Jaguar Mail

Sv: Jaguar Mail

Kan vara bra att ha sett de individer man bedömer oxå:angel:

/b

Förresten har du sett JM själv??

Att du sett Radiator vet jag ju eftersom du varit/är(?) ägare till honom.
Men det kan jag ju kanske fråga E-L om??

Och jo jag har sett Radiator både vid premieringarna och på tävlingar tidigare!!

Liksom jag sett JM

Och jo jag vet att radiator var 20 år vid bildens tagning men det är det fler som varit i den åldern tex Alligator Fontaine

Alligator_Fontaine.jpg

Senast ändrad:

*knapplån*

Hur kom Radiator in i detta? Vi har en avkomma efta honom som ser kanonfin ut. Ädel, högställd av mycket god "modern" typ. Har även haft möjlighet att se fler Radiator avkommor i Tyskland som sett kanonfina ut, både gällande kvalitet och typ. Då R använd på lite tyngre ston dessutom.....

Att han inte används mycket i svensk avel tycker jag är synd och skam - han var under flera år rankad topp 10 som världens bästa hopphäst. Ska vi jämföra med JM så tror jag inte att han kommer att lyckas med det. Men vi får se han har ju tiden på sig.

Jag har även haft förmånen att se JM avkommor "på riktigt" utomlands och min personliga reflektion är att de är mycket kapabla men är av en typ som inte alls tilltalar mig. Mycket bra sporthästar men i mina ögon tråkiga att titta på. Jag tillhör också de som inte skulle betäcka med JM, skulle hellre betäcka med tex Roven xx, de avkommor jag sett har sett otroligt fina ut! Mycket bra typ, hoppar hus samt rör sig som katter.....

Smaken är olika men jag tycker inte att man ska gå till angrepp på andra hingstar bara för att man tycker olika.

Känns ibland lite med JM som med en annan omtalad hingst förra året, tyckte man något negativt (vilket jag gjorde) blev man halshuggen.

Mvh / Fia

*knapplån*

Hur kom Radiator in i detta? Vi har en avkomma efta honom som ser kanonfin ut. Ädel, högställd av mycket god "modern" typ. Har även haft möjlighet att se fler Radiator avkommor i Tyskland som sett kanonfina ut, både gällande kvalitet och typ. Då R använd på lite tyngre ston dessutom.....

Att han inte används mycket i svensk avel tycker jag är synd och skam - han var under flera år rankad topp 10 som världens bästa hopphäst. Ska vi jämföra med JM så tror jag inte att han kommer att lyckas med det. Men vi får se han har ju tiden på sig.

Jag har även haft förmånen att se JM avkommor "på riktigt" utomlands och min personliga reflektion är att de är mycket kapabla men är av en typ som inte alls tilltalar mig. Mycket bra sporthästar men i mina ögon tråkiga att titta på. Jag tillhör också de som inte skulle betäcka med JM, skulle hellre betäcka med tex Roven xx, de avkommor jag sett har sett otroligt fina ut! Mycket bra typ, hoppar hus samt rör sig som katter.....

Smaken är olika men jag tycker inte att man ska gå till angrepp på andra hingstar bara för att man tycker olika.

Känns ibland lite med JM som med en annan omtalad hingst förra året, tyckte man något negativt (vilket jag gjorde) blev man halshuggen.

Mvh / Fia

Då blir jag nyfiken på var du sett hans avkommor eftersom den äldsta är idag 4år och mkt händer med fyraåringar!

Sedan är jag ännu mer nyfiken på vilka avkommor du sett efter Roven**

Radiator kom in av ett hel annat skäl och det är inget fel på den hingsten.

Sedan så är ju faktiskt JM tävlingsprestationer inget man kan förringa som du gör i ditt uttalande nu. Han har trots allt varit en av de mest framgångsrikaste unghästar hittills! Placerad i alla sina starter i Sverige hittills gått nationshoppningar redan etc. Dessutom så brukar inte Peter ha fel :angel: Se bara på Cardento!!

Och ärligt hur många hingstar hamnar på 10 i topp listan i hoppning om man inte rids av en ryttare som åker runt och bara tävlar, för det var ju det som Radiator gjorde. Han brukades inte i avel under denna tiden!! (eller i vart fall väldigt sparsamt)

Syftade naturligtvis på din kommentar och inte ASVH.Läs gärna inläggen innan du svarar eller rör du till det medvetet?

/b

Men nu vet du att jag sett båda två så vad är ditt problem med det??

Jag vet mkt väl vad för typ av häst jag skulle vilja satsa på när det gäller svår internationell fälttävlan och med tanke på att SF är ett av de ledenad länderna i fälttävlan och jag har ett Irländskt sto så är ju valet ganska lätt, speciellt med tanke på att högt uppsatta ledare i fälttävlan har under många år rek just JM innan han kom till Flyinge till mitt sto.

Det känns faktiskt som om du inte vet vad du pratar om det minsta lilla, speciellt inte när det gäller att rek hingstar:crazy:

Men nu vet du att jag sett båda två så vad är ditt problem med det??

Jag vet mkt väl vad för typ av häst jag skulle vilja satsa på när det gäller svår internationell fälttävlan och med tanke på att SF är ett av de ledenad länderna i fälttävlan och jag har ett Irländskt sto så är ju valet ganska lätt, speciellt med tanke på att högt uppsatta ledare i fälttävlan har under många år rek just JM innan han kom till Flyinge till mitt sto.

Det känns faktiskt som om du inte vet vad du pratar om det minsta lilla, speciellt inte när det gäller att rek hingstar:crazy:

Det där får väl vår avel utvisa vem som vet vad den pratar om.

Instämmer i att jag inte är insatt i fälttävlans avel,har heller inte diskuterat detta.

Återigen läs gärna mina inlägg innan du svarar och kritiserar.

/b

Dessutom så är INTE hingstkalendern ASVHs utalande utan den spermaimportör/ägares uppgifter som de själva skickar in :angel:

Mina citat är hämtat från ASVHs hemsida och det utlåtande som han fick vid premieringen!!!

Och du kom inte och racka ner på oss stoägare speciellt inte när du inte vet ett enda dugg om de övriga som skriver här inne. Tänkt på att det kanske inte är bra att skrämma bort sina kunder och det kan ge dig själv ett dåligt rykte bland de andra hingstägarna/importörerna!!

Dessutom så vet du att jag inte har ngt emot Radiator öht och jag kommer att använda honom till ett annat sto, men INTE till mitt Irländska fälttävlanssto!

Återigen läs vad jag skriver innan du svarar,texten om Radiator är AVNS egna ord vid interm besiktn-2006.Du har väl den tillhands förmodar jag.

Detta handlar inte om ngr konspirationer-kan du försöka ta in detta.

/b

Då blir jag nyfiken på var du sett hans avkommor eftersom den äldsta är idag 4år och mkt händer med fyraåringar!

Sedan är jag ännu mer nyfiken på vilka avkommor du sett efter Roven**

Radiator kom in av ett hel annat skäl och det är inget fel på den hingsten.

Sedan så är ju faktiskt JM tävlingsprestationer inget man kan förringa som du gör i ditt uttalande nu. Han har trots allt varit en av de mest framgångsrikaste unghästar hittills! Placerad i alla sina starter i Sverige hittills gått nationshoppningar redan etc. Dessutom så brukar inte Peter ha fel :angel: Se bara på Cardento!!

Och ärligt hur många hingstar hamnar på 10 i topp listan i hoppning om man inte rids av en ryttare som åker runt och bara tävlar, för det var ju det som Radiator gjorde. Han brukades inte i avel under denna tiden!! (eller i vart fall väldigt sparsamt)

Har lyckan att i arbetet (förmedlare) få åka runt i både Tyskland och Holland och titta på fina hästar. Ska man till ett ställe och titta på hästar så visar de upp i princip allt de har, även om det inte är till salu. Därför får man se massor med avkommor till olika hingstar. Tyvärr är det ibland för många hästar att "katalogisera i hårddisken" men en del hästar fastnar och de har avkommmorna efter Roven xx gjort. JMs avkommor fastnade också, de hoppade mycket mjukt och fint men lite tråkiga i typen som sagt var.
Tyskarna är så stolta över sina hästar, här i Sverige får man skuldkänslor om man "skryter" om sina hästar.

Har sett avkommorna löshoppas så jag anser att jag kunnat bilda mig en uppfattning.

Visst händer det mycket med en fyraåring men typen ändras inte så mycket tycker jag. Man kan se var det barkar år typmässigt.....

Jag har inte någonstans sagt hur gamla avkommorna jag sett varit, anar jag en ton av att du inte tror att jag sett dem...

Jag förringar inte JM tävlingsresultat - jag nämner de inte ens. Att du sedan kritiserar Radiators tycker jag är helt otroligt faktiskt :smirk: Tycker att de talar för sig själv!

Mvh / Fia

Instämmer i att jag inte är insatt i fälttävlans avel,har heller inte diskuterat detta.

Jag har läst dina inlägg om Jaguar Mail och fortfarande är det så att det du skriver om hans typförärvning vad gäller klent underrede, långa bålar och korta framben och hävdar att det finns statistik på fortfarande är lögn och förbannad dikt.

Du har inte svarat på min fråga i en annan tråd om du ens vet hur många ston JM betäckt i Frankrike och därmed kan sätta hans framgånsrika avkommor i proportion till antalet producerade avkommor?

Jag har läst dina inlägg om Jaguar Mail och fortfarande är det så att det du skriver om hans typförärvning vad gäller klent underrede, långa bålar och korta framben och hävdar att det finns statistik på fortfarande är lögn och förbannad dikt.

Du har inte svarat på min fråga i en annan tråd om du ens vet hur många ston JM betäckt i Frankrike och därmed kan sätta hans framgånsrika avkommor i proportion till antalet producerade avkommor?

Betäcknings siffror går att få fram genom SF-hingst info.
länken www.frenchstallions.org säger att han betäckt väldigt mkt med franska mått mätt.

/b

Har lyckan att i arbetet (förmedlare) få åka runt i både Tyskland och Holland och titta på fina hästar. Ska man till ett ställe och titta på hästar så visar de upp i princip allt de har, även om det inte är till salu. Därför får man se massor med avkommor till olika hingstar. Tyvärr är det ibland för många hästar att "katalogisera i hårddisken" men en del hästar fastnar och de har avkommmorna efter Roven xx gjort. JMs avkommor fastnade också, de hoppade mycket mjukt och fint men lite tråkiga i typen som sagt var.
Rovens avkommor borde förhoppningsvis fastna på näthinnan då han själv är en begåvad och välstammad hingst.

Du tycker JM lämnar lite tråkiga avkommor det är det fritt upp till var och en att tycka men barbarella har tillskrivit honom egenskaper vad gäller hans förärvning och dessutom hänvisat till statistiska bevis i frågan och inte kunnat producerat ett endaste litet sådant annat än en "hang up" på Play Again Dorchival från JM:s första årgång.

"Beviset" vad gäller gracilt underrede, korta framben och lång bål baseras på en häst som fick ett lägre typbetyg än hoppbetyg då han visades i höstas nämligen Play Again Dorchival som dessutom JM:s första godkända son.

Jag vill att DU talar om hur många han betäckt! Sluta hänvisa till en massa länkar, berätta istället för oss. Du har själv utsett dig till expert vad gäller JM så upp till bevis!

Tyskarna är så stolta över sina hästar, här i Sverige får man skuldkänslor om man "skryter" om sina hästar.

Har sett avkommorna löshoppas så jag anser att jag kunnat bilda mig en uppfattning.

Visst händer det mycket med en fyraåring men typen ändras inte så mycket tycker jag. Man kan se var det barkar år typmässigt.....

Jag har inte någonstans sagt hur gamla avkommorna jag sett varit, anar jag en ton av att du inte tror att jag sett dem...

Jag förringar inte JM tävlingsresultat - jag nämner de inte ens. Att du sedan kritiserar Radiators tycker jag är helt otroligt faktiskt :smirk: Tycker att de talar för sig själv!

Mvh / Fia

VAR kritiserar jag Radiator?????????????

Och jo jag anser att de ändrar sig betydligt i typ när de är 4år. Och han har totalt 100st 4åringar (om alla nu lever eftersom han betäckte så många första året) och jag är imponerad av att du sett en del av dessa i Tyskland eftersom de producerades i Frankrike

Hur kommer det sig att man omtalar JM typ som väldigt modern och bra i alla övriga länder???

/b

Jag vet vem du är och jo jag tror att jag har betydligt mer kött på benen när det gäller vad som är gångbart tävlingsmässigt.

Och varför pratar du om typ när du då inte vet vilken typ av häst man vill ha i fälttävlan, märkligt

Återigen läs vad jag skriver innan du svarar,texten om Radiator är AVNS egna ord vid interm besiktn-2006.Du har väl den tillhands förmodar jag.

Detta handlar inte om ngr konspirationer-kan du försöka ta in detta.

/b

Den texten jag citerade finns att läsa på denna länk ang hans exteriöra utlåtande. Om du tror att jag nu förfalskat den!

http://www.asvh.se/document/hingstrad_2006.pdf

http://www.asvh.se/hingstar/prest_hopp06.htm

Så vill jag gärna vet var du fått dina andra utlåtande ifrån och varför de inte presenterar dem på deras hemsida :smirk:

Den texten jag citerade finns att läsa på denna länk ang hans exteriöra utlåtande. Om du tror att jag nu förfalskat den!

http://www.asvh.se/document/hingstrad_2006.pdf

http://www.asvh.se/hingstar/prest_hopp06.htm

Så vill jag gärna vet var du fått dina andra utlåtande ifrån och varför de inte presenterar dem på deras hemsida :smirk:

Som jag sagt är texten från hingstkatalogen 2006,int.besiktning.
Han visades 2006 på Flyinge den texten står i årets katalog-är detta klart NU???

mvh/b

Han visades 2006 på Flyinge den texten står i årets katalog-är detta klart NU???

mvh/b

Förklara då för mig hur det kan stå olika på hans bed vid bruksproven och det är just den visningen på Flyinge jag hänvisar till i mina länkar!!

Så du menar att ASVH visar helt fel bed på hingstarna då

mvh/b

Läs vad jag skriver,intbesiktn 2005-står i hingstkatalogen 2006
Flyinge 2006-står i årets katalog-2007.

/b

VAR kritiserar jag Radiator?????????????

Och jo jag anser att de ändrar sig betydligt i typ när de är 4år. Och han har totalt 100st 4åringar (om alla nu lever eftersom han betäckte så många första året) och jag är imponerad av att du sett en del av dessa i Tyskland eftersom de producerades i Frankrike
Hur kommer det sig att man omtalar JM typ som väldigt modern och bra i alla övriga länder???

Tror du inte att jag sett dem, eller? Säger jag det så har jag det! Det är väl inte ett dugg konstigt att de finns avkommor efter honom även i Tyskland och Holland :confused: - export du vet :angel:

Bra hästar köps in även till Tyskland och Holland (från Franrike), det är väl inte så konstigt. De är bra hästar, hoppar som små katter - men de jag sett har varit lite tråkiga i typen, enligt mina önskemål.

Jag tycker att du förringar Radiiators prestationer med:

Personligen tycker jag att det är starkt gjort av R, men ändå...

Mvh / Fia - som forfarande inte förstår varför jag inte får tycka att avkommorna är lite tråkiga i typen utan angrepp - hoppa kan de ju!

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har kvar min urgamla mailadress (hotmail 😄) sedan 20 år, och ibland känns mailnamnet utdaterat och barnslig. Men jag galet mycket...
Svar
7
· Visningar
420
Senast: Trott
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Svar
223
· Visningar
9 344
Samhälle Jag gillar ju inte att prata i telefon så mailar till kundtjänst om nåt är fel etc. Det kan ju bli några mail fram och tillbaks då innan...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 759
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård