Kan vi ha hund?

tgd

Trådstartare
Min 11-åriga son är inbiten hundälskare och vill förstås ha en egen. Och en hund skulle ju kunna ge vettiga fritidsintressen till sonen om han skulle komma igång och gå på träningar med hunden och träna med den hemma, men det kan man ju inte veta innan hur flitigt det blir...

Vi bor på gård på landet. Utrymme för hundgård ute. En bra bit ut till vägen så utmärkta möjligheter att vara lös på gården när man är hemma och med ute. Möjligheter i dagsläget till "dagis" hos mina föräldrar, men det kan man inte räkna med i 15 år utan det är ju en kortsiktigare lösning som troligen inte kommer att finnas kvar hundens livstid igenom. Så då kan det komma att bli hundgård om dagarna.

Vi har belyst oanvänd ridbana på gården (ingen häst längre) så utmärkta träningsmöjligheter hemma. Vi bor mellan två aktiva hundklubbar så bra med träningsmöjligheter med duktiga instruktörer på rimligt avstånd. Bra så.

MEN hur krävande är det att ha hund? Vad behöver hunden för att trivas och må bra? Vad skall vi tänka på? Är det flera timmar med aktiv träningstid dagligen som behövs för hunden? Och är det dumt att titta på vuxna omplaceringshundar?

Sv: Kan vi ha hund?

Min 11-åriga son är inbiten hundälskare och vill förstås ha en egen. Och en hund skulle ju kunna ge vettiga fritidsintressen till sonen om han skulle komma igång och gå på träningar med hunden och träna med den hemma, men det kan man ju inte veta innan hur flitigt det blir...

Vi bor på gård på landet. Utrymme för hundgård ute. En bra bit ut till vägen så utmärkta möjligheter att vara lös på gården när man är hemma och med ute. Möjligheter i dagsläget till "dagis" hos mina föräldrar, men det kan man inte räkna med i 15 år utan det är ju en kortsiktigare lösning som troligen inte kommer att finnas kvar hundens livstid igenom. Så då kan det komma att bli hundgård om dagarna.

Vi har belyst oanvänd ridbana på gården (ingen häst längre) så utmärkta träningsmöjligheter hemma. Vi bor mellan två aktiva hundklubbar så bra med träningsmöjligheter med duktiga instruktörer på rimligt avstånd. Bra så.

MEN hur krävande är det att ha hund? Vad behöver hunden för att trivas och må bra? Vad skall vi tänka på? Är det flera timmar med aktiv träningstid dagligen som behövs för hunden? Och är det dumt att titta på vuxna omplaceringshundar?

Det kan vara hur krävande som helst att vara hund, om man köper sig en krävande ras :D! Men genom att göra ett bra genomtänkt rasval, så kan man pricka in rätt aktivitetskrav hos hunden för att det ska passa in i familjens liv.

Grundförutsättningarna tycker jag låter bra, men stolpa upp lite saker för er själva, så är det lättare att hjälpa till att hitta en bra ras. Ex:

• Hur stor ska den vara?
  • Hur mycket aktivering ska den kräva?
  • Hur intresserad är vi av pälsvård?
  • Vad vill jag ha hunden till (typ promenadsällskap, lätt "prova-på träning", sm-satsning i någon gren)?
  • Vilket utseende gillar vi? (kom ihåg att utseendet måste vara sekundärt, man ska inte köpa en hund pga utseende utan på hur väl rasens egenskaper passar in i ens liv)

Detta, och kanske några stolpar till, kan göra att man kan börja föreslå raser och sen titta mer ingående på dem gällande mentalitet/temperament, hälsa osv.

Äldre omplaceringshundar KAN ju vara ett bra alternativ, fast det beror ju helt och hållet på varför hunden ska omplaceras. Man vill ju inte starta sitt hundliv med en problemhund som man kanske inte löser...

Jag håller med Miao. Ang omplaceringar kan det vara klokt, förutsatt att de inte har några problembeteenden vilka många tyvärr verkar ha.

Jag tycker att hunden ska få iaf en timmes promenad varje dag och inte vara ensam mer än ca 5 timmar (om man pratar vuxen, ensamtränad hund såklart), oavsett ras. Utöver det behövs det lite tid för mental aktivering, detta beror på ras men säg 30 min/dag. Detta är väl i princip grundbehovet, med mer aktiv ras kommer såklart mer aktivering.

Skulle föreslå en hund i lagom storlek för sonen att klara av själv (dvs inte jättestor som kan dra runt med honom), inte alltför krävande men helst rätt lättmotiverad.

Och viktigast av allt- hur intresserade är ni övriga i familjen? Kan ni föräldrar tänka er att ta över allt ansvar om sonen tröttnar om några år?

-Hur stor ska den vara? Mellanstorlek. Jag skulle gärna kunna tänka mig en liten men det går bort för sonen. En stor á la Golden är för stor för sonen så en mellan storlek i klass med gråhund.

-Hur mycket aktivering ska den kräva? Jaa... Har varit tillsammans med en man med en aktiv brukshund (schäfer) och det är för krävande för mig. Längtade nog tills mannen sku komma hem igen när vi var själva flera dagar med hunden :D Det får nog vara av en "bekvämare" ras eller individ. Inga småbarn eller andra djur i familjen så tid finns egentligen, men vi har ju aldrig prövat på att ha egen hund men tror inte vi blir allt för aktiva av oss...

-Hur intresserad är vi av pälsvård? Inte som ett egenintresse i sig, men tror inte det är av så stor betydelse. Har tid och är ju van att ägna tid dagligen åt att borsta på hästen så känns som att det går nog an att ägna tid åt päls på hunden då också om det behövs. Har robotdammsugare hemma ;) Så det känns inte som nåt avgörande om det är pälsvård eller inte.

-Vad vill jag ha hunden till (typ promenadsällskap, lätt "prova-på träning", sm-satsning i någon gren)? Promenadsällskap och lätt "prova-på träning"!! Har med schäfern fått vara med och pröva på lydnadsträning och spårning vid brukshundsklubben och det var roligt. Pröver nog gärna agility och rallylydnad också. Och bäst skulle det vara om sonen skulle tända till på nåt så han skulle vilja träna aktivt. MEN mitt hundintresse är inte som mitt hästintresse, vet inte hur långt det räcker... Kanske lessnar efter grundkurserna... Och om vi mot förmodan skulle tända till ordentligt och vilja sm-satsa specifikt kan vi helt sonika köpa en till hund för det om det inträffar.

-Vilket utseende gillar vi? (kom ihåg att utseendet måste vara sekundärt, man ska inte köpa en hund pga utseende utan på hur väl rasens egenskaper passar in i ens liv) Utseendet kvittar helt. Om den skall sitta i hundgård med bara en isolerad hundkoja om dagarna behöver den ju gilla att vara ute och ha päls för det. Kalla dagar får den ju förstås vara inne om den inte kan vara på "dagis", men det blir väl för tråkigt för hunden att vara inne normalt sett när vi är i jobb/skola.

Tips på hundar som inte kräver allt förmycket:
Golden Retriver
cavalier king charles spaniel
Papillon
Tibetansk spaniel
Bichon frisé (en del pälsvård)
Cairnterrier

Dom flesta är lite mindre raser , men hoppas det är något du gillar.

Som någon skrev ovan så beror det helt på vilken ras du köper, som avgör hur krävande hundlivet blir för dig och din familj.
Nej tycker inte det är dumt om man har en del erfarenhet av hundlivet , annars kanske lite grann. Titta efter en valp som ni kan prägla själva. Om ni ska titta på omplacering titta på seriös kennel.

Lycka till:):)

Jag håller med Miao. Ang omplaceringar kan det vara klokt, förutsatt att de inte har några problembeteenden vilka många tyvärr verkar ha.

Jag tycker att hunden ska få iaf en timmes promenad varje dag och inte vara ensam mer än ca 5 timmar (om man pratar vuxen, ensamtränad hund såklart), oavsett ras. Utöver det behövs det lite tid för mental aktivering, detta beror på ras men säg 30 min/dag. Detta är väl i princip grundbehovet, med mer aktiv ras kommer såklart mer aktivering.

Skulle föreslå en hund i lagom storlek för sonen att klara av själv (dvs inte jättestor som kan dra runt med honom), inte alltför krävande men helst rätt lättmotiverad.

Och viktigast av allt- hur intresserade är ni övriga i familjen? Kan ni föräldrar tänka er att ta över allt ansvar om sonen tröttnar om några år?

Hur vet man om omplaceringen är en problemhund? Vad skall man tänka på när man träffar på en sån?

En timmes promenad per dag totalt känns inte som något problem. Känns spontant som att det blir få dagar med så lite som en timme fördelat totalt. Utöver det vore det toppen om den kunde vara lös utan att dra iväg så den kunde vara lös mycket på gården också. Är det mycket rasbundet eller ligger det på lydnad och individnivå huruvida hunden kan vara lös på gården?

Mellanstorlek och rätt lättmotiverad låter precis som det vi behöver! Vi är ju nybörjare på hundträning. Vi har inte haft egen hund tidigare (dock har vi i min familj en golden, en jämthund, en papillon och två japanese chin så hos mina syskons familjer finns hundvana)

Jag bor själv med sonen, så det är jag som får äran att ta över helt om/när sonen tröttnar... Och jag vet inte hur mitt intresse är! Jag kan bli fanatiskt intresserad som det var med hästen och träningen eller så... inte. Men har räknat med att hur som helst stå själv med hunden förr eller senare. Sonen växer upp och flyttar iväg för militärtjänstgöring och vidare studier innan hundens tid är förbi.

Senast ändrad:

Tips på hundar som inte kräver allt förmycket:
Golden Retriver
cavalier king charles spaniel
Papillon
Tibetansk spaniel
Bichon frisé (en del pälsvård)
Cairnterrier

Dom flesta är lite mindre raser , men hoppas det är något du gillar.

Som någon skrev ovan så beror det helt på vilken ras du köper, som avgör hur krävande hundlivet blir för dig och din familj.
Nej tycker inte det är dumt om man har en del erfarenhet av hundlivet , annars kanske lite grann. Titta efter en valp som ni kan prägla själva. Om ni ska titta på omplacering titta på seriös kennel.

Lycka till:):)

Jag hade gärna för egen del tittat på golden retriever (min bror har en ljuvlig sån och det finns en omplacering ute på annons av dem nu i vårt område... :d ) men det blir för stort i dagsläget för 11-åring att hantera själv. Min syster har en underbar papillon som vi fått föreslagit att den sku få komma till oss nån helg för att få vila upp sig (de har småbarn och den gillar mig) men sonen vill absolut inte ha nåt litet. Så en mellanstorlek skall det vara... Och inte för tjejigt söt om sonen får bestämma... :D

Border Collie drömmer min son om, men det är väl ingen ras som nöjer sig med en lugn tillvaro? Hur är aveln generellt på dem? Behöver de få valla för att vara lyckliga? Behöver de få jobba mycket för att få utlopp för sin kreativitet? Vill INTE köpa en flock får för att ha en hund :-D

finns ju en del seriösa omplaceringsorganisationer...bl a hittehund som jag själv har goda erfarneheter av...dom jobbar inte bara med problemhundar utan helt enkelt ompl av olika skäl.
Att ha valp är heller inte så enkelt, så en bra omplacering kan man ju kolla efter

Border Collie drömmer min son om, men det är väl ingen ras som nöjer sig med en lugn tillvaro? Hur är aveln generellt på dem? Behöver de få valla för att vara lyckliga? Behöver de få jobba mycket för att få utlopp för sin kreativitet? Vill INTE köpa en flock får för att ha en hund :-D

Skippa tanken på border collie, en bra border collie är en arbetsnarkoman ;) (och dålig avel är inte klokt att stödja + att man kan få en hund som inte alls passar en osv).

Har du tittat på hundarna i rasgrupp 9?
http://www.skk.se/hundraser/?group=9

Tex kromfohrländer tycker jag låter som något som kan passa, även om jag aldrig lärt känna någon själv. De ska tydligen vara sällskapshundar, gilla familjen osv och ser ju lite "tuffare" ut än en papillion eller andra "tjejhundar" :p Sund kroppsbyggnad har de ju också, till skillnad från många andra lite mindre raser som tyvärr har så intryckt nos att de omöjligt kan andas ordentligt osv.

När det gäller omplaceringar så händer det då och då att uppfödare har f.d. avelshundar som de vill omplacera för att ge plats i flocken åt en ny avelshund. De hundarna kan många gånger vara jättebra eftersom de troligtvis följt med uppfödaren på allt möjligt och blivit vana vid olika miljöer, är vana vid all hantering osv. Beroende på ras kan de också vara tränade och tävlade i olika grenar. Vissa uppfödare har också sparat en valp ur en kull som det sedan visat sig att inte kan gå i avel (kanske för att den har ett bettfel eller annat som egentligen inte påverkar hur bra hunden är) och därför omplacerar den.

Senast ändrad:

finns ju en del seriösa omplaceringsorganisationer...bl a hittehund som jag själv har goda erfarneheter av...dom jobbar inte bara med problemhundar utan helt enkelt ompl av olika skäl.
Att ha valp är heller inte så enkelt, så en bra omplacering kan man ju kolla efter

Valp hoppar jag gärna över om det är möjligt :D

Jo, de vill valla och är en av de raser som kräver absolut mest aktivering. Så nej, en BC skulle jag inte föreslå.

Ang. att vara lös på gården så ska ni titta efter en ras utan alltför stor jaktinstinkt. Sen är det en uppfostringsfråga också såklart.

Om du gillar retriever-mentaliteten så kanske du ska kika lite på spanieln, typ Welshen. Mindre och lite behändigare än en Golden men glada, positiva och charmiga hundar. Vet att det är flera som har bytt ras från just Golden till Welsh :)

Annars, om ni letar vuxen omplacering, kan man ju även hålla lite utkik efter en Labradortik modell mindre (som är vettig med bra av/påknapp) för hittar ni en bra labbe kan nog även det fungera bra :)

Har en (vuxen) kompis som bortsett från barnbiten har ganska liknande önskemål. Hon har nu bestämt sig för eurasier och även kollat på finsk lapphund. Vet inte om de blir för stora?
Min hund skulle passa utmärkt men han är lite svårmotiverad. Det är en dvärgschnauzer.
Funderar även på cocker spaniel?

finsk lapphund är dom i storlek med gråhund? Min syster hade tidigare en äldre gråhundstik (de jagar) som min son tyckte var den perfekta hunden så den storleken är vad han gärna vill ha.

Cocker spaniel tycker jag hade passat oss bra men sonen tycker de är för små och för tjejiga... Kanske väl kallt för en sån också att vara ute i hundgård?

Längre från en lämplig förstahund att ha som prova-påindivid kan du inte komma. Möjligen med en Ovtjarka. Som andra redan nämnt är det en extrem arbetsras som verkligen behöver arbeta om dagarna, företrädesvis med vallning (driften att valla djur är starkare än parningsdriften. En löptik framför hanen i fårhagen, och han kommer ägna sig åt fåren!)

Jag tänker spontant på en sheltie efter stabila linjer? Bra päls, glad och lättarbetad av lagom storlek, och tål att inte vara superaktiv alla dagar!

Ska ni titta på omplacering så vänd er till en seriös organisation som omplacerar svenska hundar, inte importerade. Hundstallet är duktiga och seriösa och får in många olika typer av hundar. Alternativet är att kontakta rasföreningen och kolla om de vet om några hundar som behöver nya hem.

Senast ändrad:

Personligen har jag bara bra erfarenheter av de finska lapphundarna som familjehund. Har bara träffat på lätta, trevliga (om än kanske inte så otroligt träningsvilliga ;) ) exemplar.

Lagom stora (idelamankhöjd 49 på hane och 44 på tik) och söta som bara den :D! Står även i rasstandadern

Egenskaper / Mentalitet
Eftersom rasen främst har använts till att samla ihop och hålla kvar renhjorden på betesplatsen är kravet stabil mentalitet. Den måste vara modig, vaken och alert så att den reagerar på renarnas framfart men samtidigt måste hunden vara lugn och trygg så att den inte skingrar hjorden. Det är de här egenskaperna som gör den till en populär sällskaps- och familjehund. Den finska lapphunden är social och öppen, lättlärd och arbetsvillig. Det är en uthållig, vänlig samt tillgiven hund, som i dag är känd just för sin ödmjukhet och sitt mod.

508-finsk-lapphund.jpg

:love::love:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 158
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka