Jag kvävs

Sv: Jag kvävs

Heja dig!!!

Om firman går så pass mycket back att han får tillbaka såna summor, varför driver han den ens???:crazy:

Nej, den biten får HAN ansvara för. Beundrar din handlingskraft:)

Håller tummarna här med inför dagens möte

De första fem åren man har en enskild firma kan man kvitta firmans förlust mot sin "vanliga" lön (upp till 100') och slippa skatta för det. Mycket fördelaktigt om man investerar i firman tex köper traktor och sånt... Kan ge massor med pengar tillbaka på skatten.

Glömde säga att jag är full av beundran för dig nyttnick :bow: Jag sträckläste hela tråden i helgen...

Det gäller även för 14-åringar kan jag upplysa om :banghead:

Men vad bra, då vet jag det. Det ska jag berätta för barnen när de blir 14 och känner för att äta något annat än nudlar och snabbmakaroner O_o
Fritidsintressen behöver väl inga tonåringar? Man kan ju hänga vid macken med polarna...

Heja dig!!!

Om firman går så pass mycket back att han får tillbaka såna summor, varför driver han den ens???:crazy:

För att han ville göra sig en "inkomst" på avdrag på gården. Det var nog aldrig tänkt att firman skulle gå plus, utan bara att det skulle bli en fet skatteåterbäring. *gissar*

Bra.
De är mycket hjälpsamma både på skatteverket och hos kronofogden.
Man kommer långt med att prata med dem.
Så nu är du på rätt väg.

Ja handläggarna på skatteverket är guld värda. Det är en av de myndigheter som jag aldrig har tyckt varit dryga att prata med, oavsett vad ärendet gäller.

Undra om han funderar på vad han startade igång egentligen, och om han är nöjd med resultatet?

Du imponerar!! :bow: Det känns kanske inte så nu, men om du ett år efter separationen läser detta då du har perspektiv så kanske du inser vilken lejonhona du är!

Undra om han funderar på vad han startade igång egentligen, och om han är nöjd med resultatet?

Han är garanterat inte nöjd med resultatet, men jag orkar inte ens nästan fundera på hur missnöjd han är. Alla får vi leva med konsekvenserna av våra beslut, även jag som inte visste bättre än att binda upp mig med honom för de närmaste 20 åren.

Vad jag vet är att han vill inte bo där han köpt hus, han vill hellre ha lägenhet än hus.

Jag vet också att han trodde att jag skulle fortsätta att ta hand om honom och hans vardag, men se där gick han bet rejält.

I all den här röran så TROR jag att han försöker göra bra ifrån sig, men vi har inte riktigt samma syn på vad bra och vettigt är, plus att han blir stressad när han nu behöver ta ansvar för saker som han själv ställt till med. Hittills har alltid någon annan, jag, hans mamma eller vem det nu må vara, räddat upp potentiellt skitjobbiga situationer. Nu står han där ensam och har ingen egentlig uppbackning av familjen och det måste vara skittufft. Tvingas bli vuxen när man är 35 och glidit fram på en räkmacka utan negativa konsekvenser någonsin.

Att jag dessutom har åsikter om honom som förälder svider nog, särskilt som han säkerligen känner av det själv i och med barnens beteende. I förhållandet försökte jag ju peppa och hjälpa (men stjälpte kanske mer?) i stället för att kritisera och nu börjar nog poletten trilla ner även där. Hoppas att ögonöppnaren gör honom till en mer ödmjuk och bättre människa/pappa/partner.

Hittills har alltid någon annan, jag, hans mamma eller vem det nu må vara, räddat upp potentiellt skitjobbiga situationer. Nu står han där ensam och har ingen egentlig uppbackning av familjen och det måste vara skittufft. Tvingas bli vuxen när man är 35 och glidit fram på en räkmacka utan negativa konsekvenser någonsin.

OT: Detta påminner mig om en annan tråd där en förtvivlad syster (tror jag) skriver om sin curlade bror. Jag tänker att han kommer bli ungefär som ditt ex om inte föräldrarna slutar sopa åt honom.

Oavsett - så tycker jag att du är jätteduktig som kämpar på och det kommer att bli en bra rätsida på detta i slutänden.

Tror det kan vara riktigt bra för honom att tvingas att ensam ta ansvar för, och reda upp sitt liv. Förhoppningsvis växer han som människa och kan då bli en ansvarsfull pappa.
Angående din vånda inför att inte få ha barnen hela tiden, ta inte ut det i förskott! Försök förtränga det, för vi har inte sett att han verkligen kommer att ta sin varannan-tid!

Jag vet också att han trodde att jag skulle fortsätta att ta hand om honom och hans vardag, men se där gick han bet rejält.

Helt seriöst hur korkad får man vara? Menar han att du ska fortsätta stötta hans bristande relation till barnen, vara hushållerska och dessutom sitta hemma beredd på att ta hand om barnen under hans tid för att han ska kunna göra något roligare än vara pappa?

Helt seriöst hur korkad får man vara? Menar han att du ska fortsätta stötta hans bristande relation till barnen, vara hushållerska och dessutom sitta hemma beredd på att ta hand om barnen under hans tid för att han ska kunna göra något roligare än vara pappa?

Det är ju tyvärr inte en helt ovanlig situation...

För att han ville göra sig en "inkomst" på avdrag på gården. Det var nog aldrig tänkt att firman skulle gå plus, utan bara att det skulle bli en fet skatteåterbäring. *gissar*

Ja det jag menar är att om han nu har utnyttjat det och fått tillbaka en hel del på skatten, hur kan han då få till att du ska betala honom? Om han vill blanda in dig i firmans skatte"förlust" som mer troligt är en vinst i hans fall så blir det väl snarare han som ska betala dig...

Han är garanterat inte nöjd med resultatet, men jag orkar inte ens nästan fundera på hur missnöjd han är. Alla får vi leva med konsekvenserna av våra beslut, även jag som inte visste bättre än att binda upp mig med honom för de närmaste 20 åren.

Vad jag vet är att han vill inte bo där han köpt hus, han vill hellre ha lägenhet än hus.

I all den här röran så TROR jag att han försöker göra bra ifrån sig, men vi har inte riktigt samma syn på vad bra och vettigt är, plus att han blir stressad när han nu behöver ta ansvar för saker som han själv ställt till med. Hittills har alltid någon annan, jag, hans mamma eller vem det nu må vara, räddat upp potentiellt skitjobbiga situationer. Nu står han där ensam och har ingen egentlig uppbackning av familjen och det måste vara skittufft. Tvingas bli vuxen när man är 35 och glidit fram på en räkmacka utan negativa konsekvenser någonsin.

Att jag dessutom har åsikter om honom som förälder svider nog, särskilt som han säkerligen känner av det själv i och med barnens beteende. I förhållandet försökte jag ju peppa och hjälpa (men stjälpte kanske mer?) i stället för att kritisera och nu börjar nog poletten trilla ner även där. Hoppas att ögonöppnaren gör honom till en mer ödmjuk och bättre människa/pappa/partner.

För en utomstående som läser tråden så tror jag att du fortfarande har för höga tankar om hans a agerande.
Det låter solklart som om han försöker blåsa dig.
Om han är klipsk nog till att ha fixat detta med firman och haft koll på alla avdrag han kunnat göra samt skickat in rätt grejer så han fått tillbaka massa skatt, så lär han vara klipsk nog att veta hur han har det med + och -.
Han spelar dum för att sko sig på dig och OM du upptäcker det så ka n han bara säga att han inte visste. Gå inte på det!
Han är inte dum (på det sättet), det framgår tydligt.

Ja, det tror jag nog. Och att vi skulle vara sams och leva happily ever after, men på skilda håll.
Det märks då de senaste helgerna har gått åt till storstädning (för det går ju inte att städa när man har hand om två gnälliga barn och de är ju självklart inte gnälliga när jag är ensam med dem på helgen).

Jag misstänker att det dessutom kommer att komma en hel del undantag från bestämt umgänge, bara för att det råkar vara ett julbord en viss kväll, kanske en viktig träning, en tävling som han gärna vill vara med på osv. Tror också att det är mig han kommer att fråga. Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska hantera detta om det inträffar. Det kan ju hända att jag kommer att behöva hjälp också på "mina" dagar, för att jobbet kräver det. Han kommer nog också att vilja kunna åka iväg på långhelger osv och det lär krocka med umgänget.

Ställa upp (eftersom jag gillar barnen) eller neka, för att barnen ska vara hans ansvar? Misstänker att jag får känna in mig på det med tiden.

Ja det jag menar är att om han nu har utnyttjat det och fått tillbaka en hel del på skatten, hur kan han då få till att du ska betala honom? Om han vill blanda in dig i firmans skatte"förlust" som mer troligt är en vinst i hans fall så blir det väl snarare han som ska betala dig...

För att han "trodde" att de pengarna som han betalt in till skatteverket varje månad (skatt på han beräknade vinst) var förbrukade och för att han "trodde" att det kostar att avveckla och för att företaget faktiskt kommer att göra en "vinst" när traktorn säljs för mer än underskottet ligger på. Dock förstod han nog inte hur liten vinsten blir.

Äh, hur han tänker får stå för honom. Jag skiter faktiskt i det, bara jag slipper betala något.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 013
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 628
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 653
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka