Kamphund vs människa

Sv: Kamphund vs människa

Resonemanget ar sa j-vla dumt... det ar lika pantat som om jag skulle pasta att far jag en greyhound valp vid 8 veckor och ALDRIG later den jaga nagot sa har den ingen jaktinstinkt... yeah.. right. :banghead:

Pitbullheart: Den varken DOMS eller SMUTSKASTAS for att man ar RAK OCH ARLIG om vad som ligger i RASENS GENER!

Väntar fortfarande på svar om vad man jagar med Pitbulls :)

Köv, fågel, björn?
Är den ställande, stötande, apporterande?

Vilka gener mer än kampgener har rasen?

Resonemanget ar sa j-vla dumt... det ar lika pantat som om jag skulle pasta att far jag en greyhound valp vid 8 veckor och ALDRIG later den jaga nagot sa har den ingen jaktinstinkt... yeah.. right. :banghead:

Pitbullheart: Den varken DOMS eller SMUTSKASTAS for att man ar RAK OCH ARLIG om vad som ligger i RASENS GENER!

Gubbens jämthund har blivit förgammal för att hänga med på jakten nu så jag kanske ska låna ut min 8 månaders dvärgschnauzer till honom? Frasse har ju luktat på älghud och äter ju ofta älgkött så han har nog fått "smak" på älg nu :D

Japp! O jag o Sarge tanker nog valla boskap nasta sommar - han har ju sett Rocket jobba och varit mycket runt kossor, sa det gar nog kanon!

..never mind att sarge ar ett j-vla preymonster - han kommer ju garanterat halla sig i hasorna pa kossorna i alla fall! ;)

"Kan den skälla kan den jaga"-Min sambo
"Du jagar för helvete inte med min 15.000kr hund"- jag.

Men min har ett stort intresse för råttjakt, men annat går inte. Jag känner mig väldigt osäker till jakt med pitbull, krävs en jävligt duktig tränare för det.
Min briard var med på lite grävlingsjakt, men min sambo är väldigt duktig med inlärningen av jakt.

Nu hålles det mest på med drivande jakt i det här hemmet och jag har väldigt svårt att se hur vi skulle kunna använda annat än renodlade drivande jakthundar till det.
Till rovdjur finns det redan bra framtagna raser med vett.

Jag kan faktiskt beratta vart missforstandet ang pbs som jakthundar kommer ifran...

dels handlar det om hundar som fysiskt liknar pbs som anvands pa vildsvin nere i sodern, dels handlar det om att vissa blandar in pbs i sina jakthundar - for att mildra temperamentet mot folk men behalla jakten, och i vissa fall for att battre pa.... *trumvirvlen* ...KAMPLUSTEN.

Men da snackar vi inte riktigt jakt som jag tror vi ar vana att se det i sverige. Hetsjakt pa gris med bayande, stallande, hallande, kampande hundar. En javla cirkus dar bade hundar o folk blir skadade regelbundet.

Jag känner igen det, använder de inte samma hundar som ni har fast i flock dessutom? Som också ger sig på djuret. Har sett video på det, inte direkt lagligt här om vi säger så.

Japp, du har sa ratt sa. Docs alla syskon (utom en...) vart salda till texas for just det... De flesta kor ganska stora flockar med hundar pa vildsvinen, 5+. Och japp, de ger sig pa djuret. Det ar meningen att de ska, fanga, falla, halla. Kan de inte det ska de "jonglera" djurets uppmarksamhet mellan varandra och pa sa vis undvika skador pa sig sjalva. Manga bett blir det... INGA svenssonhundar...

???? Alla raser är skapade av människan!!!!
Jag väljer vad jag anser är vettigt. Det är inte fråga om att smutskasta utan vad vi vill ha i vårt samhälle.
PL

Kl
Lite blandande kommentarer med tankar även från andra aktuella trådar.
Är det bara jag som tänker på att träning och uppfostran blandas hejvillt (då framförallt av vår nykomling pitbullheart) och är jag ensam om att se en väsentlig skillnad?

Alltså träna hunden är för mig motionera eller arbeta med trick typ sitt och ligg stannakvar eller ja revir. Uppfostran är för mig något helt annat i de flesta lägen även om det går hand i hand med varandra. Uppfostran för mig är typ när vi arbetar med hundarna för att dem ska fungera i vår vardag. Typ kissa inte inne tugga inte på barnen osv. Sådant vi gör med hunden för att våra liv ska harmonnera tillsammans.

Som upplysning till pitbullheart så jobbar jag både med aktiva skyddshundar och jakthundar. Hundar som har extremt hårt psyke och extrema drifter.

Schäfrarna som vi tränar skydd med är avlad för just skyddsarbete men den aveln ligger i sin linda om man jämför med jämthundarnas som har avlats för älgjakt ända sedan vår del av Norden befolkades. Trots det skulle jag säga att drifterna i våra schäfrar inte går att gömma i nått hörn även om man vill, för att inte tala om jämthundarna som är sneppet än värre. När i världshistorien började man avla pittbulls för just kamp?

Det vi, som bra förare, kan gör och måste göra är att hjälpa hundarna att kontrollera sina drifter på bästa sätt men drifterna kommer aldrig gå att tränas bort man kan bara prova kontrollera dem. Och där ha du den viktiga skillnaden.

När folk tänker att hundar blir det man gör dem till då är vi illa ute och det är då det blir farligt, det är då vi talar om djurplågeri. För orden att hundarna blir det vi gör dem till stämmer bara om vi tänker det människan gjort hundarna till under flera 1000år inte det vi gör med en (1)generation för det är så försvinnande liten del vi kan manipulera med när hunden redan är född.

Sedan är det ingen hund som lider för att en hundras dör ut eller bli förbjuden för hundarna själva har nog ingen aning om att dem är uppdelad i raser.

Trevlig kväll på er alla, nu ska jag kramas om jämthunden som delade en klo mittitu men ändå skällde 9 timmar och tog ett första pris på sitt första jaktprov... men jag har naturligtvis tränat min hund att arbeta trots skador :p

Och varför ska en ras dömmas och smutskastas för något som människan har precis lika stor del i Peter?

Ja, människan skapade denna ras för mycket länge sen....för att kampa! Detta i en tid då synen på hund var en helt annan än idag. Denna ras har inget syfte längre. Den tillhör en förlegad hundhållning. Den passar inte in i ett modernt samhälle. den har ingen funktion som är laglig. Bara för att den en gång skapats av människan så finns det inget som säger att det är rätt att bevara den.

Rasen döms efter det syfte den är framavlad till. Ett syfte som inte längre finns. Det är inte smutskastning att upplysa om de problem som faktiskt finns runt rasen. Men det är väldigt naivt och okunnigt att blunda för problematiken.

Jag skulle uppriktigt sagt vilja veta exakt vad som tilltalar dig i denna ras mer än att de är ståtliga och lojala.

Sen undrar jag varför du undviker raka frågor som det här med jakten? Kom igen nu....vad jagar man med en pitbull?

Kl
Lite blandande kommentarer med tankar även från andra aktuella trådar.
Är det bara jag som tänker på att träning och uppfostran blandas hejvillt (då framförallt av vår nykomling pitbullheart) och är jag ensam om att se en väsentlig skillnad?

Alltså träna hunden är för mig motionera eller arbeta med trick typ sitt och ligg stannakvar eller ja revir. Uppfostran är för mig något helt annat i de flesta lägen även om det går hand i hand med varandra. Uppfostran för mig är typ när vi arbetar med hundarna för att dem ska fungera i vår vardag. Typ kissa inte inne tugga inte på barnen osv. Sådant vi gör med hunden för att våra liv ska harmonnera tillsammans.

Som upplysning till pitbullheart så jobbar jag både med aktiva skyddshundar och jakthundar. Hundar som har extremt hårt psyke och extrema drifter.

Schäfrarna som vi tränar skydd med är avlad för just skyddsarbete men den aveln ligger i sin linda om man jämför med jämthundarnas som har avlats för älgjakt ända sedan vår del av Norden befolkades. Trots det skulle jag säga att drifterna i våra schäfrar inte går att gömma i nått hörn även om man vill, för att inte tala om jämthundarna som är sneppet än värre. När i världshistorien började man avla pittbulls för just kamp?

Det vi, som bra förare, kan gör och måste göra är att hjälpa hundarna att kontrollera sina drifter på bästa sätt men drifterna kommer aldrig gå att tränas bort man kan bara prova kontrollera dem. Och där ha du den viktiga skillnaden.

När folk tänker att hundar blir det man gör dem till då är vi illa ute och det är då det blir farligt, det är då vi talar om djurplågeri. För orden att hundarna blir det vi gör dem till stämmer bara om vi tänker det människan gjort hundarna till under flera 1000år inte det vi gör med en (1)generation för det är så försvinnande liten del vi kan manipulera med när hunden redan är född.

Sedan är det ingen hund som lider för att en hundras dör ut eller bli förbjuden för hundarna själva har nog ingen aning om att dem är uppdelad i raser.

Trevlig kväll på er alla, nu ska jag kramas om jämthunden som delade en klo mittitu men ändå skällde 9 timmar och tog ett första pris på sitt första jaktprov... men jag har naturligtvis tränat min hund att arbeta trots skador :p

Amen på det :bow::bow::bow:

Och krya på din Jämte :)

Det är definitivt inte optimalt , men rimligtvis så har dets lästs på om Colliens behov att få valla eller röra sig och då skaffas det inte en sådan ras , så du menar att det enbart ska väljas en hund med din benämning om den ska nyttjas i slagsmål eller dylikt?

Ja egentligen, skaffar jag en rottis så bör jag hålla på med bruks i ngn form eftersom rasen är framavlad för att i sammarbete med förare jobba.

Kamphundarna är framavlade för att slängas ner i en grop(pitt på engelska)och slåss till döds mot en annan hund. Inget behov av sammarbete.

Det har man inte avlat på.

Så vad är meningen med att skaffa en dylik?
Pittbull fighting är olagligt

Jag kan faktiskt beratta vart missforstandet ang pbs som jakthundar kommer ifran...

dels handlar det om hundar som fysiskt liknar pbs som anvands pa vildsvin nere i sodern, dels handlar det om att vissa blandar in pbs i sina jakthundar - for att mildra temperamentet mot folk men behalla jakten, och i vissa fall for att battre pa.... *trumvirvlen* ...KAMPLUSTEN.

Men da snackar vi inte riktigt jakt som jag tror vi ar vana att se det i sverige. Hetsjakt pa gris med bayande, stallande, hallande, kampande hundar. En javla cirkus dar bade hundar o folk blir skadade regelbundet.

problemet är väl att en pittbull skulle nypa fast och sedan bli totalt sönderskuren första gången han ger sig på en lite erfarnare nasse...

problemet är väl att en pittbull skulle nypa fast och sedan bli totalt sönderskuren första gången han ger sig på en lite erfarnare nasse...

Det ar dar kevlar vastar och halsband kommer in i bilden... men ja visst, det ar inte alls ovanligt att pbs pa gris helt sonika sprattas upp eftersom djurkanslan saknas, de har helt enkelt inte tillrackligt i sig for att slappa, backa upp, och bolla utan tar grisen head on och sa gar det som det gar.

Finns tom videos pa youtube dar de knutit bandage runt hundens mage for att halla saker kvar pa insidan lange nog for att kunna fa bort hunden och sakert avliva den...

:banghead:

..jag blir sa trott pa folk ibland...

Varför? Det är ståtligt ;)

Jag tycker att tigrar är ståtliga djur, men jag har för den skull ingen i trädgården.

Fast orsaken är nog densamma som vissa typer av bilar är så populära hos en del.

Vi brukar kalla dessa för "ego-förstorare.
Och visst, - kolla här så tuff och duktig jag är som har en hund som skrämmer folk....
I mina ögon patetiskt:crazy:

Det ar dar kevlar vastar och halsband kommer in i bilden... men ja visst, det ar inte alls ovanligt att pbs pa gris helt sonika sprattas upp eftersom djurkanslan saknas, de har helt enkelt inte tillrackligt i sig for att slappa, backa upp, och bolla utan tar grisen head on och sa gar det som det gar.

Finns tom videos pa youtube dar de knutit bandage runt hundens mage for att halla saker kvar pa insidan lange nog for att kunna fa bort hunden och sakert avliva den...

:banghead:

..jag blir sa trott pa folk ibland...

Jag vill inte ha en hund som är så aggressiv att den måste till veterinären efter varje jakt. den ska ställa eller stöta inte attackera vilt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 648
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar