Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kanske inte alls tänker på jämförbara situationer. Men för mig är det självklart att jag har större utrymme för att stödja och vara solidarisk med någon som har större behov.
Alltså, det gör vi nog, men jag tror också jag är lite yrkesskadad och petig med ord. För utrymmet du har i din ekonomi att stötta andra är ju lika stort oavsett hur stort deras behov är. Sen att du prioriterar olika beroende på hur deras behov ser ut är en annan sak.

Men sluta! Min fundering är vad folk menar när de säger att de inte har råd, att de måste vänta till de får lön?
Jag trodde att man fick ha sådana funderingar i en sån här tråd.
Men det beror ju helt på vad det handlar om. Om någon frågar mig om jag vill med på turridning får det vänta tills inkomst även om jag skulle ha miljoner sparade. Om någon informerar mig om att min häst är sjuk och jag säger att det får vänta till löning så har jag 0 på kontot och alla lån tagna redan.

En grej jag tänker apropå ”jag får vänta till lönen kommer” är också att det är en medveten vaghet. Det som säger så gör det antagligen högst avsiktligt för att inte exponera sig. Just eftersom det kan betyda allt från ”jag har gått till kyrkan för att få matkassar och snackat med värden om uppskov med hyran” till ”nöjeskontot är slut för denna månad för vi spontanåt avsmakningsmeny för tio papp” och allt däremellan.

Alltså, det gör vi nog, men jag tror också jag är lite yrkesskadad och petig med ord. För utrymmet du har i din ekonomi att stötta andra är ju lika stort oavsett hur stort deras behov är. Sen att du prioriterar olika beroende på hur deras behov ser ut är en annan sak.
Ja, har jag inget utrymme själv att ge så blir det ju en ickefråga. Jag förutsatte liksom att det fanns innan man ens ställde sig frågan om man skulle bjuda någon på något.

Ja, har jag inget utrymme själv att ge så blir det ju en ickefråga. Jag förutsatte liksom att det fanns innan man ens ställde sig frågan om man skulle bjuda någon på något.
Hm, jag kanske missförstår och/eller märker ord! Men jag menade att utrymmet är det det är (stort, litet, obefintligt) oavsett vilka behov någon annan har. Och det jag kanske lite underförstått ville ha sagt var inte just att märka ord, utan att lyfta att om man sträcker sig längre för att någon annan behöver mer kanske det är så att man sträcker sig över gränsen för vad ens eget utrymme egentligen tillåter. Det behöver såklart inte vara så! Men jag har råkat göra så.

En grej jag tänker apropå ”jag får vänta till lönen kommer” är också att det är en medveten vaghet. Det som säger så gör det antagligen högst avsiktligt för att inte exponera sig. Just eftersom det kan betyda allt från ”jag har gått till kyrkan för att få matkassar och snackat med värden om uppskov med hyran” till ”nöjeskontot är slut för denna månad för vi spontanåt avsmakningsmeny för tio papp” och allt däremellan.
Klok kommentar! Jag önskar jag hade skrivit den 😆 Det var lite det jag försökte uttrycka men inte kom i närheten av. Att det är en väldigt privat sak, både hur ens ekonomi ser ut och hur man prioriterar inom ramarna för den. Och en komplex sak som är nästan omöjlig att ha en garanterat rättvisande bild av utifrån.

Om det sen är synd om någon som behöver vänta till nästa lön med att köpa något beror ju på en massa faktorer förutom en rent moralisk diskussion, men mest elementärt kanske saker som med vad man måste vänta [toapapper? bröd? en resa till Seychellerna?] och varför [för att man redan köpt smör, betalat elräkningen, eller just köpt en tredje lyxbil?).

Är det inte så i de flesta (alla?) kommuner?
Vi får den 25te.

När jag jobbade i landstinget fick jag 27de.

Jag har för mig det är en kvarleva från när barnen skulle hantera kontanter för allas lön. Då fick kommun och landsting vänta några dagar extra. Minns inte exakt hur historien gick, men i grova drag.

Vi får den 25te.

När jag jobbade i landstinget fick jag 27de.

Jag har för mig det är en kvarleva från när barnen skulle hantera kontanter för allas lön. Då fick kommun och landsting vänta några dagar extra. Minns inte exakt hur historien gick, men i grova drag.
För mig spelar det ingen roll men funderade.
Tack för en vettig förklaring.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 018
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 691
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar