Kan vi ha hund?

Sv: Kan vi ha hund?

Har inte jämfört Golden med dom andra hundarna på listan utan skrev upp hundar som inte krävde ALLT för mycket stimulans. Har kanske missuppfattat då om hon bara skulle ge hunden en timmes stimulans om dagen, hittar inte det skrivet(jag som missat kanske). Det mår väl ingen hund bra av, kan jag känna.

Nej såg det nu..:)

Jag tycker att hunden ska få iaf en timmes promenad varje dag och inte vara ensam mer än ca 5 timmar (om man pratar vuxen, ensamtränad hund såklart), oavsett ras. Utöver det behövs det lite tid för mental aktivering, detta beror på ras men säg 30 min/dag. Detta är väl i princip grundbehovet, med mer aktiv ras kommer såklart mer aktivering.
Det där håller jag inte alls med om. Hade jag tvingat min ena hund genom allt det där hade hon lagt sig ner och självdött! ;)

Hon "kräver" egentligen ingenting mer än kissrundor. Men jag tvingar ut henne på ett par längre promenader nästan varje dag i alla fall. Men något 30 minuter aktivering utöver promenaderna får jag inte till med henne då hon helt saknar motivationen. Hon är 9 bast nu ska tilläggas och vi har genom tiderna gått alla möjliga kurser och tränat, men hon har aldrig behövt allt det där jag gjort med henne, utan det har varit jag som velat och så har jag dragit med henne.

I bästa fall får jag ihop 1 timmes promenad på hela dagen och kanske 5-10 minuter aktivering inne. På sommaren blir det dock mer tid ute.

Sen är det ju så att vi som bor i lägenhet tvingas aktivera våra hundar på ett helt annat sätt än de som bor på gård. Bor man enskilt och hunden kan vara ute så krävs det ju inte samma disciplin som hundägare, eftersom hunden får göra och se en del ändå.

Sen får man ju inte glömma av att man behöver vila ibland också. Passivitetsträningen är också viktig.

Min hund hade också nöjt sig med betydligt mindre (i grund och botten, nu är han "uppdragen" till högre aktivitetsnivå) men motion är nyttigt så jag ser gärna till en längre promenad om dagen.
De flesta raser behöver iaf lite aktivering. Inte såpass som 30 min dagligen kanske, men det kan ju vara bra att räkna med när man skaffar hund.

Och ja, självklart är passivitetsträning viktigt.

Har läst alla inlägg flera gånger. Är djupt tacksam för all hjälp som getts och ges!

Just idag kom också en annons på en sheltie tikvalp upp med länk till uppfödarens webbsajt, och det vara bara 10 mil bort. Så har pratat en timme med henne ikväll :) Sheltie är inte för "gulligt" enligt sonen.

En sheltie tycker jag var ett bra råd! Far och kolla in den tiken. :laugh:
De jag har träffat hos kompisar är rasande trevliga hundar.
Själv är jag ju helt såld på eurasier, men den är väl i överkant i storlek.

Ett tips är ju då att gå in på sheltieklubbens hemsida och läsa lite om ex valphänvisningskrav, hälsoprogram osv så ni har lite kött på benen och kan fråga ut uppfödaren om alla vederbörliga tester är gjorda på avelsdjuren :).

SKK hunddata kan du även gå in och söka upp kennelnamnet och se hur ex hälsostatistik ser ut på kennelns avkommor!

Puttar och undrar nyfiket hur det gått?

Förhandlingarna hemma har strandat kan man säga.. Vi är inte så ense om rasvalet i dagsläget...

Sheltie var för liten och för "gullig" ändå enligt sonen som egentligen skulle vilja ha en omplaceringstik av rasen norsk gråhund, en som är använd i jakt och inte funkar till jakt utan skall omplaceras. Min systers make jagar och de hade en underbar gråhundstik som sonen avgudade så det är väl den hunden som är orsaken till detta.

Tycker det låter som en keeshond ni ska ha. En bra familjehund, som inte lämnar sin flock utan stannar på gården, är en alarmernade vakthund, men går inte till anfall om nån kommer. Kräver inte jätte mycket aktivering, men hänger gärna med om det erbjuds. Är en mellanstor hund och ser ut som en gråhund, men med mer päls. Dock kräver inte pälsen så mycket som det ser ut, utan borstning en gång i veckan ungefär. Gillar att vara ute.

Gå in här för mer info

http://www.keeshondringen.se/

Tycker det låter som en keeshond ni ska ha. En bra familjehund, som inte lämnar sin flock utan stannar på gården, är en alarmernade vakthund, men går inte till anfall om nån kommer. Kräver inte jätte mycket aktivering, men hänger gärna med om det erbjuds. Är en mellanstor hund och ser ut som en gråhund, men med mer päls. Dock kräver inte pälsen så mycket som det ser ut, utan borstning en gång i veckan ungefär. Gillar att vara ute.

Gå in här för mer info

Glömde skriva att den i princip helt saknar jaktinstinkt!

Gå in här för mer info

Tack för det tipset!! Gillar verkligen det du skriver om den rasen!

Tack för det tipset!! Gillar verkligen det du skriver om den rasen!

Eller norsk buhund om man nu gillar gråhundens utseende och vill ha en lite mindre hund? Ni kan även titta på lapsk vallhund men då får man ju aktivera den lite mer.

Eurasian kan också vara ett alternativ om ni gillar keeshound.

Edit: varför inte västgötaspets? Det vore väl rätt så perfekt?

Vill ni ha hund, övriga familjen, eller bara sonen?
Kan han inte låna en hund ibland, följa med på promenader och få gå kurser o dyl med någons hund innan ni skaffar egen?

Vår granne hade två stycken. Drt var bland de otrevligaste hundar jag möt, skällde hejvilt o gjorde utfall mot allt o alla :crazy:
De jag mött på senare tid har även dem varit hysteriskt skälliga.

TS> Schnauzer?

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 158
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka