Jag kvävs

Sv: Jag kvävs

Jag har själv erfarenhet av hur risig ekonomin blir när man blir singel, men jag råder dig ändå att ta kontakt med en jurist som kan svara på dina funderingar kring bodelningen.
Även om det kostar lite kanske du slipper grubblerierna om hur (mycket) exet försöker blåsa dig.
Ibland kan man få hjälp av bankens jurist, beroende på vilken typ av kund man är hos dem.

Håller också med om att det vore skönt för dig och barnen att komma bort lite.
Har du en någorlunda förstående arbetsgivare som kan ge dig lite ledigt?

Fortsätt stå på dig, du fixar det här!
Heja, heja!

Kram från Keb

Ta hjälp av nån när ni gör bodelning!

Det kan bli billigare med jurist än utan.
Om den andra parten trasslar mycket.

Jag förstår vad ni säger, men det finns en komplikation i sammanhanget som gör att jag drar mig lite. Jag har lagt in sjukt mycket mer pengar i gården än exet. 6-siffriga belopp. Dum som jag var, gravid och lycklig över att ha köpt vår gård, hästarna skulle flytta hem m.m så skrevs inga papper. Jag har nu både på sms och mail fått bekräftat att runt 80% av den här summan kommer han att släppa tillbaka till mig utan tjafs, men resten vill han använda till sin buffert och till sitt havererade företag (och så mycket kostar inte företaget). Jag har dessutom släppt hela årets EU-stöd till honom, för jag orkar inte tjafsa och tänkte att det gott och väl skulle täcka upp för företagets utgifter.

Jag är rädd att någon jurist upplyser honom om att enligt sambolagen så har han egentligen rätt till de här pengarna, eftersom de ligger i vår gemensamma fastighet. Nu har han sagt att han vill göra rätt för sig (fast bara till 80% då) och jag hoppas att han står för det. Jag har ju uppgifterna skriftligt, men oron finns där ändå.

Det är fyra helger kvar tills du slipper bo med honom något mer. Går det på något vis att ordna så att du och barnen hälsar på någon de helgerna så att du får andas lite? Jag kan fixa husrum åt er iallafall någon/några helger om du har behov av det och jag är övertygad om att fler bukefalister ställer upp om det behövs.
Jag förstår verkligen hur fruktansvärt jobbigt du har det just nu och jag hjälper dig gärna om det går.

Stå på dig om att du inte ska lägga en krona på hans företag och stå på dig om att du ska ha ut motsvarande procentuellt vad traktorn och redskapen är värda idag. Ska ni sälja traktor och redskap själva eller ingår det kanske i köpet av gården på något sätt? Eller ska han behålla det? De firmor som säljer sådant har ju koll på värdet och det går säkert bra att ringa dem och fråga vad sakerna kostar nu.

Kramar om.

Jag ska se om jag kan försvinna bort med barnen någon helg. Ekonomin är ju en del i det hela självklart, då jag nu sparar så gott jag kan för att kunna köpa upp ett förråd med alla basgrejer/matvaror man behöver.

Sen har jag en katt också som behöver tillsyn. Senast lovade han att se efter henne, men jag tror inte att han var hemma mer än 1 av 3 nätter och förmodligen inte alls på dagtid. Det var inte fixat med mat/vatten/låda, så tillsynen i övrigt lär inte ha varit på topp. Hon är heller inte så flyttbar, så det är inte bara att släpa med sig katten. Det är full skyddsutrustning som krävs för att lyckas få in denna katt i transportbur och hon brukar vara sänkt i en vecka efter transport.

Traktorn kommer att gå med i gårdsförsäljningen, men den säljs utanför för att köparen ska kunna lyfta moms (om jag förstod exet rätt när jag frågade). 35.000 med lite redskap till och priset är nog rimligt då det inte är några nya grejer vi pratar om.

Så han är "snäll" och ska ge tillbaka 80% av dina pengar och sen ska du dessutom betala för hans misslyckade företag. Han får väl använda de 20% av dina pengar till det då.

Fullt förståeligt. För ditt eget och barnens bästa så tar du nu pick o pack och ordnar en snabb och tillfällig flytt vartsomhelst fram till den officiella flytten. Se det som en semestertripp på några veckor.

Sätt en lapp och dra.

Jag vill.

Hur gör jag?

Jag MÅSTE jobba. Vi har kris på jobbet och tyvärr sitter jag lite mitt i som spindeln i nätet och chefen har varit mer än tillmötesgående i den här härvan och är fullt införstådd med att det kommer strula med mina arbetstider det närmaste halvåret och att jag kanske inte kan åka bort på de möten/kick-offer/utbildningar m.m som faller under den här perioden. Jag kommer dessutom att vara borta mer eller mindre under 3 veckor i oktober med flytt+inskolning av bebisen. Det är då jobbet är som mest högintensivt, så jag känner att jag måste kompensera nu i september. Mitt jobb betyder allt nu när jag inte längre har en trygg relation.

Jag har ett gammalt kattskrälle som jag älskar och som behöver tillsyn och som inte är så flyttbar.

Vi har äntligen fått ordning på sonen och dagis, det har varit lite rörigt i samband med att syskonet kom - eller i alla fall när det hade gått en tid. Nu verkar han trivas och jag vågar inte gå in och bryta den positiva trenden. så dit jag kan fly = för långt från dagis, men ok avstånd till jobbet. Känns halvdant.

Pappan är föräldraledig och trycker hårt på att han vill ha de här dagarna med barnen fram till oktober och jag kan faktiskt inte hitta en enda anledning till att han inte skulle få det egentligen. För barnens skull så är det nog bra (även om jag tycker att han är rutten). Det ser nog inte så bra ut om jag tar barnen och flyr.

Lämna barnen hos honom och fly fältet ensam - nä, jag kan faktiskt inte det. Inte när jag igår såg vad som hände när jag bad honom ta bebisen i 2 minuter för att jag skulle få en sak fixat innan det var för sent. Bebisen bröt ihop fullständigt och det tog en stund att lugna efter att jag tagit över igen. Jag är fruktansvärt överkänslig mot den typen av panikartad gråt. Sonen har frågat mycket på sistone om jag kommer att försvinna och att han är rädd att jag inte ska finnas där för honom. Frågar hela tiden om jag saknar honom när jag är borta på dagarna. Känns fel att lämna honom under en månad också.

Summa sumarum - allt känns fel, så hur beslutar jag vad som är minst fel? mest rätt?

Jag är så på tå och med taggarna ut att jag stör mig på precis allt. Det känns som att om jag ser en endaste använd strumpa till som ligger ihopkorvad på köksbänken, matbordet eller i soffan så exploderar jag. Jag har aldrig kännt mig så här labil i hela mitt liv.

Senast ändrad:

Så han är "snäll" och ska ge tillbaka 80% av dina pengar och sen ska du dessutom betala för hans misslyckade företag. Han får väl använda de 20% av dina pengar till det då.

Det är precis det han vill. Men de 20% är ju 5-siffriga belopp och det är mycket pengar för mig i det här läget. Han kommer ju även få ett 5-siffrigt belopp i EU-stöd. Han bråkar om 3 och 4-siffriga belopp, men fattar inte vad mycket han kräver av mig. Utöver det som jag faktiskt kan påvisa med transaktioner så har jag lagt in i runda slängar 100' på att bygga stall och hagar. Dessa är ju en del av orsaken tilla tt vi fick det budet vi fick på gården, men jag kan inte visa på kvitton eller annat exakt vad jag lagt ut, så där får jag bita i det sura äpplet. Han har inte lagt en krona på stallet.

Känner att jag har fastnat i mina gamla rutiner. Varje morgon innan jobbet tänker jag att jag ska ut och kolla vatten och titta till hästarna. Varje eftermiddag när jag kommer körandes hem scannar jag av hagarna för att se att hästarna är där de ska. Jag har haft häst i 15 år och vissa beteenden går nog aldrig ur.

Båda ettåringarna uppförde sig exemplariskt vid avfärden. Nya ägarna tyckte att jag skulle lasta. Ingen av hästarna har åkt utom när de var minifölisar med sina mammor. Första pållen gick fram, luktade på halmen i släpet och sen gicka han in. Andra pållen skulle kliva upp (utan ramp). Frambenen gick på direkt, backade ur när bak skulle på och sen rakt in i släpet utan en tvekan. Gick på ett par minuter med båda två. Helt fantastiskt att se och det värmde mitt uppfödarhjärta att se hur fina de ändå har blivit.

Fick frågan vad det är för hästar jag säljer egentligen (eftersom de skötte sig så fint). Svaret var så självklart - De bästa! :(
Hästarna berömdes för att de var så välhanterade och då log jag lite inombords eftersom de faktiskt inte har hanterats mycket alls, de bara råkar vara av en förträfflig sort ;)
Saknar dem hjärtligt, men nya ägarna är upp över öronen förälskade, så hästarna har det bra.

Jag förstår att det är mycket som kommer kosta nu framöver och att bara resa kostar ju också.
Men, om du skulle vilja komma så skicka ett pm. För våran del är det inga problem om du behöver ta med dig katten men jag förstår att du undviker att flytta henne i onödan. Det räcker ju med den stressen flytten kommer orsaka och den omställningen som blir av den. Jag förstår absolut att du inte vill åka någonstans utan barnen. Det hade inte jag heller vetat men hit är ni välkomna allihop :) Bara att veta att det finns en utväg gör ju att man orkar lite till.

Jag hoppas att det ordnar sig för dig med pengar och grejer så att du och barnen kan få en bra nystart. Det är ju skönt att han iallafall fattar att du ska ha tillbaka dina pengar även om du inte får allt så kunde det ju varit värre och han kunde ju som du skriver krävt hälften.

Jag förstår att allt just nu är övermäktigt jobbigt. Du får försöka återhämta dig så mycket du bara kan på arbetet och på vägen dit och hem och sedan börja räkna ner. Det är inte långt kvar nu även om jag förstår att det känns som evinnerligt lång tid.

Jag tänkte på det med att sonen frågar om du ska försvinna, det kan inte vara så att ditt ex har sagt något? Kanske är det snart dags att sätta sig ner och prata med honom så att han vet? Det kan ju vara så att han känner på sig att något är i görningen. Barn är ju väldigt känsliga för sådant. Jag minns inte när vi berättade för sonen att vi skulle gå isär och han var ju också yngre, han var ju inte ens 3 år när vi flyttade men jag minns att när jag och barnen flyttade nästa gång då dottern var drygt tre så hade hon många frågor och hon behövde tid att landa i det. Hon trodde också att hon skulle behöva lämna sina saker i den gamla lägenheten och det var några kvällar med en ledsen tös innan hon fick fram sina farhågor och rädslor. Så även om det inte är bra att säga något för tidigt så är det nog bra att ändå säga det i tid så att han hinner landa i det och att han hinner fråga allt han vill veta. Det kan ju bli dumt om han inte är väl förberedd när ni ska flytta också menar jag.
Det enda råd jag har att ge är egentligen att inte prata om att ni har slutat älska varandra. Jag vet många barn som efter separationen bara har gått och väntat på att föräldrarna ska sluta älska dem också och flytta ifrån dem för i deras värld är det ju ingen skillnad på att älska en partner eller sitt barn. Det viktiga är ju att han vet att ni kommer fortsätta älska honom oavsett vad.

Jag skickar massor med styrka och energi och du vet var jag finns om du behöver vräka ur dig.

Kramar om.

Är det en jordbruksfastighet?
Om det är det så gäller litet andra regler i alla fall för den del som hör till rörelsen.

Jag rekommenderar dig att kontakta en jurist/advokat.
Det är bara du som skall prata med denna din ex-sambo har inte med det att göra.
De har tystnadsplikt och kan inte skvallra.

Okej?

En dag i taget. Var ensam med barnen i helgen, så den här veckan började jag inte helt körd i botten i alla fall. Det lär väl ändras imorrn när vi har nästa samtal med familjerätten. Nu måste vi i alla fall komma fram till hur den första tiden ska se ut, för jag står med en fot utanför dörren och är snart ute.

I vanlig ordning får jag inga svar, så jag har helt enkelt mailat över en rad påståenden om vad jag tänker göra etc. och lagt till på slutet att " hör jag inte något innan kvällen så utgår jag ifrån att du samtycker"

Jag har skaffat internetabonnemang och helförsäkring, samt registrerat flytten på adressändring. Nu kommer nog pappren imorgon och det blir självklart spännande att se om de blir påskrivna eller inte. Jag räknar nog med det sistnämnda.

Ledighetsansökan fixad på jobbet och jag kommer att ha nästan 3 veckor ledigt vid flytten.

I övrigt försöker jag göra mig osynlig och otillgänglig för minsta möjliga friktion. Jag hatar nästan varje sekund av den här genomruttna situationen, men jag vägrar lägga mig ner och dö. Ångestattackerna kommer och går och jag förstår fortfarande inte vad som triggar dem ibland. Att de alltid kommer i samband med familjerätten ser jag som naturligt, men de kommer även på jobbet, på natten, i bilen osv. Samtal imorgon förmiddag igen och det är nog bra som uppladdning.

Mindre än en månad till flytt, men hur jag ska hantera att inte träffa barnen vet jag inte än.

Är det en jordbruksfastighet?
Om det är det så gäller litet andra regler i alla fall för den del som hör till rörelsen.

Jag rekommenderar dig att kontakta en jurist/advokat.
Det är bara du som skall prata med denna din ex-sambo har inte med det att göra.
De har tystnadsplikt och kan inte skvallra.

Okej?

Jag har inte kontaktat jurist än, men jag hade ett trevligt samtal med Skatteverket som hjälpte mig att nysta i en hel del av hans absurda påståenden. En stor del av de pengar han hävdar att han lagt ut och sommar vill att jag ska bekosta har han redan fått tillbaka på skatten årligen - eftersom firman inte redovisat vinst. Dessutom ligger firman med ett saftigt underskott, så i slutänden rör det sig inte om många kronor i skatt eftersom överskottet vid såld traktor kommer att vara minimalt. Dessutom har han deklarerat underskott de senaste åren och vad det verka fått tillbaka ytterligare på skatten. Bara i år fick han tydligen över 30000 tillbaka. Trots att firman enligt honom legat vilande. Hmm.
Konfronterade och bad honom att ta tag i saken själv och sluta tjafsa med mig. Det verkar gå vägen, men man vet ju aldrig när det svänger nästa gång.

Jag ska tänka på dig i morgon. Jag hoppas att det går bra på familjerätten och jag håller tummarna för att han skriver på utan att tjafsa.

Du är stark, du är klok och du klarar det här.

Kramar om.

Jag har inte kontaktat jurist än, men jag hade ett trevligt samtal med Skatteverket som hjälpte mig att nysta i en hel del av hans absurda påståenden. En stor del av de pengar han hävdar att han lagt ut och sommar vill att jag ska bekosta har han redan fått tillbaka på skatten årligen - eftersom firman inte redovisat vinst. Dessutom ligger firman med ett saftigt underskott, så i slutänden rör det sig inte om många kronor i skatt eftersom överskottet vid såld traktor kommer att vara minimalt. Dessutom har han deklarerat underskott de senaste åren och vad det verka fått tillbaka ytterligare på skatten. Bara i år fick han tydligen över 30000 tillbaka. Trots att firman enligt honom legat vilande. Hmm.
Konfronterade och bad honom att ta tag i saken själv och sluta tjafsa med mig. Det verkar gå vägen, men man vet ju aldrig när det svänger nästa gång.

Usch vad lågt att han försöker sko sig på dig, sina barns mor som han dessutom dumpat. Han borde väl vara lite man och skaffa "sin" buffert själv, inte försöka lura av dig dina pengar. Det är ju dessutom era barn som får lida om din ekonomi blir sämre. Vilket ego.... :yuck:

Lycka till imorgon!

Han tycker väl att han och barnen får lida om inte han får lite mer pengar, utan att behöva jobba ihop dem.. Att det drabbar barnen och deras mor finns säkert inte i hans tankevärld.

Usch vad lågt att han försöker sko sig på dig, sina barns mor som han dessutom dumpat. Han borde väl vara lite man och skaffa "sin" buffert själv, inte försöka lura av dig dina pengar. Det är ju dessutom era barn som får lida om din ekonomi blir sämre. Vilket ego.... :yuck:

Lycka till imorgon!

När han drog upp om att han behöver en buffert för att känna sig trygg ekonomisk så flippade jag faktiskt ur fullständigt. Det mailsvaret han fick innehöll fler "jävla" än jag uttryckt under hela mitt liv. Visst, jag sänkte mig lite till hans nivå, men det var befriande att få skriva ett svar där jag faktiskt sa vad jag tyckte - fullt ut.

Sen när det gäller firman så tror jag att det är så att han har så himla dålig koll själv att han faktiskt trott att det rör sig om mycket större summor. Fortfarande inte mitt ansvar som han hävdar, men jag tror att det förklarar en hel del. Dock vet jag inte hur han får ihop det att han får tillbaka 30' på skatten när han hävdar att firman bara kostar honom?

Han tycker väl att han och barnen får lida om inte han får lite mer pengar, utan att behöva jobba ihop dem.. Att det drabbar barnen och deras mor finns säkert inte i hans tankevärld.

I alla fall han får lida, barnen behöver väl inte så mycket? Det barnen behöver täcks ju av barnbidraget...

Börjar han tjafsa om firman igen tycker jag att du får säga till honom "din firma, ditt ansvar. Vill du att vi reglerar något oss emellan i relation till firman, tar vi in en konsult som tar fram hur det påverkat din skatteåterbäring de senaste åren. Det kan mycket väl innebära att du blir skyldig mig pengar, men om du vill så gör vi så".

Du ska självklart inte godtyckligt gå med på sånt han påstår, bara för att han tycker du ska svälja det. Måtte vara skönt att vara på väg ut ur dårhuset...

Bra.
De är mycket hjälpsamma både på skatteverket och hos kronofogden.
Man kommer långt med att prata med dem.
Så nu är du på rätt väg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 015
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 632
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka