Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
FYI jag har inte ens en märr i avel och hade inte heller valt Jaguaren om jag hade det! Jag har siktet inställt på en helt annan hingst.ge dig nu,han nedärver liksom många av hans släktingar,den typ jag framfört här,du är KÄR i hingsten,därför kan du inte förlika dig med ngn som helst kritik av JM.
Nedärvningen av en mkt bra hoppförmåga är mkt god,men man skall som med alla val av sto liksom hingst-inte addera svagheterna som sto resp hingst nedärver.
det är tydligen så känsligt i Frankrike med bla JM s avkomme bedömn så protokollen inte lämnas ut.Försöker komma åt hingst index på SF hemsida,vilket tidigare fanns,men lyckas inte???Du kanske har bättre framgång....
Tycker det är rätt anmärkningsvärt att du som importör sitter här och skriver ner andra hingstar. Jag hade varit väldigt försiktig med det!
Och jag har också fått reda på av mkt säkra källor att han nedärver mkt bra typ till sina avkommor
Omdöme exteriör: Stor, ädel långsträckt hingst. Vackert huvud, välansatt, något bred och rak hals. Lång manke, ganska
välliggande bog, något öppet ländparti. Tät och tåvid höger fram. Skritten är avspänd och rörlig. Traven är taktmässig och
avspänd, men något i framvikt.
Premieringsnämndens utlåtande:
Omdöme exteriör: Stor, ädel långsträckt hingst. Vackert huvud, välansatt, något bred och rak hals. Lång manke, ganska välliggande bog, något öppet ländparti. Tät och tåvid höger fram. Skritten är avspänd och rörlig. Traven är taktmässig och avspänd, men något i framvikt.
På vilket sätt har Flyinge undanhållit information som finns att läsa helt öppet på ASVHs hemsida???
Saxat från ASVH:
Saxat från Flyinge:
Står EXAKT detsamma!!!!!!
Varför ljuger du om detta???
Nu gällde inte detta JM,men jmfr m hingstkalandern och övriga hingstar får du se.
/b
Försöker du släta över nu ellerDetta är ju en mkt subjektiv och kommersiell bransch så det finns delade uppfattningar om det mesta.Var och en får följa sin egen kompass.Avslutningsvis handlar detta inte om att "kasta skit" på JM,är mkt positiv till honom här,men till lämliga ston.Hans typ är egentligen ganska förståelig då han är så mkt fullblod i sin stam som han har.
Försöker du släta över nu eller
Om det nu inte handlar om att kasta skit på Jaggan så ställer jag mig mycket, mycket frågande hur du verifierar och förklarar de ogrundade rykten du själv spridit om denna hingst! För de är ingenting annat än just ogrundade rykten!
Så du menar att helt plötsligt så gäller detta inte honom trots att du precis skrivit att de döljer hans typ på hemsidan???
Jisses....
Läs och ta till dig vad jag skriver.
/b
Jag läser att du skriver ner hans typ och samtidigt anklagar Flyinge för att dölja det på samtliga av sina hingstar, och då helt plötsligt efter mitt inlägg förutom JM då
Jmfr typ poäng m förmåga hos Play Again Dorchival-typ 6,40 hoppf 8,7.
Återkommer med info från bedömn protok.-om möjligt-bra m kommentarer bakom poängen.
Vad har du själv för uppfattning om JMs nedärvning?
Att Flyinges avelsinformation skulle vara adekvat kan du väl åndå inte tycka,eller? tror tex att det kan vara riktigt illa om man rek JM
till typiska Quite Easy ston och dito Cardento ston,det har jag mkt goda belägg för utifrån erfarenheter från Frankrike samt Sverige.
JM är en TOPP HINGST,men till rätt ston!!(Läs mitt 1:a inlägg)
/b
Alltså nu tror jag att vi ska nyansera upp det här litegrann, va?Tror man skall vara medveten om att han nedärver lång bål samt korta framben
Vet du att det där är nästan lite komiskt, för samtidigt som du sitter och skriver den sista satsen i den meningen så håller du på och tipsar till höger och vänster om en annan hingst, som visserligen varit framgångsrik i sporten men som är av en betydligt mer "omodern" typ än JM, till precis vilket sto som helst!JM nedärver mkt bättre hoppförmåga än typ,han är inte den enda hingst som gör det.Fine, om han i dina ögan är den perfekta avelshingsten,men han passar lik förbannat inte till alla typer av ston.
Alltså nu tror jag att vi ska nyansera upp det här litegrann, va?
Det är skillnad på "framben som är kortare än bakbenen" och "korta framben"!! Jag kan hålla med dig om att JM har framben som är kortare än bakbenen, men inte sjutton har varken han själv eller någon av de släktingar som jag har sett några korta framben! De jag såg var av väldigt god typ!
Den typ som Jaguaren själv har är väl inte alls ovanligt bland dagens hopphästar, för övrigt. Och bevisligen så fungerar det alldeles utmärkt...
Vet du att det där är nästan lite komiskt, för samtidigt som du sitter och skriver den sista satsen i den meningen så håller du på och tipsar till höger och vänster om en annan hingst, som visserligen varit framgångsrik i sporten men som är av en betydligt mer "omodern" typ än JM, till precis vilket sto som helst!
Kanske läge att ta ett steg tillbaka och fundera på vad det är du själv håller på med innan du börjar anklaga andra...
Nu pratar du nog i nattmössan,en hingsts typ har inte med ålder att göra.Kan väl hänvisa till AVN s ord om just denna hingst och det var just att han var så enormt modern i typen.jag vet oxå mkt väl vad denna hingst nedärver.Gör du det Ameo och har du sett hingsten i fråga?
Vet att det är mkt känsligt att kritisera vissa hingsthållare särskilt Flyinge.
/b
Omdöme exteriör: Stor, långlinjerad hingst. Uttrycksfullt huvud, välformad, något brett ansatt hals. Välutvecklad manke, djup bog. Något låg rygg, välformat kors. Väl inskenad från sidan, obetydligt tåvid fram. Energisk, men kort skritt. Energisk trav, men kort och oelastisk.
Radiator 1124:
En i tävlingsverksamhet mycket högt meriterad hopphingst.
Bör kunna användas till de flesta typer av inte alltför tunga ston för produktion av hopphästar.
Omdöme exteriör: Stor, ädel långsträckt hingst. Vackert huvud, välansatt, något bred och rak hals. Lång manke, ganska
välliggande bog, något öppet ländparti. Tät och tåvid höger fram. Skritten är avspänd och rörlig. Traven är taktmässig och
avspänd, men något i framvikt.
Jaguar Mail 1144:
En stor, för sin åldermycket tävlingsmeriterad hopphingst, som i sin härstamning kombinerar
blod från två inom hoppsporten mycket framgångsrika fullblodshingstar. Fadern Hand in
Glove xx tävlade framgångsrikt upp till WC nivå i hoppning. Morfadern Laudanum xx är
sannolikt en av Europas mest lyckade fullblodshingstar inom hopphästaveln. Även i övrigt är
Jaguar Mail´s möderne mycket stark i sin förärvning av hoppegenskaper.
Jaguar Mail bör, tills vi vet mer om hans storleksförärvning, kunna rekommenderas som
förädlarhingst till inte alltför stora ston för en målinriktad hopphästavel. Inte minst bör han
vara intressant till hoppston efter våra gamla hopphingstar som ex. vis Irco Marco och Robin
När kritiken till Flyinge övergår till smutskastning av en enskild hingst som inte ens är Flyinge ägd tycker jag att det går för långt.
INGEN kan ta ifrån JM hans framgångar varken i Sverige eller utomlands. I Sverige har han varit placerad i alla sina starter och vann sin debut i 150cm!!
Jag avlar för fälttävlan och vill använda mig att lättare häst med mkt fullblod som visat bra nedärvning och nej Radiator har inte den rätta stammen för just mitt ändamål.
Det var en fin bild du visade på R ,han är 20 år och pensionerad sedan 5.Att det skulle handla om smutskastning av JM s typ är ju bara strunt prat.Det är väl bara att gratulera om du i JM funnit en passande hingst till ditt sto.Nedärvning är sällan så enkel att sto resp hingst lämnar vad du ser hos dem,men vissa präglar mer än andra sina avkommor.
MIn allra högst personliga åsikt är att JM har en betydligt modernare typ än vad Radiator har. Och skulle jag välja en av dessa två att rida så hade det helt klart blivit JM
Kan vara bra att ha sett de individer man bedömer oxå
/b
Kan vara bra att ha sett de individer man bedömer oxå
/b
Taget ur hingstkalendern-06 gällande Radiator:
Stor men ej tung ,högställd,välproportionerlig med god resning,för sin ålder i gott skick. mm
Det är bara fånigt att anspela på att avsikten med inlägg ang JM skulle handla om att spela ut hingstar mot varandra.Tyder oxå på en mycket förklenande syn på stoägare som besöker Buke.Men som det heter så vist-man får inte svära i kyrkan.......
/b