Kan jag vab:a?

Men han vabbar ju sääääkert nästa gång då ts ska på bröllop :cautious: :wtf:

Ja, varför skulle han inte kunna göra det? Jag har flera kompisar och dess ex-män som hjälps åt vid sådana här situationer. Det är väl inte ett dugg konstigt att man vill ta hand om sitt barn istället för att ha barnvakt, speciellt inte när man bara har barnet varannan vecka, då skulle i alla fall jag vilja ha all extra tid med barnet som gick att få.

Shit vilka fördomar ni har mot män och speciellt ex-män verkar det som! :nailbiting:

Det är väl inte ett dugg konstigt att man vill ta hand om sitt barn istället för att ha barnvakt, speciellt inte när man bara har barnet varannan vecka, då skulle i alla fall jag vilja ha all extra tid med barnet som gick att få.
Jo men den där mystiden får ni väl finansiera själva? Hur ni gör med er egen tid skiter väl de flesta i men när det börjar snackas vab när ungen är kärnfrisk får ni väl fatta att folk reagerar? Du och TS alltså.

Shit vilka fördomar ni har mot män och speciellt ex-män verkar det som! :nailbiting:
En snabb googling av mäns uttag av vab kan visa dig att det knappast är fördomar.

Ps. Du behöver inte nia em-pirre, det funkar nog att dua. Syftar du på fler personer kan du ju kanske rikta dig direkt till dem du menar?

En snabb googling av mäns uttag av vab kan visa dig att det knappast är fördomar.

Ps. Du behöver inte nia em-pirre, det funkar nog att dua. Syftar du på fler personer kan du ju kanske rikta dig direkt till dem du menar?

Så för att det står på Google, då är det TS verklighet? Allt på internet matchar inte alltid verkligheten, kan vara bra att veta.

Och om jag niar em-pirre eller inte, vad spelar det dig för roll? Språkpolis?

Och om jag niar em-pirre eller inte, vad spelar det dig för roll? Språkpolis?
Det gör en skillnad eftersom du antingen riktar dig bara till em-pirre eller till fler i tråden.

Så för att det står på Google, då är det TS verklighet? Allt på internet matchar inte alltid verkligheten, kan vara bra att veta.
Först och främst: det står inte "på Google", det står i faktiska rapporter över VAB och dylikt. Vidare så säger det sig ju självt att alla par så klart inte följer normerna i samhället men min poäng var att det knappast är långsökt att skriva som em-pirre gjorde, dels pga trådstarten (hej curling av man!) och dels pga hur det ser ut i samhället.

Det gör en skillnad eftersom du antingen riktar dig bara till em-pirre eller till fler i tråden.

Först och främst: det står inte "på Google", det står i faktiska rapporter över VAB och dylikt. Vidare så säger det sig ju självt att alla par så klart inte följer normerna i samhället men min poäng var att det knappast är långsökt att skriva som em-pirre gjorde, dels pga trådstarten (hej curling av man!) och dels pga hur det ser ut i samhället.

"Ni" kan syfta på både en eller flera personer... Nu brukar jag använda du, men postade innan jag gjorde en korrekturläsning. Men vi får starta en annan tråd om Niande istället, så slipper vi förstöra TS tråd.

Det är tråkigt med Buke, för det är alltid såhär (lite dramatiserat): "män är onda, män gör inte det dom ska, män är vuxna barnrumpor, dumpa dumpa dumpa osv". Det är jättetråkigt att många har dåliga erfarenheter av t ex sina ex-män, men det är lika tråkigt att allt alltid ska ses från den dåliga sidan. Och oavsett om TS ex-man är en idiot eller inte, så förstår jag verkligen att TS vill ta hand om sitt barn en dag extra. Så om vi struntar i att döma TS och hennes ex och svarar på frågan igen: Nej, man får inte vabba bara för att den andra vårdnadshavaren ska på fest.

Fast då måste väl barnet vara sjuk också?
Det är jag rätt säker på att det inte behöver men den regeln gäller väl kanske bara när man har föräldradagar kvar..?

Ang att curla män så har det väl helt med att göra hur förhållandet ser ut? Vissa kvinnor vill väl gärna vara hemma, andra är det kanske pga ekonomi. Jag kan ju tala för mig själv och jag tänker inte ta mer vab för att curla sambon. Möjligen för att jag vill eller av ekonomiska skäl men barnet är lika mycket hans vilket han vet om.

@WBanna

Och oavsett om TS ex-man är en idiot eller inte, så förstår jag verkligen att TS vill ta hand om sitt barn en dag extra
Men kära värld vad du överdriver..? Ingen har väl ens ifrågasatt varför man skulle vilja vara med sitt barn?

Du får ursäkta men jag orkar inte diskutera med dig om du ska sitta och argumentera för något som ingen ens har sagt något om. Det får vara.

Rent regelmässigt får man inte VABa i den situationen TS beskriver.

Men rent krasst, sitter ts med ett strulande x så kan det vara betydligt enklare att chefen blir lite sur än att x-et blir sur, driver frågan vidare i familjerätten om att ts inte samarbetar och tar detta som exempel.

Det är jag rätt säker på att det inte behöver men den regeln gäller väl kanske bara när man har föräldradagar kvar..?

Ang att curla män så har det väl helt med att göra hur förhållandet ser ut? Vissa kvinnor vill väl gärna vara hemma, andra är det kanske pga ekonomi. Jag kan ju tala för mig själv och jag tänker inte ta mer vab för att curla sambon. Möjligen för att jag vill eller av ekonomiska skäl men barnet är lika mycket hans vilket han vet om.
Med tanke på hur många bukefalister som klagar över sina män som inte är pappalediga, som inte gör ett dyft hemma på eget intiativ, som inte ens vill åka till simhallen med ungarna så är det fascinerande många som alltid ska försvara att kvinnorna ska vara hemma/ta vab etc. Som om man i vissa trådar klagar över könsrollerna och orättvisorna för att sedan försvara dem i andra.

Med tanke på hur många bukefalister som klagar över sina män som inte är pappalediga, som inte gör ett dyft hemma på eget intiativ, som inte ens vill åka till simhallen med ungarna så är det fascinerande många som alltid ska försvara att kvinnorna ska vara hemma/ta vab etc. Som om man i vissa trådar klagar över könsrollerna och orättvisorna för att sedan försvara dem i andra.

Men det är ju för att de passar olika bra i olika situationer...

Niffe svarade bra för mig redan. Dessutom tänker jag att ifall han anser att bröllopet är viktigare än sin tid med barnet så tror jag verkligen inte att han kommer att "betala tillbaka" den tjänst som ts eventuellt gör honom.

Sen förstår jag att man inte vill skuffa barnet mellan sig bara av en principsak, men i längden ser jag inte det som någon positiv sak att pappan curlas.

Och att sjukanmäla sig eller vabba då ingen är sjuk tycker jag är heldumt. Att ta ledigt utan lön, byta sin tur eller fixa barnvakt är en anna sak. Men som sagt ser jag väl hellre att pappan tar sig i kragen och lär sig prioritera rätt.

Fast då måste väl barnet vara sjuk också?

Nej, det räcker med att pappan är sjuk om hon jobbar helg och inte har dagis/fritisplats under helgen utan pappan är tänkt att ha hand om barnet. Gäller samma om det hade vart någon annan än pappan. Vet att när vi hade barnvakt till sambons barn (som inte hade fritteplats där vi bor så vi hade ordnat det själva)och barnvakten blev sjuk fick sambon lov att vabba.

Jo, fast när morsor ska vabba fastän ungarna är friska bara för att pappan ska kunna gå på bröllop så blir det ju snarare era barn - chefens/skattebetalarnas bekymmer. Är inte det lite jävla fult?

Självklart är det inte okej att VAB:a för att han ska på bröllop, det jag skrev var att jag förstår TS inställning att hon inte bara kan slå ifrån sig det och säga åt honom att fixa det då det i slutänden blir barnen som drabbas.

Angående "curlingen" du nämnde:

Jag själv kan säkert bli anklagad för att "curla" mitt ex, men jag gör det inte för hans skull utan för mina barns och min. Jag ser all extra tid med dem som något positivt och har flera gånger planerat om när han planerat in saker när det är hans tur att ha barnen, bara för att kunna ha dem jag istället för att de ska vara hos barnvakt. Utifrån sett så ser det säkert, som jag skrev tidigare, ut som curlande men jag gör det av rent egoistiska skäl. Det finns inget jag hellre gör än umgås med mina barn, så kan jag planera om gör jag det.

Senast ändrad:
@Jannice

Jo, och det vet ju dessa män om. De kan göra lite som de vill för mamman till ungarna kommer styra upp allt.

Ja så är det nästan garanterat. Jag tror ändå att det i slutänden är dem som förlorar på det, för barn minns vem som fanns där. Mina barn vet att de alltid kan komma hem, oavsett vad det är och att jag gör allt jag kan för att ställa upp och trots att de är små (snart 7 och 8) så märker de det.

Jag tror att det är tillräckligt otryggt att vara skilsmässobarn ändå, speciellt om man känner det som att en av föräldrarna egentligen inte vill ha en där. Då är det extra viktigt att den andra föräldern visar dem att de inte vill något hellre än att ha dem hemma.

@Jannice

Ja, absolut, de förlorar ju en massa på det i sina relationer. Så gör ju även vi kvinnor, men mer i stort då. Jag har på två intervjuer fått frågan om jag tänker skaffa barn snart för när de ser en ung kvinna så ser de en enda sak: potentiell föräldraledighet i evigheter och därefter shit loads of VAB. Likaså så har kvinnor lägre löner i stort och är sjukare för att de drar snortungt lass hemma samt förvärvsarbetar.

@niphredil

Det är väldigt sant, men frågan är vad som är viktigast för var och en. För mig är min relation till, och min tid med, mina barn viktigare än alla jobb i hela världen. Min sambo är likadan, han vet hur det är att ha en pappa som överger en så han skulle aldrig sätta något framför sin tid med sina barn.

Det är jättetråkigt om det drabbar andra, som i ditt fall där potentiella chefer verkar se en vandrande livmoder snarare än dig.

Sen är jag säkert lite bortskämd som jobbar på ett företag som arbetar för jämlikhet och där lönerna efter en genomgång förra året inte längre skiljer pga kön eller eventuella VAB-dagar och föräldraledigheter.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 372
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat