Jultråden 2020

Ah, du är en sån! :D Har en kompis som är likadan, det är som att komma in i en amerikans jul-chick-flick när man kommer hem till henne i december.

Lite så... eller kanske rätt mycket så. Och jag vill hela tiden ha mer! Jag skulle vilja dekorera trappan också! Ljusslingor och gröna girlanger hade varit fint!

Vi har redan börjat med glögg och julmusik. Ja, vi är jultokiga! Det finns inte på kartan för mig att inte få plats med en julgran. Jag hade flyttat undan nåt annat! Vi har knappt nån golvyta i vardagsrummet när granen är framme!

Jag kan rapportera att Blossa 2020 är riktigt god!

Lite så... eller kanske rätt mycket så. Och jag vill hela tiden ha mer! Jag skulle vilja dekorera trappan också! Ljusslingor och gröna girlanger hade varit fint!

Vi har redan börjat med glögg och julmusik. Ja, vi är jultokiga! Det finns inte på kartan för mig att inte få plats med en julgran. Jag hade flyttat undan nåt annat! Vi har knappt nån golvyta i vardagsrummet när granen är framme!

Jag kan rapportera att Blossa 2020 är riktigt god!

Härligt! Julen är verkligen fantastisk. Känner mig sjukt taggad på att laga massa goda juliga recept också och göra juldrinkar. Har ett riktigt bra recept på en saffransgryta som jag inte lagat på ett år nu :d

Ah, du är en sån! :D Har en kompis som är likadan, det är som att komma in i en amerikans jul-chick-flick när man kommer hem till henne i december.
Haha, det är ungefär det jag har som målbild i år. Vill verkligen gå all in. Bor i en så "julmys-vänlig" lägenhet numer :D (Och i förra lägenheten bodde jag längst upp i en av göteborgs högst belägna lägenheter - där kunde jag ligga i sängen och titta ut över granen på Liseberg, måste kompensera att ha förlorat en sådan julmarkör. För övrigt skulle sagda gran egentligen varit släckt i år eftersom det inte blir någon " Jul på Liseberg", men efter allmänt uppror och folkstorm ska de tända den ändå :love:)
lisebergsgranen_180219207.webp

Haha, det är ungefär det jag har som målbild i år. Vill verkligen gå all in. Bor i en så "julmys-vänlig" lägenhet numer :D (Och i förra lägenheten bodde jag längst upp i en av göteborgs högst belägna lägenheter - där kunde jag ligga i sängen och titta ut över granen på Liseberg, måste kompensera att ha förlorat en sådan julmarkör. För övrigt skulle sagda gran egentligen varit släckt i år eftersom det inte blir någon " Jul på Liseberg", men efter allmänt uppror och folkstorm ska de tända den ändå :love:)
Visa bifogad fil 59581

Men så vackert! :heart

Jag kommer också att börja med ljusslingorna ute till helgen. Har också ett barn som fyller i början av december, så adventsstakar får komma in till 1:a advent men allt pynt får vänta tills efter födelsedagen.
Jag försöker få maken att gå med på att pynta granen tidigare än dagen/dagarna före julafton - det går trögt :meh: Jag skulle kunna sätta upp den efter lucia :o:D
Förra året högg vi en gran och den satte skott och levde fortfarande när den åkte på tippen i februari trots att den blivit utslängd så i år kommer vi göra samma och då får den komma upp till Lucia 😍 tidigare granar har ju barrat järnet men denna i stort sett inte alls. Helt underbart 😍

Är det nån här som har testat batteridrivna adventsstjärnor? Sådana som hänger i fönstret, alltså.

Jag vet att batterier är hemska för miljön och brukar försöka undvika dem, men vi har så jädra höga fönster i vår lägenhet att det varit svårt att hitta en snygg lösning tidigare år. Det slutar alltid med att sladden hänger lite diagonalt ner och kopplas in i en förlängningssladd på golvet vilket inte blir så snyggt. Vi har ca 3,5 meter mellan golvet och övre delen av fönstret och sen ytterligare ca 3 meter till närmaste uttag så det skulle krävas en väääldigt lång "huvudsladd" för att få det snyggt.

Jag lägger in en bild från förra året för att visa hur jag inte vill att det ska se ut i år. Man ser hur sladden hänger ner till höger om stjärnan i fönstret och precis vid stolen längst till höger ligger sen den fula förlängningssladden som vi dessutom var tvungna att palla upp på en låda eftersom att stjärnans huvudsladd var preciiis 5 cm för kort 🙄

Visa bifogad fil 59578
Jag hade åkt till buggvaruhsndeln och fått en ny tillräckligt lång huvudsladd istället ☺️ de säljer per meter.

Min erfarenhet av batteriedrivna juldekorationer är att batterierna inte alls håller så länge som man tror. Några år hade jag sladdlösa julgransljus där varje ljus drevs av ett eget AAA-batteri. Man var tvungen att byta batteri var 2-3 dag. Med 20 ljus i granen blev det fullståndigt ohållbart. Jag gick tillbaka till en vanlig ljusslinga som man pluggar in i vägguttaget.

Men jag förstår problemet! Kan man inte byta sladd på julstjärnan mot en längre?
Jag fäster upp sladdarna längs med fönstret och ned på ett diskretare ställe, med hjälp av små sladdspikar eller vad det heter. En ljus liten plastklämma med en tunn spik i. Går lätt att dra ur senare om man vill, nu har jag annan lampa i fönstret resten av året så jag bara byter mellan dem. Sladdarna till julstjärnorna har jag förlängt själv med liten diskret "sockerbit" som man skarvar ihop sladdarna i, och lampsladd på metervara och monterat på stickproppen i änden av den nya lampsladden. Lite pyssel men värt att göra om ni tänkt bo kvar länge! Föredrar riktig stickpropp framför batteri alla dagar, plus att jag har timer på dem i vägguttaget.
Jag hade åkt till buggvaruhsndeln och fått en ny tillräckligt lång huvudsladd istället ☺ de säljer per meter.
Tack för hjälpen hörni! Hade inte en tanke på att man kunde köpa en längre lampsladd :o Så får det nog bli!

När är det absolut tidigaste man kan ta in gran om man vill att den ska klara sig förbi mellandagarna tror ni? Kommer hugga själv om det spelar roll.

När är det absolut tidigaste man kan ta in gran om man vill att den ska klara sig förbi mellandagarna tror ni? Kommer hugga själv om det spelar roll.

Vi brukar köpa gran (Kungsgran) och ta in den vid Lucia och den brukar klara sig över mellandagarna. Efter nyår åker den ut och då brukar det vara dags.

Jag försöker köpa lite mer julpynt varje år just för att få det lite mer juligt. Nu byggde vi ju ut huset med 140kvm så nu känns det som att vi är nere på minimum igen trots mycket köp. Det är lampor i alla fönster i år och trappan kommer smyckas.
Ska se om jag kan få till varsin ljusslinga på barnens rum också och kanske en led-snögubbe till att ha ute. Vi har ju sällan ngn snö så barnen lär knappast kunna göra en.

Är det nån här som har testat batteridrivna adventsstjärnor? Sådana som hänger i fönstret, alltså.

Jag vet att batterier är hemska för miljön och brukar försöka undvika dem, men vi har så jädra höga fönster i vår lägenhet att det varit svårt att hitta en snygg lösning tidigare år. Det slutar alltid med att sladden hänger lite diagonalt ner och kopplas in i en förlängningssladd på golvet vilket inte blir så snyggt. Vi har ca 3,5 meter mellan golvet och övre delen av fönstret och sen ytterligare ca 3 meter till närmaste uttag så det skulle krävas en väääldigt lång "huvudsladd" för att få det snyggt.

Jag lägger in en bild från förra året för att visa hur jag inte vill att det ska se ut i år. Man ser hur sladden hänger ner till höger om stjärnan i fönstret och precis vid stolen längst till höger ligger sen den fula förlängningssladden som vi dessutom var tvungna att palla upp på en låda eftersom att stjärnans huvudsladd var preciiis 5 cm för kort 🙄

Visa bifogad fil 59578
Ja det finns stjärnor bla med inbyggd timer,den lös hela dec o halva jan utan problem förra året, innan hade jag en ljusboll,den dog batterierna i i halvlek

Funderade på om vi ska ha julgran ute i år, första jul i hus och vill go all in vid entreen och framsidan 😁😁😍. Men hur gör man med den, vattnet lär ju frysa om den står i en julgransfot tänker jag? Hoppas nån har en bra ide ^^

Funderade på om vi ska ha julgran ute i år, första jul i hus och vill go all in vid entreen och framsidan 😁😁😍. Men hur gör man med den, vattnet lär ju frysa om den står i en julgransfot tänker jag? Hoppas nån har en bra ide ^^

Behöver den vatten om det är så kallt att det fryser?

Behöver den vatten om det är så kallt att det fryser?

Nä, jag vet inte, tänkte på det. Kanske den inte gör det? Har ju sett träden som säljs på torg å så, en del står ju bara på träkryss typ. Kanske det är meningen dom bara ska stå så? Kan ju höra med nån som säljer längre fram så klart, men börja undra nu, e så taggad på jul ^^ 🤗

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 373
Senast: Sezziyanen
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 895
Senast: Derivata
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: Happimess
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka