Att det finns exempel där 50/50 inte fungerar kan inte och får inte hindra utvecklingen framåt. Att kvinnor och män får exakt samma värde är faktiskt viktigt och ja, några kommer få problem under en övergångsperiod men att ställa det mot att alla de problem som finns idag för att män och kvinnor inte är jämlika gör att det faktiskt blir futtigt att se problemen 50/50 skapar under den övergångsperioden som viktigare.
Jag anser ju då att "lika värde" handlar om annat än millimeterlika.
Ja, det handlar om attityd och attityder går att försöka påverka på olika sätt och ja, det tar jättelång tid.
Men jag tycker över huvud taget att individerna har ett ansvar för att själva besluta om sin vardag - fortfarande med förutsättningen att alla är lika värda.
Jag hyser uppfattningen att kvotering i största allmänhet inte är något bra. Det diskriminerar alltid någon. Tyvärr.
Man skulle kunna tänka att kvotering i de flesta situationer är bra.
Men då borde vi ju i konsekvensens namn börja könskvotera till högre utbildning idag vilket jag inbillar mig att du och jag är eniga om inte vore positivt.
Visst, man måste inte nyttja föräldraledigheten om man nu inte har möjligheter att fixa 50/50. Men då är det inte föräldrarna, utan barnet, som drabbas. Drabbas i form av att behöva få annan barnomsorg, exempelvis skolas in på förskolan efter nio månader (vilket jag inte tror är bra).
Visserligen är anekdoter inte godkända som argument, vilket jag normalt sett är den första att hålla med om eftersom de speglar undantag och inte regler. I just den här frågan ser jag dock att det finns så väldigt många undantag att man måste ta hänsyn till undantagen.
Jag har en kompis. Han fick barn när han var ST-läkare (månadslön ca 40.000kr). Hans sambo var arbetslös med låg SGI.
Sambon var den som tog ut hela föräldraledigheten. Sambon har en "specialutbildning" som är intressant men där det inte finns så många tillgängliga jobb.
Det hade varit väldigt kämpigt för den familjen om den person som uppbar lön, hade varit tvungen att ta föräldraledigt om familjen skulle nyttja alla föräldradagarna.
Detta var bara ett enda exempel.
Men exemplen är som sagt jättemånga!