Jag ska sluta att säga hej till folk!

Det här tänket kopplar jag samman med svartsjukan jag just nu ser hos vissa (mycket unga) kvinnor (nej, inte mitt eget barn) som blir helt rabiata när deras pojkvän vill prata med, eller ve och fasa, umgås vänskapligt med andra tjejer. Sånt kan röra upp himmel och jord, ställa till med uppbrott och vilda anklagelser. För inte kan man väl ... var KOMPIS och PRATA med en av det kön man attraheras av?? NEJ! Jag hoppas att det inte är så utbrett som vad jag just nu bevittnar.....
Jag har lite samma upplevelser som lärare. När vi går igenom "sexualkunskap" är det väldigt mycket svartsjuka när man diskuterar normer.

Ytteliggare en historia...

Var på krogen för många år sedan (jag i 25-års åldern) med en kompis. Hon hittade ett ragg som hon dansade med ganska intimt. Jag dansade istället med hans kompisar, ni vet när man är ett stort gäng som dansar i ring och inget mer. Pratade och skrattade lite med en av killarna. SÅ skulle han ut och röka och jag följde med. Då inledde han med att säga "jag kommer inte ha sex med dig". Jag såg nog ut såhär :confused: och då fortsatte han "för jag är alldeles för gammal för dig, och du kommer vilja ha barn och det vill inte jag". Mitt uttryck måste ha varit :confused::rofl::wtf: i en härlig blandning. Vi dansade, jag skrattade och plötsligt ville jag föda hans barn!?

Det påminner mig om när en för mig obekant kille kom fram till mig när jag var i tonåren och förklarade sin stora kärlek för mig men att han tyvärr inte kunde bli ihop med mig för hans kompisar, som jag inte heller kände, gillade inte mig. Jag tänkte :confused: :laugh: :banghead: :rofl: :meh: Jag fick verkligen kämpa för att hålla mig för skratt. Jag var inte ett dugg intresserad av honom, hade aldrig pratat med honom tidigare ens men han kände väl sig tvungen att förklara de för honom jobbiga omständigheterna :meh: Hybris är bara förnamnet hos vissa. Vad trodde han? Att jag skulle falla ihop i gråt?

Jag tycker inte problemet är (ens i närheten av!) "en enskild händelse hände en enskild person". Problemet är mönstret där kvinnor ska passa på sitt beteende för att inte skicka ut "signaler", att kvinnor antas vara tillgängliga som grundinställning, att trevlighet antas vara inbjudan, osv. Helt enkelt att kvinnor måste kontrollera hur de uppför sig runt/gentemot män, eftersom om de inte gör det behandlas de mer eller mindre som villebråd - och när de då säger nej så blir männen förbannade, hon hade ju lovat genom att inte vara direkt avståndstagande och kall (eller markerat att hon redan var upptagen).

När man då kommer in med "kvinnor stöter på män också!" reducerar man det hela just till "en obehaglig händelse", medan problemet för kvinnor inte är den obehagliga händelsen utan reglerna den beskriver. Jag håller det för helt absurt att män skulle gå omkring och tänka på sina "signaler", att när de pratar med en kvinna har de en censor i skallen som kontrollerar om han ler för mycket, om han har nämnt sin flickvän på ett tydligt sätt, vilka kläder han har på sig, sitt ordval, osv - för om han gör fel antas han automatiskt vara tillgänglig. Ja, det händer enskilda obehagliga händelser för män med, det finns otrevliga, gränslösa kvinnor. Men det är inte samma sak. Bryter man ner det till just enskilda händelser skalar man bort det viktiga ur bilden och det blir bara en jobbig grej att rycka på axlarna åt, och jag tycker det är illa att göra så.
Tråden startade med en situation trots allt.

Tycker du att jag i mitt inlägg har antytt att det här inte är ett samhällsproblem? Som bör diskuteras? Jag skrev bara, att alla kan väl få vara med och att svaren på de inläggen i så fall väl kan vara problematiserande istället för avvisande.

Helt ärligt tycker jag att problemet med samhället är så stort och så tydligt att jag inte kan föreställa mig att problemet blir hotat eller reducerat av "kvinnor stöter på män också" utan snarare fördjupat, är det på ett annat sätt, bemöts det annorlunda, är det undantagen som bekräftar regeln? osv. Är det andra sidan av myntet? Två kön gör kön, upplevelserna tillsammans blir normer. tex man kan inte bara uppfostra flickor genusmedvetet, de existerar ju i ett samhälle med pojkar. (jmf alla journalister som blir feminister när de får en dotter. Deras döttrar ska ju möta deras motsvarighet som fick en son och inte brydde sig/inte blev feminist... så hans son är uppfostrad att förakta och stöta på journalistens dotter, det påverkar henne.)

Har jag skrivit att jag inte har en censor i huvudet som reglerar hur jag beter mig gentemot män? Nej det har jag inte skrivit, jag beter mig annorlunda. Du låter som om jag inte kände till någonting av ovanstående och att jag på något mystiskt vis protesterat mot det genom att skriva att olika personer väl måste få beskriva sina upplevelser.

Men det är faktiskt en väldigt intressant fråga? Tänker män på signaler som de sänder ut till kvinnor alls? Jag har ingen aning, jag hade nog trott att män som är tex upptagna tänker lite på signaler. Antar att man får fråga en man. Är det ok att ställa frågan i tråden?

(Jag blev tex jätteförvånad en gång på gymnasiet när jag upptäckte att alla manliga klasskamrater kände sig väldigt osäkra i stan på natten, det var så stor risk att de kunde bli nedslagna. Jag hade trott att de snurrade runt som de ville trygga och glada.)

Senast ändrad:
Problemet -för mig - med den diskussion som tråden utvecklats till är att jag inte känner igen verkligheten som beskrivs. Är jag verkligen ensam om det?
Jag betvivlar inte att problemet finns och är stort. Men är det SÅ allomfattande?

/tanten - aningslös och storögd

Jag tror om jag ska vara brutalt uppriktig att det beror mycket på din självbild. Du skriver ofta om hur du ser på din kropp som oattraktiv och att du inte vill utsätta någon för din kropp (typ så). Jag tror att du som de allra flesta visst får inviter men att du dels utstrålar Kom-inte-hit mot män och dels att du inte märker det för att du inte verkar inse att du visst kan attrahera män. Jag vill inte vara taskig alls med detta, men jag tror det kan vara så.
Jag vet att när min självbild var som sämst och jag avskydde min kropp så hade jag pansarrustning mot omvärlden. Ve och fasa för att nån skulle se mig naken.

Tack @Monstermom :

"Problemet är mönstret

där kvinnor ska passa på sitt beteende för att inte skicka ut "signaler"

att kvinnor antas vara tillgängliga som grundinställning

att trevlighet antas vara inbjudan

Helt enkelt att kvinnor måste kontrollera hur de uppför sig runt/gentemot män

eftersom om de inte gör det behandlas de mer eller mindre som villebråd

och när de då säger nej så blir männen förbannade

hon hade ju lovat genom att inte vara direkt avståndstagande och kall

(eller markerat att hon redan var upptagen)."

Det här mönstret finns när det gäller kvinnor. Därför handlar såna här trådar om kvinnor; en samling berättelser som bekräftar ett mönster.

Problemet -för mig - med den diskussion som tråden utvecklats till är att jag inte känner igen verkligheten som beskrivs. Är jag verkligen ensam om det?
Jag betvivlar inte att problemet finns och är stort. Men är det SÅ allomfattande?

Tja, under förra året anmäldes 18 100 sexualbrott (vilket innefattar allt från sexuellt ofredande till våldtäkt). Det är nästan 50 om dagen. Och Brå brukar påpeka att mörkertalet när det gäller sexbrott är stort.

Om nu sexBROTT är så vanliga, är det då verkligen helt omöjligt att föreställa sig att all den här helt lagliga gränslösheten är minst lika vanlig? Om inte annat borde du ha sett alla de krönikörer och intervjupersoner som berättade om gränslöshet och ofredanden efter att festivaltafsandet kommit i dagen.

Du skriver än en gång att du är storögd, men jag tycker snarare det verkar som att du blundar.

Tack @Monstermom :

"Problemet är mönstret

Det här mönstret finns när det gäller kvinnor. Därför handlar såna här trådar om kvinnor; en samling berättelser som bekräftar ett mönster.
Tack @Monstermom :

"Problemet är mönstret

Plussar på det faktum, som jag skrev i ursprungsinlägget. Att han i det här fallet fick mig att skämmas över mig själv, att jag hade gjort honom irriterad och arg. Att jag kom på mig själv med att vilja släta över. Så vanligt, så irriterande.

Kort: ja. Det är så allomfattande.

För egen del har det avtagit med stigande ålder. Jag tror inte alls att det beror på att jag är mindre attraktiv nu än när jag var... säg 25, utan att jag nu för tiden har stor pondus och utstrålar att jag inte tar skit. Från någon.

Hon kunde ju knappast köra "du är kanske en sån som inte gillar karlar?" som var uppe tidigare i tråden :laugh:
@Luff ser att du gillade det inlägget. Var det inte du som berättade den där historien? Den fnissar jag åt typ tre gånger dagligen. Fnissar över hans totala hybris. Och "kom över på kaffe i morgon, frugan är inte hemma då". Man borde säkert gråta men jag skrattar. :laugh:

Jag har definitivt varit utsatt. Nu för tiden så känner sig karlar enormt hotade av mig dock så det var länge sedan det hände något.
Och jag begriper inte? Jag är alltså sexuellt ointressant för majoriteten av män.
Då är jag ett hot mot deras auktoritet på arbetsplatsen?
Hur har det blivit så?
Sexuellt intressanta kvinnor kan få samexistera i arbetslivet - är det för att männen TROR sig veta att den kvinnan är tillgänglig och därför på något sätt underdånig?

@Luff ser att du gillade det inlägget. Var det inte du som berättade den där historien? Den fnissar jag åt typ tre gånger dagligen. Fnissar över hans totala hybris. Och "kom över på kaffe i morgon, frugan är inte hemma då". Man borde säkert gråta men jag skrattar. :laugh:
Jodå, det är min granne det. Jag skrattar också åt honom men det gjorde jag inte den dag jag var 22 och han tafsade på mitt ben i mitt kök där han låg och murade om plattan framför vedspisen. Jävla äckel är han.

Fast vad är problemet med det? Är inte det jätteintressant och ger en annan helhetsbild. Mer information är ju alltid bättre än mindre. Folk i tråden som är drabbade av obehagliga raggningssituationer eller bara raggningssituationer delar med sig, som människor. Alla är lika värda på forumet män eller kvinnor? Och jag tror inte det finns så många män här att de kan ha en egen obehaglig raggningstråd helt själva, så varför skulle de inte få dela sina erfarenheter här? Vi är ju alla personer (inte bara kön) trots allt.

Jag har nog definitivt tex när jag hängt på Vof-forumet deltagit i diskussioner som en jämlike/en människa trots att jag tillhörde den kvinnliga minoriteten och kanske blygt borde betänkt mitt kön och anpassat diskussionen därefter?
En del av problemet för mig är att historierna från män om gränslösa kvinnor bara kommer upp i dessa trådar. En kvinna startar en tråd om att hon blivit utsatt för X av en man och nästan varje gång kommer någon med "inte alla män". Men jag har inte sett en endaste tråd som börjar med att en man har blivit ofredad av en kvinna eller att en kvinna blivit ofredad av en annan kvinna och jag köper inte att det bara bror på att det är få män här.

KL
För övrigt har jag inte själv blivit utsatt för ofredanden, men jag tror att det beror mest på att jag förmodligen inte skulle märka något som är subtilare än "kom så har vi sex, höhö". :meh:

Jag har också hög integritet, vilket jag tror har hjälpt mig att slippa tafsande eller annat. Däremot verkar somliga se ett trevligt bemötande som en direkt inbjudan till sänghalmen. Otroligt.
Jag har nog alltid haft hög integritet men det hjälpte inte när jag var yngre. Numera kan jag bli direkt otrevlig på tre röda sekunder. Det hjälper. Men det är ju fan att man inte ska kunna vara normalt trevlig!

En del av problemet för mig är att historierna från män om gränslösa kvinnor bara kommer upp i dessa trådar. En kvinna startar en tråd om att hon blivit utsatt för X av en man och nästan varje gång kommer någon med "inte alla män". Men jag har inte sett en endaste tråd som börjar med att en man har blivit ofredad av en kvinna eller att en kvinna blivit ofredad av en annan kvinna och jag köper inte att det bara bror på att det är få män här.

KL
För övrigt har jag inte själv blivit utsatt för ofredanden, men jag tror att det beror mest på att jag förmodligen inte skulle märka något som är subtilare än "kom så har vi sex, höhö". :meh:
Mmm absolut, så kan det vara. Kanske till och med sannolikt. Men också intressant, är det så att mannen på grund av vårt samhälle ser dessa få tillfällen som ett mindre problem än en kvinna gör? (obs "dessa få") Tex mannen är tio cm längre än kvinnan så han känner sig inte så hotad. Det är väl rent biologiskt i så fall. Eller tex mannen skulle känna sig väldigt generad om han hade erkänt sig besvärad eller erkänt att han känt sig hotad, då har vi plötsligt samma problem som tidigare. Dvs mannen ska känna på ett visst sätt pga sin ställning som man. Eller så är kvinnor annorlunda uppfostrade och "frågar" på ett annat sätt, även det hör till diskussionen om kön.

Till diskussionen om att göra kön hör ändå saker som ligger i gränslandet och kanske borde ignoreras enligt vissa feminister men är intressant pga att det är en del av problemet och att göra kön. Känslan hos de (fler än man tror) män som blivit slagna av kvinnor och den ångest de känner när de inte vågar nämna det pga skammen. Eller de (extremt få? knappt existerande?) män som blivit våldtagna osv. Men även det stora antalet prostituerade tonårspojkar, enligt en RFSU rapport (fler än tonårsflickor), vars situation ignoreras eftersom de ändå valt detta på ett annat sätt än flickor och sannolikt tycker om det. (vilket känns som en absurd attityd). Så man kan inte se ett helt problem utan att vrida och vända lite ändå.

(Inte heller jag har blivit utsatt för ofredanden som jag sagt tidigare, även jag missar subtila signaler. Min man blev antastad på bussen i förrgår, bredvid mig, aldrig sett ngt liknande. Jo det kändes onekligen som ett udda och enstaka tillfälle, ej ironiskt, men otrevligt. Dock inte lika otrevligt som det hade varit för mig om jag skulle varit utsatt såklart!)

Plussar på det faktum, som jag skrev i ursprungsinlägget. Att han i det här fallet fick mig att skämmas över mig själv, att jag hade gjort honom irriterad och arg. Att jag kom på mig själv med att vilja släta över. Så vanligt, så irriterande.
Vist är det märkligt att en del avvisade karlar kan nästan få en att nästan få dåligt samvete , vilja be om ursäkt eller förklars sig över varför man avvisar dem?

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 933
Senast: Hermelin
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 144
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar