Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att jag funderar beror på att jag tänker att om pengarna är slut så kan jag bjuda men har dom sparpengar så har man ju pengar.
För min det så handlar ifall man ska bjuda inte om pengarna på kontot är 0 före ny inkomst kommer, utan om vilken ekonomisk nivå personen har att leva på.
Min pappa betalar alla resor när jag åker till honom oberoende av vad jag har för saldo på kontot den dagen. För att jag inte hade åkt annars pga. budgetutrymmet för det inte finns i min ekonomi.

Sen kan det iofs ha varit extra belastande utgifter pga. oväntade händelser, eller tillfälligt tapp i inkomst pga. sjukdom och liknande, som kan motivera att bjuda vid dessa tillfällen.
Eller om det är för ens egen skull, att man vill göra någon gemensam aktivitet just nu utan att vänta på den andras ekonomi.

För min det så handlar ifall man ska bjuda inte om pengarna på kontot är 0 före ny inkomst kommer, utan om vilken ekonomisk nivå personen har att leva på.
Min pappa betalar alla resor när jag åker till honom oberoende av vad jag har för saldo på kontot den dagen. För att jag inte hade åkt annars pga. budgetutrymmet för det inte finns i min ekonomi.

Sen kan det iofs ha varit extra belastande utgifter pga. oväntade händelser, eller tillfälligt tapp i inkomst pga. sjukdom och liknande, som kan motivera att bjuda vid dessa tillfällen.
Eller om det är för ens egen skull, att man vill göra någon gemensam aktivitet just nu utan att vänta på den andras ekonomi.
Men det är ju fortfarande samma fråga. Jag vet ju inte personernas ekonomiska nivå för då hade det varit en ickefråga.

Men det är ju fortfarande samma fråga. Jag vet ju inte personernas ekonomiska nivå för då hade det varit en ickefråga.

Varför tycker du att du har något att göra med deras ekonomiska nivå?

De har väl en budget och har redan använt upp nöjesdelen av den och vill vänta till lönen kommer för att hålla zin budget.

Jag hoppas att jag missuppfattar dina inlägg för du låter väldigt osympatisk som först ifrågasätter när de säger att vill vänta till lönen kommer och sen nästan kräver att få insyn i deras ekonomi för att du ska bestämma dig för om du vill bjuda eller inte.

Nu vet jag ju inte alls vad det handlar om eftersom du inte gett några detaljer, så det kanske finns omständigheter som gör min kommentar irrelevant i just ditt fall.

Men för mig hänger det här med om jag bjuder eller inte på min ekonomi, inte den andres. Andra människors ekonomi angår inte mig, och att börja fundera på om personen inte har sparpengar eller vad de har/inte har möjlighet att lägga sina pengar på eller om de spenderat oklokt eller budgeterat dåligt går för mig över flera gränser. Det är väldigt få människor vars ekonomi jag har tillräckligt god inblick i för att fälla den sortens domar.

Varför tycker du att du har något att göra med deras ekonomiska nivå?

De har väl en budget och har redan använt upp nöjesdelen av den och vill vänta till lönen kommer för att hålla zin budget.

Jag hoppas att jag missuppfattar dina inlägg för du låter väldigt osympatisk som först ifrågasätter när de säger att vill vänta till lönen kommer och sen nästan kräver att få insyn i deras ekonomi för att du ska bestämma dig för om du vill bjuda eller inte.
Men sluta! Min fundering är vad folk menar när de säger att de inte har råd, att de måste vänta till de får lön?
Jag trodde att man fick ha sådana funderingar i en sån här tråd.

Men sluta! Min fundering är vad folk menar när de säger att de inte har råd, att de måste vänta till de får lön?
Jag trodde att man fick ha sådana funderingar i en sån här tråd.

Det betyder att det finns inte utrymme för det i budgeten. Antingen för att budgeten är för tight eller för att de prioriterar annat för tillfället. Oavsett ska det respekteras!

Nu vet jag ju inte alls vad det handlar om eftersom du inte gett några detaljer, så det kanske finns omständigheter som gör min kommentar irrelevant i just ditt fall.

Men för mig hänger det här med om jag bjuder eller inte på min ekonomi, inte den andres. Andra människors ekonomi angår inte mig, och att börja fundera på om personen inte har sparpengar eller vad de har/inte har möjlighet att lägga sina pengar på eller om de spenderat oklokt eller budgeterat dåligt går för mig över flera gränser. Det är väldigt få människor vars ekonomi jag har tillräckligt god inblick i för att fälla den sortens domar.

Funderingen är generell. Ingen särskild person eller särskild händelse.
På hur folk tänker. Det är ju skillnad på att inte ha råd eller inte ta sig råd.
Om en person inte har råd kan det vara synd om en person. Tar man sig inte råd är det ett val man gör.

Vi kanske inte alls tänker på jämförbara situationer. Men för mig är det självklart att jag har större utrymme för att stödja och vara solidarisk med någon som har större behov.

Funderingen är generell. Ingen särskild person eller särskild händelse.
På hur folk tänker. Det är ju skillnad på att inte ha råd eller inte ta sig råd.
Om en person inte har råd kan det vara synd om en person. Tar man sig inte råd är det ett val man gör.
Okej, då förstår jag bättre.
Jag tänker att det varierar jättemycket vad folk menar med just orden ”jag får vänta tills jag får lön”. Och för resten av din fundering tycker jag det jag skrev är relevant ändå. Jag tror man sällan är tillräckligt insatt i andras ekonomi för att bedöma om de enkelt kunde gjort andra val, om de behöver bli bättre på att budgetera, om det är synd om dem, etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 020
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 691
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar