Jaguar Mail

Sv: Jaguar Mail

KL

OM vi nu är inne så på exteriör skulle jag vilja ha åsikter om följande hingstar av framförallt de som sågar JM:s exteriör.

59000057-0.jpg

87365688-0.jpg

59044090.jpg

60012273-0.jpg

60001122-2.jpg
Är det verkligen ingen som vågar säga något om dessa hästars exteriör i jämförelse med Jaguaren:devil: som förresten ser ut så här, uppställd
jaguar_gallery_hor_01.jpg

Vi har helt olika uppfattningar om vilka moderna sporthästar vi avlar.
Den optimala sporthästen för mig ser inte ut som JM och hans avkommor.Att han nedärver långt sämre typ än rörelser och hoppförmåga är inga falska rykten eller skitsnack,det finns dokumenterat.Men sådant är alltid mkt känsligt-(läs gärna om de senaste turerna runt Interstallion projektet tex)

Men för att nå framgång i det man ägnar sig åt här i livet-så och inom hästavel-krävs förutom god förmåga att bearbeta fakta och information-även intuition och magkänsla.Det är i det sist nämnda det svåraste av allt kommer in,nämligen valet av rätt sto till rätt hingst.Man väljer det som känns sannolikt mest optimalt,men man vet aldrig vad eller hur det blir,kan bara hoppas.

/b

Du och övriga välden har olika uppfattningar.

Så du menar att de kan både trava och hoppa trots en dålig typ??

Var finns de dokumenten?? För i ALLA tester jag läser från åringsvisningarna så har hans avkommor en hel normal typ jämfört med de andra som visas, skiljer varken speciellt mkt uppåt eller neråt utan helt normala.

Fast han har ju onekligen bra hopp poäng på sina avkommor och det är ju väldigt illa när man vill avla hopphästar vad jag förstår på ditt resonemang, för där borde ju typen ligga högst :angel:

Jag är fullt medveten om vad som krävs i avel både genom min syster och hennes dåvarande sambo och genom de få hästar vi fött upp som lyckats att ta sig till svår klass :smirk: Men dian ref när det gäller avel kanske inte stämmer överens med vad en av världens bästa ryttare vill rida på?? Eller Roffe kanske inte duger som ref för dig :cool:

Fast jag kan ju fråga honom om han vill rida på en häst med höga poäng på typ eller höga poäng på hoppning. Sedan att dra förhastade slutsatser av unghäst dvs föl - 3års visningar ang typ är ju rätt okunnigt i mina ögon för mkt kan hända när de väl är färdigväxta.

Simba_trot.jpg

Föl

Risottoyeartrot7.jpg

Åring

Rosaneramailtrot5.jpg

Åring

Att smaken är som baken delad råder inga tvivel om och alla har vi olika smak och tycke vad gäller hingstar och hästar. Det är dock när man börjar sprida falska rykten om en hingsts förärvning, vare sig det gäller postitiva eller negativa egenskaper, som iallafall jag reagerar och blir förbannad.

Jag har inte fått med mig att Rovens positiva omnämnanden här har givit några reaktioner? För jag tycker de har varit väldigt positiva överlag.
Vad grundas det på?
Mig veterligt har han bara sitt eget hoppindex?
För han har väl inte fått något avkommeindex än?
Och eget dressyrindex har han inte heller (åtminstone inte på kwpns sida).
:confused:

För mig är han ett oskrivet kort, med veterinära avvikelser på sina simmare 2002, som ju finns att läsa på KWPNs sida.
Är de äldsta i holland 4 nu? Då kommer han väl få sina första "riktiga" index i år. Dvs på sina avkommor?
För de 144 i hoppning som han har, är väl att jämföra med vårt blup på egna prestationer?

Innan jag ser några avkommeindex, så står jag helt oförstående till att han är dressyrförärvare.
Jag har ingen som helst uppfattning om Roven, har inte sett honom live än, och bara sett avkommor på kort och video.
Jag gillar ju xx, men undrar varför man hört så lite om honom?
Så jag ser fram emot indexen, och vill under tiden veta vad som är så bra med honom! Som det finns grunder till... :D
mvh

?

Fast det var väl inte Roven detta handlande om utan Jaguar Mail?? Eller nu hänger jag iaf inte med

Jag gillar ju xx, men undrar varför man hört så lite om honom?
Så jag ser fram emot indexen, och vill under tiden veta vad som är så bra med honom!
Denna tråd handlar ju mest om de falska rykten om JM:s typförärvning som barbarella sitter och sprider.
Om Roven kan man dock säga att hans egna prestationer i kombination med hans härstamning och holländarnas förmåga att vaska fram bra fullblodhingstar bådar gott inför framtiden.

Att man sedan hört lite om Roven är väl inte så underligt han är ju fullblod ;) hur många svenskar har t.ex hört talas om Coconut Grove xx?

KL har verkligen samtliga med negativa åsikter om JM:s typ fegat ut helt vad gäller att kommentera de andra hästarna på bild i jämförelse med JM....

Senast ändrad av en moderator:

syftade mer på att man reagerarbåde på positiva och negativa saker om förärvning.
Och Roven är ju i högsta grad ett oskrivet kort?
mvh

syftade mer på att man reagerarbåde på positiva och negativa saker om förärvning.
Och Roven är ju i högsta grad ett oskrivet kort?
Om det är min kommentar du reagerat på om att jag reagerar på folk som tillskriver hingstar positiva eller negativa egenskaper som inte är med sanningen överenstämmande så har Roven verkligen ingenting med saken att göra i detta fallet.

Jag gillar ju att vi har fått en egen Jaggen, eftersom jag också är förtjust i den andra franska Jaggen! :)

Och det jag såg av honom själv var mycket trevligt, men han var bra tät både bak och fram tycker jag. Så tyvärr är det inget för min märr, som är nöjaktigt korrekt men något tät fram i skritt=7.
Inget hon har förärvt, men då har jag bara plockat killar som inte är täta.

Jag kan ha överseende med hans typ, tar ju mycket hellre honom en någon svarting som ger högt på typen men inget mer.
Samt gillar blodet.
Jag tycker att dessa herrar var ett mycket bra byte, och ser fram emot att se avkommorna! :D

Längden på bakbenen är han inte ensam om att ge. Har sett många 3åringar på testerna nu som har detsamma.
mvh

Nej, men han är väl omskriven i den här tråden?
Jag har följt honom sedan första årgången, så jag blir bara lite paff att han skrivs om i så positiva ordalag, och att ingen då har reagerat mot det, kontra Jaggen?
Även om jag gillar blodet...
mvh

Och både Jaggen och Alligatorn kommer få mycket ston, det är jag övertygad om, när de står där de står.
Hur många Roven får, återstår ju att se, eftersom han ju bla blir begränsad till sin region.
Men de ston han får, kommer nog att vara bra.
mvh

Tyvärr tror jag att det är Alligatorn som får minst ston :(

Hade ju väldigt kraftiga funderingar på honom och om det finns den lilla gnutta hopp om att han finns kvar nästa år så blir det han då.

Fast jag kan ju använda honom ändå men det blir ju bra mkt dyrare då

Nej, men han är väl omskriven i den här tråden?
Jag har följt honom sedan första årgången, så jag blir bara lite paff att han skrivs om i så positiva ordalag, och att ingen då har reagerat mot det, kontra Jaggen?
Även om jag gillar blodet...
mvh
Då är jag med i ditt resonemang, själv är jag som sagt var positiv till hans stam och prestationer.

Och både Jaggen och Alligatorn kommer få mycket ston, det är jag övertygad om, när de står där de står.
Tror tyvärr inte Alligatorn kommer få så många ston, hoppas verkligen att den känslan är felaktig.

Kommentarer till bilderna...

Rantzau ser ädel och fin ut. Det syns att han är rent fullblod. Inte så överbyggd som en del. Rakhasig. Som far till Cor de la Bryere så finns han bakom många hästar.

Den brune (påminner om Ramiro, men stämmer inte riktigt, vet inte vem det är) ser inte så rolig ut enligt mig. Tung.

Capitol är en riktig biff. Rakhasig, brett & lågt ansatt hals. Vet inte varför folk klagar på våra "gamla tunga ston av den gamla svenska stammen" när de tyska hästarna har sådana här "vagnshästar" inte så långt bak :D

Donnerhall tycker jag har för lång rygg. Lågställd. Samma sak här; varför klaga på hur våra ston ser ut när den här är pappa eller farfar till massor av "moderna" hingstar.

Almé har en trevlig överlinje. Inte riktigt lika tung som en del andra.

Alla dessa är ju kändishingstar (antar att det gäller även den som jag inte vet vem det är), och deras förvärvning anses vara bra. Ingen av dem är någon typförbättrare enligt mig.

Senast ändrad av en moderator:

Grattis till din kunskap om vilka hingstarna är, vilket det var uppenbart att de med starka åsikter vad gäller JM:s exteriör hade noll koll på och därmed inte vågade säga något om i rädsla för att göra bort sig. :angel:

Just detta med typen är just min poäng, denna samling består av några av världens främsta förärvare ínom sitt gebit och så dyker man ner på Jaguar Mail och anklagar honom än för det ena och än för det andra kanske dags att titta lite längre än dit näsan räcker för en del.

Kan du knäcka den sista får du riktigt många bonuspoäng;)

Jag är inte rädd att göra bort mig, däremot ser jag ingen vits med att ödsla tid på trådar som spårar ur!?

Sen är ju det där är ju den GAMLA typen av hingstar du visar. Hästar som de i Tyskland, Frankrike och Holland började betäcka med för tjugo år sedan. Det ska inte föringas att de nedärvt kapacitet, men det har JAG aldrig heller sagt att inte JM gör heller.

Däremot så har de i alla år arbetat med att hitta olika golden cross för att få fram hästar som är lite lättare, ädlare och mer ridbara än vissa av dessa hingstar. Tex Capitol som du visar här ovan som betäckts med:

la_kill.jpg

och

cordela.jpg

Tror inte någon betäckt Capitol med ett sto som såg ut som han själv...

Kan du inte förstå att det är det jag försöker få fram? JM är kanonhingst - men inte till MITT STO!!!! Jag är inte ute efter den typen av hingst helt enkelt. Sen om du är det - grattis! Det blir säkert skitbra!

Men i den andra JM-tråden i år - I rest my case!

Kan du inte förstå att det är det jag försöker få fram? JM är kanonhingst - men inte till MITT STO!!!! Jag är inte ute efter den typen av hingst helt enkelt. Sen om du är det - grattis! Det blir säkert skitbra!
Då har du uppenbarligen inte läst vad jag skrivit alls eftersom jag inte är intresserad av att betäcka med JM utan ifrågasätter barbarellas påstådda statistiska bevis vad gäller JM:s nedärvning. Tänk oxå att det var så uppenbart att kommentaren skulle komma med att detta var äldre hästar.

Nu vet jag att just DU kanske är mer aktiv i Tyskland än i Sverige men i Sverige ligger man faktiskt i många falla hopplöst efter vad gäller hingstar att blod som var poppis i Tyskland för en herrans massa år sedan kommer till Sverige när hingstarna är eller nästan är döda.

Som ett pratkexempel på detta kan ges Cardento e. Capitol som även marknadsförsts för sina gener från de "tre stora" Ladykiller xx f. 61, Cottage Son xx f. 1944 Sacramento Song xx f. 1967.

Det finns ett flertal andra exempel och det blir med andra ord lite svårt att dra gränsen för vad som är modernt och vad som är omodernt.

Klart är iallafall att vi med Jaguar Mail har fått hit ytterligare en förhållandevis ung hingst i samma kaliber vad gäller blodslinjer och hoppförmåga som Robin z och Cardento och vad de två gjort för avels-Sverige råder knappast några tvivel om och inte heller deras hoppförmåga och sportsliga resultat.

Om han sedan blir en flipp eller flopp är ännu för tidigt att säga men han kommer med ypperliga blodslinjer, avkommorna från hans första årgångar ligger ofta i topp på regionala visningar.
Med dessa toppar har även ett antal finalister vaskats fram som alla fått goda omdömen och i sin första årgång på dryga 100 avkommor har han fått fram sin första godkända hingst. Detta i ett land som i modern tid knappt lämnat ett mästerskap i hoppning utan en individuell medalj tagna på egenuppfödda hästar.

Jag håller med dig sedan förstår jag inte varför en del måste klanka ner på hingsten för att den inte passar alla ston jag menar vilken hingst passar på alla ston :confused:

Robin Z har väl egentligen inte någon typ att skryta över och nästan alla hans avkommor är ju rent fula :D JM är ju åtminstone ädel och står högt i blod och bör ju passa på lite tyngre ston och faktum är ju att det är just den typen av ston som det finns mest av i det här landet.
Jag är skitglad att vi har fått in en sådan hingst till Sverige , det var inte en dag för tidigt :banana:

Fast han har ju onekligen bra hopp poäng på sina avkommor och det är ju väldigt illa när man vill avla hopphästar vad jag förstår på ditt resonemang, för där borde ju typen ligga högst :angel:

Jag är fullt medveten om vad som krävs i avel både genom min syster och hennes dåvarande sambo och genom de få hästar vi fött upp som lyckats att ta sig till svår klass :smirk: Men dian ref när det gäller avel kanske inte stämmer överens med vad en av världens bästa ryttare vill rida på?? Eller Roffe kanske inte duger som ref för dig :cool:

Fast jag kan ju fråga honom om han vill rida på en häst med höga poäng på typ eller höga poäng på hoppning. Sedan att dra förhastade slutsatser av unghäst dvs föl - 3års visningar ang typ är ju rätt okunnigt i mina ögon för mkt kan hända när de väl är färdigväxta.

Vet att inlägget ovan inte är riktat direkt till mig, men känner att det sista nog är riktat mot mig, eller?

Då tycker du att jag är okunnig då? Det får nog stå för dig i så fall om du tycker det. Min uppfattning (efter att ha sett MÅNGA unghästar genom åren) är att man visst kan se på "ett ca" vad de blir av dem, framförallt tre åringar. Jag vill nog vända på resonemanget, kan man inte se varhän det barkar på en tre åring så anser jag att man är rätt okunnig...

De kan ändras mycket ja, men snälla nån, på en tre åring kan du se vad hästen ligger typmässigt. Efter de avkommor (efter JM) jag sett så är min PERSONLIGA uppfattning fortfarande att de inte är tilltalande i typen men besitter hög kapacitet. Dessutom så tror jag att jag är en av de få här som verkligen sett avkommor med egna ögon. MEN det är mina högst personliga åsikter och jag anser inte att jag bör kallas okunnig pga att jag inte gillar typen? Det är i alla fall så jag tolkar "diskussionen" här.

Tycker att det är synd att man ska misstros och kallas det ena eller andra för att man tycker något negativt om en hingst...

Mvh / Fia

Jag håller med dig sedan förstår jag inte varför en del måste klanka ner på hingsten för att den inte passar alla ston jag menar vilken hingst passar på alla ston :confused:

Robin Z har väl egentligen inte någon typ att skryta över och nästan alla hans avkommor är ju rent fula :D JM är ju åtminstone ädel och står högt i blod och bör ju passa på lite tyngre ston och faktum är ju att det är just den typen av ston som det finns mest av i det här landet.
Jag är skitglad att vi har fått in en sådan hingst till Sverige , det var inte en dag för tidigt :banana:

Det är en del uppfödare i Tyskland som gärna hade sett honom i Tyskland istället ;)

Mvh / Fia

Då är jag med i ditt resonemang, själv är jag som sagt var positiv till hans stam och prestationer.

Tror tyvärr inte Alligatorn kommer få så många ston, hoppas verkligen att den känslan är felaktig.

Hej!

Tyvärr tror jag att han hamnar i skuggan av JM. JM är en bra hingst men Alligatorn är inte dålig han heller!

Ev går vårt Ralme Z sto till honom (A), vi får se....

Kastar in en annan fråga: Är det någon som vet hur seminen på Alligatorn är?

Mvh / Fia

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har kvar min urgamla mailadress (hotmail 😄) sedan 20 år, och ibland känns mailnamnet utdaterat och barnslig. Men jag galet mycket...
Svar
7
· Visningar
420
Senast: Trott
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Svar
223
· Visningar
9 342
Samhälle Jag gillar ju inte att prata i telefon så mailar till kundtjänst om nåt är fel etc. Det kan ju bli några mail fram och tillbaks då innan...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 759
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård