Det är utveckling framåt att båda föräldrarna får möjligheten att vara föräldrar utan normer som sätter stopp. Det är en utveckling framåt att barn får två likvärdiga föräldrar. Det är enklare att säga att man måste än att man vill när det handlar om att gå emot något som normen säger att man inte ska. Då förändras normen och blir att man ska.
Jag tror att när 50/50 varit verklighet ett tag så kommer färre se de hinder som de ser idag. Färre kommer skylla på samma saker fast åt olika håll beroende på vilket kön det handlar om.
Jag släpper diskussionen här för vi kommer inte framåt. Jag önskar att framtidens barn och föräldrar ska få lära känna varandra och skapa en bra relation från början. Jag vill inte att någon förälder inte är primärförälder för att unkna normer sätter stopp för det och jag tror att 50/50 är vägen att gå för att komma ifrån det.
Det är lätt att vara för kvotering och grunda det i en drömmig föreställning om ett jämställt samhälle utan normer. Men när de tuffa frågorna ställs så är det ingen som vågar ta tag i dem. Tyvärr gör det mig bara mer och mer avigt inställd till kvotering. Jag vill inte att mina pengar ska användas som styrmedel i ett social experiment med okänt utfall.