Jag kvävs

Sv: Jag kvävs

Om vi antar att allt funkar ungefär så halvdåligt hos pappan som du befarar, kan nog lämningarna hos dig bli jobbiga därför att barnen känner att de inte har fått det de ville ha och behövde av sin pappa under vistelsen där. Den känslan kan göra det svårt att släppa honom. I alla fall periodvis.

Det kan funka, men min son tålde inte det. Dagispersonalen sa ifrån att han tydligt visade att det var dåligt för honom.

Man får prova sig fram.
Mina barn klarade i perioder inte av det och i andra perioder så var det vad som fungerade bäst.

Man måste också hela tiden vara beredd att ompröva och följa med i barnets utveckling och förändring av behov.

Jag tror att ni lämpligtvis gör överlämningar i samband med skola och dagis.
En lämnar och den andra hämtar.
Det blir färre uppbrott för barnen så också.

Saker som skall med kan kan lämna hos dig efter att han lämnat barnen samt hämta innan han hämtar dem.

Så gjorde vi de första åren och det var väldigt bra.

Om vi antar att allt funkar ungefär så halvdåligt hos pappan som du befarar, kan nog lämningarna hos dig bli jobbiga därför att barnen känner att de inte har fått det de ville ha och behövde av sin pappa under vistelsen där. Den känslan kan göra det svårt att släppa honom. I alla fall periodvis.

Och jag känner bara för att svära och säga Fy fan vad jag hatar hur mitt liv ser ut.

Bäst är att den som skall ha barnen hämtar dem.
Inte att de blir dumpade hos den andra föräldern.

Vad roligt :( .Jag förstår och håller väl med, men inser just att hans ruttna beslut att flytta långt bort då kommer att ge mig nya ekonomiska konsekvenser i form av bensinkostnader som jag faktiskt inte har någon större lust till.

Det är oerhört dyrt att skiljas och att leva i två hushåll i stället för ett.
Och det är så för båda.
Tyvärr.

Försök att andas och ta en dag i taget. Du behöver inte ha en detaljerad plan för hur du ska hantera alla situationer som skulle kunna uppstå framöver. Det kommer att lösa sig efterhand. Du har haft en omtumlande tid länge och hanterat allt så bra. Snart flyter du in i ditt nya, bättre liv.

Njut av din dag idag och pyssla om dig själv lite. Ett långt bad?

Jag har alltid rannsakat mig själv hårt, men nu vet jag verkligen inte om jag litar alls på mig. För allt känns fel hela tiden. Känner mig trängd och låst.

Usch vad jobbigt :( Men du, backa bandet lite nu och tänk efter hur du har känt och gjort tidigare. Du sitter i en fruktansvärt jobbig sits så det är inte alls konstigt att du börjar tvivla på dig själv. Men stoppa nu och tänk tillbaka hur det kändes innan när du var trygg i att du gjorde rätt och var i den känslan en liten stund så kommer du snart hitta tillbaka dit.

Du får vara vilse du också. Du måste inte alltid hålla huvudet kallt och veta exakt vad du ska göra och säga och alltid göra rätt första gången. Du får också lov att göra fel. Dina barn kommer att förlåta dig för det. Det är verkligen en jättetuff situation men det kommer att ordna sig. Jag lovar.
Åh vad jag önskar att du bodde i närheten så att vi åtminstone kunde ta en fika och ventilera allt.

Jag har sagt till mina numera vuxna barn att de får gärna komma och fråga om saker som har hänt när de var små som de tycker verkar konstiga eller tillfällen då de tycker att jag gjorde totalt helfel för jag vet att jag har gjort fel. Jag har gjort massor med fel och jag ber absolut om ursäkt för det när de upplyser mig om hur fel det blev. Det viktiga är egentligen inte att jag gjorde fel utan det viktiga är att jag gjorde det jag trodde var rätt just då.

Precis som dig så tappade jag fotfästet ibland men det gick bra ändå. Jag gjorde så gott jag kunde och resten kan jag bara be om ursäkt för och hoppas att de kan förlåta mig när de hör varför jag valde att göra som jag gjorde. Man måste inte göra rätt hela tiden utan det viktiga är att man gör det man gör med tanke på barnens bästa. För allas bästa med det man vet just då.

Fortsätt att ösa kärlek över dina barn för det kan aldrig någonsin vara fel. Din magkänsla kommer komma tillbaka även om allt känns fel just nu.

Kramar om hårt.

Försök att andas och ta en dag i taget. Du behöver inte ha en detaljerad plan för hur du ska hantera alla situationer som skulle kunna uppstå framöver. Det kommer att lösa sig efterhand. Du har haft en omtumlande tid länge och hanterat allt så bra. Snart flyter du in i ditt nya, bättre liv.

:bow:
KL

Jag skulle precis skriva att ta inte ut alla sorger i förskott och måla inte fan på väggen i alla rum. Ta hand om problemen när/om dom kommer, allt på en gång blir för mycket.

En tidig dag sover han vid 20. Normalt sett börjas läggningen med saga mellan 20-20.30. När det tar tid för pappan försöker jag smyga upp som senast vid 21.30,

Varför inte lägga kl 19? Gott om tid att läsa saga och förhoppningsvis försvinner problemet med att du vill lägga dig innan han har somnat.

Då ställer jag en fråga - Tror du att det är möjligt att skapa en enad front med den här mannen? Han är inte intresserad av det alls. Därför vet jag att överlämningarna kommer att bli fruktansvärda eller så kommer ansvaret att ligga på mig. Jag tar gärna emot råd på hur jag kan undvika båda. Det är liksom det hela det här vardagsexemplet gick ut på. Ser mönstret nu och inser att det kommer att fortsätta.

Jag hoppas att det faktiskt ska kunna fungera, rent för barnens skull. Om vi tar lämningarna så ligger det ju i båda ert intresse att de ska fungera.
Jag har ju själv ingen praktisk erfarenhet alls i frågan men tänker mig att det värsta som skulle kunna hända vid en jobbig lämning är att du börjar vackla då barnet inte vill åka och det blir bestämt att skjuta upp lämningen till en senare dag och då har man lagt grunden till oerhört jobbiga lämningar i framtiden. Är ni eniga i frågan så lär antagligen barnet vänja sig vid att det är så här det är och förhoppningsvis blir relationen med pappan bättre och lämningarna blir lättare just på grund av det.

Mitt hjärta blöder lite när jag läser vad jag skrivit ovan när jag tänker på ett litet ledset barn som inte vill lämna sin förälder...

Är det något ni skulle kunna ta upp vid familjerättssamtalen, att båda föräldrarna har sitt ansvar i att förbereda barnet (annars tänker jag mig att det är bara du som får bära lasset att förbereda barnet på att åka på pappan, försöka få det att låta som att det verkligen blir jätteroligt etc.)?

Fast om barnet somnar 21:30 verkar det ju dumt att natta redan kl 19, läsa sagor i tvåochenhalv timme låter segt.

Vad roligt :( .Jag förstår och håller väl med, men inser just att hans ruttna beslut att flytta långt bort då kommer att ge mig nya ekonomiska konsekvenser i form av bensinkostnader som jag faktiskt inte har någon större lust till.

Byt på dagis/skola. Han kan LÄMNA hos dig, men inte hämta. Jag lovar,man döööör när barnet sitter och gråter och biter sig fast med naglarna i soffan :arghh:

Då måste HAN åka eftersom du har skolgång i din kommun.

Och jag fattar inte.

VARFÖR ska ni bo ihop nu? Släng ut honom eller flytta tillfälligt vart som helst med barnen.

Och curla inte ett enda något.

Låt honom göra allt utan minsta råd från dig när det väl är dags. Träna honom inte innan.

Då är det stooooor chans att du liksom råkar få tillbaka "hans" tid för att han inte pallar eller officiellt "har tid".

Gah, min vana trogen så tillbringade jag dagen med att storstäda huset, vika tvätt och packa. Och självklart se mina älskade hästar flytta :( Sörjer inte å hästarnas vägnar, då jag tror att de kommer till riktigt riktigt bra hem, men å mina egna förstås. Tomma stall och hagar är det sorgligaste som finns.

Usch vad jobbigt :( Men du, backa bandet lite nu och tänk efter hur du har känt och gjort tidigare. Du sitter i en fruktansvärt jobbig sits så det är inte alls konstigt att du börjar tvivla på dig själv. Men stoppa nu och tänk tillbaka hur det kändes innan när du var trygg i att du gjorde rätt och var i den känslan en liten stund så kommer du snart hitta tillbaka dit.

Du får vara vilse du också. Du måste inte alltid hålla huvudet kallt och veta exakt vad du ska göra och säga och alltid göra rätt första gången. Du får också lov att göra fel. Dina barn kommer att förlåta dig för det. Det är verkligen en jättetuff situation men det kommer att ordna sig. Jag lovar.
Åh vad jag önskar att du bodde i närheten så att vi åtminstone kunde ta en fika och ventilera allt.

Jag har sagt till mina numera vuxna barn att de får gärna komma och fråga om saker som har hänt när de var små som de tycker verkar konstiga eller tillfällen då de tycker att jag gjorde totalt helfel för jag vet att jag har gjort fel. Jag har gjort massor med fel och jag ber absolut om ursäkt för det när de upplyser mig om hur fel det blev. Det viktiga är egentligen inte att jag gjorde fel utan det viktiga är att jag gjorde det jag trodde var rätt just då.

Precis som dig så tappade jag fotfästet ibland men det gick bra ändå. Jag gjorde så gott jag kunde och resten kan jag bara be om ursäkt för och hoppas att de kan förlåta mig när de hör varför jag valde att göra som jag gjorde. Man måste inte göra rätt hela tiden utan det viktiga är att man gör det man gör med tanke på barnens bästa. För allas bästa med det man vet just då.

Fortsätt att ösa kärlek över dina barn för det kan aldrig någonsin vara fel. Din magkänsla kommer komma tillbaka även om allt känns fel just nu.

Kramar om hårt.

Tack, du säger mycket klokt.

Varför inte lägga kl 19? Gott om tid att läsa saga och förhoppningsvis försvinner problemet med att du vill lägga dig innan han har somnat.

Han somnar inte tidigare för det. Men han hinner bli rastlös, uttråkad och rejält skitstönig innan han sen blir övertrött och somnar ännu senare. Jag tar hellre en senare läggning, saga och vid mina läggningar en insomning på 15-20 minuter än 2-3timmars långdragen plåga.
Senare läggning har lett till att vi inte längre har konflikter vid nattningar. De gånger han är trött tidigare så visar det sig tydligt, alternativt så säger han till själv att han vill sova tidigare.

Han har aldrig varit en storsovare.

Jag hoppas att det faktiskt ska kunna fungera, rent för barnens skull. Om vi tar lämningarna så ligger det ju i båda ert intresse att de ska fungera.
Jag har ju själv ingen praktisk erfarenhet alls i frågan men tänker mig att det värsta som skulle kunna hända vid en jobbig lämning är att du börjar vackla då barnet inte vill åka och det blir bestämt att skjuta upp lämningen till en senare dag och då har man lagt grunden till oerhört jobbiga lämningar i framtiden. Är ni eniga i frågan så lär antagligen barnet vänja sig vid att det är så här det är och förhoppningsvis blir relationen med pappan bättre och lämningarna blir lättare just på grund av det.

Mitt hjärta blöder lite när jag läser vad jag skrivit ovan när jag tänker på ett litet ledset barn som inte vill lämna sin förälder...

Är det något ni skulle kunna ta upp vid familjerättssamtalen, att båda föräldrarna har sitt ansvar i att förbereda barnet (annars tänker jag mig att det är bara du som får bära lasset att förbereda barnet på att åka på pappan, försöka få det att låta som att det verkligen blir jätteroligt etc.)?

Jag har nog tyvärr slutat hoppas. I allt som har hänt sen han sa att han lämnar mig så har han visat ännu mindre förmåga till att vilja samarbeta och sätta barnens behov först. Allt handlar om att det ska vara enkelt och bekvämt för honom och att låta mig reda upp allt är ju förstås enkelt.

Det är inte jag som kommer att vackla. Det är inte jag som bryter överenskommelser eller låter bli att ta tag i situationer.

Familjerätten försöker ju trycka på vilket ansvar båda föräldrarna har för att det här ska bli bra, men helt ärligt tror jag att det rinner av honom som vatten på en gås. För han återkommer alltid till att det blir rörigt, obekvämt och jobbigt för honom.

Byt på dagis/skola. Han kan LÄMNA hos dig, men inte hämta. Jag lovar,man döööör när barnet sitter och gråter och biter sig fast med naglarna i soffan :arghh:

Då måste HAN åka eftersom du har skolgång i din kommun.

Och jag fattar inte.

VARFÖR ska ni bo ihop nu? Släng ut honom eller flytta tillfälligt vart som helst med barnen.

Och curla inte ett enda något.

Låt honom göra allt utan minsta råd från dig när det väl är dags. Träna honom inte innan.

Då är det stooooor chans att du liksom råkar få tillbaka "hans" tid för att han inte pallar eller officiellt "har tid".

Det är mkt omständigheter som gör att vi bor ihop och jag har mina skäl till att göra det fram till flytten.

Stackarn har ju haft två jobbiga dagar när bebisen inte vill sova på dagtid, men bara skriker. Han är så slut, trots att han sover ostört hela nätterna att han inte kom ur sängen imorse :nailbiting:
Jag har sån lust att säga att han får beklaga sig när han har såna dagar, 7 dagar i veckan, samtidigt som han har en skitandes, kräkandes bebis som bara sover när du står upp och gungar den hela natten, vilket resulterar i totalt 1,5timmes sömn innan dagen drar igång och du står ensam med två snoriga ungar mellan 06 och 20.30.

Nä, försöker att inte curla, men får inte barnen gehör hos honom kommer de ju till mig och det är väl bekvämt nog.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 016
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka