Jag kvävs

Sv: Jag kvävs

Jag hade nog nästan nöjt mig med vad som helst. Ikväll är det pappakväll och nu ska du och jag gå upp och läsa den här nya/roliga/spännande boken eller vad sjutton som helst. Nått. Kommunicera med ditt barn i stället för att sucka och himla med ögonen när han säger att han vill ha mamma med också.

Jag har lagt 3,5 år på att försöka förklara hur jag tror att man bäst löser situationer, men då säger han bara att så funkar inte barn. Man behöver inte finnas där de första 2-3 åren, för när barnen är vuxna kan de ändå inte minnas om man var hemma eller inte :cautious:

Han säger att mitt sätt är fel och att det inte passar honom. Han vill heller inte ha en sån relation till barnen. Han tror inte att mitt förhållningssätt löser problem.

Alltså, jag förstår verkligen att det inte är lätt att ändra på mannen, men fortfarande tror jag att det är bäst för barnet att du hjälper till genom att visa att du också är inställd på att det är pappa som är den tillgängliga personen. För mig är det ganska stor skillnad på att du aktivt medverkar vid en läggning som pappan ska göra, jämfört med att aktivt bolla över barnet till pappan, om du förstår vad jag menar? Jag antar att du tycker det faller inom ramen för curling, men jag tycker inte det eftersom du inte avlastar genom att ta över. Det är ju faktiskt inte helt otroligt att sonen avläser din inställning till pappan och således har lärt sig göra "rätt" i dina ögon, vilket ger en belöning i form av ditt gillande. Men det är förstås bara en tanke, jag har inte sett er.

Hos en nyanställd dagbarnvårdare här uppstod problem vid hämtning för flera av oss föräldrar när barnen plötsligt kommit på att det gick att "busa" för att bli "jagade" av föräldrarna. Vi fick säga till dbv att vi ville att h*n aktivt skulle hjälpa till vid hämtningen istället för att gå och sätta sig i ett annat rum. Samt lägga upp aktiviteterna så att de inte var mitt i en bok när man kom för att hämta. Både hennes planering och hennes passivitet gjorde att barnen kände "stöd" från henne men det förstod hon inte. Så fort hon lade om, slutade problemen rätt omgående.

Inser att det låter klankande men jag tycker verkligen att du gör ett häst-jobb och ett otroligt sådant. Ibland kan det vara en hjälp med annan input, det är mest så jag tänker. Jag tror att huvudsaken ni tar er igenom den närmsta tiden så löser sig en del saker av sig självt. Inte alla, men en del.

Senast ändrad:

Jag spyr, jag kvävs, jag orkar inte mer. Jag hatar helgerna, för jag kommer alltid tillbaka till jobbet som ett vrak på måndagen. Sov 1,5 timme inatt. Nu vill han att jag ska bekosta avecklingen av hans misslyckade företag, bara för att han tog in traktorn och ytterligare något redskap i företaget när de köptes. Då tycker han att jag, trots att jag sa att det var hans grej och att jag inte ville drabbas av det, var med på det som en gemensam satsning. Jag sa åt honom att lägga ner skiten för över två år sen, då det uppdagades att han inte hade koll och inte heller fick in något på företaget. Han sa att han skulle göra det, men nu visar det sig att han aldrig gjort det och tycker att jag ska betala hälften av vad f-skatten har kostat honom plus halva avecklingskostnaden. I nästa mening ber han mig att inte ställa till problem för honom vad gäller utgifter och bidrag runt umgänget. För han måste få chansen att bygga upp en buffert för att känna sig trygg med ekonomin igen.

Vem kommer att ha någon som helst buffert efter den här skiten? inte jag i alla fall. Han tjänar bättre och kommer att kunna jobba heltid utan problem. Så länge barnen bor hos mig kommer jag inte ens nästan att vara i närheten av en heltidslön så jag har sån lust att be honom stoppa upp huvudet där solen inte skiner.
Känner jag mig trygg ekonomiskt? Nä, inte speciellt. Men jag har drivit runt mig själv och 3 hästar på studielån, så jag litar på att jag klarar av att driva runt mig själv och två ungar på den lön jag får in ändå.

Jag ORKAR seriöst inte längre. Snart kommer jag att ha ihjäl karln, om inte fysiskt så verbalt.

Han försöker utnyttja dej in i det sista. Vad du än gör så betala inte en krona!
Sekunderna tickar och snart är du fri. Hade det varit en gemensam satsning hade ni båda stått på företaget och arbetat för det.

Säg att du förstår att han vill ha en buffert och att det är något du själv jobbar för. Därav kan du inte lägga en enda krona för hans del. Du satsar på din buffert i ditt liv och han får jobba för sitt liv. Han lämnade dej (tack och lov) så nu får han vara singel och leva därefter!

Stå på dej! Du är fortfarande min idol!

Senast ändrad:

Jag spyr, jag kvävs, jag orkar inte mer... Jag ORKAR seriöst inte längre.
Fullt förståeligt. För ditt eget och barnens bästa så tar du nu pick o pack och ordnar en snabb och tillfällig flytt vartsomhelst fram till den officiella flytten. Se det som en semestertripp på några veckor.

Sätt en lapp och dra.

Fullt förståeligt. För ditt eget och barnens bästa så tar du nu pick o pack och ordnar en snabb och tillfällig flytt vartsomhelst fram till den officiella flytten. Se det som en semestertripp på några veckor.

Sätt en lapp och dra.

Mycket bra förslag.

Hästarna är borta, finns det någon chans att göra en tillfällig, geografisk flykt? Om så bara några dagar till föräldrar eller bekanta. Eller jobbet kanske hindrar, om det måste resas en bit.

Stod ju i första inlägget. Sambo.

Då så är det bara att du struntar i det.
Det enda som ni måste dela är det som ni skaffat tillsammans för den gemensamma bostaden.
Allt som ni hade innan är ert eget och allt som skaffats för enskilt bruk är ert eget.
Och eventuella näringsverksamheter är definitivt vars och ens privata problem/glädje.

Skit i honom.

Måste ni verkligen bo ihop nu?

Jag har ställt frågan till honom, men inte fått svar. Funderar för egen del så det knakar, eftersom det finns en hel del nackdelar med att dra också. Jag återkommer med funderingar när jag sorterat tankarna lite.

Avvecklingskostnad? När jag lade ned mitt företag (enskild firma) kostade det inget. Vad är det för företagsform?

Bara f-skatt. Fråga mig inte vad det är som kostar, jag har ingen koll och har inte varit insatt då jag inte varit med på tåget. Jag återberättar bara vad han säger till mig. Inte ska jag få tillbaka mina privat investerade pengar i traktor och redskap heller, eftersom de står med i företaget på något hörn. Fast det visste jag inte förrän köpekontraktet på gården skrevs.

Att ha en f-skattsedel kostar inget! Det som kan kosta honom är ju om han inte betalt in avgifter i tid, och då är ju de kopplade till de inkomster han haft på sin enskilda firma....

Inget du har minsta skyldighet att bidra med, varken juridiskt eller moraliskt!

Det är fyra helger kvar tills du slipper bo med honom något mer. Går det på något vis att ordna så att du och barnen hälsar på någon de helgerna så att du får andas lite? Jag kan fixa husrum åt er iallafall någon/några helger om du har behov av det och jag är övertygad om att fler bukefalister ställer upp om det behövs.
Jag förstår verkligen hur fruktansvärt jobbigt du har det just nu och jag hjälper dig gärna om det går.

Stå på dig om att du inte ska lägga en krona på hans företag och stå på dig om att du ska ha ut motsvarande procentuellt vad traktorn och redskapen är värda idag. Ska ni sälja traktor och redskap själva eller ingår det kanske i köpet av gården på något sätt? Eller ska han behålla det? De firmor som säljer sådant har ju koll på värdet och det går säkert bra att ringa dem och fråga vad sakerna kostar nu.

Kramar om.

Jag har själv erfarenhet av hur risig ekonomin blir när man blir singel, men jag råder dig ändå att ta kontakt med en jurist som kan svara på dina funderingar kring bodelningen.
Även om det kostar lite kanske du slipper grubblerierna om hur (mycket) exet försöker blåsa dig.
Ibland kan man få hjälp av bankens jurist, beroende på vilken typ av kund man är hos dem.

Håller också med om att det vore skönt för dig och barnen att komma bort lite.
Har du en någorlunda förstående arbetsgivare som kan ge dig lite ledigt?

Fortsätt stå på dig, du fixar det här!
Heja, heja!

Kram från Keb

Ta hjälp av nån när ni gör bodelning!

Ja, snälla. Och få ned varenda j_la pinnal på papper vem som ska få vad. Det var min stora lärdom av min separation. Vi var överrens - då. Sen var vi inte det längre och inget stod skrivet ÄVEN fast vi kopplade in jurist. Det var bara övergripande skrivet

*suck*

Det enda som ni måste dela är det som ni skaffat tillsammans för den gemensamma bostaden.
Man måste ingenting. Det är det som är det fina med den svenska lagstiftningen. Så länge man kommer överens får man göra precis vad man vill. Kommer man inte överens och vill ha hjälp kan en domstol göra det jobbet åt dig.

Men det finns inga som helst krav att man måste dela någonting. Vill man kan man lämna allting till den andre.

Saken är ju den att han har inte fått in en enda krona på företaget och de senaste två deklarationerna har nog inga bokslut eller dylikt gjorts heller.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 015
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 632
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka