Ibland inser jag förlusten med att inte vara bi. Vilket utökat utbud det hade gett.Hon krävde INTE att jag skulle förklara varför jag inte gick hem med henne.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ibland inser jag förlusten med att inte vara bi. Vilket utökat utbud det hade gett.Hon krävde INTE att jag skulle förklara varför jag inte gick hem med henne.
Men det vet du väl, unga, snygga, svenska au pairer ligger med allt och alla.Kom ihåg något som hände för länge sen men som liknar historierna här.
Hade jobbat i USA som typ aupair i en familj.
Det här var 30 år sedan så jag var således ganska ung.
Hade uteslutande kontakt med mamman i familjen. Hon var hemma och var gravid och hade ett barn till som jag tog hand om. Hon hade en riskgraviditet som gjorde att hon inte fick gå och röra sig för då skulle förlossningen komma igång för tidigt.
Med andra ord, vi lärde känna varandra mycket väl och hon var lite blandning mellan mamma-kompis, typ.
Flyttade hem till Sverige och något år senare kom hennes man på besök i affärsärenden. Således ensam utan familj.
Jag var trevlig och fixade hotell till honom och guidade runt honom, var på Vasamuseet osv.
Vad händer? Jo, när jag kör bilen så sätter han igång och börjar smeka och tafsa mig i håret och i nacken.
Sen när jag droppat av honom på hotellet så tyckte han att jag skulle sova över där med honom. Han var alltså 15 år äldre än jag (jag var 20) och ful, fet, pruttig (ja, det är sant, han fes hela tiden) och ganska ofräsch.
Jag undrade faktiskt vad mamman såg hos honom för hon var jättefin.
Jag var så himla hudlös då när jag var ung så jag förmådde inte att skälla ut honom för tafsandet.
Däremot lyckades jag på något vis ta mig ifrån hotellet, tack och lov.
Vad fan, säger jag bara! Män = rövhatt!
Kan tillägga att jag var skitsnygg och smal på den tiden så hur han kunde tro att jag skulle limma på honom är fullständigt obegripligt!
Kom ihåg något som hände för länge sen men som liknar historierna här.
Hade jobbat i USA som typ aupair i en familj.
Det här var 30 år sedan så jag var således ganska ung.
Hade uteslutande kontakt med mamman i familjen. Hon var hemma och var gravid och hade ett barn till som jag tog hand om. Hon hade en riskgraviditet som gjorde att hon inte fick gå och röra sig för då skulle förlossningen komma igång för tidigt.
Med andra ord, vi lärde känna varandra mycket väl och hon var lite blandning mellan mamma-kompis, typ.
Flyttade hem till Sverige och något år senare kom hennes man på besök i affärsärenden. Således ensam utan familj.
Jag var trevlig och fixade hotell till honom och guidade runt honom, var på Vasamuseet osv.
Vad händer? Jo, när jag kör bilen så sätter han igång och börjar smeka och tafsa mig i håret och i nacken.
Sen när jag droppat av honom på hotellet så tyckte han att jag skulle sova över där med honom. Han var alltså 15 år äldre än jag (jag var 20) och ful, fet, pruttig (ja, det är sant, han fes hela tiden) och ganska ofräsch.
Jag undrade faktiskt vad mamman såg hos honom för hon var jättefin.
Jag var så himla hudlös då när jag var ung så jag förmådde inte att skälla ut honom för tafsandet.
Däremot lyckades jag på något vis ta mig ifrån hotellet, tack och lov.
Vad fan, säger jag bara! Män = rövhatt!
Kan tillägga att jag var skitsnygg och smal på den tiden så hur han kunde tro att jag skulle limma på honom är fullständigt obegripligt!
I en 20-årings ögon är det nog inte så konstigt att reagera så på en 15 år äldre man som oönskat tafsar på henne. Då tycker jag nog att om hon ser honom som fet, ful och pruttig så är det det minsta problemet. Pappan i familjen där hon jobbat som aupair tafsar på henne. DET är problemet.Vad har ålder och utseende med saken att göra? Pruttigt (pun intended) beteende har ju ingenting med de inblandades åldrar och ev skönhet eller brist på att göra.
Fast vad är problemet med det? Är inte det jätteintressant och ger en annan helhetsbild. Mer information är ju alltid bättre än mindre. Folk i tråden som är drabbade av obehagliga raggningssituationer eller bara raggningssituationer delar med sig, som människor. Alla är lika värda på forumet män eller kvinnor? Och jag tror inte det finns så många män här att de kan ha en egen obehaglig raggningstråd helt själva, så varför skulle de inte få dela sina erfarenheter här? Vi är ju alla personer (inte bara kön) trots allt.Fast det är du som så fort en kvinna tar upp ett problem skriker MEN MÄN ÄR OCKSÅ DRABBADE!
I en 20-årings ögon är det nog inte så konstigt att reagera så på en 15 år äldre man som oönskat tafsar på henne. Då tycker jag nog att om hon ser honom som fet, ful och pruttig så är det det minsta problemet. Pappan i familjen där hon jobbat som aupair tafsar på henne. DET är problemet.
Fast vad är problemet med det?
Tycker du verkligen inte att hans beteende mot henne är mer anmärkningsvärt?Njae. Min tanke är väl mer beskrivningen av henne själv. Hade hon varit intresserad om hon var ful och fet (underförstått inte dragit till sig intresse från andra än äldre män med pruttigt beteende)?
Problemet med det är att en viktig diskussion om hur kvinnor utsätts tappar fokus och kommer istället att handla om något som är mycket mindre förekommande: att män utsätts av kvinnor. Vi VET att kvinnor är en enormt mer utsatta av män än män av kvinnor. Titta på vilken statistik du vill hos Brå.
Det är ett jävla hån mot utsatta kvinnor att de ska behöva väga sina ord på guldvåg för att hålla någon kränkt man nöjd. Säg att 20 kvinnor berättar om sina erfarenheter i en tråd, så kommer en eller ett par män farande och säger att Män är också utsatta eller INTE ALLA MÄN och så ska diskussionen handla om dem? De kan väl starta en egen tråd om hur utsatta de är?
Tycker du verkligen inte att hans beteende mot henne är mer anmärkningsvärt?
Neeej? (utdraget tveksamt nej) låt säga att man hade en tråd som tog upp ett obehagligt raggningsförsök av en människa tex. Någon startade tråden och det råkade bli ett obehagligt raggningsförsök av en man gentemot en kvinna. Mycket vanligt förekommande iofs. Och ett gammalt tyvärr klassiskt beteende. Ett problem.Problemet med det är att en viktig diskussion om hur kvinnor utsätts tappar fokus och kommer istället att handla om något som är mycket mindre förekommande: att män utsätts av kvinnor. Vi VET att kvinnor är en enormt mer utsatta av män än män av kvinnor. Titta på vilken statistik du vill hos Brå.
Det är ett jävla hån mot utsatta kvinnor att de ska behöva väga sina ord på guldvåg för att hålla någon kränkt man nöjd. Säg att 20 kvinnor berättar om sina erfarenheter i en tråd, så kommer en eller ett par män farande och säger att Män är också utsatta eller INTE ALLA MÄN och så ska diskussionen handla om dem? De kan väl starta en egen tråd om hur utsatta de är?
Problemet är att det inte RÅKAR bli ett obehagligt raggningsförsök av en man mot en kvinna. De obehagliga raggningsförsöken från män mot kvinnor är i överväldigande majoritet, vilket du kan utläsa av brottsstatistiken. Trakasserier/misshandel/våldtäkt/mord, som du kan se i statistiken, är förlängningen av obehagliga raggningsförsök. Därför kan du på goda grunder dra slutsatsen att kvinnor utsatta för obehagliga raggningsförsök av män är enormt mycket vanligare än motsatsen. Du kan säkert också dra dig till minnes eruptionen av kvinnors berättelser efter att festivaltafsandet blev känt. Det lyfte på locket till berättelser som inte berättats tidigare för kvinnor är så vana vid att bli utsatta.Neeej, låt säga att man hade en tråd som tog upp ett obehagligt raggningsförsök av en människa tex. Någon startade tråden och det råkade bli ett obehagligt raggningsförsök av en man gentemot en kvinna. Mycket vanligt förekommande iofs. Och ett gammalt tyvärr klassiskt beteende. Ett problem.
Fler delar sina erfarenheter och eftersom många kvinnor hänger i tråden och många av dem är hetero så delas många erfarenheter av riktigt läskiga män. Men så finns enstaka individer i forumet som kanske inte är hetero kvinnor. De kanske är bögar, lesbiska eller heteromän. Dessa individer vill kanske också dela erfarenheter och diskutera ämnet. Ämnet är -Jag slutar säga hej till folk, pga läskigt raggningsförsök (trodde dessa personer).
De kanske håller med om att män är totala lurkar. Men de har också mött en lurk, men pga omständigheter så råkar lurken vara en kvinna. Men även minoriteter har väl rätt att få vara med i diskussionen? Svaret blir väl rimligen ush jisses, ja kvinnor kan också vara lurkar/ragga/vara clueless, hemska tanke, men det är ju ändock fler män som är det. Jag uppfattade inte inläggen som gjorda av kränkta män utan mer som av -det har hänt mig också! Jag är en människa och människor raggar på mig med helt opåkallat! Då kan man fortfarande diskutera hemska män och kanske även oja sig över den lilla minoriteten hemska kvinnor som inte heller fattat, så fick alla vara med. Lite dagis iofs men jag gillar att "alla får vara med" oavsett kön eller sexuell läggning. (Orsaken till att bara en eller ett par män kommer "farande" är ju att män är en minoritet på forumet och om de bara får skriva i egna trådar blir det lite orättvist och tomt i deras trådar.)
Vill man sedan diskutera normer och samhället så kan man diskutera det också, tex att män ofta beter sig illa mot kvinnor och bagatelliseras på vissa grunder, men pga samma samhällsnormer kan kvinnor bete sig illa mot män och bagatelliseras på andra grunder (mannen kan faktiskt försvara sig själv). Då har vi helt plötsligt två ändar på samma samhällsproblem, i samma grund, som artar sig olika. Två sidor av myntet.
Eh, nej verkligen inte. Jag skulle inte låtit min son, eller dotter om jag haft en, lifta ensam genom Sverige ens.Ni som är så perfekt genuskorrekta, hade ni låtit er 14 åriga dotter (eller son för den delen) lifta ensam genom Europa, Nordafrika o Mellanöstern?
Neeej? (utdraget tveksamt nej) låt säga att man hade en tråd som tog upp ett obehagligt raggningsförsök av en människa tex. Någon startade tråden och det råkade bli ett obehagligt raggningsförsök av en man gentemot en kvinna. Mycket vanligt förekommande iofs. Och ett gammalt tyvärr klassiskt beteende. Ett problem.
Fler delar sina erfarenheter och eftersom många kvinnor hänger i tråden och många av dem är hetero så delas många erfarenheter av riktigt läskiga män. Men så finns enstaka individer i forumet som kanske inte är hetero kvinnor. De kanske är bögar, lesbiska eller heteromän. Dessa individer vill kanske också dela erfarenheter och diskutera ämnet. Ämnet är -Jag slutar säga hej till folk, pga läskigt raggningsförsök (trodde dessa personer).
De kanske håller med om att män är totala lurkar. Men de har också mött en lurk, men pga omständigheter så råkar lurken vara en kvinna. Men även minoriteter har väl rätt att få vara med i diskussionen? Svaret blir väl rimligen ush jisses, ja kvinnor kan också vara lurkar/ragga/vara clueless, hemska tanke, men det är ju ändock fler män som är det. Jag uppfattade inte inläggen som gjorda av kränkta män utan mer som av -det har hänt mig också! Jag är en människa och människor raggar på mig med helt opåkallat! Då kan man fortfarande diskutera hemska män och kanske även oja sig över den lilla minoriteten hemska kvinnor som inte heller fattat, så fick alla vara med. Lite dagis iofs men jag gillar att "alla får vara med" oavsett kön eller sexuell läggning. (Orsaken till att bara en eller ett par män kommer "farande" är ju att män är en minoritet på forumet och om de bara får skriva i egna trådar blir det lite orättvist och tomt i deras trådar.)
Vill man sedan diskutera normer och samhället så kan man diskutera det också, tex att män ofta beter sig illa mot kvinnor och bagatelliseras på vissa grunder, men pga samma samhällsnormer kan kvinnor bete sig illa mot män och bagatelliseras på andra grunder (mannen kan faktiskt försvara sig själv så det gör ingenting). Då har vi helt plötsligt två ändar på samma samhällsproblem, i samma grund, som artar sig olika. Två sidor av myntet.
Jo absolut, det var så jag uppfattade deras kommentarer, kanske naivt iofs. Dvs -jag har också blivit utsatt, fast med påpekandet om att det var en kvinna iom att det ju hade kunnat vara en man.Problemet är att det inte RÅKAR bli ett obehagligt raggningsförsök av en man mot en kvinna. De obehagliga raggningsförsöken från män mot kvinnor är i överväldigande majoritet, vilket du kan utläsa av brottsstatistiken. Trakasserier/misshandel/våldtäkt/mord, som du kan se i statistiken, är förlängningen av obehagliga raggningsförsök. Därför kan du på goda grunder dra slutsatsen att kvinnor utsatta för obehagliga raggningsförsök av män är enormt mycket vanligare än motsatsen. Du kan säkert också dra dig till minnes eruptionen av kvinnors berättelser efter att festivaltafsandet blev känt. Det lyfte på locket till berättelser som inte berättats tidigare för kvinnor är så vana vid att bli utsatta.
Vem som helst som blir utsatt för ett obehagligt raggningsförsök borde kunna berätta det i en sån här tråd - UTAN vinkeln "Men kvinnor gör också så!" Visserligen missar man då en intressant diskussion om maskulinitet, mansroll - men den kan ju andra i tråden föra ändå. Dock, när vinkeln i elva fall av tio är "KVINNOR OCKSÅ" eller "INTE ALLA MÄN" - då är det rätt bedrövligt.
Jag tycker inte problemet är (ens i närheten av!) "en enskild händelse hände en enskild person". Problemet är mönstret där kvinnor ska passa på sitt beteende för att inte skicka ut "signaler", att kvinnor antas vara tillgängliga som grundinställning, att trevlighet antas vara inbjudan, osv. Helt enkelt att kvinnor måste kontrollera hur de uppför sig runt/gentemot män, eftersom om de inte gör det behandlas de mer eller mindre som villebråd - och när de då säger nej så blir männen förbannade, hon hade ju lovat genom att inte vara direkt avståndstagande och kall (eller markerat att hon redan var upptagen).
När man då kommer in med "kvinnor stöter på män också!" reducerar man det hela just till "en obehaglig händelse", medan problemet för kvinnor inte är den obehagliga händelsen utan reglerna den beskriver. Jag håller det för helt absurt att män skulle gå omkring och tänka på sina "signaler", att när de pratar med en kvinna har de en censor i skallen som kontrollerar om han ler för mycket, om han har nämnt sin flickvän på ett tydligt sätt, vilka kläder han har på sig, sitt ordval, osv - för om han gör fel antas han automatiskt vara tillgänglig. Ja, det händer enskilda obehagliga händelser för män med, det finns otrevliga, gränslösa kvinnor. Men det är inte samma sak. Bryter man ner det till just enskilda händelser skalar man bort det viktiga ur bilden och det blir bara en jobbig grej att rycka på axlarna åt, och jag tycker det är illa att göra så.