Kamphund vs människa

Sv: Kamphund vs människa

Kanske for att de kommer for langt fran "avels standarden" da det ju inte avlas fram nya hundar for slagsmal i allt for stor utstrackning. De som avlas har i USA kommer ju bara till almanhetens kannedom nar en grupp har sprangts av polisen och hundarna tagits omhand.

Eller sa kan det vara lika enkelt som att det kan komma en labb som absolut inte vill jaga ur jakt linjer ... eller en BC som inte vallar.

Ja, så kan det vara förstås. Det var ett djurpolisprogram som fick mig att fundera.

Tja, nu krävs det ju licens redan.

Bara för att tävla, träna får du göra utan licens. Dock så brukar skyddsansvarig på den aktuella brukshundklubben gå igenom hunden och godkänna/avvisa hunden för att få/inte få träna. Det finns dock klubbar som inte har någon ansvarig och då är det väl fritt fram antar jag? Har inte läst om just den delen någonstans...

Sen är ju frågan vad skydd är? Är det i just det ögonblicket en person får på sig en ärm som hunden biter i, eller är det förarbetet med bitkudde/bitstock/bitskinn osv också?

Fast det ligger väldigt mycket i det hastflicka säger. Man kan dessutom inte riktigt jämföra aveln av amstaffs och engbulls/bullterriers som vi har här med de linjer av APBT som används för kamp i USA. Det är dock så att även där finns det folk som inte alls har koll på avel och använder sig av kamphundsblandningar, jag tror dock att hastflicka syftar till den "seriösa" aveln av APBT där hundarna de facto är extremt förarveka, har bra sorteringsförmåga (ja) och en extremt hög kamplust samt liten aggression. Det är vida känt att dessa hundar extremt sällan vänder sig mot sin förare eller går på människor. Jag tycker inte alls att det är så konstigt egentligen.

Det fanns en väldigt "seriös" (om man nu ens ska kalla det så) kamphundstråd på Flashback för ett tag sedan där det (tyvärr) var ett par stycken som var väldigt insatta i denna "old school" form av kamp. För dem är det ju en oerhörd stolthet och man är extremt noga med aveln och de hundar som används. Dessa hundar meriteras dessutom endast med kamp.

Kortfattat är det ju därifrån detta rykte om kamphundsraserna har kommit, den generella aveln idag riktar sig ju dock inte alls dit som jag förstått det.

Det där är någonting som diskuteras ibland i "kamphundsvärlden". Att förut använde man hundkamper för att selektera vilka individer som skulle användas i avel. Man ville ha hundar som var modiga, hade mycket kamp och de bästa hundarna var inte nödvändigtvis de som vann i ringen, utan de som aldrig någonsin gav upp. En staffe ska vara "bold and fearless".
Hundarnas ägare var med dem inne i ringen och dessa var tvungna att kunna avbryta slagsmål och gå emellan hundarna utan att dessa fick vända sig vare sig mot sin egen ägare eller motståndarens ägare. Att en hund var en "man-biter" var det värsta den kunde vara och det sägs att hundar som bet en människa i ringen kunde avlivas på plats.

Nu är hundkamper inte tillåtet (tack och lov) men det gör också att samma typ av hund ska avlas på andra meriter och premisser. Både amstaff och staffe är ju idag till största del en utställningsras, där snygga hundar premieras och man gör avsteg från mentaliteten för att få fram snygga individer. Och även om de staffar/amstaffar jag mött helt klart varit betydligt tryggare och stabilare än många andra hundar jag mött, hör man ändå om hundar som har problem med rädslor.
Och där har vi ett allvarligt problem. För en rädd hund är en farlig hund och jag möter hellre en rädd chihuahua än en rädd amstaff/staffe.

Självklart lär en del av drivet ha försvunnit sedan man slutade selektera på hundkamp, men att bara vissa egenskaper (som att kunna sortera när de är i full kamp eller vad man nu vill kalla det) ska finnas kvar medan andra (extrem kamp) ska ha vara helt borta tycker jag är ett naivt tankesätt. Ändå framhålls det ofta till kamphundrasernas fördel? Jag tror fortfarande inte att det är en medfödd egenskap att bita en art men inte en annan, utan att det går utmärkt att hetsa kamphundar på människor. Men det har väl sällan gjorts, utan man hetsar dem på andra hundar.

Precis min poäng!

Cillam: Det är klart att det är svårt att avla fram en egenskap där hunden ska kunna selektera två olika arter. Däremot existerar ju faktiskt egenskapen "förarvekhet" och generellt sett verkar de flesta hundarna ha bra mycket lättare att agera i bytesdrift, kamp och aggression mot andra djur än människor. Man kan ta diskussionen "grannens hund bet ihjäl en katt, tänk om den tänker döda ett barn nu?" som ett klassiskt exempel. Att en hund ger sig på en annan hund eller ett annat djur är bra mycket mer sannolikt än att den går till angrepp mot en människa (och då menar jag inte ett nafs). Hur förklarar man det?

För mig är det också ganska självklart att det handlar om olika saker?
Alla staffar jag känner är extremt förarveka och älskar människor. Däremot är det långt ifrån alla som älskar andra hundar.
Och att dom inte tvekar att gå till kamp mot en annan hund tycker inte jag är ett likhetstecken att dom skulle gå till kamp mot en människa.

Samma sak med jakt. Min skulle säkerligen gärna jaga grannens katt om hon fick, men hennes förarvekhet mot mitt "nej" är starkare än hennes jaktinstinkt efter katten. Men att hon gärna skulle jaga en katt är inte ett likhetstecken med att hon gärna skulle jaga ett barn.

Här har vi tex min hunds mammas MH-diagram. Mycket trevlig hund, med stor leklust, mycket kamp, en del jakt och väldigt social och tillgänglig. Samma bild som jag har av hennes avkomma som jag har här hemma. Otroligt människokär, lekfull, fantastiskt rolig träningskompis.
Men lite attityd mot andra hundar finns det, som inte alls ska förväxlas med hennes attityd gentemot människor. Det är två helt skilda saker.

rbmakjkva2py41bti5kqlmsp_2574232_20110911026_mh_B_1_kent.png

Alltså jag tycker att frågan är ungefär likadan som t.ex. "Hur kommer det sig att en grythund biter en människa", eller en vallhund, eller en fågelhund eller o.s.v.

Svaret rent generellt är att hunden antingen har ett problem i andra ändan av kopplet.

Vilken tur att andra har kunskap nog att ge ett bra svar då. Hastflicka förstod precis hur jag menade och flera likaså. Så jag har fått bra svar. Sen att inte alla förstår och kan svara är en annan sak.

En undran bara.
Hur kommer det sig att kamphundar går på människor? Dom är ju uppfödda för att kampa med andra hundar och strikt lyda sin människa.

Först och främst så föds dom som vilken hund som hellst , slåss är något som människan fostrar dom att göra , såvida dom ej är fostrade att slåss så ska dessa hundar som benämns som hundar som slåss benämnas vid rasens namn , sedan att det förekommer konflikt är hävdar jag som med vilken hund som hellst fostra & tolka hundens språk .

Menar du den dar myten att de skulle vara avlade pa att aldrig ga pa en manniska? Det hor man val hur dum den ar.

Det hander for att folk koper dem for att de ar lite tuffa, snygga, for att manniskorna ska bevisa att det minsann inte alls ar nagot farligt och att det ar husse/matte som gor hunden till vad den blir och att de sedan sjalva inte har erfarenhet nog ar inget de bryr sig om for de ar ju snalla manniskor. Tycker de.
Sedan finns ju de gamla vanliga. Folk som vill ha aggressiva hundar men jag tror nog det packet borjar bli ett mindre problem an alla dessa "jag ska nog visa alla att det inte ar ngt fel pa dessa

Bara att tro att hundar skulle avlas för att ge sig på människor visar hur okunniga visa är när det gäller raser som benämns vid detta och ej sitt ras namn.

Dom köper hunden för att dom gillar rasen och tycker det är en ståtlig ras , sedan är det som du säger ej dom som rikigt vet hur dessa benämda hundar ska fostras , det är då det skapas problem eftersom vi fostrar hunden. Men påstå inte att hundar som benämns vid detta namn skulle vara mer en problem hund , oavsett hundras skapas problem om du inte vet vilken ras du skaffar .

Senast ändrad:

Först och främst så föds dom som vilken hund som hellst , slåss är något som människan fostrar dom att göra , såvida dom ej är fostrade att slåss så ska dessa hundar som benämns som hundar som slåss benämnas vid rasens namn , sedan att det förekommer konflikt är hävdar jag som med vilken hund som hellst fostra & tolka hundens språk .

Så du menar att hundar föds som oskrivna blad och det är bara människan och miljön som skapar den färdiga individen? Med andra ord så kan vi strunta i att betala dyra pengar och lägga ner tid och arbetskraft på mentaltester, mentalbeskrivningar och personlighetsbeskrivningar?

Och sedan har vi alla dom som tror det är ett levande mjukisdjur i änden av kopplet, och inte en hund med drifter och instinkter som delvis finns kvar sedan vargens tid, dom tycker jag är riktigt läskiga.

/Camilla

Håller delvis med dig , men det det som är mer läskigt tycker jag är hur vissa fostrar sina hundar .

Så du menar att hundar föds som oskrivna blad och det är bara människan och miljön som skapar den färdiga individen? Med andra ord så kan vi strunta i att betala dyra pengar och lägga ner tid och arbetskraft på mentaltester, mentalbeskrivningar och personlighetsbeskrivningar?

Naturligtvis inte , men det är mer uppfödarens skyldighet och visst är det en del , men lika stor del har ägaren som skaffar hunden och formar hunden , vad gällande hundar som benämns som slåss hundar menar jag att dom ej föds att slåss , det är något som fostras hos dom.

Senast ändrad:

Naturligtvis inte , men det är mer uppfödarens skyldighet och visst är det en del , men lika stor del har ägaren som skaffar hunden och formar hunden , vad gällande hundar som benämns som slåss hundar menar jag att dom ej föds att slåss , det är något som fostras hos dom.

Så du menar att hundens mentala egenskaper bara är ärftliga till 50 %? Resten är upp till människan och miljön att plocka fram? Eller att 50 % av hundens hundens egenskaper ligger latent hos alla hundar, och de aktiveras genom människa/miljö?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 648
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII