Kamphund vs människa

Sv: Kamphund vs människa

Så vitt jag vet har ja överhuvudtaget inte nämt något om att alla hundar är lika , jag har bara framhållit vikten av gott fostrande bra avel , sedan är hundar olika med sina speciella egenskaper , och på vilket sätt påverkas en hund mer förutom av miljö & människa?

Arv? T ex?...

Ja, människan skapade denna ras för mycket länge sen....för att kampa! Detta i en tid då synen på hund var en helt annan än idag. Denna ras har inget syfte längre. Den tillhör en förlegad hundhållning. Den passar inte in i ett modernt samhälle. den har ingen funktion som är laglig. Bara för att den en gång skapats av människan så finns det inget som säger att det är rätt att bevara den.
Gäller inte det massor av raser? Att de inte längre avlas och används till det syfte de en gång skapades för?

Ja, människan skapade denna ras för mycket länge sen....för att kampa! Detta i en tid då synen på hund var en helt annan än idag. Denna ras har inget syfte längre. Den tillhör en förlegad hundhållning. Den passar inte in i ett modernt samhälle. den har ingen funktion som är laglig. Bara för att den en gång skapats av människan så finns det inget som säger att det är rätt att bevara den.

Rasen döms efter det syfte den är framavlad till. Ett syfte som inte längre finns. Det är inte smutskastning att upplysa om de problem som faktiskt finns runt rasen. Men det är väldigt naivt och okunnigt att blunda för problematiken.

Jag skulle uppriktigt sagt vilja veta exakt vad som tilltalar dig i denna ras mer än att de är ståtliga och lojala.

Sen undrar jag varför du undviker raka frågor som det här med jakten? Kom igen nu....vad jagar man med en pitbull?

Nu har jag inte pitbull, men staffordshire bullterriers. En ras med samma bakgrund som pitbullen, men som idag först och främst är en utställningsras.
Sen ska man absolut inte blunda för rasens bakgrund. Men med ditt synsätt så borde ju inte heller staffen ha något syfte längre?

Det jag tilltalas av hos dessa raser är deras mod, styrka, will to please, deras stabilitet, kamplusten som gör att dom bara tar i ännu mer när det tar emot. Jag utnyttjar dessa egenskaper på ex agilitybanan. Jag får en hund som är helt avslappnad på tävlingsplatsen, som är trygg i sig själv och står med alla 4 tassar på marken. Det skulle inte finnas att hon skulle tveka på något av hindren, det finns ingen gunga eller balanshinder som är läskigt. På en hel bana finns ingenting att bromsa eller tveka inför, vilket gör att vi vinner med så mycket som 12 sekunder ibland. För hon bara kör på, så jävla tuff. En underbar egenskap. :)
Samma sak märker jag i spåret. Inte bara att dom har en fantastiskt bra näsa och är duktiga spårhundar, dom spårar bara bättre ju svårare spåret är och ju svårare terrängen är.
I söket har man världens bästa motivation i deras stora kärlek till människor. Att leta människor i skogen, vad kan vara mer självbelönande? Släng dessutom till dom en köttbulle så gör det stora hålet i magen att dom gör vad som helst.

Så jag skulle visst vilja säga att man kan ge den här typen av hund ett syfte. Sen är det bara synd att inte fler upptäckt det. Men dom är på fram marsch. Så snart kommer du att få se ännu fler hundar av en ras utan syfte på tävlingsbanorna. ;)

Sen vad gäller jakt så används staffar i viss utsträckning till hetsjakt på småvilt. Förmodligen är det samma typ av jakt som pitbullen också används till. Denna jaktform är ju dock förbjuden i Sverige så någon kamphund lär vi aldrig se i jaktsammanhang i det här landet, annat än till eftersök då. Svårt att tänka mig att man kan få dom att ställa älg. Finns nog bättre lämpade raser till det. ;)
Som rolig kurriosa kan jag dock tillägga att en bekant till mig har både setter och staffe. När setterklubben hade apporteringstävling i Norge ställde hon upp med sin staffe för skojs skull och den slutade på 2:a plats bland alla settrar. :)

Gäller inte det massor av raser? Att de inte längre avlas och används till det syfte de en gång skapades för?

Jo absolut. Men jag ser stor skillnad i vad det har avlats för. Att tex råtthundar inte har så stor funktion längre ser jag inte som samma problem som starka kampraser. Ett stort problem är ju att ofta attraheras fel folk av rasen och det blir en farlig kombination. En del raser funkar bättre än andra i vårat samhälle trots att de inte längre använder sina framavlade egenskaper. Sen hänger det ju mycket på ägarna vad de vill göra för sin hund istället så den kan hållas tillfredställd.

Nu har jag inte pitbull, men staffordshire bullterriers. En ras med samma bakgrund som pitbullen, men som idag först och främst är en utställningsras.
Sen ska man absolut inte blunda för rasens bakgrund. Men med ditt synsätt så borde ju inte heller staffen ha något syfte längre?

Det jag tilltalas av hos dessa raser är deras mod, styrka, will to please, deras stabilitet, kamplusten som gör att dom bara tar i ännu mer när det tar emot. Jag utnyttjar dessa egenskaper på ex agilitybanan. Jag får en hund som är helt avslappnad på tävlingsplatsen, som är trygg i sig själv och står med alla 4 tassar på marken. Det skulle inte finnas att hon skulle tveka på något av hindren, det finns ingen gunga eller balanshinder som är läskigt. På en hel bana finns ingenting att bromsa eller tveka inför, vilket gör att vi vinner med så mycket som 12 sekunder ibland. För hon bara kör på, så jävla tuff. En underbar egenskap. :)
Samma sak märker jag i spåret. Inte bara att dom har en fantastiskt bra näsa och är duktiga spårhundar, dom spårar bara bättre ju svårare spåret är och ju svårare terrängen är.
I söket har man världens bästa motivation i deras stora kärlek till människor. Att leta människor i skogen, vad kan vara mer självbelönande? Släng dessutom till dom en köttbulle så gör det stora hålet i magen att dom gör vad som helst.

Så jag skulle visst vilja säga att man kan ge den här typen av hund ett syfte. Sen är det bara synd att inte fler upptäckt det. Men dom är på fram marsch. Så snart kommer du att få se ännu fler hundar av en ras utan syfte på tävlingsbanorna. ;)

Sen vad gäller jakt så används staffar i viss utsträckning till hetsjakt på småvilt. Förmodligen är det samma typ av jakt som pitbullen också används till. Denna jaktform är ju dock förbjuden i Sverige så någon kamphund lär vi aldrig se i jaktsammanhang i det här landet, annat än till eftersök då. Svårt att tänka mig att man kan få dom att ställa älg. Finns nog bättre lämpade raser till det. ;)
Som rolig kurriosa kan jag dock tillägga att en bekant till mig har både setter och staffe. När setterklubben hade apporteringstävling i Norge ställde hon upp med sin staffe för skojs skull och den slutade på 2:a plats bland alla settrar. :)

Men nog är staffen betydligt mildare än Pitbullen? Är inte staffen en "modernare" hund idag där aveln har anpassats för att få fram hundar som fungerar i vårat samhälle? Pitbullen har ju fortfarande en "marknad" som kamphund tyvärr och det avlas fortarande på skarpa kampgener....kanske inte så mycket i Sverige men i många länder. Så därför ifrågasätter jag om den har rasen har en funktion längre.....Staffen verkar ligga ljusår före Pitbullen i att ha anpassats till att fungera i famljelivet, bruks osv :)

Jag tror inte att detta har att gora med sa stora skillnader I rasen som I vilken som blev popular forst.
Man maste forsta hur olika hundkulturen ar runt om I varlden. Har I nordamerika finns inte alls samma kultur och kunskap om vad hundar behover, det galler bade pits, labradorer och collies. Far hunden springa en stund I tradgarden racker det liksom.
Hade pitbullen blivit popular innan staffen I sverige och fatt samma fordelar (registrering vilket leder till att det ar lattare att foda upp / hitta bra hundar men aven mojligheten till tex bruks) hade de sakert varit betydligt mer jambordiga.
Det ar ju ett faktum att en kontrollerad avel dar man tar tillvara pa hundarnas goda egenskaper och forsoker arbeta (som I avla) bort de samre, icke onskvarda delarna gor att rasen utvecklas snabbare och stadigare mot en I samhallet val fungerande hund.

Harover hittar man latt "pitbulls" komna ur grannens snorhetsiga tik som blev parad av en stray som kom forbi. Alternativt nagon "uppfodare" med ett femtiotal hundar I kedja pa nagon lerig aker. Hur tror ni schafrarna hade utvecklats med den metoden? Eller aussies, heeler, jamthund etc etc.

De som faktiskt avlar "pa riktigt" kor utstallning, mojligen weightpull eller agility. Inavel ar inte alls ovanligt (sag tex en stamtavla dar fyra generationer kom ur fyra hundar).

Jag tycker det ar ratt sjalvklart att ett seriost avelsprogram med utvardering om saval fysisk men framforallt mental halsa ger en stabilare och mer forutsagbar ras I sin helhet, oavsett vilken slags hund man pratar om.

Det finns statistik från USA o Kanada som visar att hundar av pitbulltyp står för en väldigt stor del av dödliga hundangrepp alt invalidiserande angrepp, många av dessa sker inom familjen. Beror det på att dessa hundar är mer aggressiva mot människor? Jag tror inte det utan problemet är nog att hunden inte kan bryta ett angrepp.
För många år sen dödades en flicka av ett antal greyhounds här i landet. Hon hade troligtvis snubblat utför en slänt. Greyhounds är väl det sista man kan tänka sig att attackera en människa men här tog tydligen instinkterna över.
PL

Det som även kommit fram är att det oftast förekommit långvarig och grov vanvård(inkl misshandel) av dessa hundar som stått för attackerna. Och jag kan tänka mig att precis som här så är hundar av kamphundstyp överrepresenterade i missbrukarhem och liknande miljöer vilket också ökar riskerna för attacker.
Så att dom står för mest ordentliga attacker kommer vin troligen aldrig få veta om det beror på hundarna eller om det är att det är en så stor andel av dessa och miljön dom tyvärr alltför ofta hamnar i.

/Camilla

Jag tror inte att detta har att gora med sa stora skillnader I rasen som I vilken som blev popular forst.
Man maste forsta hur olika hundkulturen ar runt om I varlden. Har I nordamerika finns inte alls samma kultur och kunskap om vad hundar behover, det galler bade pits, labradorer och collies. Far hunden springa en stund I tradgarden racker det liksom.
Hade pitbullen blivit popular innan staffen I sverige och fatt samma fordelar (registrering vilket leder till att det ar lattare att foda upp / hitta bra hundar men aven mojligheten till tex bruks) hade de sakert varit betydligt mer jambordiga.
Det ar ju ett faktum att en kontrollerad avel dar man tar tillvara pa hundarnas goda egenskaper och forsoker arbeta (som I avla) bort de samre, icke onskvarda delarna gor att rasen utvecklas snabbare och stadigare mot en I samhallet val fungerande hund.

Harover hittar man latt "pitbulls" komna ur grannens snorhetsiga tik som blev parad av en stray som kom forbi. Alternativt nagon "uppfodare" med ett femtiotal hundar I kedja pa nagon lerig aker. Hur tror ni schafrarna hade utvecklats med den metoden? Eller aussies, heeler, jamthund etc etc.

De som faktiskt avlar "pa riktigt" kor utstallning, mojligen weightpull eller agility. Inavel ar inte alls ovanligt (sag tex en stamtavla dar fyra generationer kom ur fyra hundar).

Jag tycker det ar ratt sjalvklart att ett seriost avelsprogram med utvardering om saval fysisk men framforallt mental halsa ger en stabilare och mer forutsagbar ras I sin helhet, oavsett vilken slags hund man pratar om.

Låter som ett hästjobb att få ordning på bra och sunda gener, få bort inavel och för skarpa linjer och tom hitta "äkta" PBs att påbörja en sund avel på :crazy: Vägen till en sund ras verkar lång när det är så okontollerat idag. Självklart kan ingen ras bli bra med en sån brist på vettig avel. Och med en så skarp ras låter det vansinnigt.

Personligen tycker jag inte att hundar som kommer ur den typen av okontollerad avel hör hemma i samhället oavsett ras. Känns ansvarslöst att ta fram hundar utan någon kontroll på metalitet och hälsa på avelsmatrialet. Och värre blir det när det är skarpa raser som kan orsaka mycket skada om det brister i hantering eller i hundens mentalitet.

KL

Skulle vara intressant och veta vilka egenskaper i PB som man vill bevara, förstärka samt tona ner i en kontrollerad avel för att få fram en riktigt bra Pitbull som skulle kunna bli en godkänd ras i SKK :)

Skulle vara intressant och veta vilka egenskaper i PB som man vill bevara, förstärka samt tona ner i en kontrollerad avel för att få fram en riktigt bra Pitbull som skulle kunna bli en godkänd ras i SKK :)

Spelar troligen ingen roll vad som avlas fram då SKK inte godkänner något som inte FCI godkänt, och som jag har förstått det så godkänner inte FCI Pb på grund av att de anser att den är för nära Amstaffen. Sedan tror jag även att den registreras av "fel" organisation i USA för att kunna bli godkänd.

/Camilla

En undran bara.
Hur kommer det sig att kamphundar går på människor? Dom är ju uppfödda för att kampa med andra hundar och strikt lyda sin människa.

Jag tror personligen att det beror en del på skitaveln. Hade "seriösa hundkampare" skött aveln från dag 1 och sorterat ut hundar som visar aggressivitet mot människan så kanske det hade sett annorlunda ut. Sen är en hund en hund, vilken hund kan man lita på till 100%? Min väns jättesnälla golden bet plötsligt två människor som han kände väl, utan synbar orsak. Han hade en tumör i nacken.

Sen tror jag också det är svårt att avgöra vad som bitit, ofta benämns ju hundar som kamphundar, sen visar det sig att det är helt andra raser som bitit. Blandraser är ju populära, och med tanke på hur aveln ser ut bland "muskelhundar" så känns det som vääääldigt mycket mixar på gatorna. Spontant känns det lite som att om en hund, blandras 90% chihuahua och 10% APBT eller amstaff, skulle bita någon så är det "kamphundens" fel. Överdrivet, men ni förstår säkert.

Detta är absolut bara mina spontana tankar. Jag gillar inte heller utvecklingen som sker. Värt att komma ihåg är också att det inte är speciellt vanligt med pitbulls på våra gator.

En annan grej jag tycker är skrämmande är korsningarna som uppstår. Amstaff/ovtjarka tex. Jag är absolut för en reglerad blandrasavel...

*Kl

Helt arligt hade jag hellre haft en pb som granne an en ovtjarka eller annan "sjalvarbetande herdehund" om bada hundarna varit I samma situation sa att saga.
Pitbulls ar kamphundar och ska anda ha ett samarbete med sin manniska och ar ofta valdigt forar trogna sas medan manga av de "flockvaktande bergshundarna" skulle arbeta helt pa egen hand utan att ledas av nagon.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 648
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar