Nu har jag inte pitbull, men staffordshire bullterriers. En ras med samma bakgrund som pitbullen, men som idag först och främst är en utställningsras.
Sen ska man absolut inte blunda för rasens bakgrund. Men med ditt synsätt så borde ju inte heller staffen ha något syfte längre?
Det jag tilltalas av hos dessa raser är deras mod, styrka, will to please, deras stabilitet, kamplusten som gör att dom bara tar i ännu mer när det tar emot. Jag utnyttjar dessa egenskaper på ex agilitybanan. Jag får en hund som är helt avslappnad på tävlingsplatsen, som är trygg i sig själv och står med alla 4 tassar på marken. Det skulle inte finnas att hon skulle tveka på något av hindren, det finns ingen gunga eller balanshinder som är läskigt. På en hel bana finns ingenting att bromsa eller tveka inför, vilket gör att vi vinner med så mycket som 12 sekunder ibland. För hon bara kör på, så jävla tuff. En underbar egenskap.
Samma sak märker jag i spåret. Inte bara att dom har en fantastiskt bra näsa och är duktiga spårhundar, dom spårar bara bättre ju svårare spåret är och ju svårare terrängen är.
I söket har man världens bästa motivation i deras stora kärlek till människor. Att leta människor i skogen, vad kan vara mer självbelönande? Släng dessutom till dom en köttbulle så gör det stora hålet i magen att dom gör vad som helst.
Så jag skulle visst vilja säga att man kan ge den här typen av hund ett syfte. Sen är det bara synd att inte fler upptäckt det. Men dom är på fram marsch. Så snart kommer du att få se ännu fler hundar av en ras utan syfte på tävlingsbanorna.
Sen vad gäller jakt så används staffar i viss utsträckning till hetsjakt på småvilt. Förmodligen är det samma typ av jakt som pitbullen också används till. Denna jaktform är ju dock förbjuden i Sverige så någon kamphund lär vi aldrig se i jaktsammanhang i det här landet, annat än till eftersök då. Svårt att tänka mig att man kan få dom att ställa älg. Finns nog bättre lämpade raser till det.
Som rolig kurriosa kan jag dock tillägga att en bekant till mig har både setter och staffe. När setterklubben hade apporteringstävling i Norge ställde hon upp med sin staffe för skojs skull och den slutade på 2:a plats bland alla settrar.