Jaguar Mail

Sv: Jaguar Mail

Det är mycket förvirrande information du kommer med du säger i ditt första inlägg i denna tråden att JM Sedan hänvisar du till statistik på SF-hemsida och länkar till en site till reglementet för att visa upp häst.

Sedan ber jag dig återigen om länken och den första av dessa två går till en visning med tillhörande resultat. Där den enda JM avkomman gick ut som etta i sin klass på 7.51 totalt jämför med 7.43 totalt för den andraplacerade.

Läser man sedan vad som sägs om avkomman så står det följande

Play Again Dorchival, en mycket trevlig fux av lättare slag (6.40). En son till JM och undan Gazelle du Perron - Tu Viens d'Orval. Han visar vackra (bra) gångarter (7.80) men fick fick speciellt mycket uppmärksamhet för sina höga poäng på 8.70 i hoppning.

Är det detta du har som referens till ditt första påstående?

Den andra länken går dessutom rakt ut i cyberspace:confused:

Jmfr typ poäng m förmåga hos Play Again Dorchival-typ 6,40 hoppf 8,7.

Återkommer med info från bedömn protok.-om möjligt-bra m kommentarer bakom poängen.

Vad har du själv för uppfattning om JMs nedärvning?
Att Flyinges avelsinformation skulle vara adekvat kan du väl åndå inte tycka,eller? tror tex att det kan vara riktigt illa om man rek JM
till typiska Quite Easy ston och dito Cardento ston,det har jag mkt goda belägg för utifrån erfarenheter från Frankrike samt Sverige.

JM är en TOPP HINGST,men till rätt ston!!(Läs mitt 1:a inlägg)

/b

Känns som att du baserar och motiverar ditt första inlägg med att du läst denna resultatsredovisning för en enda häst och jämställer betyget 6.40 med att "Tro man skall vara medveten om att han nedärver lång bål samt korta framben,storlek och i viss mån gracilt benställ" och skyller sedan det mesta på Laudanum xx. En fullblodshingst som lämnat högställda, högpresterande och snygga avkommor i form av ex. avelshingstarna Duc de Moyon och Oberon du Moulin. Jag har mängder av bilder på Laudanum och vet mycket väl hur han såg ut och vad gäller de två sista har jag träffat dem personligen bägge två.

Vad gäller JM själv så lämnar han hästar av modern sporttyp och hans föl har visats med mycket goda resultat. 2004 var t.ex segrande stoföl i championet en JM avkomma.
I Frankrike har han använts flitigt för att få fram avkommor i alla discipliner. De unghästar jag sett med JM till pappa har alla vart ädla högställda individer utan några exteriöra avvikelser. Något som man ändå aldrig till 100% kan skylla på hingsten. Hästar har ju även ett möderne att brås på.

Återkommer med info från bedömn protok.-om möjligt-bra m kommentarer bakom poängen.

Att Flyinges avelsinformation skulle vara adekvat kan du väl åndå inte tycka,eller? tror tex att det kan vara riktigt illa om man rek JM
till typiska Quite Easy ston och dito Cardento ston,det har jag mkt goda belägg för utifrån erfarenheter från Frankrike samt Sverige.

/b

Visa gärna denna infon. Jag förstår inte hur du kan sitta här och skriva att han ger lågställda avkommor. En lågställd avkomma är INTE samma sak som korta framben och stort bogparti.

JM avkommor dvs de älsta är idag 3år(4år) och knappast färdigväxta hans avkommor som visats har samtliga kommit väldigt högt upp i bed och de hade de knappast gjort om de hade en dålig typ

Ge mig riktiga bevis för dina påståenden och inet bara länkar som inte leder någonstans.

Den du länkar till har inte speciellt dåliga poäng om man jämför med övriga och dessutom vann den.

/b

Play är den senaste mest uppmärksammade avkomman,tog därfär detta som ett ex han hoppar fantastiskt men det skiljer 2.1p på
typ-6,4
8,5p hoppn.
Ta gärna en titt på nära släktingar,samma typ där:Fergar Mail,Hoggar Mail,Chapultec la Silla.

Återigen,så försöker jag inte baktala hingsten-toppen hingst-men typen
är vad den är-hoppar gör avkommorna fantastiskt,förövrigt är det inget ovanligt med hingstar med mkt/helt fullblod,är låga fram,dock inte alla.Det vore trevligt om man kunde diskutera förrävning på ett nyanserat sätt,så även när det gäller JM.

/b

Play är den senaste mest uppmärksammade avkomman,tog därfär detta som ett ex han hoppar fantastiskt men det skiljer 2.1p på
typ-6,4
8,5p hoppn.
Ta gärna en titt på nära släktingar,samma typ där:Fergar Mail,Hoggar Mail,Chapultec la Silla.

är vad den är-hoppar gör avkommorna fantastiskt,förövrigt är det inget ovanligt med hingstar med mkt/helt fullblod,är låga fram,dock inte alla.Det vore trevligt om man kunde diskutera förrävning på ett nyanserat sätt,så även när det gäller JM.

OBS!! det skiljer naturligtvis 2,3 p mellan typ o hoppförm på Play
ursäkta!
/b

Att det skiljer 2.3 poäng mellans hans högsta bedömning och hans lägsta bedömning, utan att man får ta del av protokollet, använder du alltså som grund!
Tidigare i tråden började du svamla om Laudanum och nu går du vidare på andra JM-släktingar och så snackar du om att du vill diskutera JM på ett nyanserat sätt..... Är du på riktigt?:eek: Ditt sätt att diskutera består nämligen hitintills inte av annat än lögn och förbannad dikt samt egna (i mina och säkert även andras ögon) högst kontroversiella slutssatsmodeller.

Det skiljer 2.2 poäng mellan Pommeau des Parts högsta och lägsta betyg! Vad lider hans pappa Grenat de Grez e. Saphir Rouge II av för trist nedärvning enligt dig och dina vetenskapliga metoder???

Sedan säger du föjande:
Ta gärna en titt på nära släktingar,samma typ där:Fergar Mail,Hoggar Mail,Chapultec la Silla
:confused: Fergar Mail och Chapultec la Silla är ju samma häst så varför räkna upp honom som två hästar, för att förvirra folk eller för att du själv har noll koll....

Till er som undrar så är Fergar Mail e. Laudanum xx & Hoggar Mail e. Hand in Glove xx halvsyskon undan Adoret z (e. Almé) som är mormor till Jaggan.
Jaggans mamma Elvira Mail är således helsyster till de internationella hopphästarna Fergar Mail och Chergar Mail samt halvsyster med Hoggar Mail.

Om Fergar Mail kan man läsa följande på uppfödarens sida. Ja han vill promota sin häst men.... vad gäller resultat på avkommor till hingsten och den egna hingstens prestationer är det lite svårt att ljuga!

Fergar was the youngest stallion of his generation to have 3 horses selected for the 3 year old SF stallion show at St Lo.
Especially, L'ECU DU ROZEL et LINOU DE TOURTEL (3rd in the June heats and 5th in the over all National listing) bought by the National stud at the Elite FENCES auction.
LAMM DE FETAN was 3rd at the october show final is approved for breeding at 4 years old.
MAMBO DES PLAINS was the 2 year old male Champion 2002.

Breeding Tips
"Taking into account his very elegant model & his magnificent movement FERGAR MAIL is a fairly easy stallion to cross with;
Mer om Fergar
From a top international show jumping family in France, Chapultepec L.S. is a spectacular jumper with amazing power and an excellent temperament under saddle and in the stable.

He bloodlines are impeccable, including Laudanum-Alme Gothard. His maternal lines feature Chergar Mail-Hoggar Mail-Rodant Z. He now has numerous quality foals out of the top mares of La Silla.

Aproved in France, Italy and Mexico.

På den amerikanska SF-föreningens hingstsida kan man läsa följande om Jaggan

JAGUAR MAIL started to breed in 2002. He was the leader in 2005 of young stallions breeding in France. One of his daughters, the pretty dark bay Querby de l'Aujon, won the title of Supreme Female Foal in 2004. In 2003, two sumptuous fillies finished in 4th & 5th place: Phee Des Doues & Playa D'Aunis. In 2006, Play Again d'Orchival (from his first crop) was Reserve Champion at the 3-year-old stallion show in St-Lo and sold to Jan Tops for 100,000 Euros.

JAGUAR MAIL has an origin and a model that has a lot of blood which makes him a very modern stallion able to produce excellent horses in all three disciplines: Show Jumping, Eventing or Dressage.
Om de alla nedärver de brister som du säger dig veta att de gör, varför anses då dessa hästar vara exeptionella förärvarare av en modern och internationell sporthästmodell världen över?

Att det skiljer 2.3 poäng mellans hans högsta bedömning och hans lägsta bedömning, utan att man får ta del av protokollet, använder du alltså som grund!
Tidigare i tråden började du svamla om Laudanum och nu går du vidare på andra JM-släktingar och så snackar du om att du vill diskutera JM på ett nyanserat sätt..... Är du på riktigt?:eek: Ditt sätt att diskutera består nämligen hitintills inte av annat än lögn och förbannad dikt samt egna (i mina och säkert även andras ögon) högst kontroversiella slutssatsmodeller.

Det skiljer 2.2 poäng mellan Pommeau des Parts högsta och lägsta betyg! Vad lider hans pappa Grenat de Grez e. Saphir Rouge II av för trist nedärvning enligt dig och dina vetenskapliga metoder???

Sedan säger du föjande::confused: Fergar Mail och Chapultec la Silla är ju samma häst så varför räkna upp honom som två hästar, för att förvirra folk eller för att du själv har noll koll....

Till er som undrar så är Fergar Mail e. Laudanum xx & Hoggar Mail e. Hand in Glove xx halvsyskon undan Adoret z (e. Almé) som är mormor till Jaggan.
Jaggans mamma Elvira Mail är således helsyster till de internationella hopphästarna Fergar Mail och Chergar Mail samt halvsyster med Hoggar Mail.

Om Fergar Mail kan man läsa följande på uppfödarens sida. Ja han vill promota sin häst men.... vad gäller resultat på avkommor till hingsten och den egna hingstens prestationer är det lite svårt att ljuga!

Mer om Fergar

På den amerikanska SF-föreningens hingstsida kan man läsa följande om Jaggan

Om de alla nedärver de brister som du säger dig veta att de gör, varför anses då dessa hästar vara exeptionella förärvarare av en modern och internationell sporthästmodell världen över?

Lamm de Fetan har samma tråkiga front,ledsen om jag glömde ex framför FM.Du verkar inte kunna ta till dig att jag pratar typ,inte hoppförmåga!!

/b

Lamm de Fetan har samma tråkiga front,ledsen om jag glömde ex framför FM.Du verkar inte kunna ta till dig att jag pratar typ,inte hoppförmåga!!
Eller hur:rofl: OM du hade gjort ett sådant enkelt skrivfel som att du glömt ex framför Fergar Mail tror jag knappast du spaltat upp dem som du gjort.....

Jag ser visst att du talar om typ och det gör jag med. Världen över på olika avelssidor så talar man om att Jaguar Mail (med släkt) nedärver en utomordentligt god typ av modern sporthäst så det är nog snarare du som inte kan ta till dig vad jag skrivit. Om man som hingst nedärver en bristfällig modell av avkomma går det väldigt stick i stäv med att man producerat "top-class foals" eller segrare i olika årgångsvisningar.

Eller hur:rofl: OM du hade gjort ett sådant enkelt skrivfel som att du glömt ex framför Fergar Mail tror jag knappast du spaltat upp dem som du gjort.....

Jag ser visst att du talar om typ och det gör jag med. Världen över på olika avelssidor så talar man om att Jaguar Mail (med släkt) nedärver en utomordentligt god typ av modern sporthäst så det är nog snarare du som inte kan ta till dig vad jag skrivit. Om man som hingst nedärver en bristfällig modell av avkomma går det väldigt stick i stäv med att man producerat "top-class foals" eller segrare i olika årgångsvisningar.

Sök på SF sida så får du se hur många visade föl-3åringar han har,visst det finns 1 vinnar föl....man kan gå tillbaka till-03.

Lycka till !

/b

Sök på SF sida så får du se hur många visade föl-3åringar han har,visst det finns 1 vinnar föl....man kan gå tillbaka till-03.
Så nu måste han enbart visa upp segrare eller?

VAD är ditt syfte med denna tråden annat än att skapa misstro gentemot Jaguar Mail????

Vad vill du att jag ska läsa? Resultatlistorna från "årets föl" i Frankrike och se att han "bara" fått ett vinnarföl på sina hitintills fyra årgångar?
Detta är inget nytt för mig och eftersom det bara koras ett vinnarföl/år och kön så har han då haft 8 chanser och de flesta hingstar lever och verkar utan att någonsin vara i närheten av att prestera championatsvinnare.

Jaguar Mail producerade en segrare i sin andra fölomgång samt ytterligare en segrare från sin första fölomgång i form av treåringen (år 2006) Play Again Dorchival som du stenhårt klankar ner på typen på för att hans typ-betyg var lägre än hans hoppbetyg.
Rent krasst så kan han lika gärna haft ful päls och målfotoskalle och därmed dragits ner typmässigt enligt det franska typ-protokollets bedömningspunkter.

typ-6,4
8,5p hoppn.

/b

Jag anser inte att Jaguar Mail har någon dålig typ och visst kan man diskutera på ett nyanserat sätt, men att säga att hans avkommor är lågställda kan jag faktiskt inet hålla med om

Fergar Mail
Fergar_gallery_hor_04.jpg

Hoggar Mail
hoggar_gallery_ver_04.jpg

Film Hoggar Mail, jag ser bara mkt trevlig typ och ingen lågställd häst: http://www.pro-stallions.com/stallions/hoggar_mail.wmv

Han gjorde ju det ja, inte för att det förvånar mig men ändå:D

men visst är Jaguar Mail en galopphäst-typ? grov och korta ben framtill och liten rumpa med låååånga smala ben bak??? framstupande läge.... nä,det får nog bli Fetcher N som ser ut som ett halvblod ska se ut....varför avla sönder våra fina ston med svensk stam så de inte håller i längden.... enl ASVH är det ju det vi gör(eller vissa).

men visst är Jaguar Mail en galopphäst-typ? grov och korta ben framtill och liten rumpa med låååånga smala ben bak??? framstupande läge.... nä,det får nog bli Fetcher N som ser ut som ett halvblod ska se ut....varför avla sönder våra fina ston med svensk stam så de inte håller i längden.... enl ASVH är det ju det vi gör(eller vissa).

Detta var ju sakligt inlägg :angel:

Visst vill man rida på tunga pansarvagnar, vilka inte brukar hålla så är väl ditt resonemang helt ok.

http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/?action=view&current=MOVIE0031.flv

STILL0124.jpg

STILL0122.jpg

Personligen så tycker jag att hans resultat och att han har en superhärst gör honom oerhört intressant i Svensk avel, men å andra sidan så avlar jag på ett sto som har visat att hon duger på tävlingsbanorna trots att det inte finns något som helst Svenskt i henne :smirk:

Men så vill jag få fram en internationell tävlingshäst och inte en häst som lullar runt på klubbtävlingar :devil:

Och hur Svensk är Fetcher i sin Stamtavla, eller bara för att de fäderna har funnits i Sverige under lång tid så är det Svenska :angel:

(Irco Marco/Utrillo/Cortez/Cor dela Bryére yes vad Svenskt :cool: )

Personligen så tycker jag att hans resultat och att han har en superhärst gör honom oerhört intressant i Svensk avel, men å andra sidan så avlar jag på ett sto som har visat att hon duger på tävlingsbanorna trots att det inte finns något som helst Svenskt i henne

För allmän kännedom kan poängteras att barbarellas påståenden vad gäller Jaguar Mail:s förärvning, hänvisning till statistik som skulle styrka dessa påstående etc inte är annat än lögn och förbannad dikt.

Med detta sagt är det upp till var och en att själv avgöra huruvida man vill använda hingsten eller inte.

För allmän kännedom kan poängteras att barbarellas påståenden vad gäller Jaguar Mail:s förärvning, hänvisning till statistik som skulle styrka dessa påstående etc inte är annat än lögn och förbannad dikt.

Med detta sagt är det upp till var och en att själv avgöra huruvida man vill använda hingsten eller inte.

ge dig nu,han nedärver liksom många av hans släktingar,den typ jag framfört här,du är KÄR i hingsten,därför kan du inte förlika dig med ngn som helst kritik av JM.

Nedärvningen av en mkt bra hoppförmåga är mkt god,men man skall som med alla val av sto liksom hingst-inte addera svagheterna som sto resp hingst nedärver.

det är tydligen så känsligt i Frankrike med bla JM s avkomme bedömn så protokollen inte lämnas ut.Försöker komma åt hingst index på SF hemsida,vilket tidigare fanns,men lyckas inte???Du kanske har bättre framgång....

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har kvar min urgamla mailadress (hotmail 😄) sedan 20 år, och ibland känns mailnamnet utdaterat och barnslig. Men jag galet mycket...
Svar
7
· Visningar
420
Senast: Trott
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Svar
223
· Visningar
9 344
Samhälle Jag gillar ju inte att prata i telefon så mailar till kundtjänst om nåt är fel etc. Det kan ju bli några mail fram och tillbaks då innan...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 759
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård