Kamphund vs människa

Sv: Kamphund vs människa

Så du menar att hundens mentala egenskaper bara är ärftliga till 50 %? Resten är upp till människan och miljön att plocka fram? Eller att 50 % av hundens hundens egenskaper ligger latent hos alla hundar, och de aktiveras genom människa/miljö?

Jag menar fortfarande att skyldigheten är hos uppfödare som ägare :meh:

Nu förstår jag inte alls. Menar du att hunden har medfödda egenskaper eller inte?

Vi pratar väl om att fostra hunden , då menar jag att skyldigheten är hos uppfödare som ägare , visst har hunden sedan medfödda egenskaper , som sitt formidabla luktsinne , förstår du nu cillamuffins?

Senast ändrad:

Vi pratar väl om att fostra hunden , då menar jag att skyldigheten är hos uppfödare som ägare , visst har hunden sedan medfödda egenskaper , som sitt formidabla luktsinne , förstår du nu cillamuffins?

Jag anser att det är lögn att skriva att alla hundar har samma medfödda potential att utveckla en viss personlighet. Att graden av rädsla, socialitet, aggression etc bara skulle spegla människan och miljön.

Anser du att andra mentala egenskaper såsom kamplust, jaktlust och dådkraft nedärvs eller är det ett resultat av "fostran"?

Alltså jag tycker att frågan är ungefär likadan som t.ex. "Hur kommer det sig att en grythund biter en människa", eller en vallhund, eller en fågelhund eller o.s.v.

Svaret rent generellt är att hunden antingen har ett problem i andra ändan av kopplet.

Det finns statistik från USA o Kanada som visar att hundar av pitbulltyp står för en väldigt stor del av dödliga hundangrepp alt invalidiserande angrepp, många av dessa sker inom familjen. Beror det på att dessa hundar är mer aggressiva mot människor? Jag tror inte det utan problemet är nog att hunden inte kan bryta ett angrepp.
För många år sen dödades en flicka av ett antal greyhounds här i landet. Hon hade troligtvis snubblat utför en slänt. Greyhounds är väl det sista man kan tänka sig att attackera en människa men här tog tydligen instinkterna över.
PL

Dessutom raknar man med att hundar av "pitbull typ" ar ungefar 25% av alla hundar i USA, sa det ar helt rimligt att de star for de flesta attacker ocksa.

2012 var det ungefar 30% dar man visste att det var en pitbull typ av hund som lag bakom dodande attacker i USA. Flera andra attacker gissade man att det var Pitbull, cane corso, eller kanske boxer blandning. De vanligaste kringstrovande hundar man ser (atminstone i sodra och mellan Amerika) ser ut som 'pitbull typ'. Det ar en typ av hund som uppenbarligen ofta tilltalar de som later hunden springa vind for vag utan nagon som helst uppfostran sa jag skulle gissa att de ar mycket overrepresenterade som "strays".

Vi pratar väl om att fostra hunden ,

Nej, vi pratar om att du i inlägg efter inlägg hävdar att hundar av kamphundstyp tex pitbull och amstaff, inte har med sig i sina gener att den gärna slåss.
Självklart har pitbullen och amstaffen med sig slagsmålbenägenheten i generna, precis på samma sätt som stövaren har jakt i generna. Oavsett uppfostran.

Olika raser har olika medfödda anlag,självklart är det så.
Naturligtvis varierar motor, arbetsvilja och intelligens hos de olika individerna inom rasen , liksom hos oss människor.

Sedan är det på andra sidan kopplet det hänger på att göra det bästa av den givna leken.

Att då köpa en giv som sannolikt ger en del egenskaper du inte vill ha eller inte har nytta av är både dumt och naivt.

Att ta hem en BC eller jämte för att ha som knähund i en liten lägenhet i stan är väl knappast optimalt, lika dumt är det att välja raser framavlade till kamp om man inte har nytta av det.....

Senast ändrad:

Dessutom skulle jag vilja pasta att pit ar lite av ett default val nar hunden kommer till tex shelter. Ar den av medelstorlek med kort pals och kraftigt huvud ar det en pit vilket ofta inte ar korrekt.
Laste en intressant artikel for nagot ar sedan dar man gjort en enkat med ett antal hundar (tror det var ett hundratal) och sedan latit proffs (shelter staff, vet, animal control etc) gissa vilken / vilka raser hunden hade. Som kontroll skickades sedan DNA prov till ett antal foretag.
Resultatet var ratt forvanande faktiskt. Det var manga hundar jag (och tydligen manga av enkat svararna) hade satt som pb som inte var det och sedan manga vilkas DNA visade kamphundsraser men sag helt annorlunda ut.

Annat exempel ar att alla morka hundar med tan ar rottisar, morka hundar med har och stende oron ar schaferkorsningar medan samma hund med ljus farg ar huskys etc.

Det var inte denna lanken jag namnde men beskriver anda lite an tanket. Jag kande igen manga av raserna men fragade min roomie som inte ar sa insatt och hon pekade pa nastan halften.
Kom da ihag att manga rapporter om hund angrepp skrivs av personer som inte ar ras exporter. Manga hundar ar dessutom gatu korsningar men benamns som en ras.

http://www.pickthepit.com/

Det finns statistik från USA o Kanada som visar att hundar av pitbulltyp står för en väldigt stor del av dödliga hundangrepp alt invalidiserande angrepp, många av dessa sker inom familjen. Beror det på att dessa hundar är mer aggressiva mot människor? Jag tror inte det utan problemet är nog att hunden inte kan bryta ett angrepp.
För många år sen dödades en flicka av ett antal greyhounds här i landet. Hon hade troligtvis snubblat utför en slänt. Greyhounds är väl det sista man kan tänka sig att attackera en människa men här tog tydligen instinkterna över.
PL

Det finns också statistik från USA , som visar att det är betydligt fler hundar som kommer före Pitbullen gällande att bitas , statistik finns även på beteende biten där det visade sig att Pitbullen kom före hundar som Schäfer , som är så väldigt uppskattad hund , gällande konflikter med övriga hundar så tror jag mycket att det har att göra med ägare som inte ser efter sina hundar och låter dom springa utan koppel som det passar dom , och då är det åtminstone inte för mig så konstigt att det uppstår problem , men jag vet inte om du har med i statistiken hur mycket som beror på slarviga ägare . Ditt resonemang gällande Greyhound hundarna visar bara att alla hundar blir problem hundar om man inte vet på vilket sätt man ska fostra dom .

..problemhundar for att en SIGHTHOUND beter sig som en SIGHTHOUND och slar igang pa jakt?! Du skamtar va? Du kan fostra en sighthound hur mkt du vill, den ar Fortfarande en sighthound med en (ska ha...) MYCKET stark jakt i sig.

Dra inte in schafern, det ar en av de absolut storsta raserna pa den nordamerikanska kontinenten - mkt storre i mangd an pbs. Ska man fa korrekt bitstatistik ska man kolla hur det ar % med rasen, inte % av betten.

Mangden hundar + mangden bett = korrekt utraknad statistik. Tar den inte i berakning storleken pa rasen, sa ar statistiken snedvriden.

Du vet att det finns statistik som tacker en 10-ars period dar det enda dodsfallet med en schafer inblandat var en overglad unghund som rakade knocka familjsen farmor sa illa att hon foll. Hon avled en vecka senare pa sjukhus - inga tander inraknade.

Att ta hem en BC eller jämte för att ha som knähund i en liten lägenhet i stan är väl knappast optimalt, lika dumt är det att välja raser framavlade till kamp om man inte har nytta av det.....

Det är definitivt inte optimalt , men rimligtvis så har dets lästs på om Colliens behov att få valla eller röra sig och då skaffas det inte en sådan ras , så du menar att det enbart ska väljas en hund med din benämning om den ska nyttjas i slagsmål eller dylikt?

Jag anser att det är lögn att skriva att alla hundar har samma medfödda potential att utveckla en viss personlighet. Att graden av rädsla, socialitet, aggression etc bara skulle spegla människan och miljön.

Så vitt jag vet har ja överhuvudtaget inte nämt något om att alla hundar är lika , jag har bara framhållit vikten av gott fostrande bra avel , sedan är hundar olika med sina speciella egenskaper , och på vilket sätt påverkas en hund mer förutom av miljö & människa?

Senast ändrad:

Så vitt jag vet har ja överhuvudtaget inte nämt något om att alla hundar är lika , jag har bara framhållit vikten av gott fostrande bra avel , sedan är hundar olika med sina speciella egenskaper , och på vilket sätt påverkas en hund mer förutom av miljö & människa?

Du maste vara ett troll. :banghead:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 648
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?