Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske tagits upp tidigare, men finns det kanske möjlighet för dig att komma tillbaka till hästarna och (kanske på sikt?) även ridningen? Vet själv att min hälsa påverkas negativt, på alla sätt och vis, psykiskt och fysiskt, av att inte kunna ha det återkommande i vardagen.Det är lugnt!
Jag svarar, men ser helst sen att det inte läggs allt för mycket fokus på operation kontra icke operation (det sista är svar till "alla") i tråden här.
Det finns alltid dom som inte tycker det är en bra ide av olika anledningar och erfarenheter.
Det förstår jag och jag respekterar det.
Jag förstår också att det ligger omtanke bakom frågorna till mig om det verkligen är en bra metod för mig.
Jag har haft övervikt sedan jag fick mitt första barn.
Gick upp väldigt mycket i vikt av en orsak jag faktiskt inte begriper själv.
Innan dess var jag väldigt smal (160 lång 52-58 kg) och vältränad eftersom jag hade häst(ar) och red och tränade dagligen. Höll igång aktivt under hela graviditeten.
Tävlade dressyr vecka 18 med mitt stora halvblod med monstergång, till exempel.
Jag gick aldrig ner i vikt ordentligt efter det.
Efter andra graviditeten, samma sak.
Gick ner kanske 7 kg i samband med att jag fick första depressionen.
Efter det har jag gått upp stadigt i vikt (pga medicin, hypothyreos, ålder mm).
Varje gång jag gjort ett seriöst försök till att få ner i vikt så har jag ökat det tredubbla. Har prövat själv och med Viktväktarna.
Efter tio års tid då jag inte prioriterat min egen hälsa så har det börjat gå totalt åt skogen.
Det blir bara fler och fler fysiska "fel" på mig. Jag är så sent ute med att försöka rädda upp mig själv, så jag måste ha en relativt snabb förändring för att jag helt enkelt inte ska bli ännu sjukare fysiskt.
Jag är medveten om riskerna, men riskerna som fetman medför är större än riskerna med att göra en operation
Jag tror mig ha en ganska stor chans att då ett lyckat resultat med operationen av följande anledningar;
Jag har ingen ätstörning i botten överhuvudtaget.
Däremot triggade medicinen jag stod på sötsug och hunger enormt vilket skapade dåliga vanor.
Jag är väl insatt i vad som krävs av mig för att resultatet ska bli så lyckat som möjligt.
Jag har inget beroende, mat, alkohol, nikotin, läkemedel.
Har man beroende av mat till exempel så är det ganska vanligt att man "byter" beroende efter en sån här operation.
Jag gillar sund och näringsrik mat så att välja bort skräpmat är en icke-fråga för mig.
Jag har tänkt igenom det här noga under väldigt lång tid och har egentligen valt att göra detta för ca ett år sedan.
Idag anser jag att jag är tillräckligt "psykiskt stark" för att klara av det.
Det är orsaken till att jag inte gjort det tidigare.
Nu känner jag mig redo mentalt och jag har också börjat prioritera mig själv på flera plan som ju också framgår i tråden här.
För mig känns det som rätt val att göra det här.
Jag har givetvis också pratat med min psykläkare och mina andra behandlare om det här också.
På måndag ska jag träffa dietist, överviktssköteterska och läkare (hela dagen bokad) för att slutgiltigt bedöma och bestämma om det är rätt metod för mig.
Läkarna som gör det här, gör samma sak för icke-betalande patienter på samma sjukhus, så jag tror att dom är seriösa nog att ta alla risker och fakta med sig i bedömningen och säga nej om dom har minsta tvivel på att det inte skulle funka för mig av olika skäl.
Har ridit andras hästar av och till sen jag inte hade egen längre.Kanske tagits upp tidigare, men finns det kanske möjlighet för dig att komma tillbaka till hästarna och (kanske på sikt?) även ridningen? Vet själv att min hälsa påverkas negativt, på alla sätt och vis, psykiskt och fysiskt, av att inte kunna ha det återkommande i vardagen.
Tänker att man kanske man kan börja smått någonstans, t ex någon form av ridterapi eller sköthäst.
Har förstått att det är lite "debatt" angående operation eller inte. Så bara för att klargöra är detta inget ställningstagande, eller pushande för varken ena eller andra![]()
Tack!@Vallmo, jag vet att du sett vad jag skrivit i andra trådar till andra i liknande situationer: att om det finns något jag kan göra för att hjälpa till vid en flytt, hojta till. Det gäller dig med, såklart. Att din sambo inte tänker hjälpa till är väl inte allt för svårt att klura utMen ja, jag har bil med dragkrok och fullt fungerande kropp som är van vid att arbeta med flyttrelaterade saker. Så om det är den praktiska delen med att packa ihop det som är ditt, köra det till nya boendet osv som känns jobbigt, då kan jag absolut hjälpa.
Säger som @Hyacinth, inte f*n kan han bestämma något om vem du träffar eller varför osv. Det är DITT val vem du umgås med.Tack!
Jag ska absolut ha det i åtanke.
Som det är nu så har jag ju Buke-irl förbud, men jag antar att han inte kan bestämma sånt när vi inte bor ihop längre.
Om jag orkar, och det hoppas jag verkligen att jag gör, så ska jag försöka förbereda så mycket som möjligt med att sälja och rensa ut grejer redan nu.
Om jag väntar tills flytten så är risken att det blir för mycket så man bara slänger bort grejer i onödan.
Jag tänker att det är inte omöjligt att tjäna tusenlappar på allt man har hemma som man inte behöver. Och pengar behöver jag verkligen.
Jag kommer troligen få banta mer mitt boende till max ca 60 kvm. Bor på 154 kvm nu, så skillnaden blir stor.
Han har NOLL och INGEN rätt att bestämma det medan ni bor ihop heller!!Tack!
Jag ska absolut ha det i åtanke.
Som det är nu så har jag ju Buke-irl förbud, men jag antar att han inte kan bestämma sånt när vi inte bor ihop längre.
Säger som @Hyacinth, inte f*n kan han bestämma något om vem du träffar eller varför osv. Det är DITT val vem du umgås med..
Jag säger bara - HUR F*N ska han kunna veta om din nya kompis "Lisa" är någon du har träffat på Buke eller i samband med din sjukhusvistelse? Eller någon du började prata med när du var ute och fixade i trädgården? Eller började prata med i kön på Ica? Eller.... Ja du fattar...Äsch, du träffar vem f-n du vill.
Han har ingen som helst rätt att bestämma eller begränsa ditt umgänge.
Läser han här på buke så är det kanske inte helt svårt att lista ut... Han sitter väl säkert och kollar vilka som erbjuder hjälp eller liknande, kollar upp dem så gott han kan för att sedan kunna identifiera dem om de dyker upp hemma hos VallmoHan har NOLL och INGEN rätt att bestämma det medan ni bor ihop heller!!
Jag säger bara - HUR F*N ska han kunna veta om din nya kompis "Lisa" är någon du har träffat på Buke eller i samband med din sjukhusvistelse? Eller någon du började prata med när du var ute och fixade i trädgården? Eller började prata med i kön på Ica? Eller.... Ja du fattar...
alla kanske inte erbjuder sig öppet...Läser han här på buke så är det kanske inte helt svårt att lista ut... Han sitter väl säkert och kollar vilka som erbjuder hjälp eller liknande, kollar upp dem så gott han kan för att sedan kunna identifiera dem om de dyker upp hemma hos Vallmo![]()
Visst är det så, och jag håller med dig, utan tvekan.alla kanske inte erbjuder sig öppet...
Och, han ska skita i vem Vallmo umgås med överhuvudtaget!
Det är inget annat än ett sätt att försöka begränsa umgänget så att hennes nya starka vilja inte blir stark nog för en separation....
Han kan lista ut det mesta när det gäller internet.....Läser han här på buke så är det kanske inte helt svårt att lista ut... Han sitter väl säkert och kollar vilka som erbjuder hjälp eller liknande, kollar upp dem så gott han kan för att sedan kunna identifiera dem om de dyker upp hemma hos Vallmo![]()
Ja, antagligen är det så.alla kanske inte erbjuder sig öppet...
Och, han ska skita i vem Vallmo umgås med överhuvudtaget!
Det är inget annat än ett sätt att försöka begränsa umgänget så att hennes nya starka vilja inte blir stark nog för en separation....
Ja, så är det ju!Fortsätt skriv @Vallmo han äger dig inte!
Snokar man får man vara beredd på att få nys om sådant man inte vill veta.
Jag tror också det kan funka att bo mindre. Fördelen är ju att det är mindre att städa och man kan ha mindre prylar.Kan tillägga att jag, partner, snart 2 barn och hund bor på 64 kvm. Det fungerar väl så länge man trivs ihop.
Vi har 2,5 sovrum, så ingen bor på någon annan heller.
Jag tror också det kan funka att bo mindre. Fördelen är ju att det är mindre att städa och man kan ha mindre prylar.
Bor man i hus så är man ju utomhus en hel del också på sommaren.
Som det är nu har vi ex fem soffor i huset och 45 st gardiner.
Det är mycket att dammsuga och tvätta.....
Det som skaver lite är att min yngsta kille behöver egentligen eget rum eftersom den stora killen kan vara minst sagt påfrestande och gränslös.
Jag får försöka lösa det på något bra sätt.
Prisskillnaden mellan två och tre sovrum blir ofta jättestor på dom områdena jag kollar på.
Så vi får se helt enkelt.