Jultråden 2020

Då var vi inne i november, inte långt till första advent nu! Jag börjar bli lite sugen på att pynta nu pga grått och trist väder men kommer vänta till adventsveckan :D

Beställde de sista julklapparna till våra ungar idag och även till 3 av 5 kusiner och till min bästis. Inte många klappar kvar alltså. Älskar att vara ute i god tid!

Då var vi inne i november, inte långt till första advent nu! Jag börjar bli lite sugen på att pynta nu pga grått och trist väder men kommer vänta till adventsveckan :D

Beställde de sista julklapparna till våra ungar idag och även till 3 av 5 kusiner och till min bästis. Inte många klappar kvar alltså. Älskar att vara ute i god tid!
Jag kommer sätta upp ljusslingorna ute nu i helgen är planen för att iaf få lite myskänsla. Jag vill också pynta inne men där håller vi stenhårt på att vänta tills sonen fyllt år (2 dec). Adventsljusstakar kommer upp till advent dock.

Jag är SÅ ledsen över att vi inte får plats med julgran i vår nya lägenhet. Men jag försöker komma på andra saker som jag kan pynta med. Hittills blir det nog:

- Mistel med röd rosett
- Krans på dörren
- Ljusstakar
- Röda rosetter på stearinljusen
- En vägghängd julkalender

Jag gjorde en egen julkalender till ungarna förra året med en aktivitet/upplevelse som vi gjorde tillsammans varje dag från 1-24 december. Exempelvis korvgrillning till lunch, badhusbesök, läsa flera böcker, baka pepparkakor osv osv. Ska kolla om dom vill ha en sån även i år :)
Jag är anti sådana där paketkalendrar som många gör till sina barn så det blir det inte 😅

Skulle behöva tips om ljusstakar. Såhär ser våra fönster ut, det är alltså 4 st fönster i vardagsrummet och 3 st i sovrummet. Känns mycket att ha en ljusstake i varje fönster? Och känns samtidigt som att det inte blir så fint att behöva ställa dem emellan fönsterna? Hmm.. hur hade ni gjort?

C248AB68-F2BB-4390-9B32-C459F1ED5421.webp

Jag gjorde en egen julkalender till ungarna förra året med en aktivitet/upplevelse som vi gjorde tillsammans varje dag från 1-24 december. Exempelvis korvgrillning till lunch, badhusbesök, läsa flera böcker, baka pepparkakor osv osv. Ska kolla om dom vill ha en sån även i år :)
Jag är anti sådana där paketkalendrar som många gör till sina barn så det blir det inte 😅
Vi har sådana Paketkalendrar 🙈
Men jag skyller på att det är släkttradition sedan 1944 och att största delen av sakerna är strumpor och annat som vi ändå behövt köpa.

I år är planen att vi ska fixa till mitt gamla Lundby dockhus (oanvänt) och att barnen ska få huset gemensamt dag 1. Alla tillbehör kommer i kalendern varvat med praktiska saker.

Jag kommer sätta upp ljusslingorna ute nu i helgen är planen för att iaf få lite myskänsla. Jag vill också pynta inne men där håller vi stenhårt på att vänta tills sonen fyllt år (2 dec). Adventsljusstakar kommer upp till advent dock.
Jag kommer också att börja med ljusslingorna ute till helgen. Har också ett barn som fyller i början av december, så adventsstakar får komma in till 1:a advent men allt pynt får vänta tills efter födelsedagen.
Jag försöker få maken att gå med på att pynta granen tidigare än dagen/dagarna före julafton - det går trögt :meh: Jag skulle kunna sätta upp den efter lucia :o:D

Jag knåpar på med min julspellista, hittills 5 h 18 min lång, jag siktar på 8 h :D

Den innehåller lite av varje, kravet är dock inga hysteriska låtar, inga barnversioner och INGET Jackson Five!! 😅

Är det nån här som har testat batteridrivna adventsstjärnor? Sådana som hänger i fönstret, alltså.

Jag vet att batterier är hemska för miljön och brukar försöka undvika dem, men vi har så jädra höga fönster i vår lägenhet att det varit svårt att hitta en snygg lösning tidigare år. Det slutar alltid med att sladden hänger lite diagonalt ner och kopplas in i en förlängningssladd på golvet vilket inte blir så snyggt. Vi har ca 3,5 meter mellan golvet och övre delen av fönstret och sen ytterligare ca 3 meter till närmaste uttag så det skulle krävas en väääldigt lång "huvudsladd" för att få det snyggt.

Jag lägger in en bild från förra året för att visa hur jag inte vill att det ska se ut i år. Man ser hur sladden hänger ner till höger om stjärnan i fönstret och precis vid stolen längst till höger ligger sen den fula förlängningssladden som vi dessutom var tvungna att palla upp på en låda eftersom att stjärnans huvudsladd var preciiis 5 cm för kort 🙄

Jul.jpg

Är det nån här som har testat batteridrivna adventsstjärnor? Sådana som hänger i fönstret, alltså.

Jag vet att batterier är hemska för miljön och brukar försöka undvika dem, men vi har så jädra höga fönster i vår lägenhet att det varit svårt att hitta en snygg lösning tidigare år. Det slutar alltid med att sladden hänger lite diagonalt ner och kopplas in i en förlängningssladd på golvet vilket inte blir så snyggt. Vi har ca 3,5 meter mellan golvet och övre delen av fönstret och sen ytterligare ca 3 meter till närmaste uttag så det skulle krävas en väääldigt lång "huvudsladd" för att få det snyggt.

Jag lägger in en bild från förra året för att visa hur jag inte vill att det ska se ut i år. Man ser hur sladden hänger ner till höger om stjärnan i fönstret och precis vid stolen längst till höger ligger sen den fula förlängningssladden som vi dessutom var tvungna att palla upp på en låda eftersom att stjärnans huvudsladd var preciiis 5 cm för kort 🙄

Visa bifogad fil 59578

Min erfarenhet av batteriedrivna juldekorationer är att batterierna inte alls håller så länge som man tror. Några år hade jag sladdlösa julgransljus där varje ljus drevs av ett eget AAA-batteri. Man var tvungen att byta batteri var 2-3 dag. Med 20 ljus i granen blev det fullståndigt ohållbart. Jag gick tillbaka till en vanlig ljusslinga som man pluggar in i vägguttaget.

Men jag förstår problemet! Kan man inte byta sladd på julstjärnan mot en längre?

Jag är SÅ ledsen över att vi inte får plats med julgran i vår nya lägenhet. Men jag försöker komma på andra saker som jag kan pynta med. Hittills blir det nog:

- Mistel med röd rosett
- Krans på dörren
- Ljusstakar
- Röda rosetter på stearinljusen
- En vägghängd julkalender

Googla julgran på väggen! Kolla på bilderna som kommer upp. Där finns flera rätt snygga exempel på julpynt som ser ut som en gran.

Googla julgran på väggen! Kolla på bilderna som kommer upp. Där finns flera rätt snygga exempel på julpynt som ser ut som en gran.

Jag brukar vara rebell i många sammanhang men det är något med julen som tar mig tillbaks 100 år i tiden och gör mig till en konservativ traditionsdyrkare :D Så naaaaaaaj, det ska va GRAN med BARR och alltihop! (Men jag måste också erkänna att det fanns en del snygga vägg-varianter).

Visa bifogad fil 59578

Jag fäster upp sladdarna längs med fönstret och ned på ett diskretare ställe, med hjälp av små sladdspikar eller vad det heter. En ljus liten plastklämma med en tunn spik i. Går lätt att dra ur senare om man vill, nu har jag annan lampa i fönstret resten av året så jag bara byter mellan dem. Sladdarna till julstjärnorna har jag förlängt själv med liten diskret "sockerbit" som man skarvar ihop sladdarna i, och lampsladd på metervara och monterat på stickproppen i änden av den nya lampsladden. Lite pyssel men värt att göra om ni tänkt bo kvar länge! Föredrar riktig stickpropp framför batteri alla dagar, plus att jag har timer på dem i vägguttaget.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 373
Senast: Sezziyanen
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 895
Senast: Derivata
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: Happimess
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka