Jaguar Mail

Sv: Jaguar Mail

Rovens avkommor borde förhoppningsvis fastna på näthinnan då han själv är en begåvad och välstammad hingst.

Du tycker JM lämnar lite tråkiga avkommor det är det fritt upp till var och en att tycka men barbarella har tillskrivit honom egenskaper vad gäller hans förärvning och dessutom hänvisat till statistiska bevis i frågan och inte kunnat producerat ett endaste litet sådant annat än en "hang up" på Play Again Dorchival från JM:s första årgång.

"Beviset" vad gäller gracilt underrede, korta framben och lång bål baseras på en häst som fick ett lägre typbetyg än hoppbetyg då han visades i höstas nämligen Play Again Dorchival som dessutom JM:s första godkända son.

Tack :D Statistiken vet jag inget om, men som jag sa hoppa kan avkommorna!

Flipper D'Elle är en hingst som börjar bli populär utomlands, avkommorna är lika mycket "gummi" som han själv är. JM är "gudalik" i typen jämfört med honom, allt är relativt ;)

Mvh / Fia

Tror du inte att jag sett dem, eller? Säger jag det så har jag det! Det är väl inte ett dugg konstigt att de finns avkommor efter honom även i Tyskland och Holland :confused: - export du vet :angel:

Bra hästar köps in även till Tyskland och Holland (från Franrike), det är väl inte så konstigt. De är bra hästar, hoppar som små katter - men de jag sett har varit lite tråkiga i typen, enligt mina önskemål.

Jag tycker att du förringar Radiiators prestationer med:

Personligen tycker jag att det är starkt gjort av R, men ändå...

Mvh / Fia - som forfarande inte förstår varför jag inte får tycka att avkommorna är lite tråkiga i typen utan angrepp - hoppa kan de ju!

Min meningen med 10 i topp har inget med Radiators prestationer utan med att det finns många bra hingstar som samtidigt måste brukas fullt ut i avel, dessa har det svårare att prestera bra på tävling detta var alltså riktat till tex JM angående barbarellas nedlåtande svar angående att hon absolut inte trodde att han kunde bli lika meritarande :crazy:

Jag ville bara veta hur gamla de avkommor du sett varit.

För alla andras info så har jag idag fått en hel drös med bilder på avkommor efter JM och ingen är speciellt tråkig eller lågställd utan ser ut som helt vanliga unghästar :angel:

Men sen är ju smaken liksom baken. I en av de allra första trådarna om JM hade du och jag en lång diskussion om hans typ, där jag skrev att jag inte gillade den, för att jag vill ha mer högställd hingst. ;) Du eldade upp dig rätt rejält redan då!

Det diskuterades att han stod högt iblod så han inte kunde ha samma typ som halvbloden osv. Jag rabblade upp ett gäng hingstar som också låg högt i blod men som jag tyckte hade bra typ.

Där tror jag vi avslutade med att vi har olika smak, och att alla inte riktigt lägger in samma värderingar i ordet högställd.

Ska man strunta i ordet högställd så tycker jag att JM har för korta framben i propotion till resten av kroppen. Tyvärr! (Och nu läste jag hela tråden och såg att fler tyckt samma sak...)

Sen tror jag att han är en superhingst som kommer lämna avkommor som säkerligen blir kanonbra. Men jag tycker man kan tänka till på hur stona ser ut. Alla gör ju tyvärr inte det!

Men för att JAG skulle använda honom så skulle jag vilja ha ett sto som såg ut typ som Corlensky G i kroppen!

Men det är väl tur att vi gillar olika hästar, tråkigt om alla använde samma hingst. Tycker tråden spårat ur lite där man jämför hingstar som är av helt olika modell osv.

/C

Men sen är ju smaken liksom baken. I en av de allra första trådarna om JM hade du och jag en lång diskussion om hans typ, där jag skrev att jag inte gillade den, för att jag vill ha mer högställd hingst. ;) Du eldade upp dig rätt rejält redan då!

Det diskuterades att han stod högt iblod så han inte kunde ha samma typ som halvbloden osv. Jag rabblade upp ett gäng hingstar som också låg högt i blod men som jag tyckte hade bra typ.

Där tror jag vi avslutade med att vi har olika smak, och att alla inte riktigt lägger in samma värderingar i ordet högställd.

Ska man strunta i ordet högställd så tycker jag att JM har för korta framben i propotion till resten av kroppen. Tyvärr! (Och nu läste jag hela tråden och såg att fler tyckt samma sak...)

Sen tror jag att han är en superhingst som kommer lämna avkommor som säkerligen blir kanonbra. Men jag tycker man kan tänka till på hur stona ser ut. Alla gör ju tyvärr inte det!

Men för att JAG skulle använda honom så skulle jag vilja ha ett sto som såg ut typ som Corlensky G i kroppen!

Men det är väl tur att vi gillar olika hästar, tråkigt om alla använde samma hingst. Tycker tråden spårat ur lite där man jämför hingstar som är av helt olika modell osv.

/C
Att smaken är som baken delad råder inga tvivel om och alla har vi olika smak och tycke vad gäller hingstar och hästar. Det är dock när man börjar sprida falska rykten om en hingsts förärvning, vare sig det gäller postitiva eller negativa egenskaper, som iallafall jag reagerar och blir förbannad.

/C

Jag vet att vi inte tyckte samma saker men vi har helt olika ref i egenskap av att jag vet vad som gäller för fullbloden och där är det så att de brukar ha störrebog vilket ger mer plats för lungor och hjärta än vad halvbloden har.

JM har ett stort bogparti och således hade det blivit väldigt konstigt om hans framben var lika långa som bakbenen. Och vilken häst har det eg??

Jag ger också blanka f*n i hur hästen ser ut uppställd och anser att det är när de är ridna som avgör hur de är. Där är JM helt super med sin ridbarhet och temperament

Att skriva att han skulle passa med ston som ser ut som CG går ju stick i stäv med vad ASVH rek honom till och dessutom hela övriga världen.

Sedan så gör du och Barbarella två helt vitt skilda bed om vilka ston som skulle passa honom och det är ju rätt roligt :rofl:
Du säger CG och h*n säger att han absolut inte skulle passa för den typen av ston. Detta torde då betyda att JM inte passar ett enda sto och således inte borde användas.

Gjorde en jämförelse mellan en del av de hingstar som lämnat toppavkommor (i Sverige) och jo de flesta har faktiskt lite kortare framben och är lite längre i ryggen..

Och jo JM är nog den hingsten som står högst i blod av de som du nämnde och första icke fullblodet kommer inte förens i tredje ledet på mammans sida. Och nej fullblod ser inte ut som halvblod

Bara för skojs skull att jämföra lite:

Redoute's_Choice.jpg

Denna hingst kostar för övrigt $275000 att betäcka med :angel:

Encosta_de_Lago.jpg

Denna kostar $176000

Lake_Coniston.jpg

Our_Maizcay.jpg

Alla dessa fullblod ovan är hingstar som varit väldigt framgångsrika på banan och används bara i fullblodsavel.

Jag ville med dessa bilder visa hur fullblod faktiskt ser ut som är framgångsrika för det verkar vara väldigt okunnigt på den biten överlag

Jag tycker de är fula allihop! ;) Men det är ju vad jag tycker och känner och det har ju inget att göra med vad de presterat!

Jag gillar JM personligen och tycker han är fantastisk. Den video du la ut på honom fick mig att bli helt klart mer positiv. Det är inte det att jag tycker han är dålig, jag vill bara ha en annan typ av hingst.

Vi har ju Sloothaks Cyrano de Bergerac hos oss i Tyskland. Han har gått de absolut högsta klasserna med bästa resultat, och hans avkommor (dock inte så gamla än) ser superfina ut. Men det är något med min magkänsla som gör att jag inte gillar honom. :crazy: Men sen är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Konstigare saker har hänt!

I en tråd på dressyravel erkände jag att jag på mitten av 90-talet var helt allergisk mot Lauries Crusador-avkommor. Vi hade hur många som helst i Tyskland och alla var fula tråkiga fuxar. Gissa om jag fått ändra mig där!! ;)

:eek:

Fullblod fula :eek:

;)

Jag förstår vad du menar. Jag älskar ju just fullblod samtidigt som jag avgudar Sabdo Boy typen och tycker att min store tysk är snygg.

Jag gillar mer än bara utseendet och jag vill helst inte säga ngt om en hingst eller häst förens jag ser den under ryttare.

Finns en hel del fälttävlanshästar som är urfula utan sadel och ryttare men som blir underbara när de rids

Jag gillar eg alla typer iof :p fast bara när jag ser dem under ryttare sas.

Ridbarheten är den allra viktigaste egenskapen anser jag sedan får de gärna ha korta framben eller vad som helst så länge det inte påverkar hållbarheten

Håller med om att det är under många många hästar kommer till sin rätt. Det är ju egentligen hur de rör sig under ryttare som är intressant. En häst som ser lågställd ut kan ju faktiskt röra sig i uppförsbacke.

Rent logiskt så tycker ju jag att en häst som är högrest med lite längre framben ska ha lättare att bära upp sin ryttare, arbeta i balans och sätta under sig bakdelen än en häst med "icke sådan exteriör", och att man genom detta får lite bättre hållbarhet. Men vad vet jag! Det är iaf känslan jag får av att rida den typen av hästar!

Fast skillnaden med korta framben och stor bog och lågt ansatt hals är ju vida skillt

Man måste ju skilja på det. Ren ridbarhetmässigt så spelar ju inte kortare framben någon som helst roll så länge de inte är framstupa i halsansättningen.

Du kan ju vara lika hög bak som fram även om frambenen är kortare.

Är däremot hästen låg i halsansättningen är det betydligt svårare, men man måste skilja på de två typerna av häst

Jag vet att vi inte tyckte samma saker men vi har helt olika ref i egenskap av att jag vet vad som gäller för fullbloden och där är det så att de brukar ha störrebog vilket ger mer plats för lungor och hjärta än vad halvbloden har.

JM har ett stort bogparti och således hade det blivit väldigt konstigt om hans framben var lika långa som bakbenen. Och vilken häst har det eg??

Jag ger också blanka f*n i hur hästen ser ut uppställd och anser att det är när de är ridna som avgör hur de är. Där är JM helt super med sin ridbarhet och temperament

Att skriva att han skulle passa med ston som ser ut som CG går ju stick i stäv med vad ASVH rek honom till och dessutom hela övriga världen.

Sedan så gör du och Barbarella två helt vitt skilda bed om vilka ston som skulle passa honom och det är ju rätt roligt :rofl:
Du säger CG och h*n säger att han absolut inte skulle passa för den typen av ston. Detta torde då betyda att JM inte passar ett enda sto och således inte borde användas.

Gjorde en jämförelse mellan en del av de hingstar som lämnat toppavkommor (i Sverige) och jo de flesta har faktiskt lite kortare framben och är lite längre i ryggen..

Och jo JM är nog den hingsten som står högst i blod av de som du nämnde och första icke fullblodet kommer inte förens i tredje ledet på mammans sida. Och nej fullblod ser inte ut som halvblod

Bara för skojs skull att jämföra lite:

Redoute's_Choice.jpg

Denna hingst kostar för övrigt $275000 att betäcka med :angel:

Encosta_de_Lago.jpg

Denna kostar $176000

Lake_Coniston.jpg

Our_Maizcay.jpg

Alla dessa fullblod ovan är hingstar som varit väldigt framgångsrika på banan och används bara i fullblodsavel.

Jag ville med dessa bilder visa hur fullblod faktiskt ser ut som är framgångsrika för det verkar vara väldigt okunnigt på den biten överlag

Nu återstår det väl att se vad CG lämnar typer av avkommor,men tycker nog inte att Cardento och Quite Easy är samma typer av hingstar eller lämnar avkommor som liknar CG??

/b

KL

OM vi nu är inne så på exteriör skulle jag vilja ha åsikter om följande hingstar av framförallt de som sågar JM:s exteriör.

59000057-0.jpg

87365688-0.jpg

59044090.jpg

60012273-0.jpg

60001122-2.jpg

Jag kan komma med en spontan åsikt om en hingst som jag ser på bild, men ska jag kommentera seriöst så vill jag se dem live alternativt på flera bilder. En bild kan vara oerhört missvisande.

Jag hade en åsikt om JM baserat på bilderna Olgaklara visade mig i våras. Sen har jag sett honom live (visad vid hand) och mina åsikter står fast.

Dessutom så har jag aldrig sågat hans exteriör (om det var mig du syftade på), jag har bara sagt att jag personligen inte vill betäcka med en hingst av hans typ. Inte till det sto jag har idag! Ge mig ett annat sto och jag kanske väljer honom som första kandidat...

Nu återstår det väl att se vad CG lämnar typer av avkommor,men tycker nog inte att Cardento och Quite Easy är samma typer av hingstar eller lämnar avkommor som liknar CG??

/b

Nu läste du ju inte riktigt det jag skrev :crazy:

Cyllene sa att STONA skulle se ut som CG har ju inget med VAD han lämnar.

QE anser jag är en hingst som skulle passa utmärkt till JM, de QE JAG sett på tävlingar dvs typ alla kval till Falsterbo och Falsterbo har i de allra flesta fall varit korta, se bara på Qalle tex

Hur du då kan sitta här och säga att han vare sig passar till QE eller Cardento typer är lite märkligt eftersom de är varandras motsatser!??

Och fortfarande har du inte svarat mig på mitt tidigare inlägg här angående JM släktingar :angel:

Fergar Mail
Fergar_gallery_hor_04.jpg

Hoggar Mail
hoggar_gallery_ver_04.jpg

Film Hoggar Mail, jag ser bara mkt trevlig typ och ingen lågställd häst: http://www.pro-stallions.com/stallions/hoggar_mail.wmv

Men du säger ju själv att du haft en åsikt om JM baserat på bilder på JM då måste du ju även ha åsikter om dessa hingstars exteriör.

Nu läste du ju inte riktigt det jag skrev :crazy:

Cyllene sa att STONA skulle se ut som CG har ju inget med VAD han lämnar.

QE anser jag är en hingst som skulle passa utmärkt till JM, de QE JAG sett på tävlingar dvs typ alla kval till Falsterbo och Falsterbo har i de allra flesta fall varit korta, se bara på Qalle tex

Hur du då kan sitta här och säga att han vare sig passar till QE eller Cardento typer är lite märkligt eftersom de är varandras motsatser!??

Och fortfarande har du inte svarat mig på mitt tidigare inlägg här angående JM släktingar :angel:

När skilda uppfattningar och åsikter kategoriskt avfärdas som infam ryktes spridning och kvalificerat skitsnack,då blir ju tråden därefter.

/b

Självklart kan jag ha åsikter om dem, men för tillfället har jag lite för mycket att göra för att orka lägga tid på det.

Tråden har blivit fånig från flera håll. Jag försöker i varje tråd jag skriver betona att det jag skriver oftast är min personliga åsikt. Samma sak gäller här. Låt oss då tycka olika...

När skilda uppfattningar och åsikter kategoriskt avfärdas som infam ryktes spridning och kvalificerat skitsnack,då blir ju tråden därefter.

/b

Nej det handlar inte om skilda uppfattningar. Du svarar bara på det du inte tycker är besvärligt

Och

Du sprider falska rykten om att hingsten i fråga lämnar en massa brister i sin exteriör. Du hänvisade till poäng och statistik som inte stämde!

Jag har lyckligtvis fått en massa bilder på unghästar efter honom skickade från Frankrike och nej ingen är speciellt kortbent, gracil eller allt vad du skrev att han lämnade.

Nej det handlar inte om skilda uppfattningar. Du svarar bara på det du inte tycker är besvärligt

Och

Du sprider falska rykten om att hingsten i fråga lämnar en massa brister i sin exteriör. Du hänvisade till poäng och statistik som inte stämde!

Jag har lyckligtvis fått en massa bilder på unghästar efter honom skickade från Frankrike och nej ingen är speciellt kortbent, gracil eller allt vad du skrev att han lämnade.

Vi har helt olika uppfattningar om vilka moderna sporthästar vi avlar.
Den optimala sporthästen för mig ser inte ut som JM och hans avkommor.Att han nedärver långt sämre typ än rörelser och hoppförmåga är inga falska rykten eller skitsnack,det finns dokumenterat.Men sådant är alltid mkt känsligt-(läs gärna om de senaste turerna runt Interstallion projektet tex)

Men för att nå framgång i det man ägnar sig åt här i livet-så och inom hästavel-krävs förutom god förmåga att bearbeta fakta och information-även intuition och magkänsla.Det är i det sist nämnda det svåraste av allt kommer in,nämligen valet av rätt sto till rätt hingst.Man väljer det som känns sannolikt mest optimalt,men man vet aldrig vad eller hur det blir,kan bara hoppas.

/b

Att han nedärver långt sämre typ än rörelser och hoppförmåga är inga falska rykten eller skitsnack,det finns dokumenterat
Visa då de dokumenten och sedan kan du kommentera de hästar jag lagt upp på bild här vad gäller exteriör jämfört med JM.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har kvar min urgamla mailadress (hotmail 😄) sedan 20 år, och ibland känns mailnamnet utdaterat och barnslig. Men jag galet mycket...
Svar
7
· Visningar
420
Senast: Trott
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Svar
223
· Visningar
9 342
Samhälle Jag gillar ju inte att prata i telefon så mailar till kundtjänst om nåt är fel etc. Det kan ju bli några mail fram och tillbaks då innan...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 759
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård