Det är väl rätt självklart att en låginkomstagares möjligheter begränsas mest? Deras möjligheter idag är ju redan mest begränsade. Redan idag plockar låginkomsttagare ut dagarna mer koncentrerat. De med högre inkomst kommer i de flesta fall ha lättare att finansiera obetald ledighet, det gör de redan idag. Höginkomsttagare säger kanske att de inte kan, för att de inge vill sänka sin levnadstanard med semesterresor och restaurangmat. De prioriterar inte att lägga sparpengar. Låginkomsttagare säger kanske att de inte kan, för då hamnar de hos kronofogden.
Menar du att deras möjligheter att ändå välja själva begränsas mer?
Iom att personer med högre inkomst kan ha råd att strunta i kvoterade dagar och istället dryga ut kvinnans dagar?
Eller menar du att den faktiska inkomsten påverkas extremt hårt?
Jag förstår att det kan vara så. Låginkomsttagare får ju 80% av inkomsten och jag kan förstå att de där procenten som faller bort är viktiga. Många kan ju även få mer om de har kollektivavtal, men inte alla.
Det är ju ett väldigt stort problem för familjer om ekonomin är så tajt att det inte finns utrymme för visst inkomstbortfall. Men det inkomstbortfall som kommer av föräldraledighet är ju samma som om man blir långvarigt sjukskriven.
Isf tycker jag att vi borde prata mer om att ersättningsnivåerna är för låga för att familjer ska klara dräglig standard. Jag tycker att det är viktigt att prata om det riktiga problemet. Här kan jag inte se att fördelning av dagar är det riktiga problemet.
Men självklart kan man inte sjösätta en 50/50-lösning innan man har löst kringliggande problem.
Det finns ju flera sådana:
- småföretagare?
- för låga ersättningsnivåer?
- barnomsorg på dygnets alla timmar
- trygg och flexibel barnomsorg som passar allas behov
- studenter
Osv.
Men jag ser gärna att debatten flyttas dit den hör hemma.
Jag tycker absolut inte att man ska driva igenom reformer utan analys eller utan att först hantera kringliggande problem.
Jag har för övrigt redan gett ett (spontant) förslag på hur detta kan hanteras men det dissade du utifrån att det skulle bli dyrt och tidskrävande att administrera. Jag tänker att vissa saker måste få kosta. Jag hade gärna sett en skattehöjning om det behövs för att hämta in pengarna.