Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner.

Verkligen. Särbon har en modernare Case som behöver en massa specialutrustning och kräver ofta behandling :(

Ja, det är synd när det blir så:(
Jag hade en Volvo BM400 som läromästare 🥰 vad många roliga timmar vi spenderat tillsammans!

Korsat med "vår Valle" borde det bli en riktig arbetsmyra i så fall.
Valle hade stått i några år, utomhus.Fungerat vid avställning. Men nu sedan något år ville den inte starta. Ägaren orkade inte felsöka mer. Vi fick den om vi tog den därifrån. Så Valle fick åka bärgningsbil till oss, sambon bytte startmotor och sen så har han bara gått och gått.
Han ska förhoppningsvis få en rejäl genomgång och uppfräschning någon gång, vi ska vara först 😁.

Mitt enda önskemål är att "muskelservon" inte blir än tyngre, för då kanske jag får problem att manövrera den i vissa moment..

Man kan behöva jobba en del med lösgjordheten, såklart. Men är man noggrann med det från början så tror jag inte det ska bli några problem!😃

Den är väldigt fin men lite mycket spakar att hålla reda på för mig som nybörjare. Särbon håller lektioner och den är lugn även om den är högt utbildad så den är en perfekt läromästare :up:

Edit: Här är en film på en Kvicken:
Vilken underbar maskin!

Men "framkomlighet som en personbil". :confused: Alltså jag undrar ju lite vilken personbil det är de jämför med som skulle ta sig fram där? :laugh:

Den är ju en Valmet själv, borde man då hålla sig inom märket eller är det bättre att blanda in annat blod?
Ska man försöka blanda in något modernare, eller hellre försöka locka med något i ungefär samma årsmodell?
Påverkar det vad jag skulle kunna få för funktioner och hållbarhet på avkomman?
Min röda hona, är en något nyare av samma ras.

Den har fyrhjulsdrift, men är inte alltför fullproppad med elektronik.

Är din en hona eller hane? Vi kanske borde sammanföra dem?

Det som talar emot min röda hona i avel, är hon fått den där gröna pellingen.
Men det kan ju t.o.m. vara en liten skogsmaskin som varit framme i ett obevakat ögonblick, så det kanske inte borde oroa så mycket i vidare avel.

Jag känner att jag är på väg att se på gårdens traktorer med helt nya ögon efter att ha lärt mig så mycket i denna tråden! Det har ju mest varit gubbens område, men jag ska absolut börja engagera mig lite mer i dom! Om jag ger kärlek så går jag kanske kärlek tillbaka.
Nån som vet nåt bra godis till dom? Lite olja, 556, nåt annat? Vill ju gärna få en bra relation till dom!!! 🥺

Min röda hona, är en något nyare av samma ras.

Den har fyrhjulsdrift, men är inte alltför fullproppad med elektronik.

Är din en hona eller hane? Vi kanske borde sammanföra dem?

Det som talar emot min röda hona i avel, är hon fått den där gröna pellingen.
Men det kan ju t.o.m. vara en liten skogsmaskin som varit framme i ett obevakat ögonblick, så det kanske inte borde oroa så mycket i vidare avel.
Min är en hane 😁.

Hur är det med utvecklingen av embryotransfer i branschen? Tekniken finns ju men jag har inte hört om att det används. Någon som vet?

Jag vill inte ha en traktor som måste ha täcken. Klart att man kan använda täcke men vill att traktorn ska vara robust och i god hälsa så att den inte behöver så mycket speciell behandling
Hm, då förordar du också lösdrift? Jag upplever att angrepp av rost blir värre då.
Vi har ju en Volvo BM 350 av gammal helsvensk stam, mycket robust och tålig i alla väder. Täcken skulle hon fnysa åt!
Vi har lösdrift och jag upplever inte rost som något bekymmer. Men som alltid så måste ju lösdriften vara dimensionerad ordentligt, det går ju inte att fuska med en för liten och trång lösdrift!

Jag vill inte ha en traktor som måste ha täcken. Klart att man kan använda täcke men vill att traktorn ska vara robust och i god hälsa så att den inte behöver så mycket speciell behandling

Den här skulle nog passa dina behov? En väldigt robust, delvis vattenlevande, typ. Kan följa med på badsemestrar och lite varstans utan att protestera. Jag misstänker att det var den som egentligen söktes, när det gick lite snett med den ryska importen förra gången?

Jag känner att jag är på väg att se på gårdens traktorer med helt nya ögon efter att ha lärt mig så mycket i denna tråden! Det har ju mest varit gubbens område, men jag ska absolut börja engagera mig lite mer i dom! Om jag ger kärlek så går jag kanske kärlek tillbaka.
Nån som vet nåt bra godis till dom? Lite olja, 556, nåt annat? Vill ju gärna få en bra relation till dom!!! 🥺
En sak dom gillar, men kanske får lite för sällan, är en ordentlig genomgång med fettsprutan på alla smörjnipplar.

De blir mjuka och följsamma, och slutar att gnissla.

Bara för att du har en traktor behöver man inte avla på den. Vad i just din traktor tycker du är värt att avla på? Att den är snäll är inte ett skäl till att sprida traktorns gener vidare.
Det är bättre att köpa precis det du vill ha.
Alltså jag håller med :mad:
Vi måste bromsa buskaveln och använda oss av exemplar som genomgått bruksprov m.m. Allt för en hållbar avel.

Till att börja med behöver du ha en blå traktor och en röd för att det ska kunna bli befruktade ägg. ;)

Jag tror det finns flera orsaker till att det blir få eller inga lyckade kläckningar för de flesta.

Det är inte så ofta rätt kombinationer av maskiner jobbar samtidigt på samma fält numera. För människans ekonomi och effektivitet kör man bara med en ensam större maskin.

Många väljer att bara använda de gröna traktorerna som snöpts för att vara mer lättstyrda i arbetet - och de blir det så klart inga befruktade ägg av.

Avelsmålen för rasen har allt för ensidigt prioriterat muskelstyrka och storlek, vilket gått ut över andra egenskaper, däribland fertiliteten.
Näe, en blå och gul traktor ska det vara! För att få en grön alltså.
En röd traktor är något helt annat.

Låter som du vill starta en förening, jag är på!
Jag tror det är jätteviktigt! Med avelsmål och olika stamböcker för de olika inriktningarna på maskiner. Trist att mixa hejvilt bara för att man har en snäll traktor och så får man en röd med blå hytt, arbetsvillig och het som en sån där modern liten smidig maskin men med kropp som en tröska. Ärligt talat!

Den vanligaste orsaken till utebliven kläckning är bristande omvårdnad av äggen.

De lämnas ofta utspridda över fälten utan närhet till sina kullsyskon. Eller så staplas de ihop med för många ägg från andra kullar alltför tidigt. Det är känt att social stress har en kraftigt negativ påverkan på utvecklingen, speciellt om den sker de första fyra veckorna.

Det förekommer också mycket hantering med maskinkraft som t.ex. klämmer för hårt. Även om skador inte syns utanpå kan de vara stora invändigt.

Nyligen har man också börjat forska på lågintensivt skakvåld, som tros kunna ge liknande skador om det pågår under en längre tid. Ev. kan kommande föreskrifter rekommendera en begränsning av hur långa transporter som tillåts av det skälet. Idag vet man inte om känsligheten är större under någon viss ålder/utvecklingsfas.
För att inte tala om dessa vandaler som går omkring och sprätter upp äggen! :eek::rage:

Och vad händer efter Corona när folk återgår till jobbet och upptäcker att de är mer jobb än dom räknat med? Blir en massa förvildade traktorer överallt! Vem tar kommer ta hand om dem? Och tänk om de börjar para sig helt vilt med tamtraktorerna:mad:. Kommer ligga ägg överallt!!
Jag tror att du har rätt! Till hösten nästa år så kommer de att poppa upp överallt! :nailbiting:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 803
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
13 040
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 101
Senast: LenaH
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar