ha tillräckligt med varm päls för att vara ute i hundgård om dagarna. Egenskaperna låter tilltalande! Hur är det med jaktintresset? Kan den nöja sig med att jaga grannens katt på gården eller vill den dra iväg till skogs efter harar och liknande när tillfälle ges? (Vi har mycket harar)

Det verkar vara samma storlek utifrån en snabb googling. Har ingen erfarenhet av gråhund (som för övrigt är en jakthund så sån ska ni inte ha). Eurasiern är lite större.

Hmm ja just det. Dvärgschnauzer kan nog bli problem i hundgård också.

Inte jättestark jaktinstinkt (men många hundar vill nog dra på harar så det är ju även uppfostring) och nej, du behöver inte skaffa en renflock :) Lite mental aktivering vill de nog ha men inte jättekrävande och behöver inte valla.

Jag kan tyvärr inte ge mer detaljerad beskrivning av den finska lapphunden än den jag fått från de exemplar jag träffat och umgåtts med.... De hade dock inga problem med jakt eller några vallinstinkter att prata om (avlas lapphundarna aktivt på vallning fortfarande tro?)

Hoppas att någon med inside information kommer hit!

Edit: Ah, bra Jenka :D!!

KL

Spontant tänkte jag genast på en lapphund. Många talar sig varma för sina finnlappar och jag tycker själv de är underbart fina. Utifrån de beskrivningar jag har fått låter det som ett vettigt alternativ för er.

Staffordshire bullterrier tycker jag är underbart fina hundar, men jag vet inte riktigt hur de har det med jaktinstinkten. Vi har ett par underbara individer på brukshundklubben som jag bara dreglar när jag ser. Men, deras ägare lägger ner en hel del på sina hundar.

Jag har lagt ganska mycket tid (galet mycket tid egentligen) på att träna barn att träna sina hundar, superkul. Nyckeln till ett framgångsrikt hundägande för barn är engagerade föräldrar, bra förebilder och en okomplicerad hund.

Okomplicerade hundar beror oftast mer på individ än ras i just detta fallet, man måste vara nogrann i valet. I flera fall har man valt bra hundtyper, men kanske valt en valp med dålig mentalitet, för hög energinivå, hanhundsaggressivitet osv. De raser jag tycker funkat bäst, generellt, är sällskapsraser och även vissa terrierraser och spanielraser. Cocker spaniel, sheltie, schnauzer, australisk terrier, dansk svensk gårdshund är ett urval. Lapphund har jag stött på en, funkade hur bra som helst, väldigt trevlig hund.

Jag tycker också att även om sonen kanske redan har tävlingsambitioner är det vettigast att inse att just nu behöver han lära sig hund. Det är mycket enklare att lära sig hundtänket med en hund som inte gör att man behöver fundera allt för mycket. Håller sedan intresset i sig och han verkligen sedan vill börja tävla på högre nivå, då är det bättre att köpa en hund till i det långa loppet.

Mitt bästa tips är dock att kolla upp var närmsta Hundungdomsklubb ligger, där kan er son få hundkompisar i samma ålder och med samma intresse. Dessutom sysslar man med mer än hundträning där och han kommer få mycket enklare för att engagera sig även i klubben än på en vanlig BHK. SHU sysslar bland annat rätt mycket med lägerverksamhet, utbildning av sina medlemmar, egna tävlingar osv.

Vet inte om jag vågar nämna men har finska lapphundar och älskar dessa hundar. Eftersom det blev sånt rabalder om vallhundar i förra tråden:). Som sagt har tio års erfrenhet om rasen , och tänker ALDRIG vara utan en sådan underbar hund. Har bra kennelnamn jag kan Pm , tror din son hade älskad dessa hundar.

Finns kennlar som avlar mer åt arbetarhund och dom som avlar mer åt sällskap utsällningshållet.

Värt att titta på , lagom stor med.

Jag kan tyvärr inte ge mer detaljerad beskrivning av den finska lapphunden än den jag fått från de exemplar jag träffat och umgåtts med.... De hade dock inga problem med jakt eller några vallinstinkter att prata om (avlas lapphundarna aktivt på vallning fortfarande tro?)

Hoppas att någon med inside information kommer hit!

Edit: Ah, bra Jenka :D!!

Vissa kennlar gör det andra ej.

Finsk lapphund ser fantastiskt fina ut! Nöjer de sig att vara sällskapshundar? Vill de valla renar? Vill inte köpa en renflock heller för att ha hund :-D Annars ser den finska lapphunden ut att fylla storlekskravet och att ha tillräckligt med varm päls för att vara ute i hundgård om dagarna. Egenskaperna låter tilltalande! Hur är det med jaktintresset? Kan den nöja sig med att jaga grannens katt på gården eller vill den dra iväg till skogs efter harar och liknande när tillfälle ges? (Vi har mycket harar)

Mina lappisar går tre en timmes rundor om dagen och någon/några gånger i veckan kör vi lite agility med dom hundar som tycker det är kul. Mina vovvar nöjer sig med detta. Dom har en stadig på och off knapp och det tycker jag är bra. När dom är inne ligger dom lugnt och stissar inte upp sig i onödan. (men vaksamma på vad som händer runtomkring)

Mina tycker om fåglar och tittar gärna upp i himlen när dom flyger förbi:). När vi mött djur i skogen blir dom nyfikna men inte så att dom är okontaktbara. Det gäller ju även att ha pli på sin hund vid dessa tillfällen.

En del pälsvård men inget som stör mig
Även en frisk hund som ej människan har avlat sönder (än)
Finns även svenska lapphund

*kl*
Finsk lapphund låter väl som en utmärkt "lagom" hund att börja med :-). Annars tycker jag ju att en BRA shetland sheepdog är en superhund för ungdomar men den är kanske för söt?
Vissa terrier kan också vara rätt, nu tänker jag inte på de mest "terrieraktiga" som Jack Russell och liknande utan de med lite mildare temperament som cairn och westie men de kanske är för små?

Vi har en finsk lapphundstik som snart blir ett år. Vi är otroligt nöjda med vår hund, men har också varit mycket noggranna då vi valde kennel. Lapphundarna kan vara skälliga, och en del har en del jaktinstinkt även om det är vallhundar från början. Du behöver dock inte alls valla med dem- mycket av vallanlaget verkar ha avlats bort och idag är det ytterst få som använder dem till vallning.

Vår tik väger runt 18 kg, är otroligt social (älskar alla hon möter), skäller vid lek men inte annars, jagar inte trots att hon är ute lös på tomten och rådjur går förbi henne, bara 50 meter bort. Om rådjuren är i trädgården jagar hon ut dem från tomten, men stannar sedan vid tomtgränsen. Vår hund är ganska energisk och mår bra av att få använda huvudet en stund varje dag genom att exempelvis träna tricks, söka godis osv. Jag vet många som har finska lapphundar som sällskap, och tror nog det fungerar bra... vi tränar verkligen inte mycket med vår, men hon är ute mycket på dagarna och vi övar tricks eller motsvarande några minuter varje kväll.

En stor fördel med rasen är att de har en lättskött päls (vi kammar henne ca var tredje månad), och de håller sig varma även när det är svinkallt.

Tänk på att klipp och trimraser kostar en hel del att hålla pälsen i trim på om det blir så att ni blir bitna av utställning. Klipp o trim inför utställning klarar man inte själv utan att lära sig från grunden.

Oavsett vilken ras ni väljer så är mentaliteten det viktigaste på hunden. Åk till en hundutställning och gå runt och titta på de vuxna hundarna, prata med ägarna. Rasklubbar har oftast en websida, gå in och kolla där. Se vilka uppfödare som finns och gå in på SKK Hunddata och titta hur vanligt det är att man går MH (mentaltest hund). Det viktigaste på dessa test är att hundarna har bra resultat på de sociala bitarna och att de har 1 eller 2 på skottfasthet. Fråga BK om ni kan få vara åskådare på ett MH.

Vissa raser har rasbundna sjukdomar, andra har ofta allergier. Kolla även vad rasklubbarna har för bestämmelser angående avel. Vissa raser ska t ex ögonlysas, kollas patella (knäleder) och så då det vanliga röntgas höfter o armbågar. Vissa raser blodtestas osv. Köp inte valp efter föräldrar man inte har gjort de koller rasklubben föreskriver.

Tillägg: Man kan bli fodervärd, vilket betyder att uppfödare vill ha 1-2 kullar på tik och några parningar på hane. SKK har avtal för sådant. De hundar som uppfödarna väljer att använda i sin avel är oftast de bästa.

Kelpiestorlek kan kanske vara lagom storlek. Just kelpie är kanske inte den rätta rasen för första hunden och inte bordercollie heller. De kan ha lite mer energi än vad sonen klarar av. Med tanke på att den eventuellt ska gå i hundgård då och då så bör den inte vara helt korthårig. Barbet kanske kan vara något, de är svarta eller mörkbruna med krullig päls. Jag känner en som har fött upp 2 kullar.

Senast ändrad:

Vart ligger gården?
I början på januari är ju en av Sveriges största hundjippon i Göteborg - MyDog. http://www.mydog.se/

Det är jättenyttigt att gå omkring där en dag och kolla på alla möjliga och omöjliga hundar. Ta en dag när hundungdomarna har uppvisning så att han kan få lite inspiration. Kolla också på vilka raser som hund-ungdomarna har. Ofta är det faktiskt ganska så små hundar, som tex borderterrier eller dvärgschnauser. Småhundar behöver ju inte vara tjejiga och fjantiga, utan det finns riktigt coola småhundar som passar en kille perfekt.

Men åk gärna till MyDog och gå runt i rasmontrarna och kolla på hundraser, få träffa representanter för rasen och hundarna själva givetvis!

Tips på hundar som inte kräver allt förmycket:
Golden Retriver
cavalier king charles spaniel
Papillon
Tibetansk spaniel
Bichon frisé (en del pälsvård)

Fast jag tycker inte golden och de övriga på den här listan är riktigt jämförbara. Golden är trots allt en stor hund ursprungligt avlad för arbete, (de andra är små sällskapshundar) och bör nog få betydligt mer än 1 timmes promenad dagligen för att må bra.

Jag vet att det är vanligt med väldigt lugna, närmast slöa goldens som verkar "nöjda" med väldigt lite, men det är i princip alltid sådana som får allt för lite stimulans och motion och därför går ner sig lite och blir närmast deppiga. Så lugn och stillsam betyder inte automatisk nöjd, det är tyvärr vanligt hos bl.a. den rasen att de reagerar så här på för lite aktivitet, istället för att blir utåtagerande som många andra raser...

Såg nu att rasen inte var aktuell för TS ändå, sorry!

Senast ändrad:

Jag vill slå ett slag för collien! Allsidig och trevlig :love: Min hund är uppvuxen på landet men bor nu nära stan men han kan fortfarande gå lös osv eftersom han inte springer till folk eller andra hundar. Är nästan 100% i inkallning (ingen hund är ju 100% ;) ) och han har varit lätt att ha med att göra. Enda negativa hos just min hund är att han bär på lite rädsla. Men det försvårar inte vår vardag alls och han gör det han ska trots rädslorna.

Men det är viktigt att kolla upp uppfödaren, man ska satsa på en bruksavlad collie, även om man inte tävlar. Collien fungerar även som aktiv sällskapshund.

Edit: Det är brukshund så man får tävla i bruks med dem. Dessutom ligger de i konkurrens med BC i agility, men BC kommer nog alltid vara bättre :D

Dessutom ligger de i konkurrens med BC i agility, men BC kommer nog alltid vara bättre :D

Hur menar du där? Ja, de går i samma storleksklass som BC (om det inte är en nedmätt BC som går i medium), men typ där slutar ju konkurrensen. Inte att man inte skulle kunna tävla agility med en collie, men att säga att de ligger i konkurrens med BC är ju lite väl att ta i....

Titta lite på de mindre terrierraserna, t ex border terrier, westie osv. De är visserligen små, men borde inte uppfattas som "tjejiga" jämfört med papillon och liknande. En liten terrier och en elvaåring kan nog få väldigt kul tillsammans!

Fast just border terrier är ju en jaktras med jaktlinjer, så aktar man sig inte lite där kan man få en hyperaktiv border. Jag har själv sett 2 fall nu den senaste tiden, då skulle de ändå inte vara BT av jaktlinjer enligt säljaren, men det är alltid jakt i en border känns det som.

Jag tog just border terrier som exempel eftersom jag har en vän som fick sin border i ungefär samma ålder och boendesituation. Den hunden har verkligen fungerat bra där. Men jag menade att ts ska kolla upp småterriers i allmänhet.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 158
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka