Jakten på smurfarna [Ulvlek]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jakten på smurfarna [Ulvlek]

Tycker du jag är mer överslätande och "låt oss alla vara vänner" än jag brukar? :p
Jag vill gärna ifrågasätta ditt uttalande om att jag skulle ha varit överslätande, jag känner inte att jag överslätat speciellt mycket? Vad syftar du på?
Att jag kan vara överslätande när folk ifrågasätter mig köper jag, för oftast har det handlat om att jag uttryckt mig klumpigt, eller det jag skrivit uppfattats på helt fel sätt. Men jag har inte känt mig så ifrågasatt, så jag känner mig lite förvirrad nu. :p

Angående "oj,oj,oj" så var det ju så... jag tittade på leken "hmm, det här ser lite klurigt ut..." tänkte på saken, insåg att "ojdå, det var nog mer än lite klurigt..." för att sen inse alla faror de goda står inför och vilka komplikationer den skulle kunna bli i förhållande till hur det brukar vara. Och det kändes viktigt att dela med mig av de tankarna, utfall någon missat eller kunde fylla på med möjliga scenarion. :)

(Åh, puh, äntligen hunnit ikapp tråden! Nobody skriv äny mår medan jag svarar på det här, OK! ;))

Mja, kanske inte mer än vanligt! :p
Men du har tex förklarat att Mammas inte är van vid LL-frågan, att Lorden inte alls varit särskilt aktiv. Det handlar dock framförallt om en slags käck ton, typ "upp med hakan" och "nu ska vi alla vara vänner"... Vilket inte är så specifikt, men det är ju ändå DL1... :o

Och ja, jag håller med om att "ojojoj" kan vara motiverat. Men det är ändå något jag kan reagera på när det blir lite väl vojne över det hela - om leken verkar svår för de goda verkar den sannolikt lättare för de onda? Desto större anledning då att bre på lite och beklaga sig över hur svårt det ser ut. Typ.

Jag vet ju att du är som du är (;)), så jag bygger väl inga höghus på det här DL1. Men det är saker jag reagerat lite på och vill ha sammanfattat senare i leken så det är lätt för mig att gå tillbaka och se att jag hade sådana funderingar just nu.

Är det bara jag som reagerar lite på TLV?
Vi diskuterade hintningar väldigt mycket i förra leken och hur otroligt dumt det är att både hinta om sina egna och andras roller (för är den några som är duktiga på att fånga upp hintarna så är det ulvarna). Men läser man nedanstående (nu vet jag att det är ett svar på obligatoriska frågan men) så får jag lite intryck av att TLV vill försöka utge sig för att vara gammelsmurf - varför annars vara en av de första som nämner gammelsmurf vid namn men sedan också ha en bild på denne?
Om jag går igenom Mumorsans sammanställning över alla som då svarat på obligatoriska frågan (hon har 10 av 13) så är det två personer som nämner någon karaktär på goda sidan i sitt inlägg Monster (som frågor om klantsmurfen) och TLV som pekar på Gammelsmurfen. Därefter kommer Habina som också nämner gammelsmurfen.

Nu tror jag inte att TLV är gammelsmurfen – för efter att jag fick ögonen på detta så känns det alldeles för övertydligt. Frågan är då varför TLV vill försöka pränta in bilden av gammelsmurf i våra skallar (jag läser just nu Visuell kommunikation å hur man förstärker budskap m hjälp av bilder, så jag överanalyserar kanske), men enda anledningen jag kan se att TLV skulle vilja associera sig med den bilden är om denne är ond och vill att vi ska uppfatta henne som god. Som god har hon, som jag ser det iaf, inget på att vinna på att göra detta för då sätter hon sig i blickfånget för ulvarna (för då har hon ju pekat ut sin specialroll), medan om hon är ond så kan hon få övriga goda att sätta henne åt det hållet.

Jag tror att möjligtvis en eller två kan råka hamna i en av Gargamels fällor men att man med gemensamma krafter och Gammelsmurfens klokhet kan vända Gargamels fällor mot honom så att det i slutänden enbart är han själv och hans kumpaner som råkar illa ut :D

Och med det har jag hittat temat. Ett väldigt roligt tema som jag verkligen ser fram emot. Tittade lite på smurfarna när jag var liten (fanns de inte som kompakta plastfigurer förresten?) men blev frälst nu i år när jag såg The Smurfs (1 och 2).

3681.png

Jag förstår henne precis, och kan säga dig - det är tusan i mig inte lätt att hitta misstänkta då! :mad:

Och ja, jag håller med henne om att det inte fanns mycket att misstänka än, men ska försöka få till ett teoriinlägg jag med.

Haha, jag fattar inte alls - jag tycker tvärt om det hänt ganska mycket i tråden redan! Vad knepigt...

Vaddå ni stackare?? Det är ju ni som skriver de där inläggen som jag inte vet hur jag ska läsa dem för att förstå dem :o

Haha, fast det ser nog likadant ut från "andra sidan" kanske - jag blir otroligt frustrerad (på mig själv) när jag inte kan begripa vad någon spelare pratar om och bara blir mer och mer förvirrad ju mer den försöker förklara... Jag känner mig definitivt dum i ulvspelen. :p

Jag vet faktiskt inte varför. Dock reagerade jag inte lika starkt andra gången jag läste. Fick liksom fokusera på att det var ngt misstänkt jag hade läst. Första gången så kändes det misstänkt utan att jag fokuserade.

OK... Intressant att vi båda reagerat ungefär liknande dock, med tanke på att vi har så olika utgångspunkt.

Får se om trenden håller i sig och om det är något som kan ge något framöver... :cautious:

Blä, det känns som att jag bara svarar folk som skriver något om mig men det känns som att jag har uttryckt mig oklart på flera punkter så då får jag väl bita i det sura äpplet.

Mumorsan
Varnar för förvirringen i leken, vilket jag håller med om är en risk. Tar upp att Lorden och Mammas inte svarat på LL-frågan, men verkar sen backa ifrån det när hon blir ifrågasatt?

Jag backar ju knappast, de hade ju inte svarat på frågan. Det var ganska svart-vitt. Jag förklarar däremot att jag inte tycker att det är något särskilt misstänksamt med det och sen blev det en harang om en smiley...

OK... Och vad skulle försiktighet inför LL-frågan signalera? :confused:

Jag har inte sagt att det skulle signalera något? Jag frågade ju bara om jag hade missat något eller om Habina, Mammas och Lorden inte hade svarat på frågan. Jag blev lite förvånad över de sistnämnda eftersom att de hade varit aktiva i tråden kvällen innan (när jag hade somnat).

(Åh, puh, äntligen hunnit ikapp tråden! Nobody skriv äny mår medan jag svarar på det här, OK! ;))

Mja, kanske inte mer än vanligt! :p
Men du har tex förklarat att Mammas inte är van vid LL-frågan, att Lorden inte alls varit särskilt aktiv. Det handlar dock framförallt om en slags käck ton, typ "upp med hakan" och "nu ska vi alla vara vänner"... Vilket inte är så specifikt, men det är ju ändå DL1... :o

Och ja, jag håller med om att "ojojoj" kan vara motiverat. Men det är ändå något jag kan reagera på när det blir lite väl vojne över det hela - om leken verkar svår för de goda verkar den sannolikt lättare för de onda? Desto större anledning då att bre på lite och beklaga sig över hur svårt det ser ut. Typ.

Jag vet ju att du är som du är (;)), så jag bygger väl inga höghus på det här DL1. Men det är saker jag reagerat lite på och vill ha sammanfattat senare i leken så det är lätt för mig att gå tillbaka och se att jag hade sådana funderingar just nu.

Ahh, okej, då förstår jag!
Att "förklara" saker med en "käck ton" (haha!) är ju mitt sätt att ifrågasätta saker jag tyckte var lite konstigt, men inte är helt säker på om jag förstått rätt än, det med Mammas skrev jag för att poängtera att jag inte tyckte just det var speciellt misstänksamt, men samtidigt förstod jag ju att hon noterade det för det hade jag också gjort och jag höll ju ingen av dem som mer god eller ond än den andra, så möjligheten till att det finns en poäng även om jag inte ser det finns ju, och det med Lorden var ju ingen förklaring för Lorden, det var ett ifrågasättande av att Mu skrev att hon varit aktiv... Men där funderade jag på om det bara var en tankevurpa eller ett skrivfel som buntade ihop Lordens aktivitet med Mammas, för sådana misstag skulle jag kunna göra själv nämligen. :p
Jag tycker det är väldigt svårt inför första DL, och när jag är osäker på om saker är värda att ifrågasätta går jag inte ut för hårt om jag väljer att ifrågasätta ändå.

Andra delen återkommer jag om ifall jag tycker att du överreagerat ang. mina "oj,oj,oj" när jag gått igenom leken själv. :D

Är det bara jag som reagerar lite på TLV?
Vi diskuterade hintningar väldigt mycket i förra leken och hur otroligt dumt det är att både hinta om sina egna och andras roller (för är den några som är duktiga på att fånga upp hintarna så är det ulvarna). Men läser man nedanstående (nu vet jag att det är ett svar på obligatoriska frågan men) så får jag lite intryck av att TLV vill försöka utge sig för att vara gammelsmurf - varför annars vara en av de första som nämner gammelsmurf vid namn men sedan också ha en bild på denne?
Om jag går igenom Mumorsans sammanställning över alla som då svarat på obligatoriska frågan (hon har 10 av 13) så är det två personer som nämner någon karaktär på goda sidan i sitt inlägg Monster (som frågor om klantsmurfen) och TLV som pekar på Gammelsmurfen. Därefter kommer Habina som också nämner gammelsmurfen.

Nu tror jag inte att TLV är gammelsmurfen – för efter att jag fick ögonen på detta så känns det alldeles för övertydligt. Frågan är då varför TLV vill försöka pränta in bilden av gammelsmurf i våra skallar (jag läser just nu Visuell kommunikation å hur man förstärker budskap m hjälp av bilder, så jag överanalyserar kanske), men enda anledningen jag kan se att TLV skulle vilja associera sig med den bilden är om denne är ond och vill att vi ska uppfatta henne som god. Som god har hon, som jag ser det iaf, inget på att vinna på att göra detta för då sätter hon sig i blickfånget för ulvarna (för då har hon ju pekat ut sin specialroll), medan om hon är ond så kan hon få övriga goda att sätta henne åt det hållet.

Anledningen till att det blev en bild på Gammelsmurfen var för att jag tyckte det passade med en smur emotiocon och då fanns det den att välja på, smurfhus eller en smurf utan ansikte. http://www.free-emoticons.com/search.php?keyword=Papa%20smurf

Blä, det känns som att jag bara svarar folk som skriver något om mig men det känns som att jag har uttryckt mig oklart på flera punkter så då får jag väl bita i det sura äpplet.

Och jag tycker det är jättebra att du försöker förklara dig, men det hindrar dig väl inte från att titta på andra spelare också?

Jag backar ju knappast, de hade ju inte svarat på frågan. Det var ganska svart-vitt. Jag förklarar däremot att jag inte tycker att det är något särskilt misstänksamt med det och sen blev det en harang om en smiley...

Ja, huruvida du backar från misstankar eller ej hänger såklart helt och hållet på om det var misstankar från början, det är jag med på. Jag tolkar dock faktiskt originalinlägget just som misstanke - eller frö till misstanke.

(Och "harang"?)

Jag har inte sagt att det skulle signalera något? Jag frågade ju bara om jag hade missat något eller om Habina, Mammas och Lorden inte hade svarat på frågan. Jag blev lite förvånad över de sistnämnda eftersom att de hade varit aktiva i tråden kvällen innan (när jag hade somnat).

Men det stämmer ju inte? Du frågade först (inlägg #120), och när Caisa svarade att det var så kom det här inlägget:
Okej. Jag tänkte för både Mammas och Lorden var ju ganska aktiva igårkväll men ingen av dom svarade på frågan... :cautious:

Och det är det inlägget som jag tycker uttrycker misstänksamhet? Och som sagt, det är inte frågan om att du "bara frågade"... Och om det inte skulle signalera något/ge någon information, varför lyfta det? Vad var poängen? Frågan förstår jag, men att sedan poängtera (med en :cautious:) att de inte svarat på frågan tycker jag verkar som att du försöker föra fram en poäng? Om du inte avsåg det, varför ta upp det?

Och jag tycker det är jättebra att du försöker förklara dig, men det hindrar dig väl inte från att titta på andra spelare också?

Nej, det gör jag. Jag läser igenom för fullt. Måste dock gå till sista sidan och förklara mig då och då...

Ja, huruvida du backar från misstankar eller ej hänger såklart helt och hållet på om det var misstankar från början, det är jag med på. Jag tolkar dock faktiskt originalinlägget just som misstanke - eller frö till misstanke.

(Och "harang"?)

Det var ingen misstanke. Jag tycker att jag har sagt det nog många gånger nu.

Harang.. Uhm... "Rant" på engelska.. Google translate hade ingen bra översättning :angel:

Från wikipedia: Långrandigt yttrande eller tal, som till stor del består av fasta fraser utan egentligt innehåll

Men det stämmer ju inte? Du frågade först (inlägg #120), och när Caisa svarade att det var så kom det här inlägget:

Och det är det inlägget som jag tycker uttrycker misstänksamhet? Och som sagt, det är inte frågan om att du "bara frågade"... Och om det inte skulle signalera något/ge någon information, varför lyfta det? Vad var poängen? Frågan förstår jag, men att sedan poängtera (med en :cautious:) att de inte svarat på frågan tycker jag verkar som att du försöker föra fram en poäng? Om du inte avsåg det, varför ta upp det?

Ah, jag är tydligen ytterst förvirrad och (fortfarande) trött. Jag trodde jag skrev allt i samma inlägg. Det var ingen poäng med smileyn. Det var för att förstärka uttrycket och det fanns ingen annan smiley som funkade bättre. Det jag menade helt enkelt var att jag tyckte det var konstigt (inte skumt) att de hade varit ganska aktiva på kvällen men inte svarat på frågan och jag funderade över varför de hade gjort det.

Paddington
Lite lustigt med att de onda förvandlas till paddor, tror dock inte LL skulle ge oss en så enkel ledtråd. :p

Jag vet inte om jag håller med om detta. För inte så längesedan var det en lek med en ulvhedin med som roll, och vem var ond om inte Hedinn?:cautious: Man kan inte lita på LL, även om det är en annan LL:p

Förlåt, kunde inte låta bli. :D Håller iaf på att gå igenom leken nu.

*kl*
Paddington Funderade över TLVs svar på LLs fråga. Annars så är hon ovanligt blek i mina ögon.

Ottilia har knappt synt alls. Svårt att säga vare sig bu eller bä i nuläget.

TeamLundVer reagerar jag inte på alls i nuläget. Men eftersom det är DL1 så är det iofs inte så konstigt.

CaisaLundblad känns som vanligt. Inget som hon skrivit har jag reagerat på än så länge. Samma glada ivriga Caisa.

Monstermom leder inläggsligan, med tre gånger så många inlägg än mig som ligger tvåa. Hon funderar som vanligt över högt och lågt. Kommer med de första teorierna. Hon, i vanlig ordning, analyserar saker ner i minsta beståndsdel och tar plats. Det är mycket text att gå igenom och jag tycker nödvändigtvis inte att allt hon skriver är viktigt. Men vi har konstaterat att vi inte leker på samma sätt.

Bumpo ligger tvåa i statestiken. :p

Cirkus reagerar jag inte på alls just nu.

Habina Har knappt skrivit något alls.

Lillelorden har arit väldigt osynlig. Inte ens OT har hon deltagit.

Mammas: härligt att mammas är tillbaks i lekarna. Ligger trea i inläggslistan än så länge, men har inte skrivit så himla många inlägg som verkligen har med tråden att göra. Hon har svarat på LLs fråga plus reagerat på hur Monster "hanterar" Artline. Eftersom hon har mycket annat för sig ikväll så har hon varit rätt så anonym hittills.

Dramatik reagerar jag inte på alls i nuläget.

Artline har inte heller direkt synts till. Samma sak med henne som med Ottillia.

Mumorsan har fått försvara sig en hel del. Så skum tycker jag inte att hon har varit.

Vaddå "extra många onda"? :cautious:
Vad jag ifrågasatte var ju att du verkade se "extra många goda" som det som kommer att vara avgörande för smurfarna?

Med många goda menade jag, som jag skrev innan, att smurfarna är väldigt många i serien. De är även många i leken, under förutsättning att LL inte varit väldigt elak och tillsatt extra många onda. Dvs med enkel matematik bör det vara fyra onda, men LL kanske bestämt sig för fem onda. Därav också min taktik från förra leken, ut med en ond i taget. :)

Gaaah! Måste ni vara så beiga allihop? Den som känns mest skum just nu är monster. För att hon producerar inlägg som en viss känd blond bloggare.. Det känns som den absolut sämsta motiveringen i en ulvlek NÅGONSIN!!!!! :rofl:

Nej, det gör jag. Jag läser igenom för fullt. Måste dock gå till sista sidan och förklara mig då och då...

OK, då fattar jag - själv brukar jag släppa tråden helt medan jag gräver i gamla lager, men jag kan se fördelarna med att inte komma tillbaka till tvåhundra nya sidor som hände när man inte såg också. :D

(Och "harang"?)

Det var ingen misstanke. Jag tycker att jag har sagt det nog många gånger nu.

Harang.. Uhm... "Rant" på engelska.. Google translate hade ingen bra översättning :angel:

Från wikipedia: Långrandigt yttrande eller tal, som till stor del består av fasta fraser utan egentligt innehåll

Ja, jag är bekant med ordet. Jag undrade inte vad det betyder utan vad du menar? Jag tyckte ordvalet (samma om du valt att hålla dig till engelska) var ganska anklagande/avfärdande, och undrar vad du avsåg med det - jag tycker det är bättre att tala klarspråk.

Ah, jag är tydligen ytterst förvirrad och (fortfarande) trött. Jag trodde jag skrev allt i samma inlägg. Det var ingen poäng med smileyn. Det var för att förstärka uttrycket och det fanns ingen annan smiley som funkade bättre. Det jag menade helt enkelt var att jag tyckte det var konstigt (inte skumt) att de hade varit ganska aktiva på kvällen men inte svarat på frågan och jag funderade över varför de hade gjort det.

Mhm. Men om vi tar smileyn som du avsåg den, cautious, vad är det att vara cautious över med något som inte är misstänkt då?

Jag förstår verkligen inte varför du väljer att peka ut beteende från två spelare och förstärka inlägget med en :cautious: om det inte betyder något? Varför skriva något helt utan avsikt?

Fast i förra leken så tog ju inte de onda slut när man trodde det var över - det fanns ju en till! :banghead:

För övrigt låter helt osannolikt om det var 5 i lyan för då skulle leken typ kunna vara över redan i morgon.....

Ledsen för det. :p Men det var inte jag som valde vinst i lotteriet. ;) Jag var så nöjd med mitt spelande fram till dess och så fick jag inte vara god längre. :banghead:

Hjälp mig tänka här. Hur kan det bli slut redan imorgon? Ulvarna vinner när de är fler än goda, i det här fallet fem mot fyra. Eller hur menar du? *förvirrad as usual*

Gaaah! Måste ni vara så beiga allihop? Den som känns mest skum just nu är monster. För att hon producerar inlägg som en viss känd blond bloggare..

:confused:
Jag fattar inte vad du pratar om... (på riktigt)

Det känns som den absolut sämsta motiveringen i en ulvlek NÅGONSIN!!!!! :rofl:

Nåja, det är väl ungefär i linje med hur dina röster på mig brukar se ut i så fall... :banghead:

Ja, jag är bekant med ordet. Jag undrade inte vad det betyder utan vad du menar? Jag tyckte ordvalet (samma om du valt att hålla dig till engelska) var ganska anklagande/avfärdande, och undrar vad du avsåg med det - jag tycker det är bättre att tala klarspråk.

Jag trodde att jag gjorde det när jag sa harang. Jag tycker att det är komplett oviktigt att diskutera en smiley. Jag reagerar på det folk skriver inte på en rackarns smiley.

Mhm. Men om vi tar smileyn som du avsåg den, cautious, vad är det att vara cautious över med något som inte är misstänkt då?

Jag förstår verkligen inte varför du väljer att peka ut beteende från två spelare och förstärka inlägget med en :cautious: om det inte betyder något? Varför skriva något helt utan avsikt?

Förbannade smiley. Jag ska aldrig använda en smiley igen. Jag skrev det på grund av orsakerna som jag nämnde i inlägget ovan. Jag vet inte vad jag ska förklara mer? Det betyder inget bara för att det är en ":cautious:" där, lika mycket som det betyder med en ":)". Jag skrev det inte helt utan avsikt. Jag tyckte att det var konstigt. Är inte tanken att man ska skriva ut sina tankegångar eller har jag missat något?

Kalla mig naiv eller godtrogen men jag har svårt att hitta misstänkta i det som skrivits idag. åh andra sidan tror jag att du och jag ligger väldigt långt ifrån varandra. Du tenderar att överanalysera allt medan jag utgår ifrån att folk menar det de skriver dvs jag har svårt för att analysera vad folk skriver då jag IRL är en person som säger det jag tänker och inte är ngn man ska analysera (min man brukar göra det misstaget och då missförstår han precis allt eftersom jag alltid talar klartext).

Sorry för rörigheten

Instämmer med dig i det här, jag tycker det är svårt att hitta något ulvigt idag. :( En halvtimme till röstning och jag vet inte alls var jag har folk. :nailbiting:

Nu hittade jag vad det var jag reagerade på innan. Dock var det inte lika misstänkt andra gången jag läste det. Det jag reagerade på var iaf att både Caisa och Drama var snabba med att förklara varför Lorden inte svarat på den obligatoriska frågan. Jag blev lite förvånad över att inte en utan två spelare tar sig tiden att försvara någon annan?

Men va? Var läser du att jag försvarar Lorden? Jag ifrågasatte Mu för att hon skrev att det var konstigt att Mammas och Lorden inte svarat på LL-frågan trots att de varit ganska aktiva. Och då undrade jag hur man kunde kalla Lorden för ganska aktiv när hon endast skrivit ett fåtal inlägg. Tycker inte du det låter konstigt att kalla en sådan aktiv då? Och tycker du helt seriöst att det låter som ett försvar av Lorden?

Detta fick mig att lyfta på ögonbrynen lite. Det känns som om du hittar på något efter att ha slarvläst.

Med många goda menade jag, som jag skrev innan, att smurfarna är väldigt många i serien. De är även många i leken, under förutsättning att LL inte varit väldigt elak och tillsatt extra många onda. Dvs med enkel matematik bör det vara fyra onda, men LL kanske bestämt sig för fem onda. Därav också min taktik från förra leken, ut med en ond i taget. :)

Men om det nu är normalt antal goda i leken ("under förutsättning att LL inte varit väldigt elak"), hur är det då avgörande för smurfarnas seger?

Jag velade över huruvida jag köpte din förklaring att du inte pratade om leken utan om de riktiga smurfarna - men nu verkar du säga att det var leken du pratade om, och just fördelningen mellan onda och goda? :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 576
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 646
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 451
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar